رسانه اجتماعی یک اصطلاح کلی برای وبسایت و برنامه های کاربردی هست که به ارتباطات، تعامل و اشتراک محتوا دلالت میکنه. انواع مختلف رسانه های اجتماعی معمولاً به تالار های گفتگو، میکرو وبلاگ نویسی، شبکه های اجتماعی، نشانه گذاری های اجتماعی، آموزش های اجتماعی و ویکی ها اختصاص پیدا میکنه برای همین از اصطلاح Social networking هم استفاده می‌کنن.

رسانه های اجتماعی وسیله ایه برای برقراری ارتباط بین افراد جامعه به منظور تعامل، تبادل اطلاعات و ایده ها.

خیلی از افراد از social networking برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستاشون استفاده میکنن، بعضی افراد برای برقراری ارتباط با جوامع مختلف و بسیاری از مشاغل هم از رسانه اجتماعی به عنوان راهی برای بازاریابی و تبلیغ محصول‌شون استفاده میکنن. به منظور دسترسی بیشتر، خیلی از شبکه های اجتماعی برای تلفن همراه هم موجود شدن مثل فیسبوک، لینکدین و توییتر.

توانایی به اشتراک گذاشتن عکس‌ها، نظرات، رویدادها و .. در لحظه، شیوه زندگی ما و شیوه انجام کار رو به کلی دگرگون کرده.

اصول اصلی مدیران رسانه های اجتماعی

  • رسانه های اجتماعی برای گفتگو، ارتباط با مخاطبان و در کل برقراری ارتباط است؛ پس فقط یک ابزار فروش و بازاریابی نیست.
  • اصالت، صداقت و گفتگوی آزاد از اصل های مهمشه.
  • در رسانه های اجتماعی علاوه بر اینکه می‌تونید نظرهای دیگران رو در مورد خودتون بشنوید، قادر به این هستید که به اونا پاسخ بدین. اول گوش کن، بعد جواب بده.
  • قانع کننده، مفید، جذاب و مرتبط باشید! از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید؛ قبل از دست به کار شدن در موردش خوب فکر کنید.

اهمیت سوشال مدیا در کسب و کار

در تجارت، شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات، تبلیغ برندها، ارتباط با مشتریان و تقویت مشاغل جدید استفاده میشه. از نظر باز خورد مشتری، شبکه های اجتماعی به افراد این امکان رو دادن تا بتونن تجربیات خوب یا بدشون رو در تعامل با اون شرکت به اشتراک بزارن، و همینطور مشاغل هم میتونن به این بازخوردهای مثبت و منفی به سرعت پاسخ بدن، در مشکلات مشتری ها ورود کنند، و دوباره اعتماد مشتری ها رو جلب کنند.

 بستر های مختلف رسانه اجتماعی

  • شبکه های اجتماعی (+Facebook, LinkedIn, Google)
  • میکرو بلاگینگ (Twitter, Tumbler)
  • اشتراک گذاری عکس (Instagram, snapchat, pinterest)
  • اشتراک گذاری ویدئو ( YouTube, Facebook Live, Periscope, Vimeo)
  • وبلاگ ها blogs: یک بستر برای گفتگوهای معمولی و بحث راجع به موضوعات خاص.
  • فیسبوک facebook: بزرگترین شبکه اجتماعی جهان با بیش از  ۱.۵۵ میلیارد کاربر فعال. کاربران پروفایل شخصی ایجاد میکنند، کاربران دیگه‌ای رو به عنوان دوست اضافه میکنن، پیام رد وبدل کنن، برندها می‌تونن صفحه داشته باشند و کاربرهای معمولی میتونن برند ها رو لایک کنن.
  • توییتر Twitter: یک بستر شبکه اجتماعی/ میکرو وبلاگ نویسی است که به گروه‌ها و افراد اجازه میده از طریق پیام های کوتاه (محدودیت در قالب ۱۴۰ کاراکتر) در ارتباط باشند.
  • یوتیوب و ویمیو  YouTube & Vimeo: یه وبسایت برای به اشتراک گذاشتن و مشاهده ویدئو هاست.
  • فلیکر Flicker: یکی از بزرگترین سایت های اشتراک گذاری تصویر و جوامع آنلاینه، عکس ها رو میشه تو فیسبوک، توییتر و دیگر سایت های شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت.
  • اینستاگرام Instagram: یک برنامه به اشتراک گذاری عکس و فیلم رایگانه که ب کاربرها این امکان رو میده فیلترهای دیجیتالی، فریم و جلوه‌های ویژه روی عکس‌های خودشون اعمال کنند و بعد هم اون رو در انوع مختلف شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
  • اسنپ چت Snapchat: یک برنامه مخصوص گوشی موبایلِ که به کاربرها این امکان رو میده عکس‌ها و فیلم‌هاشون رو با دوستاشون به اشتراک بزارن یا استوری کنند. اسنپ ها بعد از ۲۴ ساعت ناپدید میشن.
  • گروه های LinkedIn: جاییه که گروه‌های حرفه ای در اون با علایق مشترک میتونن اطلاعات خودشون زو به اشتراک بزارند و در گفتگوها شرکت کنند.

مزایا و معایب رسانه های اجتماعی

امروزه با علم بر این که اکثر افرد در رسانه های اجتماعی پروفایل دارند، این فرصت عالی برای تجارت شما فراهمه تا بتونید از بازاریابی رسانه های اجتماعی برای دستیابی به نتایج جدید استفاده کنید.

مزایای رسانه اجتماعی چیست؟

رسانه های اجتماعی فرصتی عالی برای شماست تا بتونید تجارت خودتون رو گسترش بدین.

۱- جذب مخاطب

میلیون ها نفر از از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی استفاده میکنند. این یک فرصت عالی برای بیزینس شماست تا بتونید به جمع بزرگی از افراد که به محصولات شما علاقمندند دسترسی پیدا کنید.

طبق تحقیقات به دست اومده از سایت statecounter، این آمار مربوط به ایرانی‌هایی میشه که از رسانه‌های اجتماعی در ماه می ۲۰۲۰ استفاده کردند.

Painterest(پینترست):%۴۸.۳۶

Instagram(اینستاگرام):%۲۶.۱۴

Facebook(فیسبوک):%۱۱.۲۵

YouTube(یوتیوب):%۷.۲۸

Twitter(توییتر):%۴.۸۲

LinkedIn(لینکدین):%۰.۹۷

توانایی دستیابی به مخاطبان بزرگسال، یک مزیت بزرگ رسانه های اجتماعی است. رسانه اجتماعی برای شما این امکان رو فراهم میکنه تا درمورد کسایی که خواهان خدمات و محصولات شما هستند، اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

مثال
یک کافی شاپ در تهران میتونه از رسانه های اجتماعی برای دسترسی به افراد محلی و توریست ها استفاده کنه. همینطور میتونه هنگام ایجاد تبلیغات اجتماعی یک شعاع یا مکان خاص رو هدف قرار بده. هردو راه موجب افزایش مشتری های سایت میشه.

۲- ارتباط مستقیم با مخاطب

رسانه های اجتماعی یکی از معدود استراتژی های بازاریابی است که بهتون این امکان رو میده با مخاطباتون ارتباط مستقیم داشته باشید. شما می‌دونید کی به تجارتتون علاقه منده چون اون‌ها حساب های رسانه های اجتماعی شمارو دنبال میکنند. حالا خود این مزیت هم از چند طریق میتونه به شما کمک کنه:

  • اونها رو بهتر می‌شناسید: وقتی مخاطب های خودتون رو بهتر بشناسید، میتونید محتوای ارزشمندتری رو بهشون عرضه کنید. شما محتوا رو به علایق شخصی اون‌ها نزدیک‌تر میکنید که موجب تعامل بیشتر در صفحه و در بیزینس تون میشه.
  • خدمات بهتری به مشتری ارائه میدید: ارتباط مستقیم با مخاطب ها بهتون این امکان رو میده که مشکلات رو راحت تر حل کنید. شما میتونید به صورت شخصی به هرکدوم از  اون‌ها رسیدگی کنید و حرف یک ب یکشون رو بشنوید و این واسه برند شما یک امتیاز مثبت محسوب میشه.
  • می فهمید که مخاطب ها چه فکری راجع به کسب و کار شما میکنند: خب این خوبه که بدونید بقیه با چه دیدی به بیزنس شما نگاه میکنند. این یک مزیت بزرگ بازاریابی رسانه های اجتماعی است. چون میتونید از جنبه‌هایی از تجارت تون که افراد دوستش دارن استفاده کنید و عناصری رو که دوست ندارن رو حذف کنید.
ارتباط مستقیم با مخاطب ها یه روش عالی برای بهبود کلیِ فعالیت های بازاریابی شماست. شما از کسایی که شما رو دنبال میکنند یه بینش عمیق به دست میارید و قادر میشید استراتژی رسانه های اجتماعی خودتون رو بهبود ببخشید.

۳- تولید محتوای ارگانیک

امکان ارسال مطالب ارگانیک به صورت رایگان یه مزیت باور نکردنی رسانه های اجتماعی برای بیزینسه. این امر فرصت های بسیاری برای شرکت شما ایجاد میکنه تا بدون هیچ هزینه ای با لید Lead های ارزشمند ارتباط برقرار کنه.

لید Lead در لغت به معنای هدایت است اما در بازاریابی منظور از لید Lead، مشتری بالقوه جدیدی است که به محصول یا خدمات ما علاقه مند شده و با میل و رضایت خود، یک کانال ارتباطی در اختیار ما قرار می دهد.

این یکی از دلایلیه که مشاغل و شرکت‌ها عاشق این سیستم عامل ها هستند.

این بستر ها بسته به شبکه رسانه های اجتماعی به شما امکان ارسال عکس، فیلم و  موارد دیگه رو میدن. این یه راه خوب برای نشون برند تجاری شما به افراد علاقمنده و به اون‌ها کمک می‌کنه تا کسب و کار شما رو بهتر بشناسن!

۴- افزایش ترافیک وب سایت

رسانه های اجتماعی یک کاتالیزور عالی برای ترافیک وبسایت بیزینس شماست. اکثر بسترهای رسانه های اجتماعی به شما این امکان رو میدن که محتوا تون رو با لینک به وبسایت نون ارسال کنید. وقتی یک محتوای جذاب و قانع کننده تولید کنید میتونید مخاطب خودتون رو ترغیب کنید که روی لینک کلیک کنند. این لینک ها مخاطب ها رو به وبسایت شما هدایت میکنند و اونجا میتونن در مورد کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

همونطور که قبلاً هم گفتم این یه فرصت عالی برای شماست که به مخاطب هاتون کمک کنید تا با بیزینس شما بیشتر آشنا بشن، اون‌ها همچنین میتونن وبسایت شما رو بررسی کنند و در مورد محصولات و خدمات شما اطلاعات کسب کنند.

بسته به شغل شما، حتی میتونید به افراد اجازه بدید از سایت شما برای رزرو یه قرار ملاقات یا پرداخت قبض استفاده کنند. مثلاً با استفاده از social networking می‌تونین برای دندون پزشکی نوبت بگیرین.

ترافیک بیشتر در سایت شما به سایر تلاش های بازاریابی هم کمک میکنه.

۵- عضویت رایگان در شبکه های اجتماعی

یکی از بزرگترین مزیت های شبکه های اجتماعی اینه که برای شروع کاملاً رایگانن. برای عضویت در هیچکدوم از بسترهای این شبکه ها لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید.

در اکثر بسترهای رسانه اجتماعی گزینه “تبلیغات پرداختی” وجود داره. این امکان میتونه ابزاری عالی برای رشد و رسیدن به کاربران بیشتر باشه. اما خب اصلاً اجباری نیست.

۶ تا ازبهترین شبکه های اجتماعی برای تبلیغات

۱- تبلیغات فیسبوک Facebook Addvertising

2- تبلیغات اینستاگرام Instagram addvertising

3- تبلیغات توییتر Twitter Addvertising

4-تبلیغات پینترست Pinterest Addvertising

5-تبلیغات لینکدین LinkedIn Addvertising

6-تبلیغات اسنپ چت Snapchat Addvertising

درحالی که صدها استراتژی مختلف بازاریابی وجود داره، تو این دوره زمونه فقط از یه راه می‌تونین از روز اول (حالا اگه روز دوم سوم شد هم اشکالی نداره) به فروش بالا برسین و خوب جای پای خودتون رو محکم کنید و اون هم استفاده از رسانه اجتماعی است.

social networking در ایران

اینستاگرام Instagrm

اینستاگرام محبوب ترین رسانه اجتماعی در ایران است. بیش از ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام وجود داره. ایران در لیست کاربران فعال اینستاگرام قرار گرفته و در لیست کاربران فعال اینستاگرام در جهان رتبه هفتم رو به خودش اختصاص داده. ضریب نفوذ اینستاگرام در ایران ۲۹% است.

احتمالاََ دلیل اصلی محبوبیت اینستاگرام در ایران اینه که مردم میتونن علایق خودشون رو بدون سانسور دنبال کنند و فیلم و عکس‌های خودشون رو هم بدون احتیاج به سانسور کردن به اشتراک بزارن.

بیشترین دنبال کننده‌ ها یا فالوور های اینستاگرام مربوط به افراد مشهور یا به قول خودمون سلبریتی هاست.

بیشتر محتوای اینستاگرام توسط اینفلوئنسر ها Influencer تولید میشه. اینفلوئنسر های ایرانی در چند گروه تقسیم بندی میشن که مهمترین اون‌ها کمدین‌های ایرانی هستند.

اون چیزی که بیشتر توجه‌ها رو به استفاده از اینستاگرام در ایران جلب میکنه گرایش به یه زندگی لوکس و به قول معروف یه زندگی لاکچری طوره.

و همین اتفاق هم باعث میشه اینستاگرام به فضای مناسبی برای تبلیغاتِ بیزینس ها و برند ها تبدیل بشه.

تلگرام Telegram

تعداد کاربران تلگرام در ایران از ۴۰ ملیون بیشتر شده. تلگرام یک برنامه پیام رسان است. بعد از این که تلگرام ویژگی “گروه” و “کانال” رو اضافه کرد، به یکی از محبوب‌ترین social networking ها بین مردم ایران تبدیل شد. قبل از تلگرام برنامه پیام رسان وایبر Viber بین ایرانی‌ها رایج بود. اما بعد از این که تلگرام وارد بازی شد، کاربرهای وایبر به تلگرام نقل مکان کردند. در زمان راه اندازی تلگرام برنامه های وایبر، واتس اپ، وی چت، فیس بوک فیلتر بودند و این باعث شد که کاربرها بیشتر به سمت تلگرام نقل مکان کنند!

اصلی ترین دلیل این که تلگرام در ایرانی خیلی رایجه، رابط کاربری اون هس. همه مردم از نوجوون گرفته تا بزرگترها و مشاغل مختلف، روابط عمومی، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی از این اپلیکیشن استفاده می کنند و خب از حق هم نگذریم این برنامه امکان دسترسی به هرچیزی که کاربر ها نیاز دارند رو آسون کرده!

دلیل دیگه محبوبیت تلگرام، ویژگی های اونه. تلگرام به عنوان یک پیام رسان امکان وبلاگ نویسی، خرید آنلاین و برنامه های تبلیغاتی رو فراهم کرده. از طرف ذیگه، توانایی که تو اضافه کردن چنل و گروه از خودش نشون داد باعث شد جای گروه‌های فیسبوکی رو بگیره!

اوایل سازمان‌های دولتی تلگرام رو ممنوع کردند. درعوض، به جای تلگرام از پیام رسان رسمی خودشون استفاده کردند. همین کار باعث شد تا تلگرام مشهورتر هم بشه. در آخر در ماه می ۲۰۱۸، تلگرام به دستور قوه قضاییه ممنوع شد. دلیل اصلی ممنوعیت تلگرام که دولت از اون یاد کرده اینه که بانک اطلاعاتی تلگرام در ایران نیست و این کار جاسوسان علیه ایران رو تسهیل میکنه!!

توییتر Twitter

هیچ آمار دقیقی از تعداد کاربران ایرانی در توییتر وجود نداره ، اما طبق اطلاعات موجود در سایت ها میشه تخمین زد که حدود ۵.۵ میلیون ایرانی از توییتر استفاده می‌کنند. البته تخمین‌های دیگه‌ای هم وجود داره که میگه کاربرای ایرانی تویتتر کمتر از ۱.۵ میلیونه!!

توییتر رو میشه به عنوان مهمترین رسانه اجتماعی در ایران نامگذاری کرد. توییتر در جو سیاسی و اجتماعی ایران خیلی موثره. توییتر سیاسی‌ترین رسانه اجتماعی  ایرانه. بیشتر روزنامه نگارها ، فعالان سیاسی و اجتماعی، فعالان حقوق مدنی و مقامات دولتی در توییتر حساب دارن و عمده فعالیت و خبر رسانی‌هاشون رو اون‌جا انجام میدن.

در توییتر برخلاف تلگرام و اینستاگرام صفحات جعلی برای افراد مشهور وجود نداره و نکته جالبش اینه که اکثر کاربرها با اسامی مستعار شناخته میشن.

رسانه اجتماعی محبوب شما کدوم یکیه؟ آیا تا حالا تلاش کردین که کسب و کار خودتون رو تو یکی از رسانه‌ها گسترش بدین یا کاری جز سرچ معمولی و مطلب خوندن انجام بدین؟ هر نظری درمورد استفاده از فضای مجازی و پیام رسان داخلی و خارجی دارین، خوشحال میشم که اون رو با من به اشتراک بذارین.