بعد از معرفی الگوریتم‌های گوگل به طور مختصر تصمیم گرفتم که در مورد تک تک الگوریتم‌ها هم صحبت کنم و به طور دقیق بگویم که نحوه عملکرد آن‌ها چیست و در واقع خساسیت آن‌ها نسبت به چه بوده و چگونه می‌توان از جریمه شدن توسط این الگوریتم‌ها در امان بود. بعد از الگوریتم پاندا که گفتیم به گوگل پاندا و در اوایل به مزرعه محتوا هم معروف بود، نوبت به الگوریتم پنگوئن می‌رسد.

تاریخچه الگوریتم پنگوئن یا گوگل پنگوئن Google Penguin

تاریخ انتشار اولیه گوگل پنگوئن ۲۴ آوریل ۲۰۱۲

به دنبال پنجه کشی‌های پاندا، بروزرسانی پنگوئن توسط گوگل به عنوان تلاش جدیدی برای پاداش دهی به وب سایت‌های با کیفیت بالا و کمرنگ شدن صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) از وب سایت‌هایی که با ترفندهای دغل کارانه به دنبال گرفتن رتبه از طریق برنامه‌های لینک سازی دستکاری شده و چاشنی کلمات کلیدی از گوگل بودند، اعلام شد.

فعالیت اولیه الگوریتم پنگوئن ۳.۱٪ از سؤالات موتور جستجوی زبان انگلیسی را تحت تأثیر قرار داد. بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، این الگوریتم فیلتر ۱۰ بروزرسانی مستند را پشت سر گذاشت، که به مرور زمان تکامل یافت و در درک جامعه سئو از شیوه‌های مشکل ساز پنگوئن اشباع شد. از اوایل سال ۲۰۱۷، اکنون گوگل پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی Google برای رتبه بندی است.

هدف گوگل پنگوئن

الگوریتم پنگوئن دو شیوه خاص را هدف قرار داد:

ایجاد، دستیابی یا خرید بک لینک از وب سایت‌های با کیفیت پایین یا نامربوط، ایجاد تصویری مصنوعی از محبوبیت و ارتباط، در واقع تلاشی برای دستکاری گوگل در کسب رتبه‌های برتر محسوب می‌شود. به عنوان مثال، یک شرکت بیمه در تهران می‌تواند انجمن‌های اینترنتی تشکیل دهد و با کمک کامنت‌های اسپم خود را به عنوان «بهترین شرکت بیمه در تهران» معرفی کند و به طور دروغین ظاهر این ارتباط را با این لینک‌های غیرطبیعی القا می‌کند. یا، همین شرکت ممکن است با کمک لینک‌هایی خود را با عنوان «بهترین شرکت بیمه در تهران» در مقاله غیرمرتبطی در مورد نگهداری از حیوانات خانگی درج شود. محتوایی که هیچ ارتباطی با موضوع ندارد. باعث حساسیت الگوریتم پنگوئن می‌شود.

چگالی کلمات کلیدی

مطمئنا شما هم مشاهده کرده‌اید که تعدادی از صفحات وب با تعداد زیادی کلمه کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی در تلاش برای دستکاری رتبه خود از طریق لینک سازی با کلمات کلیدی پر سرچ هستند. به عنوان مثال، تکرار غیر طبیعی کلمات کلیدی در صفحه معین ممکن است شبیه به این موارد باشد:

«قفل ساز تهرانی در تهران، قفل سازی در تهران است که ساکنان تهران وقتی به یک قفل ساز تهرانی احتیاج دارند، به سرعت از طریق سایت قفل سازی در تهران او را پیدا می‌کنند.»

یا، قفل ساز فرضی در تهران ممکن است بخش بزرگی از نام مناطق شهری را در یکی از صفحات وب سایت خود قرار دهد، مانند:

ما در تهران، کرج، ورامین، اندیشه، آزادگان، تجریش، آزادی، صادقیه و… خدمات رسانی می‌کنیم.

از کجا متوجه شوم که الگوریتم پنگوئن وب سایتم را جریمه کرده؟

در ابتدا، فهمیدن تفاوت بین جریمه پنگوئن و مجازات دستی (می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد مجازات دستی مقاله پنالتی شدن سایت توسط گوگل و راه حل را مطالعه کنید.) برای لینک‌های غیرطبیعی مهم است. به طور خلاصه، الگوریتم پنگوئن یک فیلتر فهرست گوگل است که در مورد همه وب سایت‌ها اعمال می‌شود، در حالی که یک مجازات دستی مخصوص وب سایت منفردی است که گوگل تعیین کرده است که هرزنامه است. این مجازات‌های دستی ممکن است برای وب سایت معینی باشد که توسط کاربران گوگل به عنوان هرزنامه گزارش شده است، همچنین پیش بینی می‌شود که ممکن است گوگل برخی از کسب و کارها را (مانند شرکت‌های پرداخت اینترنتی و فروشگاههای آنلاین) را بیش از سایرین (مانند وب سایت آشپزی) نظارت کند.

اگر تجزیه و تحلیل وب سایت شما حاکی از افت رتبه و ترافیک همزمان با تاریخ بروزرسانی پنگوئن است، ممکن است شما تحت تأثیر این فیلتر قرار گرفته باشید. مطمئن باشید که نوسانات ترافیکی مورد انتظار را از پدیده‌هایی فصلی مانند (به عنوان مثال، نحوه تزئین سفره شب یلدا) رد کرده اید، یعنی در زمان جستجوهای فصلی که در یک زمان مشخص سرچ و جستجوی زیادی در گوگل دارند و به اتفاق سایت شما پوشش دهنده نتایج آن‌ها است، رد کرده باشید. به دقت بررسی کنید که مطالب خود را با کمک کلمات کلیدی بهینه کرده‌اید و احتمالا از لینک‌هایی که توسط گوگل اسپم تلقی می‌شود، استفاده کرده که مورد فیلتر و حساس شدن پنگوئن گوگل قرار گرفته اید.

چگونه از خشم پنگوئن در امان بمانیم؟!

برخلاف مجازات دستی لینک‌های غیر طبیعی که توسط گوگل اعمال می‌شود، که برای رهایی از آن باید یک بار کل سایت را پاکسازی کنید و مجدداً درخواست تجدید نظر را به Google ارسال کنید، چنین درخواستی را برای لغو مجازات الگوریتم پنگوئن نمی‌توانید ارسال کنید. درعوض، اقدام به رفع مشکلات، اغلب «بخشش» را به همراه خواهد آورد که بار دیگر ربات‌های گوگل Googlebot برای خزیدن سایت شما علاقه و رغبت پیدا کند.

این مراحل بازیابی شامل موارد زیر است:

  • حذف لینک‌های غیرطبیعی که شما به آن‌ها دسترسی دارید، از جمله لینک سازی که خودتان انجام داده‌اید (اگر با نحوه لینک سازی آشنا نیستید می‌توانید مقاله «راهنمای لینک سازی برای مبتدیان» را مطالعه کنید) یا باعث شده‌اید که در وب سایت‌های شخص ثالث قرار بگیرید.
نکته
نکته: شاید بگویید از کجا بدانم که در چه سایت‌هایی لینک سازی کرده ام؟ یا از کجا متوجه شوم که سایت رقیب برای من لینک سازی نکرده؟ که با اثر سوء لینک سازی غیراصولی باعث افت رتبه وب سایت من در نتایج جستجو گول شود؟ خب ما برای این موضوع هم راه حل داریم! وقت آن است که به مقاله «معرفی مهم‌ترین ابزار لینک سازی برای مبتدیان» ما هم سری بزنید.
  • رد کردن لینک‌های اسپمی که شما نمی‌توانید کنترل کنید.
  • تجدید نظر در محتوای وب سایت برای بهینه سازی بیش از حد، اطمینان از اجرای کلمات کلیدی بجای روبات ها، به صورت تکراری در صفحاتی که این هیچ ارتباطی بین موضوع و کلمات کلیدی مورد استفاده نیست.

توجه:

بد نیست که به مقاله «چک لیست سئو –جدیدترین آپدیت ۱۳۹۸» که توسط یک تیم حرفه‌ای تهیه شده سری بزنید، دست خالی برنمی گردید!

جمع بندی

به طور خلاصه، الگوریتم پنگوئن برای رفع ضعف شدید، در سیستم گوگل ایجاد شده است که باعث می‌شود، الگوریتم آن توسط تعداد زیادی لینک بی‌کیفیت یا با کیفیت پایین و استفاده نابجا و بیش از حد از کلمه کلیدی در صفحات «فریب» بخورد. برای جلوگیری از بی‌ارزش یا اسپم تلقی شدن وب سایت خود توسط گوگل به دلیل اعمال ناخواسته، کلیه مطالبی که منتشر می‌کنید باید طبیعی جلوه کنند و شیوه‌های لینک سازی شما باید «بی خطر» تلقی شود.

حقایقی در مورد به روز رسانی پنگوئن گوگل

پنگوئن در ابتدا به عنوان یک «فیلتر» جداگانه راه اندازی شد که از طریق آن نتایج جستجو به تصویب می‌رسیدند، اما در سپتامبر سال ۲۰۱۶، گوگل اعلام کرد که پنگوئن بخشی از الگوریتم رتبه بندی موتورهای اصلی است.

کارمندان Google، جان مولر، پنگوئن را یک الگوریتم گسترده سایت نامید، به این معنی که وجود تعداد زیادی لینک با کیفیت پایین که به یک صفحه وب سایت شما داده می‌شود، می‌تواند منجر به کاهش اعتماد گوگل به کل وب سایت شما شود. با این حال، برخی از کارشناسان سئو ادعا کرده‌اند که با بازگویی پنگوئن ۴.۰، فیلترینگ ممکن است کمی نرم شده باشد به طوری که دیگر کل دامنه جریمه نشود.