ممکن است که به تازگی با آیتم‌های جدیدی به نام FID و FCP در قسمت کنسول جستجوی گوگل مواجه شده باشید و ندانید که عملکرد این آیتم‌ها چیست؟ یا به چه دردی می‌خورد؟

چند روز پیش با ورود به کنسول جستجوی گوگل به این آیتم جدید برخورد کردم و طبق معمول از اطرافیانم در مورد آن پرس و جو کردم اما همگی انگار که برای اولین بار این واژه‌ها را از من می‌شنوند و اطلاعاتی در مورد آن ندارند، پس دست به کار شدم و در مورد آن تحقیق کردم، اما اطلاعاتی که به دست آوردم؛

همه ما می‌دانیم که چقدر اولین تجربه برخورد در یک قرار ملاقات مهم و تاثیر گذار است، این موضوع به خصوص در وب بیشتر صدق می‌کند. زیرا آینده جذب ترافیک برای وب سایتتان به آن بستگی دارد.

در وب اولین تجربه خوب در تبدیل یک کاربر به یک مشتری وفادار و یا فراری دادن یک مخاطب و عدم بازگشت مجدد او به آن سایت، بسیار بااهمیت است. اما سوالی که اینجاست این است که چه چیزی باعث می‌شود که احساس خوب را به کاربران خود منتقل کنید و حتی نوع تصور آنان را ارزیابی کنید؟

اهمیت سرعت از دید کاربر

البته که طراحی سایت و جذابیت بصری سایت، اما خب سرعت پاسخگویی ان هم برایمان مهم است. آنقدر که اندازه گیری میزان رضایت کاربران از طراحی سایت API های وب مشکل است، اندازه گیری سرعت و پاسخگویی آن نیست!

مفهوم دو آیتم FID و FCP کنسول جستجوی گوگل

در حال حاضر گوگل فقط از دو معیار در گزارش سرعت کنسول جستجو استفاده می‌کند:

  • اولین معیار (First Contentful Paint (FCP است که به مدت زمانی لازم برای بارگیری اولین مطالب در صفحه اشاره می‌کند. هرچه FCP یک صفحه طولانی‌تر باشد، احتمال اینکه کاربران قبل از اینکه صفحه کامل لود شود و آن را مشاهده کنند از سایت خارج شوند هم، بیشتر می‌شود.
  • اما معیار دوم (Frist Input Delay (FID در واقع نشان دهنده مدت زمانی است که کاربر برای بار اول در صفحه روی یکی از المان‌ها یا عناصر کلیک می‌کند و مرورگر به آن عمل کاربر عکس العملی نشان می‌دهد.

در گزارش سرعت چه چیزی گفته می‌شود؟

این گزارش، عملکرد گروه های مشخص شده را بر اساس وضعیت سرعت، نوع متریک و انوع URLهای مشابه نشان می‌دهد. همان طور که در ابتدا گفتم گزارش Speed بر اساس دو معیار است: FCP و FID. اگر URLای آستانه لازم برای هر یک از متریک‌ها را نداشته باشد، از گزارش حذف می‌شود.

مشاهده عبارت اطلاعاتی موجود نیست یا No data available در گزارش FID و FCP

اگر در صفحه گزارش کنسول عبارت   «No data available» را مشاهده می‌کنید، به این معنی است که اطلاعات سایت شما در کنسول جستجو جدید است یا داده‌های کافی از بازدید کننده‌ها در گزارش CrUX در دسترس نیست تا اطلاعات مربوط به سرعت معنادار را برای نوع دستگاه مورد نظر (موبایل یا دسک تاپ) را ارئه دهد.

شما هنوز هم می‌توانید با استفاده از ابزار تست PageSpeed Insights یا ابزار (Chrome Lighthouse) لینک‌های خود را به صورت زنده تست کنید.

اگر به تازگی سایت خود را کنسول گوگل ثبت کرده اید، ممکن است چند روز طول بکشد تا گوگل بتواند داده‌های موجود را از پایگاه داده CrUX آنالیز و ارسال کند. پایگاه داده CrUX اطلاعات مربوط به URL جمع می‌کند.

پیدا کردن وضعیت URL خاص

گزارش FID و FCP طراحی نشده است تا یک URL خاص را پیدا کند، بلکه بیشتر برای دیدن عملکرد کلی سایت شما و عیب یابی مشکلات احتمالی آن است. اگر می‌خواهید داده‌های سرعت در مورد یک URL خاص را ببینید، از PageSpeed Insights استفاده کنید، که تاریخچه داده‌های کاربر و همچنین داده‌های زنده  تست را برای یک URL خاص نشان می‌دهد.

اگرچه می‌توانید وضعیت و مشکلات را زیر نظر بگیرید و URLهای خاص و مدنظرتان را مشاهده کنید، اما یافتن URL خاص با استفاده از این گزارش می‌تواند چالش برانگیز باشد.

مقادیر مناسب برای هریک از این متریک‌ها FID و FCP چقدر است؟

مقادیر مناسب را در جدول زیر مشاهده خواهید کرد:

FID و FCP

چرا سرعت در وب اهمیت دارد؟

زمان طولانی برای لود شدن یک صفحه سایت تأثیر مستقیم و شدیدی بر نرخ پرش دارد. مثلا:

  • اگر زمان بارگذاری صفحه از ۱ ثانیه به ۳ ثانیه افزایش پیدا کند، نرخ پرش هم به میزان ۳۲٪ افزایش می‌یابد.
  • اگر زمان بارگذاری صفحه از ۱ ثانیه به ۶ ثانیه افزایش پیدا کند، نرخ پرش هم به میزان ۱۰۶٪ افزایش می‌یابد.
  • صفحاتی که به کندی لود می‌شوند حتی ممکن است که در نتایج جستجوی گوگل حذف شوند.

برای مطالعه بیشتر کافی است که به مقاله افزایش سرعت سایت وردپرسی در همین سایت مراجعه کنید.

علت افزایش مقادیر در گزارش چیست؟

تاخیر در زمان این گزارش گیری زمانی اتفاق می‌افتد که مرورگر درگیر انجام کار دیگری باشد؛ بنابراین در اینصورت نمی‌تواند به نیاز کاربر FID پاسخ دهد. یکی از دلایل عمده این اتفاق می‌تواند این باشد که مرورگر درگیر تجزیه و تحلیل یک فایل بزرگ ماننده جاوااسکریپت است که توسط سایت شما بارگیری شده است.

بنابراین در این زمان نمی‌تواند کار دیگری را انجام دهد، زیرا ممکن است که این فایل به او دستورالعمل دیگری برای اجرا به آن بدهد.

اما چگونه اندازه‌های این هر یک از این متریک‌های FID و FCP را بهبود دهیم که در ادامه متریک FID را خواهیم گفت.

نحوه بهبود FID

  • تأثیر کدهای شخص ثالث را کاهش دهید
  • زمان اجرای JavaScript را کاهش دهید
  • کارهای اصلی را به حداقل برسانید
  • تعداد درخواست‌ها را کم و اندازه‌های انتقال را کوچک نگه دارید

در صورتی که با هیچ یک از مفاهیم گفته شده FID و FCP در این مقاله آشنا نیستید م یتوانید از کارشناسان ما مشاوره بخواهید.