شاید اینروزها به دنبال جواب سوال هایی مثل چرا صفحه یا رتبه سایت من دچار افت شده؟ چرا تعداد کلیک های وب سایتم کم شده؟ و علت افت شدید رتبه سایت در کنسول جستجوی گوگل چیست؟ باشید. تجربه من در روزهای اخیر نشان می دهد اغلب سایت هایی که نظارت می کنم دچار کاهش شدید رتبه سایت در کنسول گوگل شده اند، اما علت دقیق این افت چیست؟ چه چیزهایی را باید بررسی کنیم؟

دلایل اصلی افت شدید رتبه سایت

در اینجا شایع ترین دلایل افت بازدید، کلیک و موقعیت در جستجوی گوگل ذکر شده است:

شماره ۱: آدرس سایت در کنسول گوگل مطابقت ندارد!

آیا آدرسی که در کنسول جستجوی گوگل ثبت شده با URL سایت شما مطابقت دارد؟ یعنی اگر سایت شما http://example.com است، آیا property کنسول جستجو شما بصورت http://example.com یا https://example.com ثبت شده است؟ احتمالاً سردرگمی بین http و https متداولترین دلیل “از دست دادن” ترافیک جستجو است. ممکن است ترافیک شما کاهش نیافته باشد، فقط باید آدرس درست را وارد کنید تا آنالیز درستی را دریافت کنید.

شماره ۲: گوگل هنوز سایت شما را بررسی (یا بررسی مجدد) نکرده است

ممکن است شما صفحه را ایجاد کرده باشیدو یا آن را بروزرسانی کرده باشید و مجددا درخواست خزیدن کنید، اما گوگل هنوز آن را بررسی نکرده باشد. بسیاری از افراد انتظار دارند گوگل بلافاصله صفحه را بررسی کند. در حقیقت، بررسی مجدد یک سایت، با توجه به عوامل زیادی، می تواند یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

اگر به تازگی سایت مپ یا نقشه سایت خود را ثبت کرده اید یا درخواست خزیدن URL را داده اید، لطفاً صبور باشید. اگر صفحه ای را در سایت خود ایجاد کرده اید بدون آنکه به گوگل بگویید، ممکن است برای یافتن صفحه جدید این زمان حتی طولانی تر شود، بنابراین باید بلافاصله بعد از ایجاد صفحه ای درخواست خزیدن کنید.

شماره ۳: ممکن است یک اشتباه در عملکرد، باعث افت شدید رتبه سایت شما شده باشد

آیا سایتتان را در جستجوی گوگل می بینید؟ مطمئن شوید که سایت شما هنوز هم در جستجوی گوگل در دسترس است:

برای یک صفحه، آدرس دقیق صفحه را در گوگل جستجو کنید:

www.example.com/pets/llama

برای سایت هم آدرس سایت خود را جستجو کنید.

site:www.example.com

اما اگر با انجام اینگار متوجه شدید که آدرس را پیدا نمی کنید در ادامه خواهم گفت که چگونه بفهمید علت آن چیست.

آیا در سایت خود شیطنت کرده اید یا از نطر امنیتی دچار مشکل شده اید؟

  • گزارش Manual Actions را بررسی کنید.
  • گزارش مشکلات امنیتی را بررسی کنید.

اگر در هر کدام از این گزارشات مشکلی را دیدید، آن ها را مطابق شرح در صفحات راهنمای گزارش رفع کنید.

بررسی کنید که آیا شما یا هر کس دیگری درخواست حذف URL موفق را در سایت خود ثبت کرده اید یا خیر. در این صورت، باید درخواست را لغو کرده یا با آن مخالفت کنید تا دوباره در گوگل ظاهر شوید.

شماره ۴: اخیراً سایت خود را جابجا کرده اید

آیا هاست خود را تغییر داده اید (به عنوان مثال ، از www.example.com به www.newexample.com)؟

آیا صفحات موجود را به آدرس های اینترنتی جدید در همان سایت منتقل کرده اید برای مثال:

example.com/mypage  به  example.com/anotherpage

از http به https نقل مکان کردید؟

شماره ۵: اخیراً آپدیت هسته گوگل را انجام نداده‌اید

آپدیت هسته گوگل یکی از مواردی است که شدیداً بر روی رتبه سایت تأثیر می‌گذارد، اگر ناگهان متوجه افت رتبه سایت خود شده‌اید حتماً باید این مورد را بررسی کنید.

اگر هر یک از این موارد صحیح است ، بخش عیب یابی جابه جایی سایت را بخوانید.

اگر هیچ یک از این دلایل برای کاهش شدید رتبه سایت شما کاربرد ندارد:

در ادامه با این راهنمایی عیب یابی همراه باشید.

  1. در کنسول گوگل index coverage بررسی کنید

اگر گوگل نتواند سایت شما را پیدا و بررسی کند، تمام رتبه های شما کاهش می یابد، بنابراین با بررسی index coverage سایت خود در فهرست کنسول گوگل این کار را شروع کنید:

گزارش Index Coverage سایت خود را باز کنید.

گزارش به گونه ای که بتوانید نمودار coverage را مشاهده کنید تغییر داده و در نمودار index coverage کنسول به دنبال هرگونه افت رتبه ای که نمایان است باشید. سپس، گزارش خطاهای coverage هشدارها و URL های رد شده یا ایندکس نشده را بررسی کنید. به دنبال افت شدید رتبه سایت خود باشید و بعد از پیدا گردن آن به طور عمیق بررسی کنید. شما باید سرنخ هایی را پیدا کنید که توضیح می دهد که چرا صفحاتی که قبلاً ایندکس شده اند دیگر نمی توانند ایندکس شوند و مستندات مربوط به خطاها باید چگونگی رفع مسئله را توضیح دهند.

شایع ترین علل آنها می تواند موارد زیر باشد:

  • مشکلات قالب

قالب های جدید می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند که بخش بزرگی از سایت شما را به طور همزمان تحت تأثیر قرار دهد.

  • جابه جایی سایت

حتماً دستورالعمل های گوگل برای جابه جایی سایت را از قبل مطالعه کنید و راهنمای عیب یابی آن را ببینید.

  • مجوز دسترسی خزنده ها را بررسی کنید

این موارد در جدول noindex، robots.txt و ایندکس نشده یا صفحات ورود به سایت به طور خلاصه وجود دارند.

اگر مشکلات coverage را پیدا کرده اید و برطرف کرده اید، درخواست تصحیح اصلاحات خود را صادر کنید. اعتبارسنجی و coverage مجدد می تواند یک یا دو هفته طول بکشد، بنابراین ترافیک خود را دوباره طی چند هفته بررسی کنید تا ببینید که آیا بهبود یافته است.

اگر به نظر نمی رسد خطاهای coverage مشکلی داشته باشند، در گام بعدی، تعداد ترافیک جستجوی خود را بررسی کنید.

  1. تعداد ترافیک جستجوی خود را بررسی کنید

دقیقاً مشخص کنید که چه تعداد ترافیک برای سایت شما تغییر کرده است تا علت کاهش شدید رتبه سایت را پیدا کنید:

گزارش عملکرد سایت خود را باز کنید.

ترافیک جستجوی خود را براساس کوئری ها (درخواست ها)، کشور و نوع دستگاه مشاهده کنید تا ببینید که آیا افت شدید رتبه سایت شما مربوط به یک دسته خاص است یا خیر. اگر کاهش شدید رتبه سایت مربوط به دسته ای خاص است، با عمق بیشتری درباره این مسئله تحقیق کنید:

اگر ترافیک تلفن همراه شما کاهش یافته است، گزارش قابلیت استفاده موبایل Mobile Usability سایت خود را بررسی کنید.

اگر ترافیک شما برای کشورهای خاصی کم است، اطمینان حاصل کنید که هرگونه اجرای hreflang را به درستی فعال کرده اید، و به طور تصادفی سایت خود را مورد هدف نادرست قرار نداده اید.

اگر ترافیک یک صفحه خاص کاهش یافته است، از ابزار بازرسی URL استفاده کنید. این ابزار اطلاعات عیب یابی مفصلی دارد. از جمله متداول ترین موارد:

صفحه canonical نیست

اگر گوگل صفحه دیگری را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کرده باشد، این صفحه در نتایج جستجو نشان داده نمی شود.

صفحه قابل خزیدن نیست

دلایل زیادی وجود دارد که صفحه را نمی توان خزید یا ایندکس کرد. اسناد مربوط به ابزار بازرسی URL یا URL Inspection چگونگی عیب یابی مشکلات بررسی  و coverage را شرح می دهد.

اگر ترافیک ویدئویی شما کاهش یافته است، تأیید کنید که اخیراً تغییری ایجاد کرده اید یا نه و ببینید بهترین انتشار ویدئویی را دنبال می کنید یا خیر.

اگر ترافیک تصویر شما کاهش یافته است، تأیید کنید که به تازگی تغییری داده اید یا نه و آیا بهترین روش های انتشار تصویر را دنبال می کنید و مطمئن شوید که با فایل robots.txt سایت تصاویر را از گوگل مخفی نمی کنید. می توانید از ابزار بازرسی URL در صفحه میزبان تصویر استفاده کنید تا ببینید گوگل می تواند تصویر را فچ fetch کند یا خیر.

صفحات AMP را بررسی کنید.

  • بررسی کنید که افت شدید رتبه سایت در قسمت CTR است یا impressions.
  • ببینید که آیا در CTR و برداشت شما افت مطابقت دارید.
  • ببینید که آیا کاهش شدید رتبه را در یک موقعیت، بصورت چشمگیر و مداوم دارید یا خیر.

افت دوره ای رتبه سایت

ببینید آیا می توانید الگوی افت سایت خود را در طول هفته، ماهانه یا سالانه تشخیص دهید. اگر الگویی را مشاهده می کنید، فکر کنید که چگونه می تواند به محتوای سایت شما مربوط باشد.

به عنوان مثال، اگر بستنی بفروشید، احتمالاً نوسان سالانه در ترافیک جستجو را خواهید دید. مطمئن باشید که سایت شما بر خدمات دهی در کل سال تأکید دارد.

افت شدی رتبه سایت در CTR بدون مطابقت افت در  impressions

اگر کاربران، سایت شما را می بینند اما روی آن کلیک نمی کنند، محتمل ترین علت این است که سایر نتایج جستجو قانع کننده تر از سایت شما هستند. این امر می تواند به این دلیل باشد که سایر سایت ها دارای عناوین، دیسکریپشن یا ویژگی های جستجو معنی دار تری هستند و یا اینکه سایر سایت ها می توانند، توسط کاربران قابل اعتمادتر یا معتبرتر قلمداد شوند.

برخی از کلمات کلیدی سایت را جستجو کنید تا بدانید که ندیگران چه کرده اند. آیا این نتایج مفیدتر است؟ آموزنده تر؟ آیا آنها ویژگی جستجوی ویژه ای دارند که ممکن است جذاب باشد؟

کاهش شدید رتبه سایت در impressions و CTR

اگر سایت شما افت کلی در هر دو impressions و CTR دارد، این موارد را بررسی کنید:

آیا سایت شما سازگار با موبایل است؟ ببینید تعداد نمایش داده شدگان از دستگاه های تلفن همراه چقدر است، و گزارش استفاده از تلفن همراه را برای سایت خود بررسی کنید یا تست Mobile-Friendly را در صفحات خاص اجرا کنید. impressions تلفن همراه و دسک تاپ خود را به طور جداگانه در گزارش عملکرد با اضافه کردن یک فیلتر برای مقایسه دسک تاپ در مقابل موبایل مقایسه کنید.

آیا صفحه ای نمایش داده شده که انتظار دارید؟ در گزارش عملکرد، به کوئری های خود نگاه کنید و ببینید که impressionهای شما با گذشت زمان چگونه تغییر می کند. اگر impressionها در حال افت هستند،

ببینید آیا سایت شما به درستی ایندکس شده است یا خیر. که گوگل صفحات شما را پیدا نمی کند، یا از فهرست در حال حذف است، که برای آن کوئری ها نمایش داده نمی شود.

ببینید آیا شخص دیگری برای این درخواست ها عملکرد بهتری دارد یا خیر. برای دیدن نتایج در جستجوی گوگل در incognito جستجوها را انجام دهید. آیا صفحات دارای رتبه بالاتر از شما دارای محتوای بیشتر، بهتر یا جدیدتر هستند؟

آیا سایت شما زبان اشتباه یا محلی را هدف قرار داده است؟ خطاهای hreflang یا کشور خاصی را که ممکن است باعث افت در impressionها یا کلیک های شما شود را بررسی کنید.

آیا صفحه شما canonical است؟ فقط یک صفحه اصلی در نتایج جستجو ظاهر می شود. اگر گوگل صفحه دیگری را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کرده است، صفحه فعلی در نتایج جستجو ظاهر نمی شود. اگر impressionها برای یک صفحه خاص کاهش یافته است، از ابزار بازرسی URL استفاده کنید تا ببینید آیا آن صفحه اصلی است یا خیر؟ اگر صفحه شامل یک ویژگی کپی است، قادر به مشاهده ترافیک یا حتی URL کنونیکال نخواهید بود.

گاهی اوقات سایت هایی را در وب مشاهده می کنیم که بخش بزرگی از سایت خود را به منظور بیشتر دیده شدن، از سایت های دیگر کپی می کنند. اگر سایتی را مشاهده کردید که محتوای شما را کپی کرده است، می توانید درخواست حذف کنید. و یا حتی از آن سایت شکایت کنید.

افت شدید رتبه سایت در موقعیت

به طور کلی، شما نباید خیلی روی موقعیت مطلق خود و یا حتی نوسانات کوچک در موقعیت تمرکز کنید. impressionها، کلیک ها و تعداد بازدیدکنندگان در نهایت، روی موقعیت نهایی سایت شما موثر است. با این حال، اگر شاهد یک افت شدید و چشمگیر در جایگاه خود هستید، می توانید برای حل آن تلاش کنید.

افت شدید رتبه سایت در جایگاه به دلایل زیر است:

سایتی دیگر کیفیت بهتری برای آن کوئری ها ارائه داده است. برخی از کوئری ها را در حالت ناشناس جستجو کنید، ببینید کدام سایت ها بهتر از شما عمل می کنند و سعی کنید تعیین کنید که چرا چنین است: آیا نتایج دیگران مفیدتر، کامل یا به روز تر از شما هستند؟

سایت شما دارای محتوایی است که قدیمی یا نادرست است. سعی کنید سایت خود را دقیق، مفید و به روز نگه دارید.

گوگل در یافتن یا خواندن سایت شما مشکل دارد. این مشکلات را در قسمت coverage مشاهده خواهد شد. اگر اخیراً در سایت خود تغییراتی ایجاد کرده اید، چند هفته به گوگل فرصت دهید تا فهرست خود را به روز کند.

قابلیت استفاده موبایل سایت شما کاهش یافته است و باعث می شود سایت برای بازدید کنندگان موبایل کمتر مفید باشد.

لینک های خود را بررسی کنید شاید سایت هایی که دارای اعتبار دامنه پایینتر هستند به شما لینک داده اند.

شاید الگوریتم های گوگل بروزرسانی شده اند، می توانید گزارشات آن را از وبلاگ گوگل دنبال کنید

اطلاعات ترافیک خود را بررسی کنید و ببینید که آیا افت رتبه شما به عامل خاصی (کشور یا دستگاه) مرتبط است یا خیر. اگر چنین است، سعی کنید علت اصلی را تعیین کنید.