- فاکتور رتبه بندی ساختار سایت و کد
تا حالا به این فکر کردهاید که برای ساختار سایت و کد گوگل چه فاکتورهایی را برای رتبه بندی سایت در نظر میگیرد و شما به هنگام طراحی و اجرای یک سایت باید به چه نکاتی توجه کنید؟ اگر تاکنون در مورد آن فکر نکردهاید و یا اطلاعات در مورد فاکتور رتبه بندی ساختار سایت ندارید، در این مقاله مرا همراهی کنید. من با توجه به اطلاعات بروز شده گوگل در این مورد مطلبی جمع آوری کرده و آنها در اختیار شما قرار میدهم.
فاکتور رتبه بندی ساختار سایت و کد
اولین فاکتور رتبه بندی ساختار سایت: لینک داخلی
پیشنیاز مطالعه
مردم میگویند:
لینکهای داخلی امکان خزیدن و ایندکس کردن محتوای وب سایت را فراهم میکنند. آنها همچنین به موتورهای جستجو کمک میکنند تا مهمترین صفحات (نسبت به سایر صفحات) را متمایز کنند و متن لنگر یا انکر تکست آنها به عنوان یک سیگنال مرتبط و قوی عمل میکند.
گوگل میگوید:
جان مولر با لمس موضوع لینک داخلی در یک دورهمی، موارد زیر را بیان کرد:
«شما به لینک داخلی اشاره کردید، این بسیار مهم است. در واقع همه انکر تکستهایی که با لینک مطالب وبلاگ را به هم متصل میکنند و آنها را بهم مرتبط میکند.»
خلاصه
گوگل به دنبال لینکهای داخلی، وب سایتها را میخزد، بنابراین ایده ساختار کلی سایت را بدست میآورد. لینکهای داخلی صفحات را به هم میرساند، بنابراین صفحهای که لینکهای زیادی از سایر صفحات سایت داشته باشد از نظر گوگل برجستهتر است. علاوه بر این، انکر تکست لینکهای داخلی احتمالاً به عنوان یک سیگنال ارتباطی قوی عمل میکند. بنابراین، ارائه لینکهایی به ارزشمندترین مطالب و اطمینان از عدم وجود لینکهای خراب در وب سایت خود، بسیار مهم است. همچنین استفاده از لنگرهای مبتنی بر کلید واژه نیز عاقلانه است.
طراحی کاربر پسند دومین فاکتور رتبه بندی ساختار سایت
مردم میگویند:
بسیار مهم است که طراحی صفحه باعث شود محتوای شما بلافاصله برای کاربران قابل مشاهده باشد. به خصوص بعد از معرفی الگوریتم «صفحه Layout» که تمایل به جریمه کردن سایت ها با تبلیغات سوء استفاده کننده و منحرف کننده و پاپهای تبلیغاتی دارد.
گوگل میگوید:
مت کاتس با معرفی الگوریتم «چیدمان صفحه» در سال ۲۰۱۲، نوشت:
«بنابراین سایتهایی که محتوای سطح بالایی ندارند» میتوانند تحت تأثیر این تغییر قرار گیرند. اگر سایتهایی که دارای محتوای تبلیغاتی بسیار زیادی هستند را مشاهده کرده باشید با کلیک روی هر قسمت از سایت تبلیغات زیادی رو مشاهده میکنید که بسیار آزاردهنده هستند، اینگونه سایتها هیچ گونه رتبه بندی نخواهند شد. »
بعداً، گری الیس اهمیت الگوریتم را تأیید کرد و گفت:» بله، هنوز هم مهم است.
خلاصه
طراحی کاربر پسند احتمالاً به نفع یک وب سایت بازی خواهد کرد. اگر بازدید کنندگان بتوانند به راحتی به محتوای یک صفحه دسترسی پیدا کنند (بدون نیاز به جست و جو از طریق بلوکهای تبلیغاتی غول پیکر) این یک تجربه کاربری خوب محسوب میشود.
سومین فاکتور رتبه بندی : دسته بندی صفحه
مردم میگویند:
اعتقاد بر این است که صفحهای که در یک گروه مرتبط قرار میگیرد ممکن است باعث افزایش رتبه شود.
گوگل میگوید:
گوگل در تطبیق طبقه بندی، روشی را ارائه میدهد که منطبق با اصطلاحات جستجو با محتوای صفحه و همچنین دسته صفحه باشد. این امتیاز مربوط به طبقه بندی را که ممکن است در رتبه بندی تأثیر بگذارد تعیین میکند:
« … نمره معیارهای دسته بندی معیارهای جستجو مشخص میشود که نشان دهنده کیفیت مطابقت بین معیارهای جستجو و دستهها است. نمره کلی با توجه به نمره متن و نمره دسته بندی مشخص میشود. »
خلاصه
احتمالاً گوگل از تطبیق دسته به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده میکند (اما در عین حال، از رویکردهای دیگری استفاده میکند که به آن امکان میدهد نتایج بهتری داشته باشد). علاوه بر این، یک معماری سلسله مراتبی که شامل دسته بندی است، به گوگل کمک میکند تا محتوای صفحات را بهتر و همچنین ساختار کلی سایت را بهتر بشناسد.
فاکتور رتبه بندی ساختار سایت: معماری سایت
مردم میگویند:
یک معماری ضعیف وب سایت، مانع از خزیدن تمامی صفحات لازم وب سایت شما شده و سایت در نتایج جستجو ظاهر نمیشود. علاوه بر این، بازدید کنندگان شما را گیج میکند.
گوگل میگوید:
جان مولر با اشاره به اهمیت معماری سایت که به تفصیل بیان شده است، گفت:
« به طور کلی من باید مراقب ایجاد ناوبری غیر عادی وب سایت باشم. بنابراین باید بتوانیم فقط با دنبال کردن لینکهای موجود در صفحه، از یک URL به آدرس اینترنتی دیگر در وب سایت برویم. »
وی همچنین در مورد دسترسی به محتوا (با توجه به عمق کلیک) گفت:
« آنچه کمی برای ما مهم است این است که پیدا کردن مطالب در چه حدی آسان است.
بنابراین این موضوع بسار بااهمیت است که روی چه تعداد لینک باید کلیک کنید تا به مطلب مورد نظر دسترسی پیدا کنید. »
خلاصه
یک معماری دقیق و کامل سایت، امکان خزیدن بهتر را فراهم میکند و یک روش مناسب برای دسترسی کاربران به کل محتوای وب سایت فراهم میکند. محتوایی که پیدا کردن آن دشوار است، نشانهای از تجربه ضعیف کاربر است و احتمالاً رتبه خوبی هم ندارد.
چهارمین فاکتور رتبه بندی ساختار سایت: HTML معتبر
مردم میگویند:
خطاهای HTML ممکن است کیفیت پایین سایت را نشان دهد و بدین ترتیب رتبه بندی آن را پایین بیاورد. در مقابل، HTML معتبر به رتبه بهتر کمک میکند.
گوگل میگوید:
دستورالعملهای عمومی گوگل در ارتباط با سازگاری مرورگر، HTML معتبر را ذکر میکند.
« اگرچه ما استفاده از HTML معتبر را توصیه میکنیم، اما به احتمال زیاد نمیتواند عاملی باشد که گوگل سایت شما را خزیده و ایندکس کند. »
جملهای از جان مولر نیز وجود دارد:
« تا زمانی که میتوان آن را ارائه و SD استخراج کرد: اعتبار سنجی تقریباً اهمیتی ندارد. »
در همان موضوع، او همچنین این حقیقت را رد کرد که HTML ممکن است تا امروز در رتبه بندی تأثیر داشته باشد.
خلاصه
گرچه HTML را نمیتوان به عنوان یک فاکتور رتبه بندی ساختار سایت نامگذاری کرد، اما گوگل ترغیب میکند که درباره آن دلسرد نشوید، زیرا HTML معتبر دارای مزیتهایی است که نمیتوانید از آنها چشم پوشی کنید. این روی نرخ خزیدن و سازگاری مرورگر تأثیر مثبت میگذارد و همچنین باعث بهبود تجربه کاربر میشود.
پنجمین فاکتور رتبه بندی ساختار سایت: نشانه گذاری استراکچر دیتا
مردم میگویند:
نشانه گذاری استراکچر دیتا (schema. org) به موتورهای جستجوگر کمک میکند تا معنای محتوای خاص (مثلاً رویداد، سازمان، محصول و غیره) را بهتر تشخیص دهند. استفاده از استراکچر دیتا در وب سایت ممکن است منجر به داشتن لینک برجسته در نتایج جستجو شود. همچنین در نظر گرفته میشود که بر رتبه بندی تأثیر میگذارد.
گوگل میگوید:
این همان چیزی است که جان مولر سال گذشته در مورد استفاده از استراکچر دیتا میگفت:
« هیچ افزایش رتبه بندی عمومی برای استفاده از SD وجود ندارد. این همان موردی است که من به خاطر میآورم. با این حال، SD یا استراکچر دیتا میتواند درک صفحات سایت را آسانتر کند و میتواند نشان دهد که به چه مواردی مرتبط است (بهبود هدف گذاری روی رتبه بندی موثر است).»
خلاصه
به نظر میرسد دادههای ساختاری یک فاکتور رتبه بندی ساختار سایت نیستند، اما همه به رتبه بندی یک وب سایت کمک میکند. استراکچر دیتا بطور غیرمستقیم عمل میکنند و به موتورهای جستجوگر کمک میکنند تا درک بیشتری از سایت داشته باشند و از این طریق محتوای شما را ارزیابی کنند. به علاوه، ممکن است دید شما را در نتایج جستجو بهبود بخشد و یک لینک یا نتیجه غنی دیگر ایجاد کند.
فرم و لیست دیدگاه
هنوز دیدگاهی وجود ندارد.