وقتی در حال ساخت وب سایت شرکت خودتون هستین، درک همه مواردی که برای توسعه یک وبسایت امن و قوی نیاز دارین کار ضروریه و حتی هنگام راه اندازی سایت خودتون، ممکنه درباره کارهایی که باید انجام بدین و روند طراحی سایت سوالات زیادی داشته باشین. یکی از موارد رایجی که برای هرکسی پیش میاد اینه که: آیا کپی رایت طراحی سایت وجود داره یا نه؟ یعنی حق کپی به طراح و طراحی سایت تعلق می‌گیره یا نه.

امروز هم قراره ما به شما نشون بدیم که این کپی رایت طراحی سایت چیه و به سوالاتی که در این باره ممکنه براتون پیش بیاد جواب بدیم.

در این صفحه، ما به این سوال پاسخ خواهیم داد که «آیا میشه برای طراحی وبسایت حق کپی داشت یا خیر؟» و مراحل چگونگی کپی رایت وب سایت خودتون و همچنین پاسخ دادن به برخی از سوالات رایج مردم در مورد کپی رایت یه سایت رو به شما ارائه می‌دیم پس خیالتون راحت باشه که جایی خوبی برای پاسخ سوالاتتون، پیدا کردین.

از اونجایی که طراحی سایت کار سخت و پرهزینه‌ایه هیچ طراحی دوست نداره ببینه کارش توسط اشخاص سودجود کپی شده و برای همین هم یه قانونی تحت عنوان کپی رایت طراحی وب به وجود اومده تا از اتفاق افتادن چنین چیزی جلوگیری کنه و حق طراحان رو محفوظ نگهداره.

اول از همه بگیم که حق کپی طراحی سایت چیزیه که واقعاً وجود داره زیرا کپی رایت از آثار اصلی تألیف، از جمله وبسایت شما و هرگونه گرافیکی که ایجاد کردین یا عکسی که برای سایت خودتون گرفتین، محافظت می‌کنه. حالا برای این که سایت شما شامل کپی رایت بشه باید چندتا مولفه رو رعایت کنین.

این مولفه‌ها عبارتند از:

  • تالیف اون اثر کار خودتون باشه.
  • روی یه رسانه قابل درک درج شده باشه که سایت شما بتونه از اون برای تعامل با مخاطب استفاده کنه.
  • دارای خلاقیت و نوآوری باشه.

اینها شرایط لازم برای داشتن یک وب سایت دارای حق کپی است.

هنگامی که فرم حق کپی خودتون رو ارسال می‌کنین، این کپی رایت فقط شامل مواردی میشه که اونجا ذکر کردین؛ یعنی اگه عکس و یا هر رسانه گرافیکی در سایت خودتون دارین که می‌خواین کپی رایت داشته باشه، باید حتماً اون رو وارد فرم خودتون بکنین.

کپی رایت طراحی وبسایت نمی‌تونه شامل ایده‌ها، رویه‌ها یا روش‌های عملکرد باشه. یعنی این که شما می‌تونین برای طراحی وبسایت خودتون کپی رایت بگیرین، اما نمی‌تونین برای روشی که سایت رو طراحی کردین کپی رایت بگیرین. فقط ظاهر فیزیکی یا محصولی که تولید شده می‌تونه مشمول حق کپی باشه.

قوانین کپی رایت وب سایت همچنین حکم می‌کنه که شما نمی‌تونین برای دامنه یا عنوان سایت خودتون کپی رایت بگیرین.

بیایین به عنوان مثال به سایت Target نگاه کنیم:

سایت تارگت

در این مثال‌، شما نمی‌تونین برای «target.com»، که دامنه است، کپی رایت بگیرین.

کپی رایت طراحی سایت

علاوه بر این، Target نمی‌تونه از عنوان وب سایت خودش در نتایج جستجو کپی رایت داشته باشه، همونطور که در مثال بالا مشاهده می‌کنین. پس حق کپی طراحی وب شامل هیچ یک از این عناصر نمیشه.

کپی تصادفی از طراحی سایت

یه وبسایت شامل عناصر خلاقانه مختلفیه. طراحی کلی به تصاویر، فیلم‌ها، متن و البته کد اصلی متکی است. برخی از قسمت‌ها، مثل کدی که برای ایجاد پاورقی استفاده میشه، در همه وبسایت ها مشترکه اما سایر عناصر منحصر به فرد هستن. قوانین کپی رایت طراحی سایت از این جنبه‌های سایت محافظت می‌کنه. با این حال، قانونی بودن کپی کردن طراحی وب سایت، ظاهر کلی و احساس، یه جورایی مبهمه.

هنگام طراحی مجدد وبسایت، کپی عمدی از مطالب وب سایت یا طرح‌های رنگی اختراع شده یا حتی طرحی که مارک تجاری رو تعریف می‌کنه غیرقانونی است. به عنوان مثال، بسیاری از مجرمان یه وبسایت بانکی رو طراحی می‌کنن و سپس هنگامی که یه بازدید کننده، اطلاعات ورود خودش رو به سایت وارد می‌کنه، طراحان خیلی راحت هویت اونها رو می‌دزدن. کپی کردن طراحی وبسایت معمولاً برای اهداف شیطانی و کلاهبرداریه و عاملان این کار قابل پیگرد قانونی هستن.

اما کپی کردن طراحی وب سایت «به طور تصادفی» چه قانونی داره؟

یکی از اولین سوالاتی که معمولاً یه طراح وب هنگام مشاوره می‌پرسه اینه که آیا مشتری طراحی وب سایت مورد نظری برای خودش داره یا خیر. این یه روش معموله که مواردی مانند بنرها یا انیمیشن‌هایی رو که مورد توجه قرار می‌گیرن شناسایی کنین. یه مشتری همچنین ممکنه وب سایتی رو پیدا کنه که ساختار اون متناسب با اهدافی که خودش داره باشه و بخواد از اون به عنوان یه مدل استفاده کنه.

بنابراین، سوالی که پیش میاد اینه که «چه زمانی الهام گرفتن از یه سایت تبدیل به کپی کردن اون طراحی میشه؟»

نکته
قوانین مربوط به کپی رایت طراحی سایت از مالکیت خلاق و معنوی در برابر افرادی که اون رو سرقت می‌کنن محافظت می‌کنه.
  • حق یه کار خلاقانه از لحظه آفریدن اون اثر به طور خودکار وجود داره.
  • کپی رایت حق انحصاری استفاده کننده، کپی، انتقال یا اصلاح محتوای اصلی رو به دارنده می‌ده.
  • نویسنده، هنرمند یا توسعه دهنده نیازی به انتشار یا ثبت اثر خودش نداره.

شما ممکنه متن «همه حقوق محفوظ است» یا «حق چاپ» رو در پاورقی یه وب سایت مشاهده کرده باشین. این متن‌ها، اعلان حق نسخه برداری دیگران رو از تکثیر تصاویر ، متن یا سایر عناصر خلاق در سایت منع می‌کنه. همچنین از کد منبع محافظت می‌کنه.

این کار باعث نمی‌شه که یه طراح وب با استفاده از کد منبع اصلی خودش، ظاهر سایت رو دوباره ایجاد کنه.

قالب وب سایت

بدیهیه که وب سایتی که با استفاده از الگوی وب سایت ساخته شده باشه، به هزاران وب سایت دیگه در سراسر وب شباهت داره. کد منبع یکسانه و تنها تفاوت واقعی در تصاویر و رنگ‌های استفاده شده در طراحی است. پس ادعای نقض حق چاپ در این مورد دشواره، تا زمانی که سایت متخطی از مواردی مانند آرم، علائم تجاری یا محتوای شما استفاده نکرده باشه، اثبات این که اونها به عمد سایت شما رو کپی کردن دشواره.

وب سایت های سفارشی

با این حال، کپی رایت طراحی یه وب سایت که با استفاده از کد سفارشی طراحی شده بسیار ساده است. توسعه دهندگان وب برای یه مشتری کد سفارشی می‌نویسن. بنابراین، اونها صاحب حقوق اون طرح هستن. فرقی نمی‌کنه که سایت دیگه‌ای یه بخش یا کل سایت شما رو کپی کنه؛ اگه هر کدوم از عناصر وب سایت سفارشی شما در سایت دیگه‌ای تولید بشه، پرونده نقض حق نسخه برداری دارین.

چطوری از کپی کردن طراحی وب سایت جلوگیری کنیم؟

یکی از راه‌های محافظت از پروژه طراحی وب سایت b2b شما اینه که کد منبع رو از بازدید کنندگان وب سایت مخفی کنین. این احتیاط به ویژه اگه عناصر اختصاصی داشته باشین خیلی مهمه. توسعه دهنده وب شما می‎تونه همه عواقب رو مورد بحث قرار بده؛ زیرا ممکنه مجبور باشین راز داری رو فدای سرعت کنین. همچنین می‌تونین تصاویر و متن رو قفل کنین تا کسی نتونه اونها رو در کلیپ بورد کپی یا بارگیری کنه.

اگه از طراحی سایتی خوشمون اومد چی؟

این که از طراحی سایت های افراد دیگه الهام بگیرین و باعث افزایش خلاقیت خودتون بشه خیلی روش خوب و درستیه. شما می‌تونین عناصری رو به طراح وب سایت خودتون نشون بدین و از اونها تو طراحی سایت خودتون استفاده کنین. یعنی در واقع قرار نیست که اون عناصر رو کپی کنین؛ به عنوان مثال، اگه ظاهر بنر پیمایشی رو دوست دارین، خب می‌تونین یه بنر پیمایشی داشته باشین. فقط مطمئن بشین که تصاویر مشابه رو پیمایش نمی‌کنه و طراح وب شما از کد خودتون برای ایجاد عنصر استفاده می‌کنه و کد رو از وب سایتی که پیدا کردین کپی نمی‌کنه، اینطوری دیگه کپی رایت طراحی وب رو نقض نکردین!

می‌تونین از سایت های زیادی برای طراحی سایت خودتون الهام بگیرین و این اصلاً مشکلی نداره!

روش دیگه برای کپی کردن قانونی وب سایت، درخواست مجوز است. ممکنه برای صاحب وبسایت مهم نباشه که شما از طرح اونها استفاده می‌کنین یا نه، حتی شاید مایل هستن که کد منبع رو با پرداخت یه هزینه‌ای در اختیار شما قرار بدن!

اگه می‌خواین نحوه فعال کردن کپی رایت وب سایت رو بدونین، کافیه این مراحل ساده رو دنبال کنین:

۱. به پورتال ثبت نام برین

برای شروع «ورود به سیستم ثبت حق چاپ الکترونیکی (eCO)» رو کلیک کنین.

اگه حساب کاربری ندارین باید ایجاد کنین.

فعال کردن کپی رایت

اگه به پایین صفحه برین، دسته‌های مختلفی رو می‌بینین که می‌تونین محتوا رو تو هرکدوم ثبت کنین.

پرتال ثبت نام

وب سایت شما به عنوان «سایر محتوای دیجیتال» واجد شرایط است.

سایر محتوای دیجیتال

پس از ایجاد یه حساب کاربری و ورود به سیستم، اطلاعات مورد نیاز رو در فرم پر می‌کنین.

برخی از این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • عنوان کار (ایجاد عنوان مربوط به برند خود)
  • سالی که گذشت
  • تاریخ انتشار اول
  • نام نویسنده (ها) (شما/شرکت شما)
  • نام و آدرس شخصی که مدعی حق چاپ است
  • شرح کار ارسالی

پس از ارسال این اطلاعات، باید یه هزینه‌ای رو پرداخت کنین.

۳. هزینه پرونده رو پرداخت کنین

هنگامی که درخواست خودتون رو تکمیل کردین، باید هزینه‌ای رو پرداخت کنین.

هزینه ثبت نام الکترونیکی ۵۵ دلار است که می‌تونین با کارت اعتباری یا چک الکترونیکی پرداخت کنین.

این سایت شما رو به سمت Pay.gov که سیستم پرداخت آنلاین دفتر کپی رایت طراحی سایت  است راهنمایی می‌کنه. پس از اتمام پرداخت، Pay.gov شما رو به وب سایت Office Copyright ارسال می‌کنه.

۴- کار خودتون رو ایمیل کنین

پس از ثبت پرداخت و تکمیل برنامه، کار خودتون رو ارسال خواهید کرد.

شما این امکان رو دارین که یه نسخه از کار خودتون رو بارگذاری کنین یا اون رو به دفتر حق چاپ پست کنین.

از اونجا که وب سایت ها در قالب الکترونیکی منتشر می‌کنن، شما می‌خواین محتوای خودتون رو (به عنوان PDF صفحات خود) در وب سایت اونها بارگذاری کنین.

پس از بارگذاری محتوا هم مراحل کار رو کامل می‌کنین.

برای جمع بندی کپی رایت طراحی وب سایت:

  • شما نمی‌تونین عناصر دارای حق کپی مانند تصاویر، متن یا کد منبع رو کپی کنین.
  • استفاده از آرم یا مواد دارای مارک تجاری غیرقانونی است.
  • می‌تونین از تعدادی سایت الهام بگیرین و اوها رو در طراحی وب خودتون استفاده کنین.
  • بازآفرینی عناصر مشابه با عناصر موجود در سایت دیگه، با استفاده از کد سفارشی قانونی است.
  • استفاده از الگوی وب سایت به معنای وجود هزاران سایت مشابه دیگه است و شما هیچ حقوقی در مورد کد منبع ندارین.
  • یه وب سایت سفارشی به شما امکان طراحی منحصر به فردی که مخصوص خودتون هست رو میده و سایت دیگه‌ای نمی‌تونه به طور قانونی از اون کپی کنه.