تولید محتوا اینستاگرام چه تاثیری در جذب فالور بیشتر داره؟ اصلا چطوری باید چطوری می‌تونیم تو تولید محتوای اینستاگرام موفق باشیم و برای اینستاگرام یه محتوای جذاب تولید کنیم؟ یا بهتره بگم محتوای اینستاگرام خوب یعنی چی؟ احتمالاً همه شمایی که دارین این مطلب رو می‌خونین اکانت اینستاگرام Instagram دارین و می‌خواین با روش‌های جدید و موثر لایک های پست های خودتون رو زیاد کنین یا به صورت کلی اکانتتون رو ارتقا بدین! بهترین راه برای ارتقای اکانت شما، نظارت روی محتوایی هست که تولید می‌کنین.

وقتی که قراره از اینستاگرام برای توسعه کسب و کار خودتون استفاده کنین، باید دنبال مخاطبی باشین که به برند شما علاقه نشون بده و مشتری ثابتتون بشه! ولی چطوری می‌تونین مطمئن بشین که مشتری ها شیفته شما شدن و دارن باعث رشد بیزنس تون میشن؟ خیلی کوتاه جواب سوالتون رو میگم:

اگه وقت یا منبع خوبی برای پیدا کردن عکس و محتوای اینستاگرام مناسب ندارید، اشکال نداره من این جام که کلی روش خوب و جدید بهتون پیشنهاد بدم و بگم که چطوری باید محتوای تصویری در اینستاگرام تولید کنین و چطوری کسب و کارتون رو ارتقا بدین. با این خوندن این مقاله نکات مفیدی رو به دست میارین که می‌تونین مطمئن بشین ملت عکس های اینستاگرام و سایر محتوای اینستاگرام شما رو خواهند دید و قراره بترکونین =)

چند ایده برای تولید محتوا اینستاگرام

در تولید محتوا برای اینستاگرام باید استراتژی محتوای اینستاگرام داشته باشیم. یعنی چی؟ یعنی از محتوایی که قراره محتوا اینستاگرام باشه رو طوری استفاده کنیم که واقعاََ تاثیر گذار و بدرد بخور باشه.

۱. استفاده از قالب‌های آماده برای تولید محتوا اینستاگرام

در ابزارهایی مثل Spark Posts, Adobe Canva و Vengage قالب‌های آماده‌ای وجود داره که می‌تونین با استفاده از اون‌ها و بدون داشتن مهارت در فتوشاپ، تصویرهای جذاب و خفنی برای شبکه های اجتماعی Social Networks از جمله اینستاگرام تولید کنین.

شاید قراره برای تبلیغِ یه پیشنهاد ویژه یه پست آماده کنین، یا به یه قالبی نیاز دارین که بتونین ساعت کاریتون رو اعلام کنین! ببینین شما کلاً می‌تونین هر پیامی که قراره به مخاطب انتقال بدین رو با یه قالب خاصی ارائه بدین. مثلاً ابزار Venngage یه الگوی خیلی خوبی برای یه اینفلوئنسر influencer داره که میخواد تبلیغ رستوران و غذا می‌کنه. یا مثلاً با توجه به محتوای عکس برای اون از یه بک گراند background ساده یا طرح‌دار استفاده کنین تا یه جذابیت خاصی بهش بدین. 

قالب آماده

این که یه مجموعه خیلی خوب و باکیفیت از عکس‌های محصولاتتون داشته باشین می‌تونه باعث بشه جلب توجه زیادی کنین و از حالت راکد و حوصله سر بر دربیاین! یه عکس ساده ولی باکیفیت و قشنگ از محصولی که قراره ارائه بدین، می‌تونه باعث حیرت مشتری ها بشه و کلی طرفدار پیدا کنین، اینطوری شما دست به تولید محتوای اینستاگرام زدین، و محتوایی که به چشم مخاطب جذابه!

۲. استفاده از تصاویر استوک در تولید محتوای اینستاگرام

درسته که جدیداً تصاویر استوک Stock Photo کیفیت خوبی ندارن ولی معنیش این نیست که نباید ازشون استفاده کنین. چون هنوز خوبی‌هایی دارن که می‌تونن برای تولید محتوا اینستاگرام مورد استفاده قرار بگیرن مثلاً خیلی راحت میتونین تغییرشون بدین و مطابق میل خودتون اصلاحشون کنین. یه جورایی اگه تصاویر استوک رو یه کم عوض کنین تا شبیه عکس اصلیه که دانلود کردین نباشن، خیلی بهتره!!!

از طرف دیگه هزینه استفاده از این تصاویر فوق‌العاده کمه و شما حتی به صورت رایگان هم می‌تونین ازشون استفاده کنین. مثلاً سایت Unsplash یا Stocksnap.io از بهترین سایت هایی هستند که تصاویر با کیفیت و رایگان رو در اختیارتون میذارن و شما می‌تونین هر عکسی که برای تولید محتوای اینستاگرام خودتون لازم دارین رو اونجا پیدا کنین!

تصاویر استوک

اگه دسترسی به کردیت کارت دارین و میخواین یه کمی هم هزینه کنین، برین سراغ سایت Stocksy، هم ارزون قیمته و هم تنوع و خدماتش خوبه! فقط حواستون باشه که سایز عکستون مناسب باشه و یه سایز اشتباهی رو نخرین چون معمولاً هر سایزی یه قیمتی داره، مثلاً سایز پیشنهادی برای یه محتوای اینستاگرام ۱۰۸۰*۱۰۸۰ پیکسله.

۳. ترکیب محتوا اینستاگرام با فرمت‌های مختلف

خیلی مهمه که به عنوان یه کاربر اینستاگرام فقط به یه فرمت از محتوا اکتفا نکنین و انواع گیف، بومرنگ، استوری و غیره رو امتحان کنین. مثلاً اگه قراره چیزی رو آموزش بدین یه آلبوم ده‌تایی از محتوای مرتبط به هم بسازین. طوری که چندتاشون عکس باشن و بقیه ویدئو یا اینفورگرافیک!

هشدار
فقط خیلی شورش رو در نیارین و مدام تم محتوا رو تغییر بدین که یه تنوعی برای مخاطب اینستاگرام ایجاد بشه و بیشتر به سمت شما جذب بشه!

وقت واسه تولید محتوا اینستاگرام جدید ندارین؟ اشکال نداره. خب خبر خوب اینه که می‌تونین از پست‌های بقیه پیج های Instagram استفاده کنین. 😉

چه اشکالی داره اگه یه پیج اینستاگرام یه محتوای خوب و جذاب تولید می‌کنه، شما هم از اون محتوا به صورت قانونی و با ذکر منبع استفاده کنین؟ هیچکس شما رو از انجام همچین کاری منع نکرده تازه می‌تونین با این روش فالوورهای پیج خودتون رو هم افزایش بدین! می‌تونین یه محتوای اینستاگرام که به کسب و کارتون مربوطه و می‌دونین که مخاطب بهش علاقه داره رو تو صفحه خودتون به اشتراک بذارین. البته این جوری نباشه که همیشه از محتوا اینستاگرام بقیه استفاده کنین،

شما باید دنبال یادگیری محتوا نویسی و فرمت‌های مناسب تولید محتوا اینستاگرام باشین. وقتی که کارتون رو یاد گرفتین این شما هستین که محتوا در اینستاگرام تولید می کنین و به اشتراک بذارین و خلاقیتتون رو به رخ برندهای دیگه می‌کشین!

۵. اجرا کردن کمپین UGC یا User Generated Content Campaign

تو مورد قبلی بهتون گفتم که از محتوایی که توسط یه برند یا یه پیج اینستاگرام دیگه تولید شده می‌تونین استفاده کنین، حالا یه مورد مشابه اینه که مخاطب اینستاگرام  رو تشویق کنین تا برای شما ایده پردازی کنه و حول یه موضوع مشخصی یه محتوا اینستاگرامی جدید تولید کنه!

به این نوع تولید محتوا  UGC یا محتوا تولید شده توسط کاربر گفته میشه! این مدل تولید محتوا خیلی گسترده است و تو هر شبکه‌ و کسب و کاری مورد استفاده ا‌ست. کاربران همیشه برای انجام یه همچین کاری آماده‌ هستن. مگه این که یه برند تازه تأسیس باشین و پیج Instagram خودتون رو تازه ساخته باشین و  فالور زیادی نداشته باشین!

حالا از این موضوع که بگذریم، بیایین یه مسابقه یا Campaign طراحی کنین و از فالورهای اینستاگرام بخواین که براتون محتوا تولید کنن. این میشه همون تولید محتوای اینستاگرام شما!

مثال
یه مسابقه بذارین تو پیج اینستاگرام خودتون که فالورها یه لوگوی جدید برای برندتون طراحی کنن. بعد لوگوی طراحی شده رو با تگ کردن شما تو پیج اینستاگرام خودشون و هشتگ زدن به اشتراک بذارن، کسی که برنده میشه فلان جایزه رو می‌بره و لوگوی شما هم با اسم اون طرف ثبت میشه.

ارائه یه محصول رایگان یا یه تخفیف آبدار می‌تونه انگیزه زیادی برای رقابت بین مخاطب ها ایجاد کنه و اون‌ها سعی می‌کنن از هشتگ شما استفاده کنن و شما رو برجسته کنن! می‌تونین برگزاری همچین رقابتی رو تو چنل‌های مختلف و سایر شبکه های اجتماعی Social Networks هم اعلام کنین و افراد بیشتری رو جذب کنین.

۵.۱. کنترل عملکرد هشتگ کمپین

شما برای کنترل علملکرد هشتگ کمپین خود می‌تونید از ابزار Iconosquare استفاده کنید و رشد هشتگ خودتون رو دنبال کنین. یادتون باشه که هشتگ یهویی رشد نمی‌کنه و به زمان نیاز داره.

هشدار
راستی حواستون باشه که خیلی مخاطب رو محدود نکنین که حتماً محتوای اینستاگرامی ارسالی‌تون شامل فلان ویژگی‌های باشه. تازه اگه قرار باشه همیشه به مخاطب بگین که بیا برای ما یه محتوا تو اینستاگرام تولید کن، حس می‌کنن که دارین ازشون سو استفاده می‌کنین (که البته حقم دارن!) و این جوری دور شما رو خط میکشن.

۶. همکاری با اینفلوئنسرها Influencer در اینستاگرام

اگه دلتون می‌خواد افزایش جذب فالور یا جلوگیری از ریزش فالوور و کنترل بیشتری روی محتوا اینستاگرام داشته باشین، بهتره برین سراغ کار کردن با اینفلوئنسرها تو اینستاگرام.

مثلاً شما صاحب یه برند آرایشی و یا لباس هستین و خب فقط کافیه چندتا از محصولاتتون رو برای یه اینفلوئنسر بفرستین و ازش بخوایین که تبلیغ برند شما رو بکنه.

کار کردن با به اصطلاح میکرو اینفلوئنسرها که بین ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ فالور دارن کار راحت‌تریه. اما باید حواستون باشه که حوزه کاریتون تقریباً مشابه باشه و فالورهاشون رو بشناسید و یه محصول بی‌ربط براشون ارسال نکنین چون در این صورت فالورها حتی اگه ببین اون اینفلوئنسر محصول شما رو تو پیج اینستاگرامش تبلیغ کرده، یازم هم احتمالاً نمیان محصولتون رو بخرن!

۷. کپشن منحصر به‌فرد برای محتوا اینستاگرام

نوشتن کپشن یه قسمت خیلی مهم برای تولید محتوا در اینستاگرام است، شما می‌تونین توی کپشن از مخاطب سوال بپرسین یا ازشون درخواست کنین دوستاشون رو تگ کنن. ولی منظور من یه چیزی بیشتر از این حرفاست و اون جادوی کلامه!! شما باید بتونین با نوشتن یه متن جالب و صمیمی یه فضای دوستانه بین خودتون و مخاطب اینستاگرام ایجاد کنین (فقط تو رو خدا زیاد از ایموجی‌ها استفاده نکنین!!) و در همین حین اون‌ها رو ترغیب به استفاده از محصولاتتون کنین.

کپشن منحصر به فرد

یادتون باشه شرکت‌های بزرگ با استفاده از کپشن‌ های طنز و جالب زیر محتوای اینستاگرام خودشون سعی می‌کنن با مخاطب دوست بشن و بهتر شناخته بشن.

۸. زمان بندی مناسب برای ارسال پست اینستاگرام

زمان انتشار پست می‌تونه تاثیر زیادی روی بازدید و اشتراک گذاری اون عکس اینستاگرامی توسط مخاطبتون داشته باشه.

پرسش
فرض کنین ساعت سه بعد از ظهر روز سه شنبه یه پست میذارین تو پیج Instagram ، به نظرتون این محتوای ایسنتاگرامی می‎‌تونه به اندازه کافی لایک و منشن بگیره؟

پیشنهاد من اینه که پست های اینستاگرم رو تو روزهای تعطیل و یا اکثراََ شب‌ها منتشر کنین و ببینین که چقد تعداد ایمپرشن‌ های این محتواها بیشتر میشه!

۹.استوری ‌های جذاب

سعی کنین از پشت صحنه کسب و کارتون استوری ‌های خنده دار و جالب بذارین و یا گاهی اوقات متن‌های جالب با هشتگ‌های معروف رو تو اینستاگرام  استوری کنین و از مردم تو استوری هاتون نظر خواهی کنین. یا برای سرگرمی به سوالات اون‌ها پاسخ بدین، اگه بتونین تعداد ایمپرشن خوبی به دست بیارین استوری شما توی قسمت اکسپلور اینستاگرام Instagram Explorer برجسته میشه و یه فرصت عالی برای جذب مخاطبه!

اگه سایت دارین، لینک سایت خودتون رو حتماً داخل بیو اینستاگرام بنویسین و تو استوری از مردم بخوایین که وارد سایت بشن و فلان مطلب رو بخونن یا فلان محصول رو از اونجا خریداری کنن.

۱۰. لینک دهی به سایر شبکه های اجتماعی

این که شما از بقیه شبکه های اجتماعی هم برای رونق کسب و کارتون استفاده کنین واقعاً ارزششو داره به خصوص که الان مردم ایران عمده وقتشون رو توی این فضاها میگذرونن (البته باید بگم متاسفانه!) و هر فردی حداقل یه اکانت در شبکه های مختلف مجازی داره!

اگه حساب لینکدین LinkedIn ، توییتر Twitter ، فیسبوک Facebook و غیره دارین می‌تونین بین این حساب‌های مختلف شبکه های اجتماعی لینک سازی انجام بدین و مخاطب های یه شبکه اجتماعی رو به شبکه دیگه هدایت کنین و این طوری کلی فالوور جذب می‌کنین!

چند نکته مفید عکاسی در تولید محتوا اینستاگرام

یه نقطه کانونی برای تصاویر انتخاب کنین

همه چیز اینستاگرام در مورد اینه که بتونین فالوور Follower رو با عکس‌ها و محتوای اینستاگرام خودتون درگیر کنین و خب این کار راحتی نیست!

مثلاً اگه عکسی رو به اشتراک می‌ذارین سعی کنین خیلی شلوغش نکنین که چشم مخاطب رو اذیت کنه و از محتوای اصلی شما دور بشه. مغز ما به صورت خودکار به تصاویر و نوع طراحی تصاویر جواب میده پس خیلی مهمه که محتوای تصویری رو به چه صورت طراحی می‌کنین.

اگه به عکس زیر دقت کنین بهتر متوجه منظورم میشین، تمام اجزای این تصویر به طرز هوشمندانه‌ای به «دختر» اشاره می‌کنن و به تولید کننده محتوا این اطمینان رو میده که چشم بلافاصله به کانون اصلی تصویر جلب میشه:

محتوای اینستاگرام

از قانون یک سوم پیروی کنین

قانون یک سوم یه قانون عکاسیه که می‌تونین راجع به اون از هر عکاسی سوال بپرسین و براتون خیلی کامل و خوب توضیح بده! من هم یه توضیح جزئی و ساده از این قانون براتون آماده کردم که بتونین در تولید محتوا اینستاگرام ازش استفاده کنین:

تولید محتوای اینستاگرام

برای استفاده از این قانون باید یه شبکه ۹ قسمتی رو در نظر بگیرین که قراره روی تصویر شما باشه، در واقع عکاس باید چهارتا خط رو روی تصویرش تصور کنه که با کشیدن اون خط ها چهارتا نقطه تقاطع هم به‌وجود میاد؛ جالب‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های تصویرتون باید در امتداد تقاطع خط ها باشه .

فضای سفید و مرزها رو جدا کنین

این که دور عکس پست اینستاگرامتون رو با یه حاشیه سفید جدا کنین می‌تونه تأثیر خیلی جالبی داشته باشه و چشم رو بیشتر به مرکز اصلی تصویر جلب کنه. تازه اگه دو تا مورد قبلی رو هم رعایت کرده باشین واقعاََ نتیجه خوبی می‌گیرین. در واقع حاشیه، به اجزای درون تصویر کمک می‌کنه تا بتونن بهتر نفس بکشن مخصوصاً اگه دوست ندارین از تصاویر شلوغ استفاده کنین این یه مورد خیلی مناسب برای شماست.

تولید محتوا در اینستاگرام

به کنتراست تصویر توجه کنین

برای این که تصویرتون در اینستاگرام برجسته بشه لازمه که به کنتراست اون دقت کنین! کنتراست می‌تونه به رنگ، اشکال، قلم، نور، مقیاس و فضای سفید اشاره داشته باشه. پیدا کردن یه کنتراست خوب که تصویرتون رو حسابی تو فضای مجازی بترکونه یکم سخته.

برای شروع می‌تونین با فیلترها و مجموعه ویرایش عکسی که تو خود اینستاگرام هست بازی کنین! درسته که با این ابزارها نمیشه خیلی حرفه‌ای عمل کرد ولی برای استفاده ساده و دست گرمی خیلی مناسبن!

نکته
گاهی اوقات تنها چیزی که به یه عکس معمولی یه جلوه خوب و جذاب میبخشه کنتراست و درجه حرارت اونه.

تیم تولید محتوا اینستاگرام

تیمی که برای تولید محتوای اینستاگرام خود انتخاب می‌کنید باید یه سری ویژگی‌هایی داشته باشن که شامل موارد زیر میشه:

  • فضای کار رو به خوبی بشناسن و تجربه تولید محتوا اینستاگرامی رو به صورت حرفه ای داشته باشن.
  • با الگوریتم های اینستاگرام آشنا باشن و بتونن طبق اونها از قابلیت‌های اینستاگرام استفاده کنن.
  • خلاق و به روز باشن.
  • اهل کار تیمی با روحیه بالا باشن.
  • با روش های لینک سازی بین سوشال مدیا Social Media آشنا باشن.
  • مسئولیت پذیر باشن .
  • کارشون رو طبق برنامه پیش ببرن.
  • با استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا به خوبی آشنا باشند.

قرارداد مدیریت اینستاگرام ببندین

اگه ساختن یه اکانت اینستاگرام حرفه ای خیلی براتون مهمه و دلتون می‌خواد سریع جواب بگیرین ولی وقت کافی برای جمع کردن فالوور و تولید محتوا اینستاگرام ندارین، می‌تونین خیلی راحت با یه پیمانکار قرارداد اینستاگرام ببندید و ازشون بخواین تقویم محتوای اینستاگرام رو برای شما تولید کنن و تمام کار رو به عهده اون‌ها بذارین.

البته نوشتن قراردادکار هرکسی نیست و باید حواستون رو خوب جمع کنین که یه موقع کسی سرتون کلاه نذاره و قیمت تولید محتوا در اینستاگرام رو الکی بالا نبره! یه سری چیزی رو حتما باید بدونین، مثلا:

  • بابت چی دارین هزینه می کنین
  • محتوای اینستگرام یعنی چی
  • محتوا اینستاگرام چه کیفیتی باید داشته باشه
  • فالوور واقعی و فالوور فیک یا فالوور قلابی یعنی چی
  • تولید محتوا اینستاگرام چه فرآیندی داره
  • تقویم محتوای اینستا بسازن
  • در نهایت شما هر یه مدت چه گزارش هایی از این تیم تولید محتوای Instagram باید دریافت کنین

همه اینا باید تو قرارداد ذکر بشه. پس قرارداد نوشتن رو اصلاً دست کم نگیرین.

هزینه تولید محتوای اینستاگرام

در تعیین هزینه مدیریت و تولید محتوای اینستاگرام یه سری موارد خیلی تاثیر گذارن و اکثر شرکت‌ها بر اساس اون موارد یه طرحی رو آماده می‌کنن و یه مبلغی رو به عنوان قیمت تولید محتوای اینستاگرام دستتون میدن، حالا من براتون یه لیست از مواردی که می‌تونه روی هزینه محتوا اینستاگرام تاثیر بذاره آماده کردم که عبارتند از:
  • نوع تولید محتوای اینستاگرام که قراره انجام بشه: منظورم از نوع تولید محتوا اینه که قراره محتوا رو به صورت ویدئویی، تصویری یا یه نوشته منتشر کنید! هر کدوم از این‌ها یه هزینه‌ ای داره چون تعداد مخاطب یا فالووری که می‌تونن جذب کنن و پروسه تولیدشون فرق داره.، تازه مثلاً دسترسی به محتوای عکسی خیلی راحت تر از محتوای ویدئویی هست! و این که شما قراره چه تعداد تولید محتوا داشته باشین هم رو هزینه محتوای اینستاگرام خیلی خیلی تاثیر داره.
  • محلی که قراره محتوای اینستاگرام تولید شده رو انتشار بدین: محل انتشار یعنی چی؟ میدونیم که تولید محتوا واسه اینستاگرام بوده. پس یعنی قراره تو اینستاگرام هم منتشر بشه. ولی چه جوری؟ کدوم قسمت اینستاگرام ؟ یعنی این که این محتوا قراره به صورت یه پست اینستاگرامی باشه یا استوری اینستاگرامی! اگه استوری باشه که ۲۴ ساعته پاک میشه پس باید برای تولیدش هزینه کمتری صرف بشه اما انتشار محتوا به عنوان پست اینستاگرام قیمت بالاتری داره چون قرار نیست پاک بشه و همیشه تو پیج Instagram میمونه و مخاطب و فالوور جذب می‌کنه!
  • شخصی که قراره تولید محتوای اینستاگرامی کنه: هم میشه که خودتون تولید محتوا برای اینستاگرام کنین و بعدش مثلاً به یه اینفلوئنسر بگین که اون محتوا رو تو پیج خودش براتون منتشر کنه. هم می‌تونین کلاً از شرکت یا همون اینفلوئنسر بخوایین که براتون تولید محتوا اینستاگرامی کنه. که خب حتما متوجه هستین چقدر اختلاف قیمت دارن دیگه!
    البته یه راه خیلی گرون‌تر هم هست و اون اینه که خود اینفلوئنسر اون محصول رو تو پیج اینستاگرام خودش براتون تبلیغ کنه. که این طوری هرچی طرف محبوب‌تر باشه هزینه تولید محتوای اینستاگرام شما هم بیشتر میشه!
  • طرحی که برای محتوای اینستاگرام انتخاب کردین: اگه دنبال یه طرح اختصاصی و خاص برای محتوای اینستاگرام خودتون میگردین پس باید جیبتون هم پر از پول باشه و بتونین خرج کنین! این که شما چه طرحی با چه پیچیدگی مد نظرتونه قیمت تولید محتوای اینستاگرام رو حسابی بالا پایین می‌کنه. قطعاً یه طرح خاص و لوگوی جالب خیلی گرون‌تر از یه فریم ساده برای حاشیه پست‌هاست!
امیدوارم این مقاله ایده‌هایی که برای تولید محتوا در اینستاگرام لازم داشتین رو بهتون داده باشه و کمکتون کرده باشه بتونین هزینه محتوای اینستاگرم و قیمت تولید محتوا در اینستاگرام رو تخمین بزنین.