در سئو، تکرار یا همانندسازی محتوا (Duplication Content) یکی از مشکلات عمده ای هست که اکثر وبسایت ها باهاش درگیر هستن و هنوز هیچ سرنخی وجود نداره که چرا این مشکل پیش میاد، علیرغم اینکه در ظاهر همه چیز خوب پیش رفته. یکی از خطاهایی که ممکنه در زمینه محتوای تکراری باهاش مواجه بشین، خطای Duplicate, Submitted URL not Selected as Canonical هست. اگه در کنسول سرچ گوگل یا Google Search Console با پیغام خطای Duplicate, Submitted URL not Selected as Canonical مواجه شدین و الان نمیدونین که برای رفع این خطا چیکار کنین، نگران نباشین! ما در این مقاله هم ساده ترین راهکار رفع این خطا رو بهتون ارائه میدیم و هم توضیح میدیم که این ارور اصن چیه و چرا ایجاد میشه.

submitted URL not selected as canonical چیه؟

اگه بخوایم « Duplicate, Submitted URL not Selected as Canonical » رو کلمه به کلمه براتون ترجمه کنیم تا مفهومش رو بهتر متوجه بشین، در واقع مفهوم و منظور این خطا به این صورته که «همانند/تکراری، URL ارسال شده به عنوان canonical انتخاب نشده». منظور از Duplicate یا همانند و تکراری اینه که شما کپی دقیق و مشابه یه صفحه از وبسایت رو ایجاد کنین و به عبارتی نسخه دوم یا المثنی ازش داشته باشین. canonical هم در واقع یه تگ یا برچسب هست که به URL اختصاص داده میشه.

خطای submittted URL not selected as canonical

آنچه که درباره تگ canonical باید بدونین:

همونطور که گفتیم canonical یه تگ یا برچسب هستش که به URL اختصاص داده میشه. تگ کنونیکال یه راهی هست که به موتورهای جستجوی گوگل میگه که یه URL خاص نمایانگر یه کپی اصلی از یه صفحه وب هست. استفاده از تگ canonical از ایجاد مشکلات ناشی از نمایش محتوای تکراری و مشابه در URLهای مختلف جلوگیری میکنه. در واقع این برچسب به موتورهای جستجو میگه که شما کدوم نسخه از URL رو قصد دارین در نتایج جستجو ظاهر بشه. ممکنه این تگ رو به شکل rel canonical هم مشاهده کنین.

تگ کنونیکال

در عکس بالا مشاهده می کنین که تگ کنونیکال به صورت rel=canonical مشخص شده و این در واقع نشون میده صفحه ای که این تگ در اون مشاهده میشه باید به عنوان duplicate یا نسخه دوم URLهای مشخص شده درنظر گرفته بشه.

پیشنهاد برای مطالعه
پرسش
چرا تگ کنونیکال اهمیت داره؟

محتوای تکراری یا Duplicate Content موضوع پیچیده ای هستش، اما به عبارت ساده وقتی که موتورهای جستجو تعداد زیادی از URLها رو با محتوای یکسان (یا به شدت مشابه) می خزند و به اصطلاح crawl می کنن، این کار باعث رخداد تعدادی از مشکلات سئو می شود. تعدادی از این مشکلات عبارتند از:

  • خزنده های جستجو یا search crawlers باید زمان زیادی رو روی تعداد زیادی محتوای تکراری بزارن، در نتیجه ممکن است برخی از مطالب و محتواهای منحصر به فرد شما رو از دست بدن.
  • تکرار و تشابه محتوا در مقیاس و تعداد زیاد ممکنه قابلیت رتبه بندی شما رو کاهش بده.
  • حتی اگه محتوای شما رتبه بالا کسب کنه، موتورهای جستجو ممکنه یه URL اشتباه رو به عنوان اصلی و اورجینال انتخاب کنن.

با توجه به این موارد، تنها راهی که بهتون کمک می‌کنه که محتوای تکراری خودتون رو کنترل کنین، استفاده از تگ canonical هست.

خب الان فرض کنیم که ما وارد سرچ کنسول گوگل شدیم و با خطای « Duplicate, submitted URL not selected as canonical » روبرو می‌شیم. اصلن مفهوم این خطا چیه؟ ببینین، منظور این خطا اینه که URL ارسال شده شما، یکی از نوع URLهای duplicate هست و یه صفحه canonical مشخص نداره. در واقع این URL رو به کنسول گوگل ارسال کردین و از اونها درخواست کردین که این URL در گوگل ایندکس بشه، اما چون URL ارسال شده یه نسخه دوم و در اصل یه duplicate هست، این باعث میشه که گوگل تشخیص بده که یه URL دیگه گزینه بهتری برای canonical هست، بنابراین گوگل URL ارسال شده شما رو ایندکس نمیکنه و به جاش اونی رو که خودش به عنوان canonical انتخاب کرده، ایندکس می‌کنه.

در نهایت این موضوع باعث میشه که صفحه موردنظرتون در گوگل ایندکس نشه و همونطور که قطعا می‌دونین این خیلی به ضرر وبسایتتون میشه و باعث میشه صفحه ای که کلی برای تولید محتواش زحمت کشیدین در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نشه و در صورتی هم که در ایندکس گوگل نباشه، مسلما اونجوری که انتظار دارین ازش بازدید نمیشه.

علل ایجاد خطای Submitted URL not Selected as Canonical

خطای <<Duplicate, submitted URL not selected as canonical>> در سرچ کنسول گوگل میتونه به علت های مختلفی رخ بده، اما دو علت از بقیه علل رایج تر هستن و به احتمال خیلی بیشتر باعث رخداد این خطا میشن. ما در ادامه این دو علت رو بهتون میگیم تا متوجه بشین که چرا این خطا ایجاد میشه و در نتیجه باعث میشه صفحه شما در گوگل ایندکس نشه.

۱. علت اول

یکی از علت های بروز این خطا وقتیه که google به این موضوع که محتوا، duplicate و مشابه یه صفحه دیگه هست، مشکوک میشه و این ارور رو براتون ارسال میکنه. حتی ممکنه شما لینک کنونیکال رو خودتون تنظیم کرده باشین اما گوگل با پیشنهادتون مخالفت میکنه و بهتون میگه که <<Google selected canonical>> (خود گوگل یه لینک دیگه رو به عنوان canonical انتخاب کرده)

این اتفاق معمولا وقتی رخ میده که URL یه صفحه قدیمی رو به یه URL جدید تغییر بدین. حالا اگه پس از این تغییر، تگ canonical رو به URL جدید اضافه نکنین، گوگل محتوای شما رو به عنوان یه محتوای تکراری در نظر میگیره.

۲. علت دوم

علت دیگه ای که میتونه باعث این خطا بشه اینه که گوگل، صفحه AMP (صفحات شتاب دهی شده موبایل/ Accelerated Mobile Pages ) شما رو نادیده میگیره. چرا این اتفاق میفته؟ چون یه نسخه mobile/responsive (نسخه ای از صفحات وبسایت که بسته به سایز و اندازه تلفن همراه، صفحات رو تغییر میده) دارین که به صفحه AMP، کنونیکال شده. حالا اگه یه صفحه mobile/responsive از صفحه AMP خودتون دارین، گوگل اون صفحه رو به جای صفحه AMP برای نشون دادن به SERPها (صفحه نتایج موتور جستجو/ Search Engine Results Page) انتخاب میکنه و بنابراین بهتون میگه که صفحه شما از لحاظ محتوا، تکراری هست و بهتون پیغام خطای Duplicate. submitted URL not selected as canonical رو میده.

رفع خطای Submitted URL not Selected as Canonical

همونطور که گفته شد این خطا وقتی رخ میده که معمولا شما URL یه صفحه قدیمی رو به یه URL جدید تغییر بدین. از طرفی هم بروز این خطا در سرچ کنسول گوگل باعث میشه صفحه در گوگل ایندکس نشه. پس تلاش کنین با استفاده از راهکار زیر و انجام مراحل ذکر شده این خطا رو رفع کنین.

مراحل رفع خطای submitted URL not selected as canonical :
  1. URL قدیمی رو کپی کنین، از یه ابزار سئو مثل ahrefs استفاده کنین، وارد این ابزار بشین و در باکس جستجو URL رو پیست کنین.
  2. روی گزینه All (در تصویر به صورت کادر آبی در بالای صفحه مشخص شده) کلیک کنین و سپس در منوی سمت چپ internal backlinks رو انتخاب کنین.
  3. همه ی referring page های موجود رو مشاهده می کنین، سپس لینک Anchor پیشنهاد شده توسط ahrefs رو در برابر هر صفحه پیدا می کنین ( در تصویر بالا برای مثال ۶ تا reffering page رو نشون داده و در مقابل یه ستون به اسم Anchor and backlinks نمایان شده).
  4. متن anchor رو چک کنین و URL متن لینک anchor رو به URL جدید که اخیرا تنظیم کردین، تغییر بدین. در مثال عکس همونطور که مشاهده می کنین ۲۸ تا backinks داریم، پس ۲۸ تا URL متن anchor هم داریم و همشون رو به URL جدید تغییر میدیم.
  5. به کنسول سرچ گوگل برین و برای هر صفحه ای که URL متن anchor رو تغییر دادین، درخواست ایندکس شدن کنین.
  6. در صورت امکان تعدادی لینک سازی داخلی جدید به URL جدید بدین و از طریق کنسول سرچ گوگل درخواست ایندکس کنین.
  7. همچنین در صورت امکان تعدادی backlink به URL جدید بدین.
  8. در مرحله آخر در کنسول سرچ گوگل به بخش Index برین، گزینه Removals رو انتخاب کنین. سپس یه temporary URL removal برای URL قدیمی درخواست کنین.
  9. بعد از انجام تمامی این مراحل، یه مدت زمانی باید صبر کنین. ممکنه چند روز تا چند هفته طول بکشه تا در گوگل ایندکس بشین.

با استفاده از این راهکار در واقع شما برای چندین URL مختلف که محتوای مشابه و تکراری دارن، در قسمت anchor یه لینک URL واحد مشخص انتخاب می کنین و از طریق تگ کنونیکال این صفحات مشابه رو که قابل ایندکس شدن ندارن رو به یه صفحه canonical که قابلیت ایندکس شدن داره، تبدیل می کنین.

شما به طور مشخص، از طریق ابزارهای sitemap و وبمستر، تقاضای ایندکس شدن تعدادی از URLها رو که تکراری و duplicate هستن و تگ canonical ندارن رو دارین. سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که چرا می‌خواین که URLهایی با محتوای تکراری در گوگل ایندکس بشن؟ این کار مطابق اصول یه سئوی خوب نیست. راهکاری که برای جلوگیری از این کار اشتباه بهتون ارائه میدیم اینه که URLهای تکراری و duplicate رو به حالت noindex تنظیم کنین، یا حداقل تگ کنونیکال رو برای URL تنظیم کنین تا گوگل بدونه که چه چیزی به جای محتوای تکراری رتبه کنه و دیگه با خطای « Duplicate, submitted URL not selected as canonical » روبرو نمی‌شین. هر دو راهکار در رفع مشکل بهتون کمک می کنن.

علاوه بر همگی این موارد شما همچنین میتونین مشاهده کنین که چه محتواهای duplicate و تکراری دارین. برای این کار به سرچ کنسول گوگل مراجعه کنین و با کلیک بر روی URL در قسمت report از لینک View as Search Result استفاده کنین و duplicate رو پیدا کنین.

چرا Duplicate Content یا محتوای تکراری برای سئو بد هست؟

حالا که با ارور « Duplicate, submitted URL not selected as canonical » آشنا شدین و دونستین که این خطا چیه و چرا ایجاد میشه و چجوری میشه حلش کرد، بد نیست یه سری توضیحات بهتون بدیم راجع به اینکه در کل چرا تاکید می کنیم از ارائه URL با محتوای تکراری و duplicate به گوگل خودداری کنین. محتوای تکراری یا duplicate content به دلایل مختلفی میتونه به سئوی شما آسیب برسونه. تعدادی از این دلایل عبارتند از:

  1. در نتایج جستجو، URLهای بی کیفیت و غیرقابل قبول و نامناسب ظاهر میشن.
  2. کیفیت backlink رو کاهش میده.
  3. بودجه اختصاص داده شده به خزیدن یا crawl رو از بین میبره.
  4. محتوای scraped یا syndicated نسبت به محتوای شما رتبه بالاتری کسب میکنه ( گاهی وقتا ممکنه شما به یه وبسایت دیگه این اجازه رو بدین که محتوای شما رو استفاده و بازنشر کنه یا به اصطلاح republish کنه، این کار به عنوان syndication شناخته میشه. در بعضی موارد هم ممکنه که وبسایت ها محتوای شما رو بدزدن و اونو بدون هیچ کسب اجازه ای از شما به نام خودشون بازنشر کنن و در واقع محتوا رو scrape می کنن).
نکته
محتوای تکراری یا Duplicate content در وبسایت در بیش از یک جا ظاهر میشه. به بیان ساده صفحات با محتواهای تکراری و مشابه در سایت شما به تعداد زیادی وجود دارن. این اتفاق میتونه در یه وبسایت یا در cross-domain رخ بده.

به عنوان مثال در صورتی که ما یه لینک رو به شکل

مثال
ahrefs.com/blog/duplicate-content-copy
بازنشر کنیم، این محتوا به عنوان محتوای تکراری درنظر گرفته میشه. همچنین اگه محتوا رو در یه وبسایت دیگه هم بازنشر کنیم، باز هم duplicate content به حساب میاد.

امیدواریم با خوندن و استفاده از این مقاله تونسته باشین به طور دقیق متوجه بشین که خطای submitted URL not selected as canonical چیه و علت ایجادش چی هست و چه جوری می‌تونین این خطا رو برطرف کنین. سعی کنین تمام توان خودتونو بذارین و هر جوری که هست این مشکل رو برطرف کنین، چون همونطور که گفتیم بروز این خطا باعث میشه صفحه مورد نظرتون در گوگل ایندکس نشه و این کاملا به ضرر سئوی شماست. هر مشکلی که در زمینه ایندکس نشدن صفحات در گوگل براتون پیش اومد، رو کمک ما حساب کنین.