- کلاهبرداری اینترنتی و مجازات کلاهبردار رایانه ای در قانون
- مرجع شکایت از کلاهبرداری اینترنتی
- دادسرای جرایم رایانه ای استان تهران
- دادسرای جرایم رایانه ای سایر استانها
- نحوه پس گرفتن پول واریزی
- پیگیری کلاهبرداری از طریق شماره کارت
- برگرداندن پول کلاهبرداری شده
- روشهای کلاهبرداری از کارت بانکی
- روشهای کلاهبرداری از حساب بانکی
- گم کردن رد پول دزدیده شده (پولشویی)
- شکایت از کلاهبرداری اینترنتی پلیس فتا
- مدت زمان رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی
- مدارک لازم برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی
- سامانه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی
- فیشینگ یا حمله سایبری برای سرقت اطلاعات
پس گرفتن پول از کلاهبردار اینترنتی و مراحل انجام کار در این صفحه مورد بررسی قرار گرفته است. اگر مورد سوء استفاده یا دستبرد یک کلاهبردار اینترنتی قرار گرفتهاید، آرامش خود را حفظ کنید و محتوای این صفحه را با دقت مطالعه کنید.
کلاهبرداری اینترنتی و مجازات کلاهبردار رایانه ای در قانون
بر طبق قانون جرایم رایانه ای مصوب ۱۳۸۸/۰۳/۰۵ در بخش یکم (جرایم و مجازات ها) و در فصل سوم (سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه) هر کس به طور غیر مجاز داده های متعلق به دیگری را برباید، چناچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال تا ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و در غیر این صورت به حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال تا ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
مرجع شکایت از کلاهبرداری اینترنتی
با توجه به اینکه کلاهبرداری در طبقه بندی جرایم و از جمله دعاوی کیفری است، مرجع شکایت پس گرفتن پول از کلاهبردار اینترنتی دادسرای جرایم رایانه ای است.
پس از ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت شما در دادسرای محل وقوع جرم ثبت میگردد. در ادامه پرونده کیفری به شعبه دادیاری یا بازپرسی جهت انجام تحقیقات ارجاع شده و از آنجا به پلیس فتا ارجاع میشود تا تحقیقات را تکمیل و اعلام نظر کند.
دادیار یا بازپرس در صورت کفایت ادله اتهام، متهم را به دعوت و نسبت به تفهیم اتهام و اخذ قرار تامین کیفری اقدام میکند.
دادسرای جرایم رایانه ای استان تهران
در شهر تهران دادسرای ناحیه ۳۱ استان تهران دادسرای ویژه جرایم رایانهای است.
آدرس | تهران میدان دوم صادقیه – خیابان کاشانی – بلوار ابوذر – نبش بوستان دوم |
---|---|
ساعت کار | از ۸ صبح تا ۳ عصر |
شماره تلفن | ۰۲۱-۴۴۰۹۲۹۹۳ |
دادسرای جرایم رایانه ای سایر استانها
با توجه به افزایش میزان جرایم سایبری در سایر استانها هم دادسرای تخصصی جرایم رایانه ای در حال شکل گیری است.
آدرس و مشخصات دادسرای جرایم رایانه ای مربوط به برخی از شهرها به شرح زیر است:
استان | شهر | دادسرا | آدرس | تلفن |
---|---|---|---|---|
آذربایجان شرقی | تبریز | دادسرای جرایم رایانه ای | چایکنار بلوار گلکار خیابان بعثت مجتمع قضایی شهید بهشتی | ۰۴۱-۳۱۲۴۱۷۶۳ |
اصفهان | اصفهان | دادسرای جرایم رایانه ای | خیابان آتشگاه ساختمان دادسرای شماره ۲ شعبه ۱۶ | — |
خراسان رضوی | مشهد | دادسرای ویژهی فضای مجازی و شهرسازی | خیابان دانشگاه خیابان ابن سینا بین ابن سینا ۱۹ و ۲۱ دادسرای ناحیه ۷ | ۰۵۱-۳۸۴۸۴۰۲۱ |
۰۵۱-۳۸۴۸۴۰۲۲ | ||||
۰۵۱-۳۸۴۸۴۰۲۳ | ||||
۰۵۱-۳۸۴۸۴۰۲۴ | ||||
۰۵۱-۳۸۴۸۴۰۲۵ | ||||
سبزوار | دادسرای جرایم رایانه ای | بلوار توحید شهر جنب پارک سلامت دادگستری سبزوار | ۰۵۱-۴۴۶۷۱۱۲۳ | |
فارس | شیراز | دادسرای ناحیه ۲ | میدان قائم خیابان دادسرا | ۰۷۱-۳۲۲۷۳۳۰۴ |
جهرم | دادسرای شهرستان جهرم | بلوار آزادگان خیابان دادسرا | — | |
کازرون | دادسرای شهرستان کازرون | بلوار امام خمینی چهارراه دادگستری | — | |
قم | قم | مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم رایانه ای | خیابان شهید لواسانی ساختمان دادسرا | ۰۲۵-۳۷۷۲۲۰۳۲ |
گیلان | رشت | مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم رایانه ای | میدان هفتم آذر خیابان پاسداران مجتمع قضایی پل عراق | ۰۱۳-۳۳۳۲۷۵۸۷ |
انزلی | دادسرای جرایم رایانه ای | خیابان نکاوران | ۰۱۳-۴۴۵۱۲۰۲۱ | |
این جدول در آینده و به مرور زمان تکمیل خواهد شد… |
نحوه پس گرفتن پول واریزی
پس گرفتن پولی که اشتباه کارت به کارت شده
در صورتی که مبلغی پول را اشتباها به یک شماره کارت دیگر واریز یا اصطلاحا کارت به کارت کردهاید، بهتر است به بانک مقصد مراجعه و با ارائه مشخصات صاحب حساب، از بانک تقاضا کنید که با مشتری خود تماس گرفته و وی را از اشتباه در واریزی آگاه کند.
مراحل کار در صورت همکاری دریافت کننده وجه
برای به دست آوردن اطلاعات حساب صاحب کارت میتوانید از سامانههای آنلاین اینترنتی بانکها که به منظور تبدیل شماره کارت به شماره شبا ایجاد شدهاند استفاده کنید. برای مثال از طریق اینترنت بانک پاسارگاد میتوانید شماره کارت را به شماره شبا تبدیل کرده و از شعبه بانکی صاحب حساب و نام صاحب حساب آگاه شوید.
در این صفحه شماره کارت پاسارگاد را وارد کنید و بر روی کلید تبدیل کلیک کنید تا اطلاعات دارنده حساب و شعبه بانکی وی را به دست آورید.
سپس از طریق صفحه جستجوی شعبههای بانک میتوانید شماره تلفن شعبه بانک را به دست آورده و با آن تماس بگیرید.
مراحل کار در صورت عدم همکاری دریافت کننده وجه
در صورتی که صاحب کارت و دریافت کننده وجه حاضر به استرداد وجه نشد میتوانید نسبت به طرح دعوا اقدام کنید.
در صورتی که مبلغ مورد دعوا کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد میتوانید در شورای حل اختلاف طرح دعوا کنید و برای مبالغ بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باید از طریق دادگاه اقدام کنید.
ماده ۳۰۱ قانون مدنی
کسی که عمدا یا اشتباها چیزی را که مستحق نبوده است دریافت کند ملزم است که آن را به مالک تسلیم کند.
ماده ۳۰۲ قانون مدنی
اگر کسی که اشتباهاً خود را مدیون میدانست آن دین را تادیه کند حق دارد از کسی که آن را بدون حق اخذ کرده است استرداد نماید.
ماده ۲۶۵ قانون مدنی
لذا میتوانید با استناد به مواد ۳۰۱ و ۳۰۲ و ۲۶۵ قانون مدنی و با داشتن نام و مشخصات صاحب حساب نسبت به طرح دعوا اقدام کنید.
پس گرفتن پول از فروشنده آنلاین (وبسایت یا اینستاگرام)
در صورتی که از طریق اینستاگرام یا وبسایتهای اینترنتی اقدام به خرید خدمات یا کالایی نمودهاید ولی فروشنده از ارسال کالا یا ارائه خدمات سر باز میزند، میتوانید دعوای الزام به ایفای تعهدات را علیه وی طرح و با ارائه رسید پرداخت به دادگاه (شورای حل اختلاف) وی را ملزم به ارسال کالا یا ارائه خدمات نمایید.
در صورتی که واریز وجه بابت خرید کالا یا خدمات بوده، امکان پس گرفتن پول وجود ندارد و در صورتی که چنین دعوایی طرح کنید، دعوای شما رد خواهد شد. شما تنها میتوانید نسبت به الزام دریافت کننده به ایفای تعهداتش اقدام کنید.
پس گرفتن پول از فروشنده آنلاین از طریق سازمان تعزیرات
بسته به مورد و در برخی شرایط میتوانید به جای شورای حل اختلاف از طریق سازمان تعزیرات نسبت به ثبت شکایت از فروشنده اقدام کنید. در این صورت و در شرایطی که حکم به نفع شما صادر شود، فروشنده علاوه بر الزام به جبران خسارت و عودت وجه به پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم خواهد شد.
بوروکراسی و پیچیدگی پیگیری پرونده از طریق سازمان تعزیرات کمتر است و در مواردی زودتر به صدور و اجرای حکم خواهد رسید.
پس گرفتن پولی که از کارت بانکی شما سرقت شده
در صورتی که پولی از کارت بانک شما سرقت شده باشد باید نسبت به طرح شکایت کیفری اقدام کنید.
سارقان و کلاهبرداران اینترنتی شیوه های مختلفی برای سرقت پول از کارت بانکی ابداع کردهاند. متاسفانه به مرور زمان این شیوه ها متنوعتر و پیچیدهتر هم شده است. برخی از انواع سرقت از کارت بانکی عبارتند از:
- کیف قاپی و سرقت کارت بانکی بدون اطلاع از رمز ۴ رقمی کارت
- کیف قاپی و سرقت کارت بانکی همراه با اطلاع از رمز ۴ رقمی کارت
- کپی برداری از کارت بانکی همراه با اطلاع از رمز ۴ رقمی کارت بانکی
- کپی برداری از کارت بانکی بدون دسترسی به کارت بانکی
- ترغیب دارنده کارت بانکی به واریز وجه بدون اطلاع وی از انجام واریز
- ترغیب دارنده کارت بانکی به واریز وجه با اطلاع وی از انجام واریز
در این گونه موارد لازم است تا نسبت به دریافت مشاوره اختصاصی اقدام کنید.
مشاوره تلفنی با کارشناس رسمی دادگستری (رشته کامپیوتر و جرایم رایانهای)
حق مشاوره تلفنی:
- ۱۵ دقیقه ۳۵۰ هزار تومان
- ۳۰ دقیقه ۶۰۰ هزار تومان
بسته به مدت زمان مورد نیاز، حق مشاوره تلفنی را به شماره کارت ۵۰۲۲.۲۹۷۰.۰۰۰۳.۵۵۵۵ به نام پیمان محمدپور واریز و رسید آن را از طریق تلگرام به شماره ۰۹۰۲.۸۸۸.۲۷۴۷ ارسال کنید.
اولین وقت مشاوره خالی به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت اعلام موافقت، وقت مشاوره برای شما ثبت شده و میتوانید در همان ساعت با شماره فوق تماس تلفنی بگیرید.
پیگیری کلاهبرداری از طریق شماره کارت
در صورتیکه قربانی کلاهبرداری کارت به کارت شده اید باید یک سری اقدامات را در اولین زمان ممکن انجام دهید.
اقدامات لازم در صورت کلاهبرداری کارت به کارت:
- تنظیم متن شکایت: متن شکایت خود را در یک فایل ورد DOCX تنظیم و بر روی یک فلش USB ذخیره کنید.
- ثبت نام در سامانه ثنا: در صورتیکه هنوز در سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی (ثنا) ثبت نام نکردهاید با کد ملی خود ثبت نام کنید.
- مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی: به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
- اقدام به ثبت شکایت: در اولین زمان ممکن نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنید. اگر تنها سر نخی که از کلاهبردار دارید شماره کارت است آن را در متن شکوائیه خود بنویسید. ذکر مبلغ و تاریخ و ساعت انجام کلاهبرداری و دیگر جزئیات را فراموش نکنید.
- پیگیری پرونده از دادسرا: پرونده شما به دادسرای محل وقوع جرم و در صورت لزوم از آنجا به پلیس فتا ارجاع خواهد شد.
در اغلب موارد دادسرای صالح به رسیدگی دادسرایی است که شعبه بانک دارنده حساب (شعبه بانک حساب شما) در محدوده آن قرار گرفته است.
منظور از قربانی کلاهبرداری کارت به کارت مواردی است که شخصی بدون آشنایی قبلی یا وجود مطالبه یا فروش کالا یا خدمات شما را فریب داده و ترغیب به انتقال وجه مبالغی از طریق کارت به کارت به حساب بانکی خودش میکند و به این وسیله مبالغی پول از شما می رباید.
برگرداندن پول کلاهبرداری شده
برگرداندن پول کلاهبرداری شده در بسیاری از موارد یک موضوع دشوار و چالش بر انگیز است. چهار راه عمده برای برگرداندن پول کلاهبرداری شده وجود دارد:
- گزارش کلاهبرداری: ابتدا باید کلاهبرداری را به مأموران انتظامی یا مراجع قضایی گزارش دهید. ارائه مدارک و شواهد مربوطه، مانند اسناد تراکنش، ایمیلها، پیامها و هرگونه اطلاعات دیگری که شما را قادر به اثبات کلاهبرداری میکند، میتواند به پیگیری موضوع توسط مقامات کمک کند.
- اطلاع به بانک یا سرویس مالی مربوطه: اگر پول شما به وسیله بانک یا سرویس مالی انتقال یافته است، باید آنها را در جریان قرار دهید و موضوع را گزارش کنید. آنها ممکن است بتوانند اقداماتی برای جلوگیری از ادامه کلاهبرداری و بازگرداندن پول به شما انجام دهند.
- تماس با شرکت پرداخت: اگر پول شما با استفاده از سیستم پرداخت آنلاین انتقال یافته است، بهتر است علاوه بر بانک صادرکننده کارت با شرکت پرداخت (شاپرک) نیز تماس بگیرید و موضوع را گزارش کنید. آنها میتوانند روند انتقال پول را متوقف کرده و تحقیقات لازم را انجام دهند.
- مشاوره حقوقی: با داشتن یک مشاور حقوقی متخصص در زمینه جرم مالی و کلاهبرداری، میتوانید راهنمایی حرفهای درباره مراحل قانونی بعدی و حقوق و مزایای شما در این موضوع دریافت کنید.
در صورتی که یک کلاهبردار اینترنتی اقدام به خالی کردن حساب بانکی شما کرده و از موجودی شما برداشت کرده، ابعاد موضوع اهمیت پیدا میکند:
- آیا شما در جریان این نقل و انتقال و تراکنش مالی بودهاید یا خیر؟
- آیا شما (ناخواسته) اقدامی یا کمکی هر چند ناچیز در این مسیر به وی کردهاید یا خیر؟
- آیا اطلاعات حساب کاربری اینترنت بانک شما در دسترس افراد ثالث قرار گرفته است یا خیر؟
- آیا شخصا اقدام به نقل و انتقال پول از حساب خود به حساب دیگری کردهاید؟
- آیا تراکنش بانکی و نقل و انتقال پول در عوض دریافت کالا یا خدماتی بوده که آن را هرگز دریافت نکردهاید؟
- آیا کلاهبردار شما را ترغیب به نقل و انتقال به حساب شخص ثالث کرده است؟
برگرداندن پولی که با کلاهبرداری از حساب شما کم شده است، به معنای بازگشت آن به صاحب یا صاحبان قانونی آن و شامل مواردی است که به طور غیر قانونی یا ناخواسته پولی را به یک فرد یا سازمان پرداخت کردهاید.
روشهای برگرداندن پول کلاهبرداری شده عبارتند از:
- گزارش به مراجع قضایی: اگر فکر میکنید که پول شما کلاهبرداری شده است، بهترین راه برای برگرداندن آن، گزارش این موضوع به مراجع قضایی است. آنها مسئول بررسی اینگونه جرایم هستند و میتوانند شما را راهنمایی کنند و اقدامات لازم را در پیگیری این موضوع انجام دهند. در ادامه مقاله چگونگی انجام مراحل این کار ذکر شده است.
- تماس با شرکت ارائهدهنده خدمات مالی: اگر پرداخت شما از طریق یک ارائهدهنده خدمات مالی مانند درگاه اینترنتی، بانک یا شرکت پرداخت الکترونیکی صورت گرفته است، میتوانید با آنها تماس بگیرید و موضوع را گزارش کنید. آنها معمولاً فرایندهای امنیتی را برای بررسی اینگونه موارد دارند و در صورت تأیید کلاهبرداری، میتوانند به شما کمک کنند تا پول خود را برگردانید.
- مشاوره حقوقی: مشاوره حقوقی حرفهای میتواند به شما در این موضوع کمک کند. یک وکیل متخصص در حقوق مالی و جرایم مالی میتواند به شما راهنمایی لازم ارائه دهد و در صورت لزوم، برای شما اقدامات قانونی لازم را نیز انجام دهد.
فراموش نکنید که در مواردی که پول شما کلاهبرداری شده است، به سرعت اقدام کنید. هر چه زودتر این موضوع را پیگیری کنید و اقدامات لازم را برای برگرداندن پولتان انجام دهید، احتمال برگشت پول شما بیشتر خواهد بود.
روشهای کلاهبرداری از کارت بانکی
ساده ترین راه برای کلاهبرداران اینترنتی، دسترسی به مشخصات ورود به حساب شامل موارد زیر است:
- شماره کارت یا شماره حساب یا شماره شبا
- شماره یا کد CVV2 (یا همان Card Validation Value که به آن کد اعتبار سنجی یا شماره شناسایی کارت نیز گفته میشود)
- تاریخ انقضای کارت
- تلفن همراه (سیم کارت) صاحب حساب جهت دریافت رمز پویا
استفاده از اسکیمر برای کپی کارت بانکی
کلاهبرداران از دستگاهی به نام اسکیمر استفاده میکنند تا در فرصتی مناسب و بسیار کوتاه اطلاعات کارت بانکی شما را کپی کنند. متاسفانه فرهنگ نادرستی که در جامعه ما باب شده است، ارائه کارت فیزیکی و اعلام همگانی رمز عبور حین اکثر خریدها از طریق دستگاه POS است. این در حالی است که نه تنها نباید اقدام به اعلام همگانی رمز کارت خود کنید، بلکه حتی برای کشیدن کارت بانکی نیز باید شخصا اقدام کرده و از تحویل کارت بانکی حتی برای لحظاتی کوتاه به فروشنده خودداری کنید.
در صورتی که دستگاه کارتخوان یا POS به طور کامل در معرض دید شما نیست از کشیدن کارت در آن خودداری کنید.
در صورتی که فروشنده از شما تقاضای تحویل فیزیکی کارت میکند، از تحویل کارت خودداری کرده و مراتب را به مراجع ذی صلاح اطلاع دهید.
برخی از اسکیمرها ابعاد کوچکی دارند و بر روی دستگاه کارتخوان نصب میشوند. اسکیمرهای قدیمیتر ابعاد بزرگتری دارند و با اتصال سیمی به دستگاه POS متصل میشوند.
استفاده از صفحه کلید موقت بر روی عابر بانک
در این شیوه، کلاهبردار یک صفحه کلید موقت را بر روی صفحه کلید عابربانک قرار میدهد. قربانی بدون توجه به صفحه کلید موقتی اقدام به ورود رمز خود کرده که. در نتیجه این کار رمز کارت در اختیار کلاهبردار قرار میگیرد.
روشهای کلاهبرداری از حساب بانکی
روش های بسیار متنوعی توسط کلاهبرداران اینترنتی جهت دستبرد به حساب بانکی به وجود آمده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:
- ارسال پیامک مبنی بر برنده شدن جایزه در صدا و سیما
- ارسال پیامک مبنی بر برنده شدن قرعه کشی ایران خودرو و سایپا
- ارسال پیامک مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی بانکها
- تماس از طریق شمارههای مجازی مبنی بر برنده شدن جایزه در صدا و سیما، بانکها، قرعه کشی و …
- ارسال پیام در واتساپ و تلگرام مبنی بر پیشنهاد استخدام با حقوق های بالا
- ارسال پیامک دریافت ابلاغیه یا احضاریه دادگاه
در عموم این روش ها کلاهبردار با ترغیب قربانی به انجام یک تراکنش به منظور دریافت مبالغ بسیار بالاتر اقدام به خالی کردن حساب وی میکند.
گم کردن رد پول دزدیده شده (پولشویی)
در بسیاری از موارد کلاهبرداران اینترنتی پس از دسترسی به اطلاعات حساب شما، وجوه سرقتی را به جای حساب شخصی خود، به یک یا چند حساب ثالث واریز میکنند. سپس از طریق تماس با صاحبان آن حسابها و با بیان اینکه واریز اشتباهی صورت گرفته از آنها میخواهند تا وجوه را به حساب اصطلاحا صحیح دیگری انتقال دهند.
اگر شخصی با شما تماس گرفت و بیان کرد که اشتباها مبلغی به حساب شما واریز کرده و از شما خواست تا وجه را به حساب اصطلاحا صحیح دیگری انتقال دهید هرگز این کار را نکنید. در عوض با پلیس تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهید. ممکن است در صورتی که به خواسته وی عمل کنید، ناخواسته به عنوان شریک جرم تحت تعقیب قرار بگیرید.
شکایت از کلاهبرداری اینترنتی پلیس فتا
در صورتی که قربانی کلاهبرداری کارت به کارت شده اید و قصد ثبت آن را برای پیگیری پلیس دارید، میتوانید از طریق اپلیکیشن پلیس من اقدام به ثبت کلاهبرداری کنید.
- ابتدا اپلیکیشن پلیس من را بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید.
- پس از اجرای برنامه وارد قسمت خدمات آگاهی شوید.
- سپس بر روی دکمه ثبت کلاهبرداری کارت به کارت کلیک کنید.
- در پنجره احراز هویت بر روی دکمه بله کلیک کنید.
- در مرحله بعد، کد ملی خود را وارد کنید.
- در مرحله بعد، شماره تلفن همراه، شماره کارت بانکی و مبلغ کلاهبرداری شده و همچنین محل و زمان کلاهبرداری را وارد کنید.
- در آخر بر روی دکمه ارسال کنید تا اطلاعات شما در سامانه پلیس ثبت شده و یک کد پیگیری به شما ارائه شود.
- از طریق گزینه استعلام وضعیت کلاهبرداری ثبت شده و با داشتن کد پیگیری میتوانید از آخرین وضعیت مورد گزارش شده خود مطلع شوید.
همچنین در صورتی که قربانی کلاهبرداری اینترنتی شده اید و به حساب بانکی شما دستبرد زده شده است و قصد ثبت شکایت دارید میتوانید از طریق دادسرای جرایم رایانه ای اقدام به تقدیم شکواییه کنید.
پس از ثبت شکواییه و با در دست داشتن مرجوعه قضایی و ابلاغ دادسرا میتوانید به پلیس فتا مراجعه و نسبت به پیگیری شکایت خود اقدام کنید.
پلیس فتا از طریق کارشناسان خود سعی در پیدا کردن کلاهبردار کرده و در صورت یافتن کلاهبردار نسبت به توقیف اموال یا دستگیری وی اقدام و پس از طی مراحل بازپرسی و بازجویی نسبت به تسلیم به مراجع ذی صلاح قضایی اقدام خواهد کرد.
علیرغم برخورداری پلیس فتا از کارشناسان در زمینههای مختلف در مواردی به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی یا حجم بالای کار بعضی از پرونده ها با سرعت و دقت کافی پیش نمیروند. در صورتی که دغدغه و نگرانی گذشت سریع زمان یا فرار کلاهبردار شما را آزار میدهد میتوانید نسبت به دریافت مشاوره تخصصی از کارشناس رسمی دادگستری (رشته کامپیوتر و جرایم رایانهای) افدام کنید.
مشاوره تلفنی با کارشناس رسمی دادگستری (رشته کامپیوتر و جرایم رایانهای)
حق مشاوره تلفنی:
- ۱۵ دقیقه ۳۵۰ هزار تومان
- ۳۰ دقیقه ۶۰۰ هزار تومان
بسته به مدت زمان مورد نیاز، حق مشاوره تلفنی را به شماره کارت ۵۰۲۲.۲۹۷۰.۰۰۰۳.۵۵۵۵ به نام پیمان محمدپور واریز و رسید آن را از طریق تلگرام به شماره ۰۹۰۲.۸۸۸.۲۷۴۷ ارسال کنید.
اولین وقت مشاوره خالی به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت اعلام موافقت، وقت مشاوره برای شما ثبت شده و میتوانید در همان ساعت با شماره فوق تماس تلفنی بگیرید.
مدت زمان رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی
مدت زمان رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی بستگی به عوامل متعدد دارد از جمله:
- محل وقوع جرم کجاست؟
- آیا کلاهبردار اقدام به کلاهبرداری سریالی کرده و مالباختگان متعدد هستند یا یک نفر؟
- کل مبلغ کلاهبرداری و خسارت مالی چقدر بوده است؟
- آیا جرم توام با جرایم دیگر رخ داده است؟
- مدارک مثبت وقوع جرم که روند رسیدگی در دادسرا را کوتاه کند وجود دارد یا خیر؟
- نظر کارشناسان پلیس فتا در مورد وقوع جرم و کلاهبرداری چیست؟
- آیا کارشناسان پلیس فتا موفق به یافتن محل اختفا یا سکونت کلاهبردار شده اند یا خیر؟
- آیا وقوع جرم بدوا مورد تایید کارشناسان پلیس فتا قرار گرفته است یا خیر؟
مدارک لازم برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی
در صورتی که قربانی کلاهبرداری اینترنتی شدهاید، مدارک زیر را طی مراحل پیگیری به همراه داشته باشید:
- مدارک هویتی شامل کارت ملی هوشمند و شناسنامه جدید
- صورتحساب بانکی (پرینت حساب) ممهور به مهر شعبه بانک
- فیش یا رسید واریز وجه به حساب متهم (کلاهبردار) یا رسید عابر بانک ATM
- مدارک مثبت وقوع جرم
مراحل ثبت و پیگیری شکواییه شامل موارد زیر است:
- ثبت نام در سامانه ثنا
- تنظیم متن شکواییه در فایل ورد و کپی آن بر روی یک مموری فلش USB
- مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
- ارجاع شکایت به دادسرای محل وقوع جرم
- ارجاع شکایت از دادسرا به پلیس (پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir) جهت تحقیق و بررسی
- ارجاع شکایت از دادسرا به دادگاه جهت تعیین وقت
- بررسی شکایت در دادگاه
دادگاه صالح به رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی
در جرایم رایانهای با عنوان کلاهبرداری رایانهای دادگاهی که شعبه بانک افتتاح کننده حساب زیان دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد، صالح به رسیدگی است.
سامانه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی
سامانه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی سامانه ثنا است که لازم است در آن ثبت نام کنید. اگر از قبل در این سامانه ثبت نام کردهاید نیاز به ثبت نام مجدد نیست و هر شخص با کد ملی تنها یک بار مجاز به ثبت نام در این سامانه است.
سپس با در دست داشتن فایل Word متن شکواییه باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید تا شکوائیه شما پس از ثبت شکایت به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع شود.
مشاوره تلفنی با کارشناس رسمی دادگستری (رشته کامپیوتر و جرایم رایانهای)
حق مشاوره تلفنی:
- ۱۵ دقیقه ۳۵۰ هزار تومان
- ۳۰ دقیقه ۶۰۰ هزار تومان
بسته به مدت زمان مورد نیاز، حق مشاوره تلفنی را به شماره کارت ۵۰۲۲.۲۹۷۰.۰۰۰۳.۵۵۵۵ به نام پیمان محمدپور واریز و رسید آن را از طریق تلگرام به شماره ۰۹۰۲.۸۸۸.۲۷۴۷ ارسال کنید.
اولین وقت مشاوره خالی به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت اعلام موافقت، وقت مشاوره برای شما ثبت شده و میتوانید در همان ساعت با شماره فوق تماس تلفنی بگیرید.
فیشینگ یا حمله سایبری برای سرقت اطلاعات
فیشینگ Phishing یک روش کلاهبرداری الکترونیکی است که به منظور بدست آوردن اطلاعات شخصی، مانند رمز عبور Password، اطلاعات حساب بانکی ، اطلاعات کارت اعتباری Credit Card Information و سایر اطلاعات حساس از طریق ارسال پیامهای کلاهبردارانه و یا صفحات وب جعلی به مقصد استفاده میشود.
برای مثال کلاهبردار اقدام به طراحی یک صفحه وب دقیقا مشابه صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی میکند. در صورتی که قربانی بدون دقت به آدرس URL صفحه اقدام به ورود اطلاعات حساس نظیر شماره کارت و رمز عبور و تاریخ انقضای کارت و ارسال آن کند، اطلاعات به جای شبکه شاپرک برای کلاهبردار ارسال خواهد شد.
فرد کلاهبردار با ادعای معتبر بودن و یا تقلید از یک سازمان یا شرکت شناخته شده، سعی میکند افراد را برای به دست آوردن اطلاعات حساس فریب دهد.
مثال هایی از حملات فیشینگ
مثال هایی از کلاهبرداری با روش فیشینگ میتواند شامل موارد زیر باشد:
- ایمیل جعلی از طرف بانک: دریافت ایمیلی از طرف بانکی که در آن حساب دارید که در آن خواسته میشود رمز عبور و اطلاعات حساب بانکی خود را بهروزرسانی کنید. لینکی نیز در ایمیل قرار داده شده است که به صفحه جعلی بانک (سایت کلاهبردار) هدایت میشود.
- پیامک جعلی جایزه و قرعه کشی: دریافت پیامک (SMS) که ادعا میکند شما برنده یک قرعهکشی شده اید و برای دریافت جایزه باید اطلاعات شخصی خود را ارسال کنید. پیامک همچنین لینکی دارد که به صفحه جعلی مربوطه منتقل میشود.
- ایمیل فریبکارانه از سرویس ایمیل: دریافت ایمیلی از یک سرویس ایمیل شناخته شده (مانند Gmail یا Outlook) که در آن خواسته میشود نام کاربری و رمز عبور خود را برای امنیت حساب ارسال یا حتی وارد کنید. لینکی نیز برای ورود به صفحه جعلی ارائه میشود.
- ایمیل جعلی از شرکتهای آنلاین: دریافت ایمیلی جعلی از شرکتهای آنلاین معروف مانند دیجی کالا، اسنپ، شاپرک، … که خواسته میشود ورودی و رمز عبور حساب کاربری خود را بهروزرسانی کنید. لینکی نیز برای ورود به صفحه جعلی ارائه میشود.
- پیامک جعلی از سازمانهای دولتی: دریافت ایمیلی جعلی از سازمانها یا نهادهای دولتی معتبر مانند سازمان امور مالیاتی یا پلیس فتا یا سامانه ثنا قوه قضائیه که خواسته میشود اطلاعات شخصی یا مالی خود را ارائه کنید. لینکی نیز برای ورود به صفحه جعلی مربوطه ارائه میشود. اخیرا بسیار مشاهده شده که پیامک هایی با عنوان احضاریه دادگاه یا ابلاغیه قضائی یا دادستانی به همراه یک لینک کوتاه برای قربانی ارسال شده است.
جلوگیری از حمله فیشینگ
برای جلوگیری از فیشینگ، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- همواره مشکوک باشید: در صورت دریافت پیامک های ناشناس یا ایمیلهایی که ادعای ضرورت و فوریت دارند را با دقت بررسی کنید. در صورت شک، در بهترین حالت مستقیماً با سازمان یا شرکت مربوطه تماس بگیرید و از صحت اطلاعات درخواستی اطمینان حاصل کنید. و یا به راحتی آن را پاک کنید.
- نکات امنیتی را رعایت کنید: مراقب باشید که هرگز اطلاعات شخصی، رمز عبور یا اطلاعات حساب بانکی خود را در صفحات وبی که از طریق لینکهای ایمیلی یا پیامک به شما ارسال میشوند، وارد نکنید.
- بررسی آدرس وبسایت: هنگام ورود به یک وبسایت حساس (مانند بانک یا سرویس مالی)، دقت کنید که آدرس URL آن با آدرس معتبر مطابقت دارد و از امنیت (HTTPS) استفاده میکند.
- اعتبارسنجی آدرس: آدرس سازمان یا سایت مدعی ارسال پیام را با جستجوی گوگل به طور مستقل پیدا کنید و مطمئن شوید که آدرس همان است که در پیامک یا ایمیل برای شما ارسال شده. مثلا در گوگل جستجو کنید آدرس سایت بانک ملت یا آدرس سایت شرکت شاپرک.
سلام وقت بخیر ببخشید الان از طریق شکایت و مراجعه دفاتر قضایی به پلیس فتا برای این کلاهبرداری اقدام کردم. الان مطابق مواد ۲۶۵ و ۳۰۱ قانون مدنی درخواستی جدا بر روی این پرونده در دفاتر قضایی بزنم؟ بعد از انجام این درخواست چقدرزمان میبرد که پول به حسابم عودت شود؟ بابت راهنمایی شما کمال تشکر و قدردانی را دارا هستم که چنین افراد مفیدی در جامعه وجود دارد.