اگر تصمیم به طراحی مجدد وبسایت خودتون گرفتین یا حداقل یه همچین فکری تو سرتون هست، پیشنهاد میکنم حتماً این مقاله رو دنبال کنین! شاید وبسایت شما قدیمی به نظر می‌رسه و حس می‌کنید زمان این رسیده که یه تغییراتی توش به وجود بیارین، یا شاید مشکلتون کم بودن ترافیک سایت یا کاهش نرخ تبدیل باشه و بخواین با طراحی مجدد سایت حلش کنین.

حالا دلیل طراحی مجدد سایت هرچی که هست، تجربه به ما ثابت کرده که وبسایت ریدیزاین website redesign میتونه حلال خیلی از مشکلات باشه، ولی اگه اشتباهی رخ بده ممکنه به طور کلی کسب و کار یا business شما رو نابود کنه!

درواقع ما بر این باوریم که هرچیزی واسه مشتری هامون خوب باشه، واسه کسب و کار خودمون هم خوبه. فرض قوی ما در این مقاله اینه که بهترین، امن ترین و موثر ترین راه برای طراحی مجدد سایت، اینه که به اون چیزی که مد نظر مشتری هامونه نزدیکتر بشیم.

تفاوت طراحی مجدد وبسایت Website Redesign با تجدید وبسایت Website Refresh

قبل از هرچیزی بد نیست یه بررسی سریع روی مفاهیم داشته باشیم تا مطمئن بشین جای درستی اومدین! اینکه کاری که دارین انجام میدین طراحی مجدد سایت محسوب بشه یا تجدید سایت، به این بستگی داره که چه مقدار تغییر توی فرآیند به وجود میارین.

طراحی مجدد سایت یا Website Redesign معمولاً یعنی تغییرات زیاد تو کد‌ها و شکل ظاهری سایت!

مثلاً به طور هم زمان یک هویت بصری و مارک تجاری جدید به نمایش در میاد، صفحات با UX یا تجربه کاربری هوشمند بازسازی میشن، تا ماژول ها modules و قابلیت‌های جدید توی خودشون جا بدن، معماری اطلاعات information structure به روز میشن و CMS جدیدی معرفی میشه .

تجدید سایت یا Website Refresh وقتی اتفاق میفته که ساختار اصلی و عملکرد سایت تا حد زیادی دست نخورده باقی بمونه و فقط تغییرات جزئی اعمال بشه!

مثلاً: ظاهر وبسایت با یک پالت رنگی و فن چاپ typography جدید به روز میشه و یا ترفند های کوچک UX به قالب های صفحات تکی اضافه میشن.

ممکنه طراحی مجدد وبسایت و تجدید وبسایت دو مقوله متفاوت از هم باشن، ولی یه چیز مهمِ مشترک دارن و اون اینه که هر دوی اونها تاثیر قابل توجهی روی مشتری‌ ها و تجربه شون از وبسایت شما داره!

و در آخر اینکه فرقی نمیکنه کاری که شما دارین انجام میدین طراحی مجدد وبسایت باشه یا تجدید وبسایت ، بلکه مسئله مهمتر اینه که در وهله اول چه جوری عمل می‌کنین و همه اینها با طرح چند تا سوال شروع میشه.

۶ سوالی که باید قبل و حین طراحی مجدد سایت جواب بدیم!

تحقیقات بخش مهمی از فرآیند طراحی مجدد سایت شماست. این بهترین راه واسه اینه که متوجه بشین کدوم قسمت‌ها کار میکنه و کدوم نمیکنه. وقتی شما شروع به فکر کردن درمورد طراحی مجدد میکنید و در نهایت دست به کار میشید، سوالاتی درمورد وبسایت و مشتریاتون وجود داره که باید پاسخ بدین:

  •  ارزشمند‌ترین صفحات شما کدام اند؟
  •  چه کسی به وبسایت شما مراجعه میکند و چرا؟
  •  کدام نیاز‌های خاص مشتری در وبسایت فعلی برآورده نمی شود و چه چیزی آنها را متوقف میکند؟
  • چگونه طراحی مجدد وبسایت روی تیم و شغل شما تاثیر می گذارد؟
  • چگونه  میتوان میزان موفقیت طراحی مجدد وبسایت را با شاخص‌ها کلیدی عملکرد KPI سنجید؟
  • چه چیزی را تغییر بدهیم و چگونه آن را آزمایش کنیم؟

اگه فوراً جوابی برای این سوالات پیدا نکردین وحشت نکنین. در ادامه این مقاله به دسته بندی و توضیح اونها می پردازیم، پس  میتونید مطمئن باشید به دلایل درستی دارین طراحی مجدد سایت رو انجام میدیدن و به موثر‌ترین روش نزدیک شدین!

۱. با ارزش‌ترین صفحات وبسایت شما کدامند؟

یک راه برای پیشبرد این موضوع بررسی رابطه بین ترافیک و  نرخ تبدیل است. بسته به نحوه ارتباط بین ترافیک و نرخ تبدیل، هریک از صفحات وبسایت شما در یکی از ۴ دسته احتمالی قرار میگیره:

نکته
به هر اقدامی که به روند تبدیل بازدید‌کننده سایت به مشتری، منجر شود، نرخ تبدیل یا Conversion Rate می‌گویند و هر چه نرخ تبدیل رشد داشته باشد به معنای موفقیت سایت شما می‌باشد.

 

 

 

  •  صفحات با تبدیل بالا و ترافیک بالا ← اینها ارزشمند‌ترین صفحات برای کسب و کار شما هستن! هر اشتباهی که اینجا انجام بدین میتونه فاجعه به بار بیاره به همین دلیل باید با دقت به اونها نزدیک بشین و نسبت به سایر مواردی که قصد طراحی مجدد شون رو دارین باید با احتیاط ۱۰ برابر به این صفحه‌ها نزدیک بشین!
  • صفحات با تبدیل بالا و ترافیک پایین ← این صفحات به دلیل تبدیل‌هایی که به اونها منتهی میشن اهمیت دارن. حتی اگه در حال حاضر ترافیک زیادی نداشته باشن! پس باید با دقت دست به طراحی مجدد وبسایت بزنید، تا این جریان رو خراب نکنید.
  • صفحات با تبدیل پایین و ترافیک بالا ← میزان ترافیک در این صفحات زیادِ اما منطقی نیست! با نیت بهبود بخشیدن دست به طراحی مجدد بزنید، و بدونید این یه وبسایت ریدیزاین ریسکی نیست و نسبت به دو ریدیزاین سایت قبل دستتون باز‌تر هستش.
  • صفحات با تبدیل پایین و ترافیک پایین ← تغییرات در این صفحات به دلیل کم بودن ترافیک احتمالاََ مورد توجه قرار نمیگیره و برای تبدیل‌ها ریسک محسوب نمیشه، پس  هرچیزی رو که میخواین  دوباره طراحی کنید، چون  اینها صفحات بی‌خطر وبسایت شما هستند!
هشدار
دونستن این که چه صفحاتی باید با دقت حفظ و کنترل بشن، به شما کمک میکنه تا از طراحی مجدد وبسایت خودتون نهایت استفاده رو ببرید و مطمئن بشید چیزی که داره به خوبی کارشُ انجام میده رو خراب نمیکنید!

۲.چه کسی به وبسایت شما مراجعه میکنه و چرا؟

تجربه به ما ثابت کرده که یکی از قسمت‌هایی که در طراحی مجدد وبسایت خیلی نادیده گرفته میشه، همین کار شناسایی باارزش‌ترین صفحه ها است که توضیحش رو دادم، اما شناسایی صفحه ‌های ارزشمند فقط نیمی از ماجراست! شما علاوه بر اون باید بدونید که  چه کسی به سایت شما مراجعه میکنه و  چرا به سایت شما سر میزنه؟!

چندین سال پیش یه تحقیق از گوگل Google چهار تا هدف یا قصد اصلی Search intent رو نشون میداد، که افراد رو به سمت یک وبسایت سوق میداد : ‘میخواهم بدانم ، ‘میخواهم بروم’، ‘میخواهم انجام بدهم’، ‘میخواهم بخرم’.

در این چارچوب بازدید کنندگان ممکنه به سایت شما بیان چون اونها:

  • کنجکاو هستند که چیزهایی در مورد برند یا محصولات شما بدانند.
  • میخوان با شما ارتباط بر قرار کنن (مثلاً موقعیت مکانی یا  location شما رو پیدا کنن).
  • میخوان یاد بگیرین چطوری با یکی از محصولات شما کار کنن.
  • میخوان یه محصولی از شما بخرن.

مسلماً اینها دلایل متنوعی برای مراجعه به یک سایت هستند و طراحی مجدد سایت باید توجه داشته باشه که مشتری مورد نظر شما چی میخواد. یعنی باید بدونید هدفی که مشتری رو به سمت وبسایت شما سوق میده چیه. یه راه برای فهمیدنش اینه که برای مشتریاتون ایجاد شخصیت کنید. یعنی چی؟ یعنی یه نمایش داستانی از مشتری های موجود و مشتری های ایده آل خودتون ترتیب بدین.

پرسش
مشتری ایده آل شما کیه؟
پرسش
هدف اصلی آنها هنگام بازدید از صفحات اصلی پیج شما چیه؟
اطلاعات مربوط به شخصیت یا Persona بهتون کمک میکنه تا یه تصویر دقیق از اون چیزی که ایده آلتونه داشته باشین، و موقع طراحی مجدد انگیزه‌ها و نیاز‌های اونا رو توی ذهنتون داشته باشین. مثلاً اگه مشتری در لندینگ پیج landing page شما قرار بگیره، تنها چیزی که ازش خوشش میاد، امکان یافتن فروشگاه store locator هست و بهترین کاری که میتونین انجام بدین، اینه که هرچی میخواد در اختیارش بزارین. اونها رو مجبور به خرید نکنید، فقط اطلاعات مورد نظر رو بهشون بدین!
پرسش
چطور این کار رو انجام بدیم؟

۳.چه چیزی مشتری های شما را متوقف یا متقاعد به ادامه میکند؟

خب، دونستن این که ارزشمند‌ترین صفحات شما کدوم‌ ها هستند و چه کسی و چرا به اونها مراجعه میکنه، نقطه شروع خوبی برای طراحی مجدد وبسایت به نظر میرسه اما قطعاً برای یک صفحه موفق کافی نیست. در این مرحله هنوز دو تا شکاف اصلی در دانش شما وجود داره:

چه چیزی مشتریان رو متقاعد میکنه و بهشون کمک میکنه فعالیت هاشون رو کامل کنند و چه چیزی وسط راه اونا رو متوقف میکنه.

پس عوامل ما به دو دسته «قلاب‌ ها» و «موانع» تقسیم میشه، که مشتری شما میتونه هر دو رو  توی وبسایت تجربه کنه. بررسی موانع و قلاب‌ ها کمک میکنه بتونین به ایده واضحی دست پیدا کنین از:

  • جایی که افراد گیر میکنن و به مشکل بر میخورن.
  • چه چیزی در هر صفحه کار میکنه و چه چیزی کار نمیکنه.
  • چیزی که افراد ضمن هر تجربه ازش خوششون میاد، یا خوششون نمیاد.
  • چیزی که جلوی تجربه افراد رو میگیره.
  • و در نهایت چیزی که باعث ایجاد شک و ناامیدی میشه.
اگه نتونین بین رفتار مشتری هاتون و عملکرد وبسایت تون ارتباط برقرار کنین و نتونین بین عناصری که کار میکنن و عناصری که کار نمیکنن تمایز قائل بشین، نمیفهمین که چه چیزی رو باید نگه دارین و چه چیزی رو باید حذف کنین، و ممکنه خیلی از مشکلاتی که اینجا داشتین و در طراحی جدید سایت هم تکرار کنید.
  • هیت مپ‌ های وبسایت (website heatmaps) به شما کمک میکنن تا رفتار واقعی مشتری ‌ها و تعاملشون با صفحه ‌ها و عناصر رو تجسم کنین.

  • ابزار‌های بازخورد و نظر سنجی موجود در وبسایت به مشتریان شما این امکان رو میده که هر لحظه و در هر قسمت وبسایت (هر صفحه یا کل سایت) بهتون بازخورد بدن.

۴.تیم شما چگونه تحت تاثیر بازطراحی قرار میگیرد؟

به جای اینکه بیاین وقتی همه چی تموم شد از طرح جدیدتون رونمایی بکنید، اول هم تیمی هاتون رو درجریان بزارین. وبسایت شما روی همه ابعاد کسب و کار شما تاثیر میگذاره و هرکسی که باهاش کار میکنه (حتی مشتری) باید از اون چیزی که تغییر میکنه باخبر باشه. مثلاً:

  • تیم‌های طراحی و User Experience باید مطمئن باشند که تجربه کاربر به خطر نمیفته و درک دقیق داشته باشن درمورد عناصر طراحی که باید اضافه بشه یا تغییر کنه.
  • تیم‌های تولید محتوا و کپی رایتینگ مسئولیت تصمیم گیری در مورد نسخه‌ های جدید و ویراستاری رو بر عهده دارن و باید بدونن محتوای اونها کجا نمایش داده میشه و چقدر فضا برای کارکردن باهاش فراهم هست.
  • تیم‌های SEO و Development باید بر جنبه‌های فنی طراحی مجدد وبسایت از جمله انتقال URL بالقوه نظارت داشته باشند تا مطمئن بشن رتبه‌های موجود پس از راه اندازی از بین نمیره.
  • نمایندگان فروش ممکنه از وبسایت برای به دست آوردن اهداف فروش اصلی استفاده کنند و باید زیر و بم ساختار به روز شده رو بدونند.
  • تیم‌های پشتیبانی باید بدونند که مشتریانی رو که دنبال اطلاعات میگردند یا میخوان مشکلشون رو حل کنند، به کجا و چه جوری راهنمایی کنند.

۵.چگونه شاخص‌های کلیدی موفقیت KPI را اندازه گیری کنید؟

اگر شرکتی هستید که فروش آنلاین دارید، معیار‌های مربوط به سود خالص، دقیق‌ترین روش برای اینه که متوجه بشین آیا تغییرات شما موفقیت آمیز هست یا نه. با بررسی اونها مستقیماً به این نکته میرسین که: آیا طراحی مجدد برای کسب و کار شما منفعتی داشته؟!

معیار‌های مربوط به درآمد برای ساختن سایتی که مشتریان مورد نظر شما دوست دارن و درنهایت ازش خرید میکنن به طراحی مجدد سایت شما گره خوردند. این معیار‌ها شامل:

  • تعداد تبدیل ها
  • نرخ تبدیل
  • درآمد
  • مقدار متوسط سفارش (AOV)
  • ارزش طول عمر مشتری (CLV)

همچنین میتونید از معیار‌های کیفی برای تعیین تاثیر Website Redesign استفاده کنید. مثلاً:

  • حجم سوالات پشتیبانی / آگهی ها ← آیا از زمان طراحی مجدد سایت کاهش یافته است؟
  • امتیاز رضایت مشتری (CSAT) ← آیا این نمره بهبود یافته است؟ آیا مشتریان رضایت بیشتری از قسمت های خاص خدمات شما (به ویژه پشتیبانی) ابراز میکنن؟
  • امتیاز خالص تبلیغی ← آیا با نسخه جدید وبسایت نمره شما بالا رفته است؟
  • امتیاز تلاش مشتری (CES) ← یکی از اهداف طراحی مجدد سایت ساده کردن استفاده از آن است. آیا افراد الان برای استفاده از سایت شما راحت‌تر هستن؟
بدون در دست داشتن KPI های واضح شما قادر نیستین تعیین کنین که آیا وبسایت شما موفق بوده یا نه. و اگر بوده چقدر؟

۶. چه چیزی رو تغییر بدیم و چگونه آن را آزمایش کنیم؟

شما تحقیق خودتون رو انجام دادین و KPI های خودتون رو ترسیم کردین و آماده برای ریدیزاین سایت هستین، یه حسی شما رو وسوسه میکنه که تغییرات اساسی ایجاد کنید، ولی یه راه ایمن‌تر و کار آمدتر هم هست. اونم تمرکز بر روی چیزهای کوچیکه که میتونه تغییرات بزرگ ایجاد کنه! تغییرات رو ایجاد کنید و نتایج رو تست کنید.

تست A/B غالباً راه حل مناسبیه، به خصوص اگه ترافیک کافی واسه رسیدن به نتایج قابل توجه رو داشته باشین. خیلی ساده است، شما یکی از عناصر جدیدتون رو انتخاب میکنید و تو سایت قرار میدین و تاثیرش رو روی هدفتون، در مقایسه با سایت قبلی می‌سنجید.

حرف آخر در مورد ریدیزاین سایت

طراحی مجدد سایت هرگز واقعا تموم نمیشه! در واقع کار شما بعد از طراحی مجدد تموم نمیشه!

اولویت های مشتری، فناوری های مرورگر Browser ، شیوه های طراحی و استانداردها همیشه در حال تغییر هستند. بعلاوه، عناصری که در زمان طراحی مجدد کار میکردند، ممکنه تا ۱۲ ماه بیشتر کارایی نداشته باشن. شما باید اون چیزی که مشتریاتون نیاز دارند رو مدام پیگیری کنین. بالاخره شما دارین سایت رو واسه اونا طراحی میکنین!

پرسش
چجوری این کارو انجام بدیم؟

مثال
هیتمپ های Heatmaps صفحه های وبسایت قدیمی تون رو با نمونه های جدید مقایسه کنید، تا متوجه بشید که آیا عناصر طراحی جدید توجه کاربران رو به شکل متفاوتی جلب میکنه، یا نه! یا یک نظر سنجی دائمی رو به وبسایت خودتون اضافه کنید تا متوجه بشین آیا دلیل کاربر در طول زمان برای مراجعه به سایت شما تغییر میکنه، یا نه!