محتوای اسپم SPAM Content یکی از مهم‌ترین چیزهاییه که به عنوان صاحب یه وبسایت حتماً باید بهش توجه کنین چون ممکنه دیر یا زود یقه شما رو بگیره پس باید در اسرع وقت شروع به محافظت از سایت خودتون بکنین تا مشکل جدی براتون پیش نیاد. هرزنامه در ابتدا به صورت مشکل نیست ولی در صورت عدم مراقبت میتونه عین تومور رشد کنه و به سرعت شما رو درگیر خودش کنه.

اگه قبلاً تو کار طراحی سایت و محتوانویسی بودین احتمالاً آشنایی‌های لازم با این اصطلاح رو دارین ولی اگه یه تازه کار هستین احتمالاً سوالات زیادی برای پرسیدن دارین.

هرزنامه چیست و چرا وجود داره؟

برای اسپم دو نوع تعریف وجود داره:

  • یه فرآورده گوشتی کنسرو شده که از ژامبون تهیه میشه.
  • پیام های نامربوط یا ناخواسته ارسال شده از طریق اینترنت که به طور معمول برای تعداد زیادی کاربر به منظور تبلیغات، فیشینگ Fishing، گسترش بدافزارها و غیره است.

هر دوتای این تعریفات کاملاً دقیق هستند. اما چرا ما از هردوی این تعریف‌ها استفاده کردیم؟

SPAM

خب اول از همه این که محتوای اسپم اسم خودش رو از مارک یه کنسرو گوشتی به نام SPAM دریافت کرد. قوطی‌های اسپم خیلی معروف هستند و فضای بزرگی و توی فروشگاه اشغال میکنن و می‌تونین اون‌ها رو در همه جا به مقدار زیادی پیدا کنین. البته فروشگاه‌های خارج از کشور!

وقتی پیام های گسترده اینترنتی به وجود اومدن، اسم SPAM در جایی تو یه تالار گفتگو بیان شد و امروزه از کنسرو اسپم معروف‌تر شده و طوریه که اگه از کسی در مورد محتوای اسپم سوال کنین احتمالاً این مورد رو به پیام های ناخواسته‌ای که از طرف اینترنت براشون ارسال میشه، مربوط میدونن.

در اوایل سال‌های به وجود اومدن اینترنت، اسپم فقط به ایمیل محدود میشد اما با گذشت زمان و پیشرفت اینترنت محتوای اسپم شده هم گسترش پیدا کرد.

پس به نظرتون چرا خیلی‌ها از اسپم به عنوان یه روش بازاریابی استفاده میکنن؟ اگه بخوام خیلی خلاصه بگم بهتون … برای این که جواب میده! درسته که فیلترهای زیادی اعمال شده و فناوری پیشرفت کرده و باعث سخت‌تر شدن کار اسپم ها شده ولی هنوز هم جواب میده و کلد کال Cold Call هنوز هم موثره.

فیلم گرگ وال استریت رو دیدین؟ اگه دیدین بهتر متوجه حرف‌ها و منظور من از Cold Call خواهید شد!

فقط تفاوت فیلم و اسپمرهای دنیای واقعی اینه که توی این فیلم جوردن بلفورد به مردمی که می‌دونست به محصولش علاقه دارن از طریق کلد کال محصول رو میفروخت ولی اسپمرها تعداد زیادی پیام رندوم و تصادفی رو به هرکسی که دم دستشون هست ارسال میکنن و اون هم نه یکبار … نه دوبار … بلکه صدبار!

سئو و محتوای اسپم

معمولاً در سئو، اسپم فرستادن یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است. یعنی اسپمرها از تکنیک‌هایی مثل پر کردن مقاله با کلمات کلیدی، بافتن متن‌ها به هم دیگه و لینک سازی خودکار استفاده میکنن. پس حواستون باشه که هرگز خودتون رو درگیر چنین تکنیک‌هایی نکنین چون میتونه به راحتی کسب و کار شما رو تحت‌تاثیر قرار بده و باعث آسیب‌های جبران ناپذیری بشه (حتی مشکلات قانونی!).

بهرحال این مقاله درباره این نیست که چه کارهایی رو انجام ندین، بلکه درباره اینه که برای محافظت از سایت خودتون در برابر محتوای هرزنامه باید چیکار کنین.

محتوای اسپم چیست؟

خب تا این‌جای کار در مورد اسپم و ربطش به سئو حرف زدیم، حالا لازمه که بهتون بگیم اصلاً محتوای اسپم یا محتوای هرزنامه چیه!

اسپم محتوا همون کاریه که شما فقط با هدف قرار دادن یه سری کلید واژه و پر کردن متن با اون کلمه، محتوایی رو تولید میکنین.

در واقع محتوای اسپم هیچ خدمتی به افراد نمیکنه و حتی باعث آزار ملت هم میشه! یعنی انقدر حرص آدما رو درمیاره که حاضر میشن روی یه فرم ثبت نام یا تبلیغی کلیک کنن که از شر دوباره و دوباره دیدن اون محتوا راحت شن. و اون فرم هم در نهایت قرار نیست باعث بشه چیز درست و حسابی براشون فرستاده بشه، فقط یه سری ایمیل اسپم و تبلیغاتی نصیب کاربر میشه.

این نوع محتوا بخاطر این آزار دهنده است که تعداد زیادی از اون وجود داره، یعنی اسپمرها میان از قانون “اگه از چیزی یه دونش خوبه پس حتماً هزارتاش عالیه” استفاده میکنن، یعنی اصلاً فرقی نمیکنه چه نوع اسپمی باشه، ایمیل اسپم، اسپم گروه‌های خبری، اسپم لینک، محتوای اسپم یا غیره، همه‌شون شامل محتوایی هستند که نه اهمیت زیادی دارن و نه با ارزش هستند!

توی وب خیلی راحت میشه یه محتوای هرزنامه رو شناسایی کرد:

  • اسپم ها تو سایت هایی وجود دارن که فقط دارن یه چیز رو هی تبلیغ میکنن.
  • سایت هایی که فقط دنبال اینن که یه تبلیغ بگیرن و اونو به کاربرا نشون بدن، از طرفدارای پر و پا قرص محتوای اسپم هستن.

مثلاً فکر کنین برین بیرون و به یه جوون درمورد مضرات سیگار یا ماریجوانا بگین، خب واکنش اون فرد چیه؟ آره اگه دفعه اول یا حتی صدمی باشه که شما همچین مطلبی رو توی دنیا بیان میکنین قطعاً جالبه ولی اگه هر روز هزار نفر درمورد همین موضوع حرف بزنن، واقعاً چیز خسته‌کننده و حوصله سر بری میشه.

حالا همین مثال رو به وبسایت خودتون بسط بدین، چی میشه اگه شما مطلبی رو به اشتراک بذارین که بقیه سایت ها کلی راجع بهش نوشتن و محتوا تولید کردن؟ به نظرتون تکرار همچین چیزی جالب و حیرت انگیزه؟!!

این همون چیزیه که خیلی از متخصصین سئو ممکنه ازش غافل باشن و محتوایی تولید کنن که واقعاً تکراریه و مخاطب حوصله خوندنش رو نداره!

تولید محتوای اسپم غیرعمدی و ناخودآگاه

این که شما یه محتوای اسپم بنویسین اصلاً به این ربطی نداره که هدفتون نوشتن همچین چیزی بوده یا نه! یعنی ممکنه محتوای اسپم تولید کنین، درصورتی که دلتون میخواسته هرزنامه تولید کنین! در واقع شما با ارائه ندادن هیچ چیز جدید و یا قابل توجه، دارین این کار رو انجام میدین حتی اگه روحتون هم خبر نداشته باشه.

افراد زیادی مطالب مورد نظرشون رو با سرچ کردن تو اینترنت پیدا میکنن، پس یه توجیه برای تولید محتوای اسپم اینه که خب باعث میشه سایت شما توی نتایج جستجو بالا بیاد و دیده بشه!

سوال دیگه‌ای که مطرح میشه اینه که … پس سایت های مهم و پرترافیک مثل سایت موز MOZ چیکار میکنن؟ آیا انقدر محتوای مرتبط و دست اول وجود داره که اون‌ها بتونن هر دفعه یه چیز جدید رو بیان کنن؟ قطعاً نه! اینجور سایت ها خودشون رو درگیر چنین بازی‌ای کردن که باید هر روز یه محتوایی رو ارائه بدن تا از چشم موتورهای جستجو نیفتن و خیلی وقت‌ها فقط قالب، تیتر و نوع کلمات رو تغییر میدن، اصل کار هنوز همون چیزیه که قبلاً هم بود، تکراری و تکراری و تکراری!

پس وقتی سایت های بزرگ سئو درگیر هرزنامه شده باشن قطعاً سایت های دیگه هم کم و بیش این کار رو انجام میدن!

یکی دیگه از راه‌های تولید محتوای اسپم استفاده از محتوای قطعه قطعه شده است، که نمونه بارز اون ویکی پدیا است که از هر دری صحبت میکنه و خیلی وقت‌ها فقط در حد یه پارگرافه توضیحاتش!

محتوای اسپم فقط محدود به همین تولید محتوای وب نمیشه بلکه کلی مدل دیگه داره.

بریم یه نگاهی به انواع محتوای اسپم بندازیم:

انواع محتوای اسپم

۱. کامنت اسپم

هرزنامه کامنتی یکی از بدترین مدل‌های اسپم است و اگه بهش رسیدین فقط فرار کنین!

این نوع اسپم سایت موردنظر رو کامنت بارون میکنه و باعث کندی زیاد سرعت سایت میشه، یعنی فکر نکنین که همچین چیزی خوبه‌ها …  این یه نوع روش برای قربانی کردن شماست و پر از لینک سیاهه! به تصویر زیر دقت کنین:

کاممنت اسپم

برای جلوگیری از همچین اتفاقی بهتره از گوگل ریکپچا استفاده کنین چون در واقع هیچ‌کدوم از این کامنت ها از طرف افراد زنده و آدم واقعی ارسال نمیشن. البته حواستون باشه ربات‌هایی هستند که میتونن معماهای ریکپچا رو حل کنن و وارد سایت شما بشن.

پیشنهاد دوم ما (البته اگه از سایت وردپرسی استفاده می‌کنین) استفاده از افزونه Anti-SPAM Aksimet است. این یه پلاگین ورد پرس است که تنظیمات خیلی آسونی داره و خیلی هم موثره.

گوگل اگه سایتی رو به عنوان اسپم شناسایی کنه و بعد از مدتی اون رو ببخشه، شانس اون سایت برای دوباره دیده شدن و رتبه گرفتن به شدت کاهش پیدا میکنه.

۲. اسپم Trackback

ترک بک یا نظرات اسپم یکی از روش‌های خوبی بود که وقتی مدیر سایتی به شما بک لینک میداد، مطلع میشدین و شما هم یه بک لینک به اون میدادین، در واقع یه راه برای برقراری ارتباط بین صاحبان وب بود اما اسپمرها به زودی متوجه شدن که میتونن با استفاده از همچین روشی زهر خودشون رو بریزن.

حذف trackback

این هرزنامه ترک بک یا نظرات اسپم خیلی شبیه مورد قبلی است و برای جلوگیری از اتفاق افتادنش میتونین گزینه اون رو در داشبورد وردپرس خودتون غیرفعال کنین. البته بازم فرض بر اینه که از یه سایت وردپرس استفاده میکنین.

پیشنهاد برای مطالعه

۳. حملات منفی سئو

SEO Attack یا سئو منفی یه نوعی از محتوای اسپم است که میتونه به شما و کسب و کار شما آسیب برسونه. هدف از این نوع اسپم اینه که گوگل فکر کنه شما دارین از سئو کلاه سیاه استفاده میکنین. در واقع این میتونه کار رقیبان برای پایین کشوندن شما از سرچ گوگل با استفاده از تکنیک‌های سئو منفی یا نگاتیو سئو باشه.

سئو منفی SPAM

این روش خودش تکنیک‌های زیادی مثل هک کردن وبسایت داره ولی اینجا فعلاً منظور ما لینک سازی زیاده!

درسته که گوگل اعلام کرده الگوریتم پنگوئن میتونه جلوی همچین حملاتی رو بگیره ولی با این‌حال هنوز هم تکنیک‌های سئو منفی موثر واقع میشن.

میتونین برای حل این مشکل از تشخیص پیوند غیر طبیعی Nato CognitiveSEO استفاده کنین و بعد از تشخیص پیوندهای بد اونها رو غیر فعال کنین و برای ابزار Disavow Google ارسال کنین.

بهترین دفاع در برابر این نوع حملات، محافظت است! باید به سرعت این حملات رو شناسایی کنین تا بتونین به طور موثری باهاشون بجنگین. از همین الان استارت کار رو بزنین و بک لینک های سایت تون رو ردیابی کنین تا مطمئن بشین که حملات منفی سئو نیستند!

۴. حملات DDoS و ربات ها و اسپایدرها

ربات‌ها و اسپایدرها به دلایل مختلفی وراد سایت شما میشن. شاید یه خزنده گوگل باشن یا یه ابزاری که می‌خواد اطلاعاتی رو از سایت شما برداره.  در حالت کلی اینها چیز بدی نیستن، ذاتشون پاکه و حتی ملت می‌تونن برای بارگذاری پهنای باند بیشتر، فابروال یا CPU ازشون استفاده کنن. ولی امان از وقتی که کسی بخواد از یه چیز خوب سواستفاده کنه!

حملات DDoS یکی دیگه از اتفاقات وحشتناکیه که میتونه برای سایت شما تو مدت زمان خیلی کمی بیفته.

حملات DDoS

اولین کاری که لازمه برای محافظت انجام بدین اینه که یه افزونه امنیتی وردپرس نصب کنین که میتونه سایت شما رو از شر حملات مخرب حفظ کنه.

CloudFlare هم میتونه در محافظت از سایت شما در برابر حملات DDoS بسیار موثر باشه. این ابزار، ترافیکی که از طریق فیلترهای خودش عبور کنه رو وارد سایت شما میکنه.

البته میتونین از ابزار Google Analytics هم برای هشدار افزایش ناگهانی ترافیک استفاده کنین و به سرعت اونها رو چک کنین.

۵. ایمیل اسپم

و آخرین نوع از انواع محتوای اسپم که تو این مقاله راجع بهش حرف میزنیم، ایمیل اسپم است که قطعاً همه شما با اون آشنایی کامل دارین. گوگل کار خوبی انجام داده که می‌تونین ایمیل های اسپم رو از ایمیل های مهم جدا کنین البته یه باگی که ممکنه گاهی اوقات پیش بیاد اینه که ایمیل های مهم وارد صندوق اسپم بشن که خب منم فعلاً راه حلی برای این مشکل سراغ ندارم.

برای جلوگیری از این کار میتونین از کپچا Captcha استفاده کنین یا این که تغییرات جزئی در آدرس ایمیل خودتون ایجاد کنین یا از آدرس ایمیل تصویری استفاده کنین که نتونن اون رو کپی کنن.