فهرست مطالببستن
  • قرارداد سئو چیه؟
  • موارد مهم در بستن یک قرارداد خوب
    • در حد امکان کلی و گسترده قرارداد رو بنویسین
    • تعیین طول مدت قرارداد
    • حداقل طول قرارداد داشته باشین
    • افزایش سالانه خودکار قیمت
    • در مورد کارمند فرعی خود شفاف باشین
    • منع استخدام پرسنل شرکت
    • برای دیرکرد در پرداخت، جریمه در نظر بگیرین
    • پیش پرداخت رو در نظر بگیرین!
    • اجازه توقف موقت قرارداد رو می‌دین؟
    • الزامات پایان قرارداد رو مشخص کنین
    • اگه چندین سرویس می‌فروشین
    • از یک وکیل تقاضای کمک کنین!
  • انواع قرارداد سئو
  • خلاصه

نمونه قرارداد سئو از جمله مسائل مهمی که شاید خیلی بش پرداخته نشده. سئوکار هستین و تا به حال قراردادهای اشتباهی زیادی بستین؟ نمی‌دونین کدوم نوع از الگوی قرارداد بهتره؟ در این مقاله با من همراه باشین تا به جواب تمامی سوالات خود در این زمینه برسین. قرارداد و کاهش خطر و ریسک پذیری در کار از موضوعات مورد علاقه من هست اما به این مسئله توجه کنین که این مقاله یک مشاوره قانونی در این زمینه نیست. من فقط تجربیات خود و انواعی از کاربردی‌ترین الگوهای قرارداد سئو رو در اختیار شما می‌ذارم. صنعت سئو در طی چندین سال گذشته خیلی پیشرفت کرده. این مسئله باعث شد که تجربه من و همکارانم نیز در این زمینه بیشتر بشه. اکنون می‌دونیم که بهترین نوع الگو قرارداد سئو چیه و دقیقاً چه مسائلی رو در خصوص اون باید رعایت کرد. قبلاً در حوزه قرارداد در خصوص قرارداد طراحی سایت و قرارداد پشتیبانی سایت با شما صحبت کردیم.

قرارداد سئو چیه؟

یکی از مهم‌ترین ابزارها در آژانس‌ها یا مشاوره‌ها قرارداد مشتری هست. اسم قرارداد برای برخی از افراد می‌تونه ترسناک به نظر برسه. اگه آگاهی کافی در این خصوص رو داشته باشین، جایی برای ترس نمی‌مونه. شما باید یک قرارداد رو صرفاً یک توافق نامه بین دو طرف در مورد کارهایی که باید انجام بشه، در نظر بگیرین. نمونه قرارداد سئو هم از این تعریف خارج نیست.

پرسش
یک قرارداد خوب چیه؟

اگه شما سئو رو به عنوان سرویس و خدمات خود ارائه می‌دین؛ قرارداد بستن ممکن کمی مشکل به نظر برسه. چطوری می‌تونین نسبت به وظایفی که دائماً در حال تغییر هستن، قاطع باشین؟ در این مقاله ۱۲ مورد که برای کمک به شما در ایجاد یک قرارداد سئو محکم وجود داره رو با هم بررسی می‌کنیم.

موارد مهم در بستن یک قرارداد خوب

نمونه قرارداد سئو

برای محکم کاری شما باید همیشه مواردی رو در قرارداد خود لحاظ کنین که هم مشتری و هم شما راضی باشین و مشکلی در روند کار برای هر دو طرف پیش نیاد. در مورد همه مسائل در یک قرارداد بهینه سازی سایت باید با مشتری شفاف و روشن باشین. در این بخش ۱۲ نکته مهم که در بستن قرارداد سئو باید رعایت کنین را به شما یادآوری می‌کنیم.

در حد امکان کلی و گسترده قرارداد رو بنویسین

همونطور که همه ما می‌دونیم، سئو و بهینه سازی سایت عملاً روزانه در حال تغییر هست. اون چیزی که برای موتورهای جستجو در این هفته ارزش هست در هفته دیگه ممکن تغییر کنه. اگه قرارداد سئو شما شامل کارهای بسیار خاصی باشه، ممکن عملاً برخی از اونها در آینده مورد استفاده قرار نگیره. بنابراین موارد بسیار جزئی رو در الگو قرارداد سئو خود مطرح نکنین.

نکته
به جای این که در مورد کارهای خیلی خاص صحبت کنین، در مورد رویکردهای طبقه‌ای بزرگ‌تر مانند عناصر درون صفحه صحبت و بررسی کنین.

همچنین مراقب باشین که در ذکر وظایف خود خیلی مبهم عمل نکنین. به یاد داشته باشین که هدف از ایجاد نمونه قرارداد سئو ایجاد درک متقابل و تعیین انتظارات از کار انجام شده هست. اگه قرارداد خود رو در قسمت انجام وظایف، بیش از حد مبهم بگذارین؛ ممکن قرارداد شما مبهم و مشکوک به نظر برسه یا در مورد انتظارات سردرگمی برای مشتری ایجاد کنه.

تعیین طول مدت قرارداد

معمولاً نمونه قرارداد سئو در ایران زیر ۶ ماه بسته نمی‌شه و حداکثر اون در شرکت‌ها، ۱۸ ماه هست. طول معمول قرارداد سئو هم بین ۹ تا ۱۲ ماه هست. در کل برای انتخاب مدت قرارداد، دو گزینه اصلی برای شما وجود داره:

  1. محدود
  2. تمدید خودکار

در قراردادهای محدود تاریخ شروع و پایان ذکر شده. مثل زمانی که در حال کار روی یک پروژه هستین. اما قراردادهای تمدید خودکار شامل بندی هست که به قرارداد بهینه سازی سایت این اجازه رو می‌ده که برای دوره‌های متوالی تمدید بشه. شاید ترجیح من در بستن قرارداد سئو به شکل تمدید خودکار باشه. چرا که زمان کم‌تری رو به کاغذ بازی اختصاص می‌ده. سئو در اصل یک پروژه نیست بلکه یک تلاش مداوم محسوب می‌شه. قرارداد تمدید خودکار به مشتریان این امکان رو می‌ده تا سئو رو به عنوان یک تلاش مستمر بدون تاریخ پایان متصور بشن. اما قطعاً نقطه ضعفی هم در تمدید خودکار وجود داره.

مثال
برای مثال اگه شما کار خود رو در خونه و به عنوان مشاور شروع کنین و در طی زمان برای خود شرکتی درست کنین، این عملاً هزینه شما رو بالا می‌بره که چیز بدی نیست؛ اما شما مجبور به رویارویی با مشتری می‌شین تا قرارداد تمدید خودکار رو لغو و قرارداد جدید با تعرفه جدید ببندین.

این مسئله می‌تونه هم برای شما هم برای مشتری کمی ناخوشایند به نظر برسه.

حداقل طول قرارداد داشته باشین

نتایج سئو اغلب فوری نیستن. با این حساب ممکن مشتری از شما بخواد که حداقل مدت قرارداد داشته باشین تا به شما فرصت کافی بده تا نتایج واقعی کسب کنین. در نهایت توجه کنین که مشتریان سئو بر اساس نتایج کار به شما جذب می‌شن. بسیاری از شرکت‌های سئو به حداقل قرارداد ۶ تا ۱۲ ماهه نیاز دارن. توجه کنین که حتی برخی از اونها در دوره خود امکان لغو قرارداد سئو رو ندارن. اگه ۶ تا ۱۲ ماه خیلی طولانی به نظر برسه، برعکس ۱ تا ۲ ماه ممکن خیلی کوتاه باشه برای این که به نتیجه خاصی برسین. شخصاً یک نمونه قرارداد سئو حداقل ۳ تا ۴ ماهه رو ترجیح می‌دم چرا که معمولاً زمان کافی رو برای نشون دادن حرکت مثبت در سئو و شروع به نمایش نتایج مورد انتظار مشتری رو می‌ده.

افزایش سالانه خودکار قیمت

نمونه قرارداد سئو

هزینه‌های تجارت سالانه افزایش پیدا می‌کنه. بدون توجه به اقتصاد، هزینه‌های عملیاتی هر ساله در حال افزایش هست. برای مثال شما افزایش سالانه کارمندان رو دارین که به معنای این هست که حقوق بیشتری نسبت به سال جاری باید پرداخت کنین. برای مثال اگه اجاره نامه تجاری داشته باشین؛ احتمالاً بندی دارین که هر ساله اجاره شما رو به طور خودکار افزایش می‌ده. یک مقدار استاندارد افزایش معمول حدود ۳ درصد هست. هزینه‌های دیگه هم به طور سالانه افزایش پیدا می‌کنه. اگه نمونه قرارداد سئو شما تمدید خودکار هست، مطمئناً می‌تونین برای مشتریانی که سال‌ها قرارداد بهینه سازی سایت رو به طور خودکار تمدید می‌کنن؛ یک بند اضافه کنین که نشون می‌ده هزینه‌‌های شما برای هر ۱۲ ماه با یک درصد مشخص، شاید ۵ تا ۳% افزایش پیدا کنه.

نکته
۳% به طور معمول برای مشتری، مشکلی نداره اما به شما کمک می‌کنه تا هزینه‌های فزاینده خود رو جبران کنین.

در مورد کارمند فرعی خود شفاف باشین

به یاد داشته باشین که هدف اصلی قرارداد سئو ثبت اسناد و انتظارات از هر دو طرف است. اگه در مورد استفاده از افراد فرعی روشن نیستین و مشتری متوجه بشه، منطقی هست که ناراحت بشه. در اصل مشتری شما و شرکت شما رو استخدام می‌کنه و نه فردی فرعی رو! به طور خلاصه باید بگیم که اگه تمایل دارین تا از کمک فرد دیگه‌ای هم استفاده کنین؛ بهتر که در یک بند از الگو قرارداد سئو خود حق انجام این کار رو روشن کنین.

منع استخدام پرسنل شرکت

فرض کنین که شرکت شما کار خارق العاده‌ای رو برای مشتری انجام می‌ده. بعداً مشتری می‌خواد که یک بازاریاب سئو رو استخدام کنه و ترجیح می‌ده مستقیماً با کارمند شما که این کار خارق العاده رو برای اون انجام داده، کار کنه! چی شد؟ اینطور شما هم مشتری خود رو از دست دادین هم پرسنل ماهر شرکتتون رو! این مسئله ممکن خیلی ناعادلانه به نظر برسه اما معمولاً اتفاق می‌افته. با حضور در صنعت خدمات، شرکت‌ها باید از دارایی فکری و سرمایه گذاری کارکنان خود محافظت کنن. شما می‌تونین بندی رو به نمونه قرارداد سئو خود اضافه کنین که مانع از استخدام پرسنل شما برای کار بشه. برای مثال در الگو قرارداد سئو خود ذکر کنین که برای مدت فلان سال حق استخدام پرسنل شرکت من رو ندارین.

برای دیرکرد در پرداخت، جریمه در نظر بگیرین

شاید اغلب برای سئوکارها پیش بیاد که مشتری در پرداخت هزینه، دیرکرد داشته باشه. توجه کنین که ادامه هر کسب و کاری مستلزم وجود جریان نقدی هست. بنابراین در نظر گرفتن جریمه نقدی برای دیرکرد و تاخیر در پرداخت الزامی هست. توجه کنین که این مسئله می‌تونه دو طرفه باشه. یعنی اگه شما هم به فلان تعهد خود عمل نکنین، جریمه می‌شین. این بند از قرارداد سئو می‌تونه نوعی اطمینان و اعتماد رو برای پرداخت یا انجام کلیه خدمات متعهد شده به وجود بیاره. جریمه‌های تاخیر در پرداخت معمولاً در قرارداد بهینه سازی سایت وجود داره. شما می‌تونین از اونها برای تشویق پرداخت به موقع استفاده کنین.

پیش پرداخت رو در نظر بگیرین!

تجربه به من نشون داده که حتماً باید پیش پرداختی برای شروع کار حتی قبل از ارائه خدمات از مشتری دریافت کنین. چرا که ممکن مشکلات بند قبلی برای شما اتفاق بیفته. بنابراین در نمونه قرارداد سئو خود این مسئله رو ذکر کنین که درصدی از هزینه رو به عنوان پیش پرداخت دریافت می‌کنین. این بند از قرارداد سئو نوعی مکمل برای بند قبلی است تا از مشکلات احتمالی اجتناب کنین.

اجازه توقف موقت قرارداد رو می‌دین؟

آیا به مشتری خود اجازه توقف قرارداد سئو رو می‌دین؟ همونطور که قبلاً ذکر کردم، معتقدم که سئو یک تلاش مستمر هست؛ بنابراین اجازه توقف موقت در قراردادها رو نمی‌دم. اگه شما می‌خواید که در مورد توقف موقت در کار منعطف باشین؛ باید نسبت به این موضوع کاملاً واضح با مشتری خود برخورد کنین. مواردی رو باید به عنوان آینده بینی در کار در نظر بگیرین:

  • حداکثر زمانی که مشتری می‌تونه توقف موقت داشته باشه، چقدره؟ این مسئله رو حتماً روشن کنین!
  • در مورد اخطار مورد نیاز برای توقف موقت هم حتماً هشدار دهید. شما به بازه زمانی مثلاً ۳۰ روز نیاز دارین که کارکنان تیم خود رو به پروژه‌های دیگه واگذار کنین و برای ضرر مالی احتمالی آماده باشین. بنابراین به مشتری اخطار بدین که از قبل شما رو برای این مکث آماده کنه.
  • به مشتری این اگاهی رو بدین که در صورت توقف موقت در قرارداد بهینه سازی سایت افزایش هزینه پرداختی برای شروع مجدد خواهد داشت.

باز هم ترجیح ما توقف اجباری نیست چرا که ضرر زیادی به بار خواهد اورد.

الزامات پایان قرارداد رو مشخص کنین

لازمه که در مورد فسخ قرارداد سئو با مشتری خود شفاف باشین. مشتری و شما به چند دلیل به آزادی فسخ قرارداد نیاز دارین. ممکن خیلی از اونها هیچ ارتباطی با اجرا یا نتیجه کار شما نداشته باشه. صرف نظر از دلایلی که مشتری باید قرارداد خود رو فسخ کنه؛ باید الزامات فسخ مشخصی ذکر بشه.

مثال
به عنوان مثال مشتری چقدر قبل از فسخ قرارداد باید به شما اخطار بده؟ چطوری فسخ پذیرفته می‌شه؟ نوشتاری؟ با ایمیل یا کلامی؟ آیا فسخ قرارداد ملزوم به پرداخت جریمه هست؟

تعیین یک خط درست برای فسخ قرارداد در نمونه قرارداد سئو می‌تونه از سوء تفاهم‌ها جلوگیری کنه و همچنین به شما کمک می‌کنه تا جریان نقدینگی و تکالیف تیمی خود رو بر این اساس بهتر تنظیم کنین.

اگه چندین سرویس می‌فروشین

اگه چندین سرویس می‌‎فروشین؛ از توافق نامه خدمات اصلی با دستورات کار استفاده کنین. زمان تنظیم الگو قرارداد سئو باید در نظر بگیرین که چطوری می‌خواین چندین خط خدمات با مشتری رو مدیریت کنین. اگه خدماتی بیش از سئو ارائه می‌دین؛ در نظر داشته باشین که قالب توافق نامه خدمات اصلی رو به همراه دستورات کار و بیانیه‌های کار پیوست کنین. در این صورت مشتری شما می‌تونه به راحتی، خط دیگه‌ای از خدمات شما رو به قرارداد سئو اضافه کنه بدون این که کل قرارداد رو تحت تاثیر قرار بده.

از یک وکیل تقاضای کمک کنین!

شما در انتهای کار می‌تونین از یک وکیل تقاضا کنین تا قرارداد شما رو بررسی و ویراش کنه. حتماً به این بند توجه کنین. اگه در زمان کار با مشتری به مشکل خوردین و مشتری از شما شکایت کرد؛ داشتن یک قرارداد بهینه سازی سایت سفت و محکم می‌تونه بهترین متحد شما باشه. بنابراین حتماً به مشاوره یک وکیل برای بررسی نهایی قرارداد سئو نیاز دارین. توجه کنین که یک قرارداد محکم می‌تونه از تجارت شما محافظت کنه. نمونه قرارداد سئو خود رو حتماً با وکیل ماهری بررسی کنین.

انواع قرارداد سئو

قرارداد سئو

نمونه قرارداد سئو انواع مختلفی داره. مشتری می‌تونه به شما پیشنهاد بده که بر سر درصد فروش قرارداد سئو رو تنظیم کنین که با توجه به ریسک پذیری بالای اون، به شما توصیه نمی‌کنیم. ۳ نوع دیگه قرارداد که مرسوم‌تر هست بین سئوکاران رو به شما معرفی می‌کنیم:

  1. افزایش رتبه: یکی از مرسوم‌ترین نوع قرارداد سئو بر حسب افزایش رتبه سایت مشتری هست. یعنی شما به مشتری متعهد می‌شوین که با n کلمه می‌تونین سایت رو تا سه تا یا ۵ تای اول صفحه گوگل بالا بیارین. توجه کنین که اگه کلمات شما ۳۰۰ کیورد بود؛ باید درصد رو شفاف مشخص کنین که مثلاً ۶۰% از این ۳۰۰ کلمه رو به صفحه اول گوگل می‌یارم. اگه زیر ۲۵ کیورد برای مشتری داشتین مثلاً تعهد می‌دین که همه این ۲۵ کیورد به صفحه اول بیاد. آمار اندازه گیری هم می‌تونین سرچ کنسول گوگل بذارین.
  2. افزایش آمار بازدید: نوع دیگه‌ای از انجام قرارداد افزایش امار بازدید سایت هست. مثلاً اگه سایتی در روز ۲۰۰ بازدید داره؛ شما می‌تونین متعهد بشین که به روزی ۲۰۰۰ بازدید صفحه رو می‌رسونین.
  3. لیست انجام کار: نوع دیگه  مرسوم انجام قرارداد بهینه سازی سایت لیست انجام کار هست. یعنی شما لیستی رو برای مشتری آماده می‌کنین و متعهد می‌شین فلان خدمات رو در فلان بازه زمانی به اون ارائه می‌دین. لزوماً این خدمات در نهایت شاید منجر به بهبود رتبه سایت نشه اما چیزی که مشتری خواسته و حق اعتراضی در این زمینه نداره.

خلاصه

به شکل خلاصه بیان کنیم نمونه قرارداد سئو رو نباید ساده بگیرین. حتماً در نوع انجام اون و بندهای قرارداد نهایت دقت رو داشته باشین. یک الگو قرارداد سئو محکم می‌تونه باعث ایجاد حس اعتماد و رضایت در دو طرف بشه. همچنین شما رو در ادامه راه کسب و کار موفق‌تر به جلو می‌بره. اگه سوالی در رابطه با این موضوع دارین، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بذارین.