تو این راهنمای که امروز براتون آماده کردم یاد میگیرین که بازاریابی گوگل مپ یا Google Map Marketing چیه، چرا برای سئو محلی مهمه و یه کسب و کار چطوری میتونه خیلی سریع تو گوگل مپ خودش رو نشون بده؟

این که شغل شما در گوگل مپ نمایش داده بشه از مهم‌ترین نتایج این بازاریابی است خوشبختانه این سیستم یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین راه‌های آنلاین شدن رو برای کسب کار شما ارائه میده.

در حال حاضر صاحبان کسب و کار شانس این رو دارن که محصولات و خدمات خودشون رو خیلی سریع تو هر زمان و مکانی به مشتریان به صورت غیرحضوری و با لمس ردن چندتا گزینه روی گوشی موبایل بفروشن.

پس برای این که بتونین خودی نشون بدین و تو دنیای تجارت آنلاین اسم و رسمی بهم بزنین بهتره یه نگاهی به راهنمای سریع و ساده بندازین:

بازاریابی گوگل مپ چیه؟

بازاریابی Google Map صرفاً بهینه سازی حضور تجاری شما در گوگل مپ است. هدف از این کار خیلی ساده است: با رتبه بالاتر در جستجو، فرصتی برای افزایش چشمگیر کسب و کار خودتون در جستجوهای محلی دارین.

هرچی بهینه سازی نمایه شما بهتر باشه، شانس شما برای حضور در جستجوی Google Map برای نوع کسب و کار شما در منطقه بهتره.

پس به طور خلاصه این نوع بازاریابی برای بهتر یافتن شغل شماست و درسته که میتونه برای مشاغل بزرگ خیلی مفید باشه ولی برای مشاغل کوچیک حتی یه امر ضروری هم به حساب میاد.

با این حساب این بازاریابی فقط مربوط به دیدن نمیشه بلکه برای شناخته‌تر شدن و معتبر بودن فروشگاه شما هم هست.

نکته مهم در رابطه با بازاریابی Google Map چیه؟

هدف نهایی از بازاریابی گوگل مپ فقط این نیست که یه رتبه بالا تو نتایج Google Map بگیرین، بلکه دستیابی به جایگاه هرچی بهتر در لیست نتایج مشاغل محلی در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل است.

اولین نوع فهرست گوگل مپ مربوط به موقعیت فیزیکی شماست. این نوع جستجو خیلی رایجه و اگه شما تا به حال جستجوی مشاغل رو با تلفن همراه خودتون انجام دادین بی‌شک به یه همچین نتایجی برخوردین:

کتابفروشی

تو مثال بالا من کلمه “کتابفروشی‌ها” رو جستجو کردم، اگه سایتی برای این کیورد تبلیغات PPC انجام داده بود الان بالای نتایج گوگل اسمش ظاهر میشد ولی خب نتایجی که داخل گوگل مپ ظاهر شده چیزیه که مدنظر من بوده و بهش علاقمندم پس شاید اگه چیزی تو قسمت تبلیغات هم وجود داشت من روش کلیک نمیکردم!

همونطوری که مشاهده میکنین کتابفروشی‌های نزدیک من نسبت به بقیه کتابفروشی‌ها برجسته‌تر شدن، حتی ممکنه گاهی اوقات خودتون موقع سرچ کردن با این پیشنهاد از گوگل مواجه شده باشین که فلان مکان نزدیک خودتون رو جستجو کنین. گاهی اوقات این نزدیک بودن با حروف انگلیسی B, A و C هم نشون داده میشه.

پیشنهادهای “Near me” گاهی اوقات از این چیزی که داخل عکس میبینین هم برجسته‌تر و نزدیکتر به شماست، یعنی گوگل داره تلاش میکنه کسب و کار محلی رو به شما معرفی و شما رو تشویق به خرید از اونها بکنه.

چرا گوگل مپ مارکتینگ انقدر مهمه؟

گوگل روزانه حدود ۳.۵ میلیارد جستجو انجام میده که تقریباً ۸۸ درصد از کل این جستجوها با گوشی همراه انجام میشه.

در جستجوهای محلی گوگل هم ۷۶ درصد بازدید از فروشگاه‌های آنلاین، مستقیماً به خرید تبدیل میشن. بازاریابی گوگل مپ میتونه روی دید گوگل از کسب و کار شما و نحوه ظاهر شدن در نتایج ارگانیک گوگل مپ، تاثیر داره.

نتایج گوگل مپ در قسمت بالای نتایج گوگل ظاهر میشه مگه این که طبق گفته با استفاده از تبلیغات PPC برای اون کیوردی که سرچ کردین وجود داشته باشه.

گوگل مپ میتونه هزاران مشتری بالقوه رو به سمت کسب و کار شما هدایت کنه، مگه این که کسب و کارتون بره اون قسمت‌های پایین گوگل مپ که دیگه کسی حال و حوصله دیدنشون رو نداره، اون وقته که باید برین تو فکر سئو محلی و استراتژی‌هایی که برای دیده شدن بیزنس شما تو منطقه داره.

رتبه بندی نتایج گوگل مپ

درسته که نتایج مبتنی بر نقشه معمولاً مشابه و رایجه ولی خب بهتره بدونین که همیشه هم داستان اینطور نیست. شاید یه کاربری داده های مکان رو در دستگاه تلفن همراه خودش فعال نکنه و لیست مکان هایی که در مجاورت خودش هست رو نبینه و کلاً یه لیست جهانی ببینه!

این همون موقعیه که رتبه بندی گوگل مپ طبق سئویی که هر کسب و کاری انجام داده خودش رو نشون میده. این نتایج طبق مکانی که شما تو نوار جستجو تایپ کردین و رتبه بندی که گوگل برای مشاغل اون قسمت در نظر گرفته ظاهر میشه، به تصویر زیر که من کلمه “کتابفروشی‌های اصفهان” رو سرچ کردم دقت کنین:

گوگل مپ

تنظیم و بهینه سازی لیست Google My Business

تنظیم و ایجاد گوگل مای بیزنس یا (GMB) کاملاً رایگانه. این امر به دلیل اینه که اصلاً تبلیغاتی در کار نیست و شما به سادگی به گوگل خبر میدین که بیزنس شما وجود داره و با ین کار بازاریابی گوگل مپ رو انجام میدین!

پس با این حساب هدف نهایی اینه که کسب و کار شما بالاتر از بقیه رقیب‌هاتون قرار بگیره و مخاطب شما رو زودتر از اونها پیدا کنه.

وارد https://www.google.com/business بشین و سپس لیست مربوط به کسب و کار خودتون رو پیدا کنین. بعضی اوقات به دلیل عوامل مختلف یه لیست پیش فرض برای شما انتخاب میشه. اگه همچین اتفاقی افتاده اون رو تغییر بدین.

تمام اطلاعات لازم رو به بهترین شکل ممکن کامل کنین، دسته صحیح رو انتخاب کنین و مخاطب رو اضافه کنین. حساب کاربری خودتون رو تایید کنین، که هم میشه از طریق تلفن و هم از طریق ایمیل این کار رو انجام داد.

عکس‌های با کیفیت اضافه کنین و همه اطلاعات خودتون رو یه بار دیگه برای اطمینان چک کنین.

قدم بعدی برای گوگل مپ مارکتینگ اینه که یاد بگیریم چطوری یه رتبه بهتر در Google Map کسب کنیم:

چطوری تو گوگل مپ یه رتبه خوب بگیرم؟

تا اینجای کار کلی از مزایای بازاریابی با گوگل مپ حرف زدیم و متوجه شدین که این بنده خدا هیچ دوز و کلک و تبلیغاتی تو کارش نیست! اما خب همین دوز و کلک نبودنه باعث میشه تا پولتون رو بذارین تو جیبتون و سعی کنین از ذهنتون استفاده کنین و استراتژی‌های خفنی رو برای بهتر رتبه گرفتن به کار ببندین.

اول از همه بهتون بگم که چندتا عامل مهم تو نحوه رتبه بندی شما تاثیر دارن:

  • فاصله جغرافیایی از شخصی که داره جستجو رو انجام میده یکی از موارد مهم و مربوطه!
  • اما کامل بودن لیست GMB از اون هم مهم‌تره و اون خط باریک بین شما و رقیب خودتونه که تعیین میکنه کدومتون تو نقطه بالاتری قرار بگیرین و توی نتایج گوگل مپ ظاهر بشین.
  • عامل تعیین کننده بعدی بخش “Review” گوگل مپ است که با دریافت نظرات مثب و تعریف و تمجید از طریق مشتریان میتونین دل گوگل رو به دست بیارین.

شاید شما هم به چشمتون خورده که یه سری از کسب و کارها بهتون میگن برین براشون تو گوگل مپ ریویو بذارین یا این که از کد QR استفاده میکنن.

یکی از روش‌های موثر اینه که روی کارت بیزنس خودتون یه درخواست برای نظر گذاشتن در گوگل مپ چاپ کنین و از مشتری بخاطر نظری که قراره بذاره تشکر کنین!

کلاً وقتی دارین برای کسب و کارتون تو هر زمینه و هر شبکه‌ای تبلیغ میکنین خیلی خوبه که از مخاطب بخواین در گوگل مپ هم یه Review مثبت برای شما بذارن.

شاید براتون سوال بشه که خب اگه کسی یه ریویو بد گذاشت چی؟!

بهتره که بررسی‌های بد رو با خونسردی و آرامش کامل پاسخ بدین، بخاطر اشتباهی که ممکنه مرتکب شده باشین معذرت خواهی کنین، اگه مشتری خودش چیزی رو اشتباه متوجه شده، دوباره براش توضیح بدین. در واقع نظرات بد این فرصت رو به شما میده تا حتی به مشتری ناراضی نشون بدین که چقدر حرفه‌ای هستین و کیفیت کار براتون مهمه!

چک لیست بهینه سازی بازاریابی گوگل مپ

تو این قسمت یه لیستی از مواردی که میتونین برای بهینه سازی گوگل مپ مارکتینگ انجام بدین رو براتون آماده کردم، پس شانس خودتون رو امتحان کنین و چک لیست زیر رو دنبال کنین:

بازاریابی گوگل مپ

یه لیست برای کسب و کار خودتون تهیه کنین، همه اطلاعات داخل لیست رو کامل کنین:

  • آدرس مناطقی که خدمات خودتون رو ارائه میدین وارد کنین
  • ساعات کاری و روزهای کاری خودتون رو وارد کنین
  • URL سایت خودتون رو برای خریدهای غیرحضوری و آنلاین وارد کنین
  • پیشنهادات ویژه خودتون رو خیلی روشن و واضح لیست کنین.
  • سعی کنین هرجایی که طبیعیه و میتونین از کلید واژه استفاده کنین.
  • مرتبط‌ترین و بهترین کتگوری رو برای شغل خودتون انتخاب کنین.
  • مطمئن بشین که اطلاعات وارد شده در وب به همین شکل موجوده.
  • عکس‌های با کیفیت بالا اضافه کنین.
  • تمام اطلاعات خودتون رو یه بار دیگه بررسی کنین.
  • نظرات و Review های خوب رو پرورش بدین و ازشون استقبال کنین و به نظرهای منفی با خونسردی و به صورت حرفه‌ای پاسخ بدین.
  • در مورد بیزنس خودتون در Google My Business هم اطلاعاتی وارد کنین.
  • کسب و کار خودتون رو در فهرست‌های دیگه هم قرار بدین.
  • حتماً استراتژی‌ها و نتایجی که میگیرین رو هر چند وقت یکبار تجزیه و تحلیل کنین.

گوگل یه سری ابزارهایی رو برای هدف قرار دادن منطقه شما با تبلیغات جستجوی محلی فراهم میکنه (مثل همون موردی که بالاتر بهش اشاره کرده بودم، گزینه پیشنهادات “near me” گوگل). ولی خب یه قسمت تبلیغات PPC هم داره که بهتون کمک میکنه وقتی کسی دنبال یه چیزی میگرده شما رو بالاتر از گوگل مپ بهش نشون بده!

البته بسیاری از افراد ترجیح میدن که در جستجوی محلی رتبه خوبی بگیرین و این اتفاق هم برای اونها افتاده تونستن موفقیت‌های بزرگی به دست بیارن، در واقع این موفقیت نتیجه تلاش‌های بازاریابی ارگانیک اونها بوده.

بازاریابی گوگل مپ

عملکرد گوگل مپ مارکتینگ خودتون رو ردیابی کنین

ردیابی عملکرد شما در گوگل مپ از طریق آنالیزهای ارائه شده با حساب Google My Business شما انجام میشه.

این کار برای ارزیابی حضور آنلاین شما و بهینه سازی اون خیلی ضروریه و با این روش میتونین به جلو حرکت کنین و پیشرفت کنین.

در قسمت زیر یه سری از معیارهای کلیدی که لازمه بهشون توجه داشته باشین رو براتون لیست کردم:

  • سرویس‌های گوگل که مشتریان برای یافتن کسب و کار شما از اونها استفاده میکنن.
  • جایی که مشتریان کسب و کار شما رو در گوگل مشاهده میکنن.
  • بخش “Customer Action” لیست اقداماتی که بازدید کننده انجام داده.
  • بخش “Directions Request” جایی که بازدید کنندگان شما ازش درخواست پیدا کردن بیزنس شما رو میدن، نشون میده.
  • بخش “Photo views and Photo quantity” عملکرد عکس‌های شما رو نشون میده.

حرف آخر من

دونستن اصول اولیه درمورد بازاریابی گوگل مپ هم میتونه به کسب و کار شما کمک کنه هم این که خیلی راحت از بقیه رقیب‌های خودتون جلو میفتین.

برای این که بتونین عملکرد خیلی بهتری در گوگل مپ داشته باشین سعی کنین: اطلاعات خودتون رو همیشه به روز نگهدارین، از اسناد اجتماعی خودتون مثل همین نظراتی که مشتری ها برای شما میذارن نهایت استفاده رو ببرین و ازشون نگهداری کنین و اگه رتبه اول شدین مدام جایگاه خودتون رو چک کنین و دست از تلاش نکشین.

هر سوال و یا تجربه‌ای در این زمینه دارین از طریق کامنت ها با من در ارتباط باشین.