رتبه الکسا به عنوان اصلی برای اندازه گیری قطعی ترافیک و موفقیت سایت های مختلف مورد استفاده قرار میگیره. اگه بخوایم صادقانه بگیم این شرکت اونقدر اعتبار نداره که بخواد میزان موفقیت شما رو تعیین کنه! الکسا یه سیستم رتبه بندی با نقصی جدیه و این شرکت با استفاده از داده های واقعی خودش از ترافیک سایت ها، سعی میکنه به یه روش مافیایی به منظور کمک به صاحبان سایت، وبسایت ها رو با هم مقایسه کنه. پس به نظر شما اهمیت الکسا در چیه؟ انقدر که همه دارن تلاش میکنن تا رتبه های خوب جهانی و محلی کسب کنن و رتبه الکسای خودشون رو کاهش بدن بخاطر چیه؟! آیا واقعاً ارزشش رو داره پول و انرژی خودمون رو روی این رتبه بندی صرف کنیم؟

خب یه توضیح مختصر از این که رتبه الکسا چطوری کار میکنه براتون آماده کردیم:

رتبه جهانی الکسا نشون میده که سایت شما به نسبت سایت های دیگه روی وب جهانی تو سه ماه گذشته چقدر خوب کار کرده! این رتبه با استفاده از ترکیبی از میانگین بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه سایت و تعداد تخمینی بازدید از صفحات سایت در سه ماه گذشته، کار خودش رو انجام میده و سایتی که بیشترین تعداد بازدید کننده و بازدید از صفحه رو داشته باشه رتبه یک میگیره!

پس موضوع بحث امروز ما اینه که این الکسا چطوری قراره رتبه بندی سایت ها رو انجام بده! آیا این شایعاتی که برای این شرکت وجود داره حقیقته یا همشون بی‌پایه و اساس هستن؟

اهمیت الکسا در چیست؟

تو قسمت بالا براتون از عملکرد سایت الکسا گفتیم و شما متوجه شدین که تو رتبه بندی جهانی طبق چه قانون و اساسی یه سایتی رتبه برتر میگیره! اما خب یه چیزی تو اون توضیح نادیده گرفته شده بود و اون این بود که این داده ها فقط از کاربرانی جمع میشه که از نوار الکسا استفاده میکنن!!!

در واقع الکسا نوار ابزاری رو برای بارگیری در رایانه شما ارائه میده که این نوار به Alexa اجازه میده تاریخچه مرورگر شما رو ردیابی کنه. اگه نوار ابزار رو بارگیری کردین همه داده های جمع آوری شده در جهت کمک به رتبه بندی سایت هایی که شما بازدید میکنین میرن. همونطوری که تصور میکنین ممکنه یه سری از کاربران اینترنت از افزودن این تولبار به مرورگر خودشون لذت ببرن اما خیلی از اونها از اهمیت رتبه الکسا بی‌خبرن یا این که براشون مهم نیست و خیلی‌های دیگه هم هستن که اصلاً این تولبار رو نصب نمیکنن! پس اولین قدم آشنایی با نحوه استفاده از الکسا است!

پس با این تفاسیر، این امر باعث میشه داده های مورد استفاده برای رتبه بندی سایت ها در مقایسه با سایر سایت ها ذاتاً یه نقصی داشته باشه به خصوص اگه در نظر داشته باشین که سایت های خاص بیشتر از سایر وبسایت ها، کاربران نوار ابزار الکسا رو جذب میکنن. به عنوان مثال سایت های تکنولوژی بیشتر شانس این رو دارن که بازدید کننده‌هایی رو جذب کنن که از نوار الکسا استفاده میکنن.

صاحبان وبسیایت هایی که رتبه الکسا خودشون رو ردیابی میکنن افزایش قابل توجهی در ترافیک سایت خودشون مشاهده میکنن اما از اونطرف با کاهش رتبه الکسا مواجه نمیشن و حتی ما شاهد نتیجه برعکس این اتفاق هم بودیم که سایت هایی با ترافیک کم تونستن یه رتبه الکسای بهتر از حد انتظارشون بگیرن!

پس با توجه به این موضوع که الکسا داده های مورد نیازش رو فقط از تولبار خودش دریافت میکنه و درک درستی از داده ها نداره و از اون طرف هم نقص این ابزار در محاسبه ترافیک فقط با اندازه گیری دوتا شاخص، ممکنه اهمیت الکسا برای کسایی که این رتبه براشون مهم بود رو کم و یا حتی بی‌ارزش کنه!

مقایسه نرخ پرش الکسا و نرخ پرش گوگل انالتیکس

هیچ سیستم رتبه بندی جهانی دیگه‌ای وجود نداره که بتونیم الکسا رو با اون مقایسه کنیم تا بلکه متوجه بی‌دقتی این رتبه بندی بشیم. اما خب یه چیزی هست که میتونیم به عنوان یه منبع موثق بهش نگاه کنیم و اون Bounce Rate یا نرخ پرش است که هم در الکسا و هم در گوگل آنالتیکیس ارائه میشه.

همونطوری که میدونین نرخ پرش درصد بازدید کنندگان یک صفحه در یک سایت هستن که بلافاصله بعد از مشاهده صفحه، وبسایت رو ترک میکنن. اما اگه بیشتر دو یا سه صفحه بازدید بشه دیگه به عنوان نرخ پرش به حساب نمیاد. هرچی نرخ پرش کم‌تر باشه نشون میده که بازدید کننده بیشتر با این سایت در تعامل بوده و خب لابد این یه سایت خوبیه که بازدید کنندگان باهاش مشارکت میکنن! حالا ما براتون یه آماری از اطلاعات گزارش شده الکسا و گوگل در رابطه با نرخ پرش داریم:

میزان نرخ پرش سایت nakedgirlmedia.com در سه ماه ۴۵ درصد است در صورتی که این سایت استراتژی‌های خاصی رو برای مشارکت خوانندگان روزانه سایت خودش تدارک دیده و حسابی سعی کرده نرخ پرش رو کم کنه. البته که کلاً وجود نداشتن نرخ پرش هم یکم دور از انتظاره ولی این Bounce Rate که الکسا برای این سایت ارائه داده هم دور از انتظاره و مشخصه که یه جای کار میلنگه.

حالا طبق Google Analytics بانس ریت این سایت در طول یه دوره زمانی به این صورت نشون داده شده:

  • میانگین سه ماه: ۳.۷۱%
  • میانگین شش ماه: ۲.۵۶%
  • میانگین نه ماه: ۳.۲۸%

در حالی که ما تاریخ دقیقی از میانگین سه ماهه الکسا نداریم ولی خب با گوگل انالتیکس متوجه شدیم که در فلان بازه‌های زمانی باونس ریت ما زیر ۴ درصده و این یه اختلاف زیادی با گزارشات الکسا داره!

آیا این بی‌دقتی تو گزارشات نرخ پرش میتونه به رتبه بندی توسط الکسا هم بسط داده بشه؟ خب احتمالاً اینطور نیست چون داده هایی برای پشتیبانی از اون وجود نداره و الگوریتم های مختلفی برای هر مورد استفاده میشه اما با این حال این نکته رو آشکار میکنه که متدولوژی الکسا چقدر میتونه با داده های دقیق و واقعی فاصله داشته و شما متوجه میشین که اهمیت الکسا انقدرا هم زیاد نیست.

مشکل الکسا چیه؟

خب به نظرتون چرا الکسا نمیاد از داده های دقیقی استفاده کنه که نتایج خوب و قابل اعتمادی هم دارن؟

شاید برای این که برای به دست آوردن داده های واقعی ترافیک باید مجوز این کار رو دریافت کرد! درست همونطوری که یه مالک سایت مجبوره کدی رو وارد کنه تا به Google Analytics دسترسی پیدا کنه، بنابراین یه مالک برای الکسا هم باید همچین کاری رو انجام بده.

اینجا همون مشکل الکسا مشخص میشه، شما میتونین به الکسا اجازه دسترسی بدین تا داده های شما رو جمع آوری کنه اما برای این که میزان دقیق ترافیک خودتون رو به صورت عمومی بیان کنین باید یه هزینه‌ای پرداخت کنین!

الکسا

میدونین روی این عکس چی نوشته؟ نوشته: رتبه الکسای شما یه شاخص کلیدی برای نشون دادن اهمیت سایت خودتونه. با استفاده از Alexa Certified Site Metrics و آنالیزهای ما که بر اساس مردم واقعی صورت میگیره، شما میتونین یه رتبه دقیق‌تری از الکسا به دست بیارین به بقیه پُز بدین که سایت شما چه رابطه و تعامل خوب و موثری با مخاطبین داره!!

با توجه به این جمله به نظرتون اهمیت الکسا چقدره؟ هیچی؟! یعنی باید کلاً اون رو نادیده بگیریم؟

خب باید بگیم که نه! حالا درسته ما کلی از ایرادهای این رتبه بندی رو بیان کردیم و یه عالمه تو سرش زدیم ولی خب از طرفی هم تنها رتبه عمومی سایت شماست و به عنوان یه ابزار ارزیابی سریع برای تعیین مشارکت و تاثیرگذاری تبلیغات، کمپین های اسپانسر شده و برنامه های وابسته شما استفاده میشه.

اون چیزی که شما میتونین برای بهبود شانس خودتون با برندهای بزرگ تجاری انجام بدین اینه که رویکردی پیشگیرانه نسبت به ارزیابی سایت خودتون انجام بدین. برای درک دقیق‌تر از سطح ترافیک و درگیری خوانندگان، عکس‌های صفحه نمایش داده های گوگل آنالیتیکس خودتون رو ارائه بدین!

آیا لازمه هرماه برای رتبه بهتر در الکسا پول بدیم؟

جواب ما به این سوال نه است. در حالی که شما داده های دقیق‌تری در مورد آمار سایت خودتون ارائه میدین، هنوز تو این رتبه بندی بر اساس کاربران نوار الکسا مقایسه میشین. اگه همه سایت ها با معیارهای سایت دارای مجوز الکسا، مورد ارزیابی قرار میگرفتن در اون صورت میشد یه تصویر دقیق‌تری از رتبه سایت شما در مقایسه با سایر سایت ها برای یه رتبه کلی جهانی تعیین کرد!

مهم‌ترین نکته اینه که شما روی یه سایت جذاب و بهینه سازی شده با سئو، کاربر پسند با محتوای منحصر به فرد و به روز، داشتن استراتژی‌های تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی موفق و نتیجه گرایی و ارائه دقیق ترافیک سایت خودتون (با استفاده از گوگل آنالتیکس) وقت بذارین و اینطوری اون رو ارزیابی کنین و بدونین اهمیت الکسا انقدرا هم تو تعیین همچین چیزهایی زیاد نیست پس انرژی و پول خودتون رو در جایی دیگه صرف کنین.

معایب رتبه بندی الکسا چیه؟

با این همه صحبتی که کردیم قطعاً یه سری معایب برای این شرکت و این روش بزرگ ارزیابی سایت که حسابی هم رایجه و شهرت داره وجود داره که ما به چندتا از اونها اشاره میکنیم:

  • همه افراد نوار ابزار الکسا رو روی مرورگر خودشون نصب نکردن، پس برای همین ممکنه میلیونها وب سایت که از قضا ترافیک خوبی هم دارن از نظر سیستم رتبه بندی الکسا، به اونها رتبه ای داده نشده باشه و یا یه رتبه خیلی مزخرفی بهشون داده شده باشه.
  • بسیاری از افراد معتقدن که سیستم رتبه بندی الکسا نادرسته و این سیستم تحت تاثیر خیلی عوامل می تونه به راحتی دچار تغییر بشه و در نتیجه رتبه بندی سایت ها رو اونطوری که باید و شاید درست نشون نده.
  • زیر دامنه ها (subdomain) بصورت مستقل در الکسا رتبه ندارن و همچنین زیر صفحاتی که در یه وب سایت قرار دارن هم دارای رتبه جداگونه نیستن، الکسا فقط بالاترین سطح دامنه رو مورد بررسی قرار میده.

خب دیگه قطعاً تا اینجای کار از اهمیت رتبه الکسا خبردار شدین و میدونین که قرار نیست همه چیز طبق این رتبه اندازه گیری بشه و جایی خبری نیست!

اهمیت رتبه الکسا یا بی‌اهمیتی اون

اگه همه این حرف‌ها رو کنار هم بذاریم و تجربه خودمون رو هم در نظر بگیریم، میتونیم بگیم که رتبه الکسا در حال حاضر یه تخمین و ارزیابی خوبیه اما از نظر ما اهمیت زیادی نداره. در کل برتری وبسایت‌ها نسبت به هم دیگه رو نمیشه فقط با دوتا شاخص محاسبه کرد و با یه عدد نشون داد.

اگر هم قرار باشه وبسایت‌هایی با هم مقایسه بشن، باید با وبسایت‌های رقبا که محصول یا خدمات مشابهی دارن مقایسه بشن. حتی در این مقایسه هم معیار بازدیدکننده یا ترافیک یه معیار درست و کافی نیست. شاید وبسایتی بازدید کننده کمی داشته باشه اما درآمد و کارایی اون بیشتر از وبسایتی با بازدید چندبرابری باشه.

مثلاً یه مورد که خیلی از افراد با اون روبرو شدن این بوده که ترافیک سایت زیاد شده و رتبه الکسا هنوز هم رتبه قابل قبولی نیست، در این صورت باید بگیم که به طور کلی نباید بیشتر شدن ترافیک یه وبسایت رو مبنایی برای بالاتر رفتن رتبه الکسا در نظر بگیرین.

رتبه بندی وبسایت‌ها در الکسا نسبت به همدیگه سنجیده میشه. از طرفی دیگه ترافیک همه سایت ها مدام کم و زیاد میشه. در همون حال که ترافیک وبسایتی در حال افزایش است امکان داره ترافیک وبسایت‌های دیگه در رتبه‌های بالاتر یا پایین‌تر هم با شدت بیشتری کم و زیاد بشه.

در همون حال که ترافیک وبسایت شما در حال زیاد شدن با شیب ملایمه، شاید ترافیک وبسایت‌هایی با رتبه پایین با شیب تندی زیاد بشه و درنتیجه رتبه اونها بالاتر بره. پس همونطوری که میبینین این رتبه با ترافیک فقط سایت شما رابطه مستقیم نداره پس مدام خودتون رو درگیر این اندازه گیری‌ها نکنین!