سئو محلی چیزیه که در حال حاضر برای مشاغل کوچیک خیلی جوابگو و قدرتمنده! از هر پنج‌تا مصرف کننده چهار نفر از اون‌ها از جستجوی محلی برای یافتن اطلاعات استفاده میکنن و این به این معنیه که اگه کسب و کار شما برای جستجوی محلی بهینه نشده باشه، ممکنه ۸۰ درصد از مشتریان بالقوه خودتون رو از دست بدین.

به طور خلاصه، اگه میخواین کسب و کارتون سر پا بمونه، بهتره سئو محلی رو جدی بگیرین!

من برای کمک به شما تو بهینه سازی کسب و کارتون برای Local SEO یه راهنمای جامع تهیه کردم که شامل نکات مهم و ابزارهای لازم برای شما تو این زمینه است.

SEO محلی چیست؟

سئو محلی کمک میکنه تا کسب و کار و محصولات و خدمات خودتون رو با توجه به چشم انداز مشتریان محلی ارتقا بدین. برای جمع آوری اطلاعات برای جستجوی محلی، موتورهای جستجو بر سیگنال‌هایی مانند محتوای محلی، صفحات پروفایل شبکه های اجتماعی، لینک ها و نقل قول‌ها در ارائه نتایج مربوط به کاربر محلی تکیه میکنه.

در واقع بهینه سازی موتورهای جستجوی محلی یه شاخه از سئو است که روی بهینه سازی یه وبسایت برای پیدا شدن در نتایج جستجوی محلی تمرکز میکنه.

چرا سئو محلی اهمیت داره؟

فقط کافیه به آمارهایی که براتون آماده کردم یه نگاهی بندازین تا متوجه بشین دلیل اهمیت این نوع بهینه سازی موتورهای جستجو برای چیه:

  • ۵۰ درصد افرادی که جستجوهای محلی رو تو دستگاه تلفنشون انجام میدن، یه روزی به فروشگاه موردنظر مراجعه میکنن.
  • ۳۴ درصد افرادی که با استفاده از کامپیوتر یا تبلت این جستجو رو انجام میدن هم یه روز به فروشگاه مورد نظر مراجعه میکنن.
  • ۱۸ درصد جستجوهای محلی که با استفاده از تلفن همراه انجام میشه، ظرف یه روز منجر به فروش میشه.
  • ۵۰ درصد جستجوگران، از جستجوی محلی برای پیدا کردن دکتر یا غیره استفاده میکنن.
  • ۷۸ درصد جستجوهای محلی که با موبایل انجام میشه، نهایتاً به خرید آفلاین منجر میشه.
  • ۷۱ درصد از افرادی که ازشون نظرسنجی شده، اظهار داشتن قبل از این که به فروشگاهی برن، از طریق جستجوی محلی اون رو پیدا میکنن تا مطمئن بشن که وجود داره.

خب ظاهراً این آمارها گویای همه چیز هست و نشون میده که سئو محلی این روزها واقعاً بازار داغی داره پس بهتره دست کم نگیرینش!!

قسمت‌های مهم SEO محلی

وقتی در مورد Local SEO حرف میزنیم، منظورمون یه چیز جدا از سئو ارگانیک نیست بلکه همه موارد مثل تحقیق کلمات کلیدی، محتوا، لینک ها و سئو داخلی یا سئو خارجی و غیره که یاد گرفتین باید این‌جا هم رعایت بشن و براشون وقت بذارین.

این عناصر برای این مهمن که قراره برای سایت و کسب و کار شما ترافیک جمع کنند و شما رو در SERP به رقیب قدری تبدیل کنن!

تنها نکته حائز اهمیت اینه که وقتی برای سئو محلی بهینه سازی انجام میدین، باید روی این قسمت‌ها به صورت محلی (حواستون به جستجوهای محلی مردم که تو یه منطقه خاص، نزدیک به کسب و کار خودتون انجام دادن، باشه) تمرکز کنین.

نکات مهم برای سئو محلی

بریم سراغ چندتا توصیه خوب و به درد بخور برای سئو محلی:

نکاتی برای سئو

 

Google My Business .1 رو بهینه کنین

از وقتی که گوگل تونسته محتوای به اشتراک گذاشته شده رو بیشتر درک کنه، می‌تونه با استفاده از Google My Business کاری کنه که شما نیازهای گوگل رو برآورده کنین و اون هم از کسب و کار شما حمایت کنه و تاییدتون کنه.

اگه گوگل بتونه اعتبار کسب و کار شما رو تایید کنه، موتور جستجو میتونه به طور بالقوه کسب و کار شما رو با اختصاص دادن یه فضای سایدبار در جستجوی محلی، به کاربران نشون بده.

برای اطمینان از بهینه سازی Google My Business ، لازمه یه صفحه Google My Business ایجاد و تایید کنین و از Google Posts در حساب خودتون استفاده کنین، مشتریان رو تشویق کنین تا به صورت آنلاین نظراتشون رو به اشتراک بذارن و شما خیلی معتبر با ذکر آدرس شرکت و فروشگاه خودتون جواب اون‌ها رو بدین، مثلاً: ما از نظرات شما در مورد فلان محصول در شهر فلان تشکر میکنیم و همکاری با شما مایه افتخار ماست، منتظر حضور دوباره شما در شرکت/فروشگاه فلان هستیم.

درسته که لینک های خارجی که به سایت شما وارد میشن خیلی معتبر و ایده‌ آل هستن ولی تنظیم ساختار لینک داخلی شما باعث افزایش رتبه سئوی شما نیز میشه.

حالا به نظرتون چرا لینک داخلی مهمه؟ خب معلومه چون موارد زیر رو انجام میده:

  • پشتیبانی از Navigation سایت
  • کمک به معماری اطلاعات سایت
  • توزیع آتوریتی صفحه و قدرت رتبه بندی در بین صفحات

۳. بهینه سازی URL, تگ های عنوان، متا دیسکریپشن و محتوا

وقتی صحبت از محتوا میشه، هر پست جدیدی یه صفحه ایندکس شده جدید برای سایت شماست، در واقع صفحه جدیدی برای هدف قرار دادن عبارات جستجویی در جغرافیای خاص و یه فرصت جدید برای پیدا شدن تو نتایج SERP ها.

هربار قراره مطلبی رو بنویسین باید سعی کنین اون رو با کلمات کلیدی قوی تو عنوان، متا دیسکریپشن، هدینگ‌ها و بادی بهینه کنین. اگه تو ارائه محتوایی که برای فلان لوکیشن مناسبه شک دارین فقط کافیه به مطالعات موردی و داستان‌های مشتری درباره خریدشون و یه نگاهی بندازین و سئو محلی خودتون رو ارتقا بدین.

۴. به سایت صفحات لوکیشن اضافه کنین

اگه بیشتر از یه فروشگاه واقعی دارین بهتره صفحات لوکیشن براشون بسازین! این صفحات یه سری مشخصات درباره آدرس، اسم، شماره تلفن، ساعات کاری، توضیح مختصر درباره محصولات، اطلاعات حمل و نقل و نظراتی از مشتریان راضی به مخاطب ارائه میده.

البته باید حواستون باشه که تو صفحه لوکیشن مطلب تکراری منتشر نکنین. برای کسب و کارهایی با یه مکان، یه صفحه «درباره ما» به صورت محلی ایجاد کنین و اگه سایت خودتون رو روی گوگل مپ هم اضافه کنین، امتیاز خیلی زیادی از گوگل میگیرین.

۵. محتوای محلی تولید کنین

وقتی میگیم گوگل هوشمندتر شده، یعنی تولید کننده محتوا دیگه باید برای مخاطب مطلب بنویسه نه صرفاً برای موتورهای جستجو. اما خب از اون‌جایی که مطلب نوشتن درباره اتفاقات عمومی میتونه جمعیت پراکنده‌ای رو جذب کنه، تو این قسمت باید تمرکزتون روی اخبار محلی باشه تا بتونین مخاطب محلی موردنظرتون رو جذب کنین.

مثلاً با تبلیغاتی درمورد گردهمایی‌های صنعتی محلی، اخبار محلی، مطالب آموزشی و غیره در سایت خودتون می‌تونین مخاطب محلی مورد نظر رو جذب کنین و مکانی برای رونق کسب و کار خودتون داشته باشین. حواستون به محتوایی که باید برای ToFU و فراتر از محصولات خودتون تولید کنین، هم باشه.

مثلاً اگه شما یه شرکتی برای ارائه خدمات و بازاریابی هسین و قراره مشاغل جدیدی رو تو منطقه جذب کنین، بهتره یه منبع مفید ایجاد کنین تا این مشاغل با منطقه شما آشنا بشن. نقشه ارائه دهندگان خدمات محلی یا تقویم وقایع سطح شهر می‌تونه برای ساختن پرسونای مشتری حسابی بهتون کمک کنه.

۶. طراحی سایت موبایل فرندلی

از هر ده تا کاربر نه نفرشون جستجوهای خودشون رو با تلفن همراه انجام میدن که میتونه برای سئو محلی فوق‌العاده مهم باشه!

ملت از تلفن همراه استفاده میکنن تا نظرات کاربران درباره شما، لوکیشن شما و اطلاعات تماس‌تون رو پیدا کنن. با ساختن یه سایت موبایل فرندلی می‌تونین دسترسی کاربران به خودتون رو راحت‌تر کنین!!

۷. گذاشتن نام، آدرس و شماره تماس با NAP

شما باید پیدا شدن خودتون توسط موتورهای جستجو و افراد رو آسون کنین. برای این کار کافیه که یه NAP تنظیم کنین که نشون دهنده اسم، آدرس و شماره تماس شماست. بعدش باید به عنوان یه متن قابل خزش HTML توی سایت تون قرارش بدین. میخواین بدونین NAP چیه؟ این مطلب رو بخونین: راهنمای ۲۰۲۰ MOZ برای سئو محلی

البته از اشتباه رایجی که NAP رو بین یه عکس قرار میدن خودداری کنین، چون عکس‌ها نمی‌تونن مثل متن HTML خزیده بشن. رایج‌ترین مکانی که NAP رو قرار میدن تو پاورقی یا هدر سایت است.

۸. بهینه سازی دایرکتوری و Citation

اگه گوگل نتونه تشخیص بده که چه اطلاعاتی برای کسب و کار شما صحیحه، ممکنه به طور کلی شغل شما رو تو نتایج جستجو نشون نده.

نحوه بهینه سازی دایرکتوری و Citation گسترده تر از موضوع این مقاله است ولی میتونین تو سایت ما در موردش اطلاعات بیشتری کسب کنین.

لینک های ورودی فرصت خیلی عالی و قدرتمندی برای SEO محلی شماست، در واقع هر لینک ورودی به گوگل میگه که شما یه شرکت قانونی هستین و میتونه دامین آتوریتی شما رو بالا ببره.

من چندتا روش خوب برای به دست آوردن لینک های رودی براتون آماده کردم:

  • حمایت مالی یا مشارکت با دیگران
  • انتشار پست مهمان
  • دادن بورسیه‌های تحصیلی

با شبکه شخصی خودتون کار رو شروع کنین که ممکنه به دفاتر مجوز، مناطق بهبود کسب و کار، انجمن‌های صنف و غیره وابسته باشه.

اگه شما حامی مالی یه وبینار، میزبان یه رویداد اجتماعی یا غیره باشین میتونین با افراد برجسته و تاثیر گذار روابطی برقرار کنین و شاید اون‌ها شما رو تو کار خودشون شریک کنن و این باعث میشه شناخته بشین!

همچنین یه پست مهمان میتونه به جذب لینک کمک کنه. درباره افراد دیگه‌ای که تو صنعتی مشابه شما هستن صحبت کنین و به عنوان یه منبع تامین‌کننده محتوا براشون عمل کنین.

شما حتی میتونین بسته به کسب و کارتون با ارائه بورسیه تحصیلی در منطقه جغرافیایی خودتون چندتا لینک خوب کسب کنین. شرکت موز MOZ یه راهنمای خیلی خوب برای مراحل موفقیت در بورس تحصیلی ایجاد کرده که میتونین ازش استفاده کنین.

۱۰. فعالیت در رسانه های اجتماعی و Google My Business

در حال حاضر گوگل به اشتراک محتوا در رسانه های اجتماعی خیلی اهمیت میده و این کار میتونه به رونق کسب و کار شما حسابی کنه.

کافیه یه صفحه خیلی خوب تو Google My Business ایجاد کنین و این صفحه رو تو رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بذارین و با یه تیر دوتا نشون بزنین!

ابزار سئو محلی

برای سئو محلی نیاز به چندتا ابزار خوب و کارآمد دارین که کارتون رو راحت‌تر کنه، من چندتا از بهترین ابزارها رو براتون لیست کردم و بهتون اطمینان میدم که میتونه کمک بزرگی به Local SEO شما بکنه!

ابزار سئو محلی

  • Whitespark Local Citation Finder : ما به این دلیل میگیم Citation مهمه که میتونه در جستجوی آنلاین به کسب و کارهای محلی واقعاً کمک کنه و هنگامی که کسب و کارهای محلی به طور فعال اون ‌ها رو برای اطمینان از صحت داده ها مدیریت میکنن، اعتماد به این لیست آنلاین رو ارتقا می‌بخشن. از این ابزار برای مدیریت Citation کسب و کار خودتون استفاده کنین.
  • Screaming Frog : این برنامه دسکتاپ میتونه لینک ها، تصاویر، CSS، اسکریپت و برنامه های وب رو از منظر سئو بخزه. این برنامه حداکثر ۵۰۰ تا URL رو به صورت رایگان تجزیه و تحلیل میکنه.
  • MOZ Local : این برنامه اطمینان حاصل میکنه که لیست کسب و کار شما در Google و Facebook تایید شده است و لیست شما رو دز اکوسیستم مورد نظر جستجو توزیع میکنه. تازه علاوه بر این، MOZ محلی، با جمع کننده‌های داده همکاری میکنه تا کسب و کار شما بتونه تو جستجوها مشخص بشه.
  • Ahrefs : به بررسی بک لینک ها کمک میکنه چون این نوع لینک ها به عنوان شاخص قدرت وبسایت شما هستند، همچنین تجزیه و تحلیل رقابتی، تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل متن لنگر از سایت های دیگه که به شما بک لینک دادن رو ارائه میده.
  • Buzzstream : این ابزار کسب درآمد از کسب و کار محلی رو براتون آسون میکنه. چطوری؟ خب معلومه با تحقیق درباره زمینه‌های تاثیرگذار روی مردم اون منطقه، ردیابی مکالمات و غیره.
  • BrightLocal : این ابزار هم یه مجموعه‌ای از ابزار جامع سئو است که به طور خاص برای نیازهای بازاریابی مشاغل محلی ساخته شده پس میتونه بهتون تو تولید و نظارت بر سایت‌های محلی و درک عملکرد جستجوی محلی کمک کنه.

و در آخر بدونین که سئو محلی …

سئو محلی بخش مهمی از کسب و کار محلی شماست و بهتون کمک میکنه تا در یه لوکیشن خاص کسب و کار خودتون ور ارتقا بدین و مردم اون محله شما رو در جستجوهای محلی خودشون پیدا کنن.

یادتون باشین این سئو با سئو اصلی فرقی نداره، فقط جمع و جورتر و محدودتره و همه استراتژی‌های شما باید در محدوده مکان جغرافیایی موردنظرتون شکل بگیره.

شما میتونین برای SEO محلی کسب و کار خودتون با کارشناسان شرکت ما تماس بگیرین و از خدمات و مشاوره شرکت استفاده کنین.