- شخصیت برند چیه؟
- شخصیت سازی برند و موفقیت کسب و کار!
- شخصیت برند در مقابل هویت برند
- خلق شخصیت برند با بهترین روشها
- ۱. شناسایی مشتری هدف
- ۲. تهیه لیستی از صفتها برای توصیف شخصیت ایده آل برند
- ۳. اگه برند شما آدم بود ...
- شخصیت سازی برند و شما!
نحوه درک افراد از شخصیت برند شما، امری شخصی اما مهمه. ما به عنوان مصرف کننده، تبلیغات، پستهای رسانههای اجتماعی و مقالات خبری رو میبینیم و فکر میکنیم: «من احساس خوبی در مورد این برند دارم» یا «چیزی درباره این برند وجود داره که من دوست ندارم». در حقیقت ما برای شخصیت این برند یه تصویر ذهنی میسازیم، اما به نظرتون این تصویر از کجا میاد؟ مارک های تجاری چطوری تونستن خلق شخصیت برند رو انجام بدن؟ اصلاً نحوه درک این شخصیت به چه عواملی بستگی داره؟ بهتره قبل از هرچیزی در مورد برندینگ هم اطلاعاتی داشته باشین.
این ارتباطات عاطفی تأثیر مستقیم بر فروش و تجارت داره. طبق دانشکده بازرگانی هاروارد، ۹۵٪ از تصمیمات خرید به جای منطق بر اساس احساسات است. مردم تمایل دارن مارک های مورد علاقهای که ناخودآگاه به نظرشون خوب اومده رو انتخاب کنن، بنابراین مارکهایی که خودشون رو به روشی انسانی و شخصی نشون میدن بهتر از مارک هایی هستن که به آمار یا عقلانیت اعتماد میکنن. به عبارت دیگه، داشتن یک محصول یا خدمات عالی کافی نیست، شما برای پیروز شدن در بازار رقابتی و انتخاب شدن، به یک شخصیت تجاری عالی نیاز دارین. در حقیقت خلق یک شخصیت برند در بازاریابی اینترنتی و بازاریابی بین المللی به شما کمک شایانی میکنه.
اما داشتن یه شخصیت برند واقعاً چه معنی داره؟ شخصیت برند چیه و چطوری میتونه تجارت رو بهبود ببخشه؟ شخصیت سازی برند کار سختیه؟ در این راهنما، اصول خلق شخصیت برند شما رو مرور خواهیم کرد، بنابراین شما دیگه یاد میگیرین که چطوری بهترین قدم رو بذارین و سپاهِ مشتریان وفادارتون رو افزایش بدین.
شخصیت برند چیه؟
قبل از این که درباره خلق شخصیت برند بدونین بهتره که اصلاً با خود مفهوم شخصیت برند آشنا بشین و ببینین که چیه!
شخصیت برند مجموعهای از خصوصیاتیه که از نظر مشتری به یک مارک نسبت داده میشه. شخصیت برند همون چیزیه که ادراک عمومی یک برند رو براساس نحوه عملکرد، گفتهها و شنیدهها و شکل ظاهری اون فرم میده.
بنابراین، وقتی میگیم شخصیت تجاری، ما در مورد شهرت یا رفتار شرکت صحبت میکنیم. اما به نظرتون اساساً این برند چطوری با مشتری جدید و مشتری قدیمی برخورد میکنه؟
یاد وقتایی بیفتین که شما یه برند رو میبینین و با توجه به حس خودتون ازش خوشتون میاد یا به نظرتون مسخره و نفرت انگیره. همین احساسات میتونه باعث شکست یا پیروزی یه برند بشه؛ اما خب وقتی یک تلاش فعالانه هم انجام بدین، میتونین از شخصیت برند خودتون برای جذب یک گروه مشتری هدف استفاده کنین یا حتی به بازار جدیدی راه پیدا کنین. ترفند این کار اینه که شخصیت سازی برند خودتون رو مطابق با ترجیحات گروه خاصی که مد نظرتون هست انجام بدین.
اما یادتون باشه که شخصیت برند به تنهایی کافی نیست. شخصیت برند شما باید در تمام تلاشهای تجاری خودش از طرح لوگو گرفته تا وب سایت و صدای مشتری، عالی و بی نقص عمل کنه. دوستانه یا جدی بودن برند شما هم بستگی به چیزی داره که خودتون انتخاب میکنین، پس سعی کنین همون چیزی که بیشتر به کسب و کارتون میاد رو انتخاب کنین!
شخصیت سازی برند و موفقیت کسب و کار!
در حالی که رویکردها، استراتژیها و حتی شخصیت ها میتونن از یک شرکت به شرکت دیگه متفاوت باشن، اما اهداف واقعی شخصیت برند برای همه ثابت است. با نگاهی به مارک تجاری به طور کلی، هدفتون از خلق شخصیت برند موارد زیر است:
- اصالت؛ شخصیت برند شما باید همیشه اهداف تجاری و فرهنگ شرکت شما رو نشون بده. یک شرکت حقوقی متشکل از وکلای سفت و سخت قدیمی نمیتونه شخصیت تجاری جوان و عصیانگر رو از بین ببره. به خصوص مصرف کنندگان جوان در زمانی که شرکتی صادقانه است و زمانی که روند نقدی رو طی میکنه شروع به جذب شدن میکنن.
- ماندگاری؛ این امر مخصوصاً برای مارک های جدید خیلی مهمه، شما باید موقع شخصیت سازی برند کاری کنین که واقعا برجسته باشین تا به یاد مخاطب بمونین. یک تصویری خنده دار، بازی با کلمات یا حرکتی خارق العاده میتونه یک استارت آپ ناشناخته رو به یک نام آشنا تبدیل کنه.
- ارزش؛ ماده اصلی تجارت شما: چه ارزشی برای مشتری قایل هستین که نمیتونن کسی دیگه رو جایگزینتون کنن؟ نوع محصول، کیفیت، قیمت یا حتی راهی برای شناسایی خودشون؟ شخصیت برند شما باید مکمل مدل کسب و کار شما باشه.
- قابلیت اطمینان؛ هر رستورانی ادعا میکنه که بهترین رستوارنه، اما آیا واقعاً اینطوره؟ همه اونها رستورانهای عالی هستن؟ خیر این چیزیه که فقط یکی از رستورانها واقعاً بهش رسیده. درست مثل یک فرد واقعی، اگه مارک شما درباره چیزی که هست دروغ بگه، دیگه بهش اعتماد نمیکنه.
- مرجعیت؛ مشتریان انتظار دارن مارک هایی که با اونها تجارت میکنن در زمینه خودشون متخصص باشن. یک شخصیت تجاری که با اعتماد به نفس و کمکی صاحب افرادی باشه که باعث جذب مشاغل بیشتری خواهد شد.
شخصیت برند در مقابل هویت برند
یکی از اصطلاحاتی که در هنگام خلق شخصیت برند ممکنه باهاش برخورد کنین، هویت برند است!
به هر حال اصطلاحات شخصیت مارک و هویت مارک دوتا مقوله جدا هستن که نباید اونها رو با هم اشتباه بگیرین. وقتی که با جون کندن کار خلق شخصیت برند رو انجام بدین و به یه برند خوب تبدیل بشین، میفهمین که اونها دو تا مفهوم متفاوت هستن و درک تفاوت میتونه به شما کمک کنه از هر کدوم اونها بیشترین سود رو ببرین.
شخصیت برند شما ویژگیهای انسانی برند شماست، یعنی مثلاً یک مارک تجاری شاد، یک مارک پرانرژی، یک مارک بیعیب و غیره. از طرف دیگه، هویت برند شما نمود شخصی برند شماست، مانند لوگو، طرح رنگی یا لحنی که در وبلاگ خودتون استفاده میکنین. اگر برنامه نویسی رو میفهمین، میتونین شخصیت تجاری رو به عنوان قسمت آخر، یعنی بک اند و هویت برند رو به عنوان قسمت فرانت اند، چیزی که کاربر میبینه، تصور کنین.
دونستن این که شخصیت تجاری شما چگونه ارائه میشه به شما کمک میکنه تا ابتدا ویژگیها و احساساتی رو که میخواین باهاش ارتباط برقرار کنین، تعیین کنین. برای درک بهتر روند نام تجاری از ابتدا تا انتها، چهار مولفه اصلی هویت یک برند رو در نظر بگیرین:
- طرح رنگ؛ طبق تئوری رنگ، هر رنگ واکنش احساسی خاصی در بینندگان ایجاد میکنه، به همین دلیل مارک های موجود در صنایع مشابه به سمت همون رنگها تمایل دارن.
- اشکال؛ مانند رنگها، اشکالی که در تصاویر مارک دار مانند آرم استفاده میکنین هم میتونن احساساتی رو ایجاد کنن. به عنوان مثال، دایرهها و منحنیها بازیگوشی و استقبال بیشتری دارن، اما اشکال مستطیلی سفت و سخت نشان دهنده مارک های جدیترن.
- تایپوگرافی؛ نحوه به نظر رسیدن متن شما تقریباً به همون اندازه مهمه که بقیه موارد مهمن. قلمها، سبکها و اندازههای تایپوگرافی شما میتونن مستقل از کلماتی که نشان میدن با همدیگه ارتباط برقرار کنن.
- صدای برند؛ خلق شخصیت برند همیشه مربوط به ظاهر اون نیست. مشتریان براساس شخصیت شما در رسانههای اجتماعی، وب سایت ها، وبلاگها، تبلیغات، بیانیههای مطبوعاتی و غیره درباره شخصیت برند شما نتیجه میگیرن.
قبل از این که شروع به انتخاب رنگ و طراحی وب سایت خودتون کنین، اول از همه باید شخصیت نام تجاری خودتون رو به دقیقترین شکل ممکن مشخص کنین و این همیشه یه کار آسون نیست، بنابراین با ما همراه باشین تا بهتون یاد بدیم دقیقاً باید چیکار کنین:
خلق شخصیت برند با بهترین روشها
همونطوری که در بالا گفتیم، اگرچه اهداف شخصیت تجاری ممکنه برای همه یکسان باشه، اما روشها باید توسط تجارت منحصر به فرد شما شکل بگیره. به عبارت دیگه، مقصد یکسانه، اما چگونگی رسیدن به مقصد به خود شما بستگی داره.
سه تا نکته زیر به شما در خلق شخصیت برند مناسب برای کسب و کارتون کمک زیادی میکنه:
۱. شناسایی مشتری هدف
شخصیت مارک پیچیده و منحصر به فرد Chanel به مدت تقریباً یک قرن به خوبی به اون خدمت کرده؛ زیرا کاملاً منطبق بر حس مد بالا مشتریان هدف اونهاست، اما اگه اون شخصیت تجاری رو با یک مارک تجاری مانند Dollar Tree امتحان کنین، یه فاجعه بزرگ رخ میده.
اولویت اصلی در شخصیت نام تجاری شما تأمین ترجیحات مشتری هدف شماست، یعنی حتی مهمتر از تنظیمات شخصی شما. در حالت ایده آل، شما درک کاملی از مشتریهای خود و چیزی که اونها میخوان دارین، اما صرف نظر از جمع آوری اطلاعات کمی مشتری، میتونه بینشی رو که اصلاً فکرش هم نمیکردین، به شما نشون بده.
۲. تهیه لیستی از صفتها برای توصیف شخصیت ایده آل برند
این یک تمرین سریعه که برای اولین بار در نام تجاری طراحی شده است تا به شما برای خلق شخصبت برند خلاقانه کمک کنه. اگه در تصمیم گیری در مورد ویژگیهای خودتون مشکلی دارین، لیستی از صفتها رو توصیف کنین که شخصیت کامل مارک شماست. ذکر کلماتی مانند جوانی، پرانرژی و پرشور میتونه به شما کمک کنه تا شخصیت بیشتری داشته باشین و کلماتی مانند ارزان، راحت و کاربر پسند میتونن به شما در تقویت ارزش خودتون و توصیف اون کمک کنن.
فقط یادتون باشه که مشتریان هدف خودتون رو به ویژه ترجیحات و انتظارات اونها، در ذهن داشته باشین. کلمات موجود در این لیست باید بیش از شما برای اونها جذاب باشه.
۳. اگه برند شما آدم بود …
این «اگه» یکم غیرواقعی و شاید مسخره به نظر برسه، اما به تجسم مارک شما به عنوان انسانی زنده کمک میکنه تا شخصیت تجاری ایجاد کنه. اگه نمیتونین تصمیم بگیرین که شخصیت مارک خودتون رو به چه سمت و سویی ببرین، سعی کنین تصور کنین که مارک ایده آل شما شخصی واقعی است و برای اولین بار در یک مهمانی با اون ملاقات میکنین. پس این دسته از سوالات رو از خودتون بپرسین:
نام تجاری شما چطوری از شما استقبال میکنه؟ آیا نسبت به شما علاقهای از خودش نشون میده؟ آیا اون به طور رسمی با شما دست میده یا خیلی صمیمی شما رو در آغوش میگیره؟
برند شما چگونه عمل میکنه؟ آیا برند شما مستقیماً به اصل موضوع میرسه؟ آیا دوست داره جوک بگه؟ این کارها میتونه به شما کمک کنه تا صدای برند خودتون رو درک کنین و همچنین به خلق شخصیت برند مورد نظر خودتون بپردازین.
برند شما در مورد چه چیزی صحبت میکنه؟ مباحث مورد علاقه برندتون چیه؟ آیا به گفتگوهای قابل قبول اجتماعی پایبنده یا محدودیتهای زیادی داره؟ آیا این برند وقتش رو صرف آموزش میکنه یا گوش کردن به حرف بقیه؟
مارک شما چی میپوشه؟ آیا برای زیبایی ظاهرش یا برای راحتی خودش لباس پوشیده؟ چند وسیله جانبی داره؟ چه رنگهایی داره؟ این موارد نیز میتونه نکات ارزشمندی برای شکل دادن به هویت بصری شما برای خلق شخصیت برند، ارائه بده.
مطمئناً این سوالات به هر چیزی که برای خلق شخصیت برند خودتون نیاز دارین پاسخ نمیده، اما وقتی ایده خوبی درباره این که برند شما چیه، داشته باشین، با استفاده از چنین سوالاتی میتونین کار خودتون رو کلی جلو ببرین.
بهتره که از این سوالات به عنوان یک نقطه شروع استفاده کنین و تا زمانی که شخصیت کامل و جامعی از برند رو برای تجارت خودتون ترسیم نکردین، به کار خودتون ادامه بدین.
شخصیت سازی برند و شما!
نحوه درک مردم از برند شما یه امر کاملاً ذهنی است. اما این به اون معنی نیست که شما باید چنین مورد مهمی رو به حال خودش بذارین. با درک و شکل گیری شخصیت برند خودتون، میتونین اعتبار اون برند رو به دست خودتون بگیرین.
دونستن شخصیت برند که میتونه برای کسب و کار شما بهترین نتیجه رو داشته باشه یه طرف، اما ترجمه این شخصیت به آرم، وب سایت و کالای شما یه چیز دیگه است. اگه بدونین که به چه چیزی میخواین برسین، میتونین شخصیت برند خودتون رو در همه جنبههای مارک تجاری خود زنده کنین.
عالی بود