تا حالا چند بار شده به این فکر کنید که چه محتوای بصری باید برای وبلاگ یا وب سایت خودتون انتخاب کنید؟ محتوای تصویری چیه؟ تا چه میزان میتونه به بازدید سایت یا وبلاگتون کمک کنه؟ در این مقاله میخوام راجع به تولید محتوای تصویری و تاثیر آن بر جذب مخاطب بیشتر صحبت کنم.

من معمولاً تلاش میکنم تو سایت و وبلاگم محتوای تصویری خوبی داشته باشم چون تحقیقات اخیر نشون میده که محتوای بصری باعث جذب بیشتر مخاطب میشه و به مخاطب کمک میکنه تا دیرتر از خوندن مطلب خسته بشه. انتخاب تصاویر خوب خیلی سخته و این مسئله خیلی مهمه. شناخت برنامه های Adobe Photoshop , Adobe Illustrator , CorelDraw میتونه برای تولید محتوای تصویری بهتر کمکتون کنه. ما در یک عصر بصری زندگی میکنیم، پس به ابزارهای تولید محتوای تصویری نیاز داریم. این نشون دهنده اینه که اگه راهکار خاصی برای تولید محتوای بصری نداشته باشیم مخاطبین خودمون رو از دست میدیم. تصاویر به بازاریابی شما کمک میکنه و توجه کاربر به محتوای شما رو بیشتر میکنه.

با توجه به این که محتوای تصویری بیشتر از انواع دیگر محتواهای موجود در سطح اینترنت به اشتراک گذاشته میشه، امروز من ۱۱ نوع محتوای بصری به شما معرفی میکنم که میتونید در وب سایت یا وبلاگتون ازشون استفاده کنید. لزومی نداره همیشه از همه مدل ها استفاده کنید، با توجه به محتوایی که دارین آماده میکنین، محتوای بصری مناسب رو انتخاب کنید. مدلی که براتون الهام‌بخش‌تره و بیشترین ارتباط با محتوا رو داره و بیشترین تاثیر رو روی مخاطب میذاره، انتخاب کنید.

۱۱ نوع محتوای بصری

۱- Data-Driven Visuals یا نمودار داده های بصری

برای فهم بهتر محتوا، نمودار داده‌ای درست کنین. میتونین داده رو در قالب جدول یا نمودار طراحی کنین. این کار رو برای مخاطب راحت‌تر میکنه تا پیام کلی شما رو دریافت کنه. آخرین تحقیقات نشون میدن که مقاله هایی که دارای Data-Driven Visual یا نمودار داده ها بودن در رتبه  چهارم نمونه های قابل اشتراک قرار گرفتن. قابل توجهه که بدونین تحقیقات دیگه‌ای نشون داده که پست های بلاگ با نمودار و جدول، توجه مخاطبین بیشتری رو جلب کردن تا پست های بلاگی که از مدل‌های دیگه تصاویر توشون استفاده شده.

محتوای تصویری

۲- Quotes یا نقل قول ها به عنوان محتوای بصری

اینفلوئنسر مارکتینگ یه راهکار عالی برای توسعه بازاریابی محتوای شماست. عکسی از یه اینفلوئنسر با یه جمله که درباره شما یا محصول شما گفته، یه عکس به یادماندنی به وجود میاره. در سال ۲۰۱۵ مقاله ایی راجع به Banner Snack منتشر شد که راجع به آموزه‌هایی از پدر تبلیغات مدرن David Ogilvy بود. عکس ها و نقل قول های اون باعث شد اون مقاله به یه محتوای تصویری قوی و به یادماندنی تبدیل بشه.

محتوای تصویری

۳- Infographic یا اینفوگرافیک ها

من راجع به تاثیر اینفوگرافیک اطلاعی نداشتم، اما با توجه به تحقیقات اخیر شرکت‌هایی که ازش استفاده کرذن، نتیجه فوق‌العاده‌ای گرفتن. اصلاً اینفوگرافیک چیه و چه تاثیری در افزایش مخاطب داره؟ اینفوگرافیک یا داده نما حجم قابل توجهی از داده ها و اطلاعات نوشتاری رو در قالب تصویر نشون میدن که اگه بخواین راجع به همون اطلاعات و داده ها شروع به نوشتن کنین، یه مقاله مفصل و بلندبالا میشه. استفاده از اینفوگرافیک باعث میشه مخاطب راحت‌تر حجم زیادی از اطلاعات رو دریافت کنه. نیاز نیست همراه با اینفوگرافیک یه مقاله طولانی برای توضیح و تفسیر داده ها بنویسین. یه پاراگرف ساده و استفاده از کلیدواژه ها میتونه کار رو راه بندازه و حوصله کاربر رو سر نبره. پس اول با تحقیق کلمه کلیدی بهترین کلیدواژه ها رو انتخاب کنین و طبق اونا اینفوگرافیک و یه محتوای متنی مختصر آماده کنین.

۴- Gifographics یا گیف گرافیک

گیف گرافی تقریبا مثل اینفوگرافیک است، با این تفاوت که گیف ها تصاویر متحرکی هستن که صدا ندارن. شما میتونید از  گیف GIF در محتواهایی که باید در Face book, Twitter, Instagram ,Telegram منتشر بشن، استفاده کنین. وقتی تو هرکدوم از این شبکه های اجتماعی میخواین از گیف استفاده کنین باید به روش‌ها و محدودیت‌های اونا هم توجه کنین. مثلاً در Facebook شما نمیتونین فایل گیف یا GIF رو مستقیم آپلود کنید، اما Twitter به شما امکان آپلود مستقیم میده و جالبه که Instagram به شما امکان ساخت گیف از طریق بومرنگ میده. مطالعات نشون داده که پست های با گیف در Social media بیشتر به اشتراک گذاشته شدن تا پست های بدون گیف !

از  گیف ها در بنرهای تبلیغاتی متحرک وب سایت ها هم میشه استفاده کرد. البته باید بدونین که تصاویری که با فرمت گیف GIF ذخیره میشن لزوماً متحرک نیستن و میتونن فقط یه بنر ثابت باشن.

محتوای تصویری

بعضی از بازاریاب ها از استفاده فایل های GIF در پست‌های بلاگ خودشون به عنوان محتوای بصری میترسن. اما من طبق تحقیقاتم میتونم چندتا دلیل کوچیک ولی منطقی برای استفاده از فایل گیف بهتون ارائه بدم:

  • فضای حرفه‌ای از برند و بیزینس شما ایجاد میکنه که میتونه در اینترنت ترند بشه.
  • فایل گیف باعث میشه مطلب شما بیشتر در Social Media به اشتراک گذاشته شه.
  • باعث انتقال احساسات میشه.
  • brand شما رو نشون میده و تبلیغ بهتری برای برند کسب و کار شماست.

اگر هنوز قانع نشدین میتونین مقاله های بیشتری در این زمینه بخونین.

۵- Memes یا میم ها یا مم ها

میم ها یا Memes ایده ها و مفاهیمی هستند که با به اشتراک گذاری به صورت آنلاین و از شخصی به شخص دیگه گسترش پیدا میکنن. میم ها یا Memes میتونن تصویر، ویدئو و حتی کلمات و عبارات باشند. مم ها به شما کمک میکنن که محتوایی که تولید میکنین، خسته‌کننده نباشه. برای تولید مم یا Meme فقط کافیه یه تصویر بامزه انتخاب کنین و به مخاطب اجازه بدین با دیدن اون کمی ریلکس کنه یا یه لبخند بیاد رو لبش. اگر مخاطب حس کنه که میم استفاده شده در محتوای شما با زندگی و علایقش در ارتباطه، اونو بیشتر در Social Media به اشتراک میزاره.

اغلب میم ها Memes دارای تنوع موضوعی هستن، به این شکل که مردم این تصاویر یا ویدئوها رو ویرایش میکنن و عنوان ها یا زیرنویس های متنوعی را روی اونا قرار میدن. یکی از محبوب‌ترین و مشهور ترین میم ها Success kid نام دارد که تصویر یک بچه با مشت های گره کرده است. مردم با استفاده از این تصویر نمونه‌های متنوعی از میم با موضوع موفقیت ایجاد کردن.

میم ها

۶- Videos یا ویدیوها

استفاده از ویدیو در بازاریابی محتوا و محتوای تصویری در حال افزایش است. امروزه YouTobe تبدیل به دومین موتور جست وجوی بزرگ در وب شده. ویدیوها معمولاً به عنوان ویدیو محتوایی به محتوای اصلی افزوده میشن.با توجه به افزایش استفاده از این مدل محتوای بصری بهتره که به ویدیو مارکتینگ جدی‌تر نگاه کنیم. برای جذب مخاطب لازم نیست چندتا ویدیو در پست بلاگ خودتون به کار ببرین، بلکه باید نسبت به تولید یا انتخاب ویدیو خلاق باشید و متناسب با محتوایی که دارین آماده میکنین، یه ویدئو مناسب انتخاب کنین. البته اول باید بدونین چه جوری یه ویدئو در سایت خودتون بذارین!

محتوای تصویری مخصوصاً ویدیوها کلیدی برای تعامل بیشتر با مخاطب هستن. تحقیقات نشان میده که احتمال به اشتراک گذاری ویدیو و نظر دادن در مورد اون ۱۰ برابر بیشتر از محتوای متنی است. استفاده از ویدیو بدون شک باعث تقویت SEO سایت شما میشه. طبق بررسی‌ها، اضافه کردن ویدیو به محتوا، احتمال نمایش محتوا در نتایج اول موتور جست و جو گوگل را ۵۳ برابر میکنه.

۶۵ درصد از مخاطبان بیش از سه چهارم ویدیوها را تماشا میکنن که این درصد بازدید از هر نوع محتوای متنی بیشتره. اگر پیامی برای رسوندن به مخاطب دارین، محتوای ویدیویی بهترین قالب است. در آخر باید بگم که ویدیو قدرتمندترین روش برای جلب احساسات مخاطب است، چرا که از روش‌های ارتباط انسانی مرسوم مثل صدا، حالات چهره، موسیقی و … استفاده میکنه.

۷- Screenshots یا اسکرین شات ها – آموزش با محتوای بصری

اسکرین شات ها شاید آسون ترین راه برای تولید محتوای تصویری باشن. مثلاً وقتی من مطلب جدیدی در یک مقاله یا کتاب یاد میگیرم با اسکرین شات اونو به اشتراک میزارم. Brian Dean کار جالبی در خصوص استفاده از اسکرین شات کرده، برای مثال مقاله اون راجع به SEO شامل اسکرین شات هایی است که برای یادگیری گام به گام به مخاطب کمک میکنه. این کار باعث جلب اعتماد مخاطب شده و میتونین اطلاعات آموزشی رو به راحت‌ترین روش ممکن منتقل کنین. اگر میخواین آماری را به مخاطبتون ارائه بدین، بهتره از اسکرین شات ها برای استناد بیشتر در اینفوگرافی ها و یا اسلایدشوهای خود استفاده کنین. چون ارزش بیشتری به اطلاعات و آمارهای داده شده میدن و حس اعتماد مخاطب رو جلب میکنین. برای سایر کسب و کارها که قصد معرفی ابزارهای مرتبط با حوزه کاری خودشان رو دارن، اضافه کردن اسکرین شات ها از این ابزارها به متن، بر جذابیت و اثرگذاری اون محتوا اضافه میکنه. در کل امتیاز مثبت این مدل محتوای تصویری نسبت به سایر مدل‌ها اینه که خیلی ساده هستن و به ما کمک میکنن تا محتوای فنی را ساده‌تر توضیح بدیم.

۸- Slide Share Presentation یا اسلایدها

Presentation ها منبع مهمی برای تولید محتوای تصویری هستن. این اسلایدها اصلا چی هستند؟ یه مجموعه از اسلایدهای نمایشی که به صورت خاص برای Slide Share طراحی شدند. این اسلایدها از این نظر قابل توجه هستن که Slide Share در میان ۲۰۰ سایت پر بازدید دنیا قرار داره. با وجود این که این سایت به شدت محبوبه اما هنوز رقابت خیلی زیادی تو این سایت وجود نداره. به نظر من یکی از بزرگترین راهکارها برای تولید محتوای بصری که هنوز افراد زیادی از اون استفاده نکردن، همین مدل از اسلایدها است.

اسلایدها معمولاً مثل اینفوگرافیک ها هستند، با این تفاوت که در اسلایدها بیشترین تمرکز بر روی انتخاب رنگ و طراحی زیبا است. از جمله مزایای  اسلایدها میشه به این اشاره کرد که به سوال‌های مخاطب پاسخ میدن و به خاطر طراحی زیبا و رنگ آمیزی جذاب، توجه مخاطب را به خودشون جلب میکنن تا پیام شما رو بخونن. شما میتونین این اسلایدها رو به شکل PDF هم دانلود کنین.

اسلایدها

۹- تصویر و عکس – متداول ترین نوع محتوای بصری

تصاویر و عکس ها جزء جدایی‌ناپذیر مقاله ها هستن. طبق تحقیقات اخیر، مقاله هایی که در اونها از تصاویر جذاب استفاده شده، در مقایسه با دیگر مقالات ۹۴ درصد بازدید بیشتری دارن. اگه تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار باشن و کاملاً مرتبط با محتوای موردنظر شما باشن، افراد نیز تمایل بیشتری به خواندن مطلب خواهند داشت. همچنین در انتخاب عکس باید توجه کافی داشته باشیم که سایز عکس متناسب با سایت باشه. چون معمولاً مخاطبان از عکس هایی که دیر لود میشن، شاکی هستن. البته راه هایی برای بهینه کردن عکس زودتر لود بشه. استفاده از تصاویری که مسئول خود سایت طراحی کرده باشه و شخصاً تصویربرداری کرده باشه، تاثیر بیشتری در موفقیت سایت خواهد داشت.


افرادی که قصد تولید محتوای بصری برای جذب مخاطب رو دارن، بهتره که از تصاویر تکراری استفاده نکنن. چرا که در این حالت بازدید سایت کمتر میشه.
تصاویر

۱۰- Illustrations یا ایلاستریشن

Illustration ها به پست بلاگ شما کمک میکنن که جزء جدایی ناپذیری از دنیای تصاویر بشن. Illustration چی هست؟ Illustrator نام یکی دیگر از محصولات کمپانی Adobe هست، که هم هنرمندان نقاش هم طراحان گرافیک برای ساخت تصاویر وکتور از ان استفاده میکنند. این نرم افزار برای طراحی حرفه ایی انوع فونت، لوگو، ست اداری، اینفوگرافیک، نمودار، دیاگرام، کاراکتر تبلیغاتی و … مناسبه. و چون کارکردن با اون سخت‌تر از نرم افزار فتوشاپ است، افراد کمتری با اون اشنایی دارن و معمولاً طراحان حرفه‌ایی با اون کار میکنن. از قابلیت‌های جذاب این نرم افزار ساخت تصاویر متحرک است. از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار برای طراحان وب سایت، میشه به قابلیت ساخت فایل‌های svg اشاره کرد. این فایل ها به دلیل حجم بسیار پایین و کیفیت بسیار بالا و مقیاس پذیری فوق‌العاده در متدهای جدید طراحی سایت بسیار قابل توجه قرار گرفتن. ضمناً این نرم افزار قابلیت خلق تصاویر سه بعدی فوق‌العاده جذاب هم داره و برای طراحی تایپوگرافی های جذاب و خلاقانه نیز ابزار بسیار مناسبی است. همچنین این نرم افزار به شما این امکان رو میده که نقاشی دیجیتال حرفه ایی انجام بدین.

۱۱- Flip Books یا فلیپ بوک

اصطلاح فلیپ بوک به تازگی متداول شده است. فلیپ بوک ها برای خواننده بسیار جذاب هستن چون محتوای چندرسانه ایی دارن و مخاطب را خسته نمیکنن. وقتی یه پادکست قدیمی راجع به بازاریابی گوش میدادم بیشتر به اهمیت فلیپ بوک پی بردم. کتاب های داستان و مقالات علمی و کاتالوگ ها و همچنین بروشورهای آموزشی از مهم‌ترین چیزهایی هستن که میشه اونا رو به فلیپ بوک تبدیل کرد تا مخاطب بهتر با اونا ارتباط برقرار کنه. فلیپ بوک را میشه در یک سایت به شکل انلاین منتشر یا به شکل اپلیکیشن ارائه کرد. هرچند هنوز در خیلی از سایت ها و وبلاگ ها از Flip Books استفاده نمیشه.

آدما به شدت دیداری هستن. ۹۵ درصد تاثیر اولیه‌ای که روی به آدم دیگه میذارین، به وسیله تصویر و محتوای تصویری است.تصویری که شما از خودتون ارائه میدین در اعتباربخشی شما تاثیر بسیار زیادی داره. بنابراین تولید محتوای بصری و کیفیت اون اهمیت خاصی در معرفی کسب و کار شما داره. امیدوارم مطالب گفته شده براتون مفید بوده باشه و با محتوای تصویری و تاثیر اون بر مخاطب آشنا شده باشین. دونستن مطالب گفته شده لازمه، اما برای موفقیت نیاز به خلاقیت شخصی هم هست. خب با توجه به توضیحاتی که دادم شما میتونین برای جذب بیشتر مخاطب محتوای بصری تولید کنید تا هم سایت پربازدیدتری داشته باشین و هم در موتور جست و جوی گوگل رنکینگ بالاتری داشته باشین. بازم تاکید میکنم، لزومی نداره از همه مدل‌های محتوای بصری استفاده کنین. با توجه به کارایی که هر محتوای تصویری داره بهترین انتخاب رو انجام بدین.