اگر در زمینه وب و سئو فعالیت  می‌کنید به احتمال بسیار زیاد واژه LSI را شنیده‌اید. این اصطلاح امروزه توسط برخی افراد شاغل در زمینه سئو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم در این زمینه فعالیت می‌کنید مقاله پیش‌رو به درک بهتر این مفهوم و چگونگی تاثیر آن بر سئوی وب‌سایت کمک خواهدکرد.

فهرست سازی معنایی پنهان که به اختصار LSI نامیده می‌شود، تکنیکی ریاضی است که به موتورهای جستجو برای مطالعه و ارتباط سازی مابین مجموعه‌ای از کلمات که با هم ارتباط معنایی دارند کمک می‌کند. اینجاست که موتورهای جستجو از الگوی ایجاد شده توسط این تکنیک برای درک بهتر متن استفاده می‌کنند.

پیش‌نیاز مطالعه

موتورهای جستجو چگونه یک متن را درک می‌کنند؟

در گذشته روش‌های درک متون توسط موتورهای جستجو بسیار ساده بود. آن‌ها کلمات کلیدی وارد شده در نوار جستجو را دریافت و صفحاتی که این کلمات در آن‌ها به کار رفته بود را به مخاطب نمایش می‌دادند. همانطور که ممکن است تا الان حدس زده باشید، بسیاری از نتایج نشان داده شده، غلط بوده و دسته‌ای از وب سایت‌ها نیز برای افزایش تعداد بازدیدهای خود از این روش سوء استفاده نموده و کلمات پرکاربرد اما بی‌ربط به موضوع وب‌سایت خود را به کار برده‌اند.

اجازه دهید با ارائه یک مثال موضوع را روشن‌تر بیان کنیم. تصور کنید کلمه سیب را در نوار جستجو می‌نویسید. حال به نظر شما موتور جستجو از کجا باید بداند که مقصود شما از جستجو، میوه سیب است و یا برند apple؟ موتور جستجو نمی‌توانست تشخیص دهد که باید به شما گوشی موبایل و کابل شارژ نشان دهد و یا مطالبی درباره فواید میوه و آبمیوه.

امروز موتورهای جستجو به درک بهتری رسیده‌اند و می‌توانند بین مطالب ارتباط معنایی برقرار کنند. در حال حاضر آن‌ها با دسته بندی مطالب، نتایج قابل قبولی نسبت به کلمات کلیدی جستجو شده توسط شما، ارائه می‌دهند. خب پس تا اینجا باید متوجه شده‌باشید که موتورهای جستجو و کاربران، یک متن را از طریق کلمات کلیدی و ارتباط معنایی آن‌ها با متن یا به اختصار LSI درک می‌کنند.

کلمات کلیدی LSI و موتور های جستجو

چرا موتورهای جستجو از کلمات کلیدی LSI استفاده می‌کند؟

در گذشته برای نمایش نتایج به کاربران، گوگل به چگالی کلمات کلیدی یک متن اعتماد می‌کرد. وب مستران و سئو کاران از این موضوع برای پر کردن متن خود با کلمات کلیدی و افزایش رتبه خود استفاده می‌کردند. برخی نیز از این روش سوء استفاده کرده و با استفاده از به کار گیری کلمات کلیدی پر کاربرد سعی در افزایش رتبه سایت خود و نمایان شدن در صفحه اول گوگل می‌کردند. این سیستم رتبه بندی باعث ایجاد یک تجربه منفی و سردرگمی در کاربران می‌شد که این موضوع بر خلاف اولویت‌ها و سیاست‌های گوگل بود. گوگل همواره سیاست‌های خود را مبتنی بر دادن بیشترین ارزش به کاربر و ایجاد بالاترین درجه از حس کاربری لذت بخش و رضایت در او قرار داده‌است.

در اینجا به بررسی یک مثال از پر کردن متن با کلمات کلیدی توجه کنید:

ما یک فروشنده جعبه سیگار سفارشی هستیم. جعبه سیگارهای سفارشی ما دست‌ساز هستند. اگر به فکر خرید یک جعبه سیگار سفارشی هستید لطفا با متخصصان جعبه سیگار سفارشی ما تماس بگیرید.

احتمالا بسیاری از ما در وب‌گردی‌های روزانه خود به دفعات با متن‌هایی مشابه با متن بالا برخورد کرده‌ایم. نوشته‌ای پر از کلمات تکراری که کاربر را خسته  می‌کند و برای او تجربه تلخی رقم می‌زند. در حال حاضر سیستم پنالتی گوگل چنین صفحاتی که در استفاده از کلمات کلیدی افراط می‌کنند و در واقع آن را پر می‌کنند از یک کلمه، جریمه می‌کند. برای حل چنین مشکلی گوگل به سیستم کلمات کلیدی LSI روآورد. همان طور که قبلا اشاره کردیم این کلمات کلیدی LSI، موتورهای جستجو را به اطلاعات متنی قوی مجهز کرد. در نتیجه موتورهای جستجو قادر شدند تا مطالب بیشتری که با جستجوی کاربر مرتبط  است، را به او نشان دهند. این موضوع باعث ایجاد تجربه کاربری خوب و رضایت در افراد شد.

با توجه به مطالب گفته شده اکنون متوجه دلیل اهمیت کلمات کلیدی LSI می‌شوید.

کلمات کلیدی LSI چگونه به سئو شما کمک می‌کنند؟

کلمات کلیدی LSI که به لحاظ معنایی با کلید واژه متن شما مطابقت دارند، به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که صفحه شما را بهتر بشناسد. زمانی که موتورهای جستجو صفحه شما را به خوبی بشناسند می‌توانند تصمیم بگیرند که چه زمانی باید آن را به کاربر نشان دهند.

در این حالت صفحه شما در زمان مناسب و برای موضوع مناسب ظاهر می‌شود و این خود باعث می‌گردد که کاربر مدت زمان بیشتری را در صفحه بماند. این موضوع باعث می‌شود تا موتورهای جستجو به این نتیجه برسند که محتوای تولید شده توسط وب سایت شما مفید است و در نتیجه رتبه بهتری به شما در SERP اختصاص می‌دهند.

همانطور که قبلا اشاره شد، گوگل وب سایت‌هایی را که متون خود را با کلمات کلیدی اشباع می‌کنند جریمه خواهد کرد. این جریمه از طریق کاهش رتبه در SERP اتفاق می‌افتد. طبیعی است که هیچ سئو کار و وب مستری چنین چیزی را دوست ندارد. برای جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید کلمات کلیدی مرتبط با موضوع را به متن خود اضافه کنید. مزیت دیگر این کار این است که ممکن است شما در صفحات موتورهای جستجو برای چندین کلمه کلیدی به جای یک کلمه کلیدی نمایش داده شوید.

چگونه کلمات کلیدی LSI را پیدا کنیم؟

خب حالا که به اهمیت کلمات کلیدی LSI پی بردیم ممکن است از خود بپرسید که از کجا بدانیم مناسب‌ترین این کلمات کدام است؟ جواب شما استفاده از خود موتورهای جستجو است. دقیقا مکانی که مخاطبان شما برای رفع نیازهای خود جستجو می‌کنند.

  • کامل‌کننده خودکار گوگل

کامل‌کننده خودکار گوگل مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابزار برای یافتن کلمات کلیدی LSI است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بفهمید محبوب‌ترین عبارات سرچ شده برای یک موضوع و یا یک کلمه چیست. پیش بینی‌های انجام شده توسط کامل کننده خودکار گوگل براساس اصلاحات جستجوهای شما، جستجوهای مربوطه که در گذشته انجام گرفته و جستجوهای دیگران درباره آن موضوع است. کلماتی که به صورت پر رنگ است، پیشنهادات خود گوگل است و معمولا در جستجوها با کلمه کلیدی اصلی ظاهر می‌شوند. این‌ها کلماتی هستند که افراد واقعی همراه با کلید واژه اصلی آن‌ها را در نوار جستجو می‌نویسند. کلمات پررنگ به موتورهای جستجو امکان یک دید شفاف در زمینه صفحه شما را می‌دهد که این باعث می‌شود بتواند بهتر نیاز کاربران را برطرف سازد. همچنین می‌توانید از قسمت «جستجوهای مرتبط با» در پایین صفحه جستجو برای پیدا کردن کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

  •  استفاده از ابزار

روش دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی  LSI که میزان همبستگی بالایی با کلمه کلیدی اصلی شما دارند، استفاده از یک سری از ابزارها و وب‌سایت‌های متخصص در این زمینه است. این ابزارها عمدتا داده‌های خود را از گوگل دریافت می‌کنند. روش کار این ابزارها به این صورت است که شما کلید واژه اصلی خود را وارد می‌کنید و آن‌ها بر اساس داده‌های خود که همانطور که گفته شد یا از گوگل گرفته‌شده و یا به مرور زمان جمع آوری شده‌است، اقدام به ایجاد یک لیست از کلماتی که به لحاظ معنایی با کلمه وارد شده ارتباط دارند، می‌کنند. نسخه ویژه این ابزارها که رایگان هم نیستند به شما اطلاعات ارزشمندتری برای سئو می‌دهند. این اطلاعات شامل حجم جستجو، میزان رقابت بین کلمه‌ها و کلمات ترند شده و… است. همچنین امکان انتخاب زبان و محل را در اختیار شما می‌گذارند که ابزار بسیار مناسبی برای سئو محلی است.

در رابطه با ابزارهای مربوط به لینک سازی در سئو می‌توانید به مقاله معرفی مهم‌ترین ابزار لینک سازی برای مبتدیان مراجعه کنید.

چگونه از کلید واژه‌های هم خانواده استفاده کنیم؟

متوجه شدیم به طور کلی اضافه کردن کلمات کلیدی LSI در هر جا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند. با این حال برای اینکه از آن‌ها چشم پوشی نکنید، در اینجا برای شما یک لیست تهیه کرده ایم:

  • محتوا

کلمات کلیدی LSI نه تنها زمینه بهتری را برای خوانندگان و کاربران موتورهای جستجو فراهم می‌کنند، بلکه باعث افزایش خوانایی مطالب نیز می‌گردند. همچنین باعث جلوگیری از مجازات استفاده بیش از حد از یک کلمه نیز می‌شوند. توصیه می‌شود کلمات کلیدی LSI در پاراگراف‌های اول و آخر اضافه شود چرا که موجب تقویت کردن هسته پیام و شروع و پایان طبیعی می‌گردد.

  • متن جایگزین تصویر

متن جایگزین تصویر مولفه‌ای است که معمولا وب مستران از آن غافل می‌شوند. بیشتر آن‌ها متن جایگزین برای تصاویر را قرار می‌دهند اما در آن از کلمه کلیدی اصلی و یا کلمات کلیدی LSI استفاده نمی‌کنند. به شدت پیشنهاد می‌کنیم کلمات کلیدی LSI را در متن جایگزین اضافه کنید چرا که ممکن است کلمه کلیدی اصلی شما در متن استفاده شده باشد. اضافه کردن کلید واژه اصلی به متن جایگزین ممکن است باعث استفاده بیش از حد از آن گردد.

  • توضیحات متا

هنگامی که شما مطلبی را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید، زیر آدرس وب سایت‌ها متنی را مشاهده خواهیدکرد. به این متن کوتاه توضیحات متا می‌گویند که در واقع اطلاعات خلاصه‌ای از محتوای صفحه نمایش داده شده است. اگر توضیحات متای شما واضح نباشد و کاربر را ترغیب نکند ممکن است هیچ گاه به صفحه شما وارد نشود. به همین دلیل شما باید همراه با کلمه کلیدی اصلی، کلمات کلیدی دیگری که به لحاظ معنایی مرتبط‌اند را به کار ببرید تا اطلاعات مناسبی در اختیار کاربر قرار دهید.

  • پست‌های قدیمی در بلاگ

با گذشت زمان، کلمات کلیدی LSI برای کلمات کلیدی اصلی شما دچار تغییر می‌شوند، چرا که ممکن است الگوهای جستجو و رفتار کاربران تغییر کند. وب مستران به خوبی می‌دانند که کلمات برای یک دوره زمانی بسیار محبوب می‌شوند اما بعدا و به تدریج از دور رقابت حذف خواهندشد. هنگامی که قصد بهینه سازی محتوای قدیمی خود را دارید، همیشه به یاد داشته‌باشید، کلمات کلیدی LSI جدیدی را باید به متن‌های خود اضافه کنید. باید به مرور زمان محتوای قدیمی وب سایت خود را نیز بازنویسی کنید و از این طریق همچنان رتبه وب‌سایت خود را حفظ نمایید.

[pmpr_consultation]

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر تا کنون از کلمات کلیدی LSI استفاده نکرده‌اید و یا به آن توجه زیادی نداشته‌اید امیدوارم با مطالعه این مقاله به اهمیت آن پی برده‌باشید. به طور خلاصه کلمات کلیدی LSI به چند روش به شما کمک می‌کنند:

  • تکمیل اطلاعات و معنای محتوا برای یک موضوع در نتیجه ارائه شده توسط موتورهای جستجو که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا محتوای شما را بهتر درک کنند. نتیجه این اتفاق انطباق بالای نتایج با جستجوی مورد نظر خواهدبود.
  • از جریمه شدن شما به خاطر استفاده بیش از حد کلمه کلیدی جلوگیری می‌کند.
  • به شما کمک می‌کند محتوای خود را برای چندین کلمه کلیدی سئو کنید.

در نتیجه پس از استفاده از کلمات کلیدی LSI باید به لحاظ ترافیک ورودی به سایت و رتبه بندی در موتورهای جستجو پیشرفت‌هایی را مشاهده نمایید. تجربه کاربری را هرگز فراموش نکنید. برای یافتن کلمات کلیدی LSI مناسب و مرتبط حتما از ابزارهای موجود و معرفی شده بهره ببرید. برای پی بردن به اثرات استفاده از کلمات کلیدی LSI در محتوای خود، همین حالا دست به کار شوید و با ایجاد تغییرات در محتوای قدیمی وب سایت خود به مشاهده و بررسی تغییرات در ابزارهای ارزیابی مانند Google Analytics بپردازید.