قبل از این که بریم سراغ بحث اصلی مقاله یعنی Uptime یا شاخص Uptime ، اول باید یه مقدمه‌ای رو بگیم و چند تا سوال بپرسیم. بار‌ها شده که روی یه سایت کلیک کنین و اون سایت براتون باز نشه و یه سری جملات مثل ین پیغام ها رو به شما نشون بده: وبسایت در دست ساخت است، خطای ۴۰۴ یا ۵۰۰ یا خطای سرور داخلی رخ داده.

میدونم که برخوردن به همچین عبارت‌هایی یکم براتون عذاب آوره و به هر حال این احتمال وجود داره که شما بعضی وقت‌‎ها که دارین تو اینترنت میچرخین، با یکی از این خطاها مواجه بشید. به قول معروف شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!

حالا وقتی این خطا‌ها میاد بعدش چی میشه؟

اول از همه که با دیدن این خطا‌ها قطعاً کاربر ناامید میشه و صفحه رو ترک میکنه. البته اگه یه مشتری پر و پا قرص باشه شاید باز برگرده سمت سایت شما ولی اگه یه کاربر جدید باشه اصلاً دیگه اون طرفا پیداش نمیشه. البته این فقط یکی از پیامدهای بد و مخرب این خطا‌هاست.

پس بخش فناوری اطلاعات یا IT برای حل و فصل این خطاها با یه چالش خیلی سختی روبرو است. مخصوصاً تو این دوره‌ای که رقابت شدیدی برای جذب مشتری وجود داره و این رقابت هر روز از قبل سخت‌تر میشه. یه شرکت برای این که بتونه تو همچین شرایطی مشتری هدف رو جذب کنه باید بهترین خدمات رو به کاربرها ارائه بده.

برای دستیابی به این هدف و پیروزی، یه راه خیلی خوب وجود داره اون هم Uptime یا شاخص Uptime هست.

Uptime یا شاخص Uptime چیه؟

مدیریت صحیح فناوری اطلاعات برای بهبود عملکرد کسب و کار، به ویژه برای کسایی که به دنیای آنلاین توجه دارن، ضروریه. برای انجام این کار، بخش فناوری اطلاعات باید روی چندین شاخص و معیار متمرکز بشه. شاخص Uptime یکی از اصلی‌ترین معیارها است. شاخص آپ تایم درصد زمانی رو که وبسایت در دسترس و آنلاین است، براتون اندازه گیری میکنه. پس Uptime در واقع زمانی است که یه کامپیوتر، سرور، سیستم یا سخت افزار بدون هیچ گونه وقفه‌ای کار میکنه. عبارت مخالفش Downtime هست، یعنی زمانی که سیستم هیچ پردازشی نداره. اگر یک صفحه وب در دسترس نباشه، اصلاً انگار سایتی هم وجود نداره‌.

بنابراین،شاخص Uptime مهمترین مقیاس در جهان اینترنت محسوب میشه.

با همه این تعاریف، باید بدونین که داشتن Uptime به صورت ۱۰۰ درصد هم دیگه غیرممکنه! در حقیقت هیچ شرکت ارائه دهنده وب هاستینگ حتی گوگل و آمازون که بزرگ‌ترین ارائه دهنده ها هستند هم همچین درصدی رو تضمین نمیکنن.

پس یادتون باشه که حداکثر آپ تایم برای شما حداکثر ۹۹.۹۹ درصده. شاخص Uptime میتونه تحت تأثیر عوامل مختلفی باشه.

هم بلایای طبیعی مثل طوفان ها، زمین‌لرزه‌ها، آتش‌سوزی‌ها میتونه ارتباط بین مرکز داده و وبسایت شما رو قطع کنه، هم حملات مخرب مثل حملات DDos، ، خرابی سیستم و به روزرسانی سرور میتونن خرابی‌هایی رو به بار بیارن و باعث بشن شاخص آپ تایم یه سایت پایین بیاد.

ضرورت توجه به شاخص Uptime

آیا اصلاً میدونین چه زمانی که وبسایت شما آفلاین میشه؟ معلومه که میدونین آخه این چه سوالی بود! در واقع اینجا سوال مهم نیست، مهم اینه که چرا همچین چیزی رو پرسیدیم؟

شاخص Uptime علامتیه که به بخش IT اطلاع میده آیا صفحه شما آنلاین هست یا نه. به لطف این نظارت، اگه سایت دچار مشکل فنی بشه شما بلافاصله از اون خبردار میشین و می‌تونین به بررسی و رفع ایرادات سایت بپردازین.

خب ما یه سوال دیگه هم داریم: تا حالا فکر کردین که اگه وبسایت‌ شما دارای اشکالات ثابت و همیشگی باشن چه اتفاقی میفته؟ پیامدهای این اشکالات قطعاً برای کسب و کار شما منفی خواهد بود. بنابراین اگه هنوز از مقیاس شاخص آپ تایم برای سایت خودتون استفاده نمیکنین، بهتره همین الان دست به کار بشین و برین سراغش. ما هم دلایل زیر رو براتون لیست کردیم تا بدونین چرا اینقدر همچین چیزی مهمه:

دلایل استفاده از شاخص Uptime

۱. از تصویر و برند کسب و کار خودتون محافظت کنین

شما با نظارتی که شاخص Uptime روی صفحات سایت داره میتونین به سرعت از خرابی‌ها آگاه بشین و اونها رو رفع کنین ولی اگه نسبت به خرابی ها بی‌توجه باشین، ممکنه اعتبار کسب و کار شما به خطر بیفته.

یادتون باشه که یه قسمت خیلی زیادی از محبوبیت برند شما به رضایت کاربران بستگی داره، پس حالا اگه سایتی که دارین برای مدت زیادی آفلاین باشه به نظرتون میتونه اون تاثیری که باید رو روی کاربر بذاره؟ باید خیلی خیلی مراقب مدت زمان آفلاین شدن سایت خودتون باشین. چون شما کلی سرمایه گذاری مالی و زمانی میکنین تا برای کسب و کار خودتون برندسازی کنین و اونو به مشتری ها بشناسونین، اونقت با یه ایراد در سایت همه زحمات شما به باد میره.

۲. مشتری رو راضی نگه دارین

همونطور که خودتون هم میدونین مشتریانی هستن که از کسب و کار شما حمایت میکنن. به نظرتون این حمایت چه موقع اتفاق مفته؟ بله! وقتی که مشتری راضی و خوشحال باشه و اگه این رضایت نباشه قطعاً حمایتی هم نیست.

وبسایت شما برای این که بتونه به بهترین شکل ممکن خدمات و محصولات رو به مشتری ارائه بده به یه Uptime مناسب نیاز داره و از اون طرف اگه سایت برای زمان زیادی مشکل داشته باشه، تو ارائه این خدمات اختلال به وجود میاد و مشتری ترجیح میده بره سمت رقیب شما که حرفش حرفه و اگه تضمین کرده خدمات رو به بهترین شکل و سریع‌ترین حالت ممکن بهشون تحویل میده، واقعاً هم همین کار رو میکنه.

۳. مشتری رو دو دستی بچسبین

شما هنگام مشاهده شاخص Uptime متوجه میشین که اگه تو فلان زمانی که سایت باید آنلاین میبود، آفلاین شده، یه مقدار از فروش خودتون رو از دست دادین و این یعنی هر روز مشتری های بیشتری از چنگ شما در میرن. این خرابی ها و اختلالات مکرر باعث میشه افراد به دنبال شرکت‌های دیگه‌ای برن که برای رفع نیازهای اونا همه جوره به مشتری میچسبن و در درسترس هستن.

اصلاً یه آمار باور نکردنی که وقتی خوندیم شوکه شدیم این بود:

آمار و اطلاعات
در سال ۲۰۱۳، آمازون برای کمتر از ۲ ساعت غیر‌فعال بود. این زمان آفلاین ضرری بالغ بر ۴.۷۲ میلیون دلار برای این سایت ایجاد کرد!

خیلی زیاده مگه نه؟ پس یادتون باشه که یه مشکل کوچیک در شاخص آپتایم سایت میتونه یه آسیب جدی به کل کسب و کار شما بزنه.

۴. تو نتایج گوگل رتبه خوبی رو به چنگ بیارین

داشتن رتبه خوب در موتورهای جستجو به مشتری کمک میکنه تا خیلی راحت‌تر شما رو پیدا کنه و باهاتون ارتباط برقرار کنه. در واقع قابلیت دسترسی سایت شما افزایش پیدا میکنه.

و اینم مطمئن باشن که گوگل از سایت ‌هایی که در دسترس نیستن هیچ حمایتی نمیکنه. بنابراین اگه مثلا یه سایت وردپرس دارین که همیشه مشکل بالا اومدن سایت داشته باشه، گوگل با پایین آوردن رتبه سایت در لیست نتایج جستجو، شما رو جریمه میکنه.

به همین دلیل، توجه به شاخص آپ تایم خیلی ضروریه. پس همیشه حواستون باشه که سایت شما آنلاین باشه و با هیچ پیغام خطایی از مشتری ها استقبال نکنه. اگر هم ایرادی در بالا اومدن سایت دیدین، معطل نکنین و دنبال راه حل هاش برین.

۵. حملات سایبری رو سریع‌تر تشخیص بدین

حملات مخرب سایبری یکی از دلایل خرابی وبسایت شماست. با نظارت بر وبسایت ها، بخش مدیریت فناوری اطلاعات شما نه تنها میتونه زمان آنلاین بودن وبسایت شما رو محاسبه کنه بلکه میتونه تلاش های حملات سایبری که ممکنه منجر به وقفه در فعالیت صفحه شما بشن رو هم شناسایی و رد کنه.

به نظر این دلایل برای توجه داشتنبه شاخص Uptime کافی بود؟ نه؟!

Freshping … بهترین گزینه برای دسترسی به شاخص Uptime

در دسترس بودن وبسایت ها برای موفقیت در هر شغلی که تو محیط آنلاین کار میکنه مهمه. خب حالا ما فرض میکنیم که ارائه دهندگان میزبان ۹۹.۹۹٪ Uptime به سایت شما میدن؛ چطوری میتونین از صحت این امر اطمینان حاصل کنین؟

جوابش اینه: با Freshping خیلی راحت میتونین این شاخص رو بسنجین. این یه برنامه رایگان است که عملکرد و در دسترس بودن صفحات وب رو بررسی میکنه. باید از این برنامه حسابی تشکر کنین چون میتونه کاری کنه که شما زمان پاسخگویی به خرابی‌های سایت خودتون رو سرعت ببخشین.

وظیفه Freshping شناسایی مشکلات عملکردی است که ممکنه صفحات وب داشته باشن. همچنین این برنامه بررسی میکنه که آیا اون شرکت ارائه دهنده‌ هاستینگ که سایت ‌‌های شما رو میزبانی میکنه، آیا مشکل خاصی داره یا نه.

اگه به هر دلیلی در طول تجزیه و تحلیل، برخی از تأخیرها بیش از ۱ دقیقه طول بکشن، یه هشدار فعال میشه و از طریق ابزاری که خودتون برای اطلاع‌رسانی انتخاب کردین، بهتون اخطار ارسال میشه.

Freshping یه ابزار دوست‌داشتنی و مفیده که کاربردهای زیر رو داره:

  • اجازه نظارت بر حداکثر ۵۰ صفحه وب به صورت رایگان
  • ارسال اعلان‌های فوری
  • مجاز به ادغام با برنامه‌های مختلف
  • اطلاع رسانی در مورد وضعیت سرویس‌های وب کاربران
  • تنظیم ورود چند کاربری به سیستم (حداکثر ۳۰ مدیر)

شاخص Uptime یک معیار اساسی در بخش IT و مدیریت وبسایت شماست، بنابراین برای نظارت باید ابزارهایی مانند Freshping هم داشته باشین.

دسترسی به ۹۹.۹۹٪ Uptime

اگر کسب و کار شما از سرویس دهنده سایت خودش استفاده میکنه، دستیابی به حداکثر زمان لازم، ممکنه یه مبارزه واقعی و سخت باشه. چون مشکلات زیادی وجود داره که شما باید برای محافظت از سرورهای خودتون، اونا رو بشناسین و برای هر کدوم هم راه حل تو آستین داشته باشین.

همونطور که قبلاً هم گفتیم، همه چیز از خطای انسانی گرفته تا نقض امنیت و قطعی برق و بروز بلایای طبیعی میتونن سرورهای شما رو آفلاین کنن و اینها همون مواردی هستن که باید در زمان تنظیم و نگهداری سرورهای سایت، حواستون رو بهشون جمع کنین.

در حالی که مطمئناً اگه سرورهای سایت رو خودتون نصب و راه اندازی کنین هم با استفاده از متخصصین IT میتونین به اون ۹۹.۹۹٪ Uptime برسین، ولی یه راه ساده تر برای پیشگیری از Downtime اینه که از سرویس دهنده های میزبانی استفاده کنین. اینجوری مسئولیت آپتایم به عهده اوناست. تو این شرایط، ان سرویس دهنده هاستینگ موظفه همیشه خواسش به همه چی باشه تا هیچ وقت داون تایم بالا نره.

بهترین ارائه دهنده‌های میزبان سایت با Uptime بالا

تعداد زیادی از ارائه دهندگان میزبانی در خارج از کشور هستنن که شاخص Uptime بالایی دارن. ولی حتی با وجود Uptime بالا هم شما نباید ارائه دهنده هاستی رو انتخاب کنین که فقط بر اساس Uptime بهترین شده. در انتخاب هاست مناسب خیلی فاکتورهای دیگه هم موثر هستن.

مثلاً درصورتی که ارائه دهنده هاست شما شاخص Uptime بالایی داشته باشه اما پشتیبانی از مشتری اون ضعیف باشه، هیچ شانسی نخواهین داشت و دوباره برمیگردین سر خونه اول. چرا داشتن این ویژگی پشتیبانی مشتری هم مهمه چون وقتی سایت شما داون میشه، یعنی دیگه بالا نمیاد، شما نیاز به ارائه دهنده ای دارین که به راحتی در دسترس باشه و جواب سوالای شما رو بده و به سرعت هم عمل کنه.
ارائه دهنده هایی که براتون قراره بهشون اشاره کنیم همه دارای شاخص Uptime قوی و بالا هستن و علاوه بر این در سایر فاکتورهایی که باعث میشه مشتری ها از یه میزبان وب راضی باشن هم نمره قابل قبول و خوبی میگیرن.

HostGator

بیش از ۸ میلیون دامنه رو HostGator در حال میزبانی است که این یه آمار خوبه.
این ارائه دهنده یه بازپرداخت ۴۵ روزه و ۹۹.۹٪ Uptime رو برای کلیه برنامه های میزبانی مشترک ارائه میده.

Media Tample

مورد بعدی ارائه میزبان سایت با Uptime بالا و ۹۹.۹۹% شرکت Media Tample است که ۲۰٪ از هزینه ماهانه شما را برای هر ۲۰ دقیقه خرابی سایت بازپرداخت میکنه.
باید بگم این یکی از بهترین وعده های موجود در بازاره، اگرچه این بازپرداخت یه سری شرایط هم داره.

SiteGround

SiteGround یکی از نام های معتبر در صنعت میزبانی وب است. این شرکت خدمات مشتری برجسته ای داره و شاخص Uptime حداکثر تا ۹۹.۹۹۹ درصد رو ارائه میدن.

DreamHost

این شرکت با ضمانت یه Uptime ، ۱۰۰% باعث شده نسبت به رقبای خودش بی نظیر باشه. DreamHost حتی با وجود چنین وعده Uptime قابل توجهی، یه سری از مقرون‌به‌صرفه‌ترین برنامه ها رو هم در بازار امروز ارائه میده.

A2 Hosting

این ارائه دهنده علاوه بر Uptime بالا، سرعت خیلی بالایی هم داره. دیگه لازم نیست دوباره تاکید کنم که سرعتی که یه هاست ارائه میده برای پاسخگویی به درخواست هایی که روی سایت میاد، هم یکی از مهم‌ترین عواملیه که هنگام ارزیابی ارائه دهنده میزبانی وب باید در نظر بگیرین. A2 Hosting در سرعت تخصص داره و میتونین بهش اعتماد کنین.

خب به پایان آمد این دفتر اما حکایت همچنان باقیه.

امیدوارم این مقاله به اندازه کافی شما رو با مفهوم Uptime و کاربرد مهمش آشنا کرده باشه و بتونین از شاخص Uptime بهره بگیرین. مثل همیشه منتظر نظرات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.