اگه سرعت وبسایت شما پایینه، بدونین که دارین بیزینس خودتون رو میبازین. به همین سادگی! اصلاً به قول خود گوگل :« سرعت برابر است با درآمد». سرعت وبسایت شما تاثیر مستقیم بر سئو و نرخ تبدیل داره. وقت نذاشتن برای ارتقای اون، میتونه یک اشتباه بزرگ و پرهزینه باشه. چرا؟ چون به احتمال زیاد کاربران یک وبسایت کند پرش میکنن و اگر زمان بارگیری صفحه از ۱ ثانیه به ۶ ثانیه برسه، احتمال وقوع این اتفاق به بیشتر از ۱۰۰٪ افزایش پیدا میکنه. به همین منظور امروز ما مقاله خودمون رو حول محور ارتقای PageSpeed Insights پیش میبریم.

  • از ۱ ثانیه تا ۳ ثانیه احتمال پرش ۳۲٪ افزایش پیدا میکنه.
  • از ۱ ثانیه تا ۵ ثانیه احتمال پرش ۹۰٪ افزایش پیدا میکنه.
  • از ۱ ثانیه تا ۶ ثانیه احتمال پرش ۱۰۶ ٪ افزایش پیدا میکنه.
  • از ۱ ثانیه تا ۱۰ ثانیه احتمال پرش ۱۲۳٪ افزایش پیدا میکنه.

پس اینجا یک نیاز واقعی به سرعت وجود داره. ابزار رایگان Google PageSpeed Insights یک منبع خارق‌العاده برای کمک به شما در پیدا کردن و رفع مشکلاتی هست که میتونن سرعت سایت شما رو کم کنن.

چرا سرعت مهم است؟

انتظاری که از وب میرهسریع بودنه. از سال ۲۰۱۰، گوگل سرعت صفحه رو به عنوان یک عامل رتبه بندی تایید کرد و بعد از اون روی “جستجوهای دسکتاپ” متمرکز بود تا در جولای ۲۰۱۸، یک به روز رسانی خاص PageSpeed برای موبایل ارائه شد. در حالی که سرعت ، یکی از بیش از ۲۰۰ عامل رتبه بندی است، اما ما نمیخوایم بی‌جهت بیزینس خودمون رو از دست بدیم، مخصوصاً برای چیزی که تحت کنترل ماست.

  • وبلاگ SEO Backlinko با تجزیه و تحلیل ۱ میلیون نتیجه جستجوی گوگل، ارتباط زیادی بین سرعت سایت و رتبه بندی گوگل پیدا کرد. اما به غیر از سئو ، قبلاً هم مشاهده کردیم که با کاهش سرعت سایت، نرخ پرش صفحات چگونه افزایش پیدا میکنه.
  • یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ توسط آژانس بازاریابی دیجیتال ایالات متحده نشون داده که ” نرخ تبدیل با هرثانیه که به زمان لود (بین ثانیه های ۰ تا ۵) اضافه میشه، به طور متوسط ۴.۴۲٪ کاهش پیدا میکنه.” همچنین مشخص شد که ۵ ثانیه اول بارگذاری، بیشترین تاثیر رو در نرخ تبدیل داره.

اگر قبلاً به عنوان معیار عملکرد به سرعت توجه نمی‌کردین، الان دیگه وقتش رسیده.

به ابزار Google PageSpeed Insights سلام کن!

Google PageSpeed Insights ابزاری رایگان است که توسط گوگل ارائه میشه تا به شما کمک کنه عملکرد وبسایت خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین و پیشنهادهایی درمورد بهبود رتبه PageSpeed Insights و بهتر کردن اون ببینین. در واقع بهتره بگم محبوب ترین ابزار تجزیه و تحلیل سرعت صفحه Google PageSpeed Insights است. بنابراین ارزش وقت شما رو داره.

  • احتمالاً از خودتون میپرسین “چطور میتونم با  PageSpeed Insights نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ رو به دست بیارم؟”

سرعت‌ خودتون رو کم کنین! در وهله اول باید بدونین که چطور از ابزار به درستی استفاده کنین و چگونه پیشنهادهایی که ارائه میده رو پیاده کنین. در غیر این صورت، ممکنه اون دستاوردهای عملکردی رو که میتونه چنین تغییری در سایت شما ایجاد کنن رو مشاهده نکنین. همچنین مهمه که بفهمین اصلاً PageSpeed چی هست و چی نیست!

تفاوت PageSpeed و Load Time

در این قسمت یه مورد جالب وجود داره! ابزار Google PageSpeed حتی زمان بارگذاری سایت شما رو اندازه گیری نمیکنه (علارغم اون چیزی که مردم تصور میکنن). برای درک چرایی این موضوع، اجازه بدین اول تفاوت بین سرعت صفحه و زمان بارگذاری رو بررسی کنیم.

PageSpeed

PageSpeed امتیازی است که گوگل مقیاس اون رو از ۱۰۰ در نظر گرفته و توسط ابزار PageSpeed ​​Insights ارائه میده. PageSpeed ​​Insights معیارهای عملکرد خام رو در نظر میگیره و اون رو به نمره بین ۱ تا ۱۰۰ تبدیل میکنه. PageSpeed ​​Insights به خودی خود یک شاخص واقعی از زمان بارگذاری یک سایت نیست.

Load Time

درواقع لود تایم، میانگین زمان بارگیری یک صفحه برای کاربر است. این یک امتیاز حساب شده نیست. زمان واقعی بارگیری یک صفحه در چند ثانیه یا میلی ثانیه بین شروع و پایان بارگذاری صفحه است. البته لود تایم به تنهایی درک نمیکنه که چه عواملی باعث کند شدن سرعت میشن و چطور میشه اونها رو رفع کرد.

جمع بندی

Google PageSpeed ​​Insights میتونه مفید باشه، اما نمیتونین برای ارزیابی عملکرد سایت خودتون یا ارتقای PageSpeed Insights به صورت جداگونه از اون استفاده کنین. برای شناسایی و حل مشکلات باید از چندین شاخص استفاده کنین.

نحوه استفاده از PageSpeed ​​Insights

۱. به ابزار PageSpeed ​​Insights برین:

ابزاری برای بهبود سرعت سایت

۲. URL صفحه وب رو وارد کنین (لازم نیست متعلق به دامنه یا صفحه اصلی باشه). پس از محاسبه امتیازات و توصیه‌ها توسط ابزار، موارد زیر رو مشاهده میکنین:

 ابزاری برای بهبود سرعت سایت

۳.توجه داشته باشین که به طور پیش فرض، امتیازات عملکرد برای موبایل به شما ارائه میشه. میتونین از طریق تب سمت راست بالای صفحه به دسکتاپ برین:

ارتقا PageSpeed Insights

۴. برای درک واقعی نحوه استفاده از PageSpeed ​​Insights ، باید بدونین که هرچه می‌بینین به چه معناست و چگونه می‌تونین اون رو تفسیر کنین.

 ارتقا PageSpeed Insights

امتیاز خوب PageSpeed چیست؟

حتی اگه امتیاز شما به ۱۰۰/۱۰۰ هم نرسیده باشه، باز هم میتونین یه سایت با سرعت لود بالا داشته باشین. یادتون باشه که PageSpeed به خودی خود یک شاخص مستقیم از زمان بارگیری نیست. با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که بر زمان بارگذاری سایت شما تاثیر مثبت میزاره، احتمال این که هیچ موقع نمره عالی نگیرین خیلی زیاده. 

  • پلتفرم هاستینگ وردپرس ، Kinsta ، میگه: “دریافت ۱۰۰/۱۰۰ در Google PageSpeed Insights در واقع چندان مهم نیست.” این که میگن شما باید امتیاز ۱۰۰/۱۰۰ بگیرین تا سایت شما عملکرد خوبی داشته باشه، دیگه غالباً به یه افسانه تبدیل شده.

توجه داشته باشین که شاخص واقعی عملکرد سایت شما زمان بارگذاری اون هست نه امتیاز PageSpeed ​​Insights . ولی با تمام این اوصاف ما می‌بینیم که گوگل خودش میگه:

  • نمره ضعیف بین ۰ تا ۴۹
  • نمره متوسط بین ۵۰ تا ۸۹
  • و یک نمره خوب +۹۰

است. مطمئناً شما باید چشم‌انداز گسترده‌ای داشته باشین اما در گرفتن نمره ۱۰۰ هم وسواس زیادی به خرج ندین.

چگونگی ارتقای PageSpeed Insights

به منظور  بهبود رتبه PageSpeed Insights ، اقدامات توصیه شده (بهترین روش‌ها) زیر رو امتحان کنین.

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصویر شاید یکی از رایج ترین دلایلی باشه که باعث میشه یک صفحه وب زمان بارگیری آهسته‌ای داشته باشه. و اغلب بهتره از اینجا شروع کنیم چون این مورد میتونه در افزایش PageSpeed و LoadTime ،نقش مهمی داشته باشه. به خصوص وقتی که تعداد نبستاً زیادی از افراد مسئول آپلود محتوا یا افزودن محصولات باشن، حفظ استانداردهای تصاویر سخت‌تر میشه و مشکلاتی از این قبیل روز به روز بیشتر میشن.

تصاویری که برای دانلود نیاز به منابع زیاد دارن و تصاویری که به درستی بهینه سازی نشدن دو دلیل اصلی در این قسمت هستن و شما میتونین تصاویر خودتون رو از این راه‌ها بهبود ببخشین:

بهینه‌ سازی اندازه تصاویر

دانلود یک تصویر ۱ مگابایتی بیشتر از یک تصویر ۱۰۰ کیلوبایتی طول میکشه. برای حل این مشکل، میتونین از راه حل فشرده سازی تصویر بدون از دست دادن کیفیت اون استفاده کنین. برای دست پیدا کردن به این هدف، میتونین از ابزارهایی مثل TinyPNG استفاده کنین یا نگاهی به توصیه‌های گوگل در ImageMagick بندازین. (در مقاله‌ای با نام ابزار تولید محتوای بصری ، در همین سایت میتونین با ابزارهای رایگانی که این ویژگی رو به شما ارائه میدن، آشنا بشین).

اندازه تصاویر رو به اندازه نمایش اونها تغییر بدین

مسئله دیگه، تصاویر غیر ضروری بسیار بزرگ‌تر از اندازه مورد نیاز است. مثلاً تصور کنین صفحه شما تصاویر رو در ابعاد ۲۵۰×۲۵۰ پیکسل نشون میده، اما ابعاد تصویر اصلی ۱۰۰۰×۱۰۰۰ پیکسل هست.

استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

برای ارتقای PageSpeed Insights حتماً تصاویر با اندازه صحیح رو بارگذاری کنین. در غیر این صورت بدون شک با مشکلات مربوط به سرعت روبرو میشین. وردپرس با ایجاد چندین نسخه از تصویر هنگام بارگذاری، به طور خودکار این کار رو انجام میده، اما اگر از سیستم مدیریت محتوای دیگه‌ای استفاده کنین، ممکنه لازم باشه اندازه تصاویر رو به صورت دستی تغییر بدین.

استفاده از شبکه تحویل محتوا ، اساساً بار سرور رو در مکان‌های مختلف پخش میکنه. و از نزدیک‌ترین موارد به کاربر برای سرویس دهی استفاده میکنه. هرچه اطلاعات نزدیک‌تر باشه، زمان بارگیری سریع‌تر خواهد بود (در مقاله ای در همین سایت میتونین به تفصیل بخونین که شبکه تحویل محتوا یا CDN چیه و چطور عمل میکنه).

بهبود زمان پاسخ سرور

واقعیتش اینه که ایجاد پیشرفت در زمان پاسخگویی سرور شما، چیزی نیست که در توان شما باشه. بهبود زمان پاسخگویی سرور واقعاً به این بستگی داره که سایت شما در یک سرور عالی میزبانی شده باشه. اگر توصیه‌هایی رو مشاهده کردین که مربوط به زمان پاسخ سرور یا TTFB است، با ارائه دهنده خدمات میزبانی خودتون صحبت کنین.

کش مرورگر

اگر از وردپرس به عنوان CMS خودتون استفاده میکنین (که تخمین زده میشه ۳۵٪ از وب این کار رو انجام میده)، استفاده از حافظه پنهان مرورگر با پلاگین های رایگان از جمله W3 Total Cache و WP Super Cache کار آسونی نخواهد بود. اگر از وردپرس استفاده میکنین، هنوز میتونین حافظه پنهان مرورگر رو به صورت دستی تنظیم کنین.

پاک کردن Redirect ها

با گذشت زمان، ممکنه چندین ریدایرکت ایجاد شده و در نهایت منجر به کاهش سرعت بارگذاری صفحه بشه. چون مرورگرها مجبور به درخواست‌های اضافی HTTP میشن و به زمان بارگذاری اضافه میشه. خود PageSpeed ​​Insights این موراد رو برجسته میکنه.

استفاده از  Site Audit SEMrush به جای PageSpeed ​​Insights

SEMrush Site Audit یک روش خارق العاده برای تست سرعت شماست. مانند PageSpeed ​​Insights ، ابزار حسابرسی SEMrush می‌تونه به شما در توصیه بهبود سرعت بارگذاری سایت و سایر مشکلات عملکردی کمک کنه.

بعلاوه،

  • بیش از ۱۳۰ اشتباه فنی و سئویی رو بررسی میکنه.
  • نمودارها و دستورالعمل‌ها را در مورد همه موارد از قابلیت خزیدن گرفته تا مشکلات محتوا رو ارائه میده.
  • شما قادر هستین گزارش موضو‌عی کاملی رو مشاهده کنین که به شما بینشی در مورد مسائل و عملکردها ارائه میده.
  • همه مواردی رو که برای بهبود و ارتقای PageSpeed Insights در قالب یک گزارش واحد نیاز دارین به نمایش میذاره.

ارتقا PageSpeed Insights

گزارش عملکرد در این قسمت برای کمک به شما در بهبود عملکرد و زمان بارگذاری سایت خودتون کمک میکنه. این یک روش سریع برای دیدن تصویر بزرگ‌تر و دریافت تجزیه و تحلیل بصری از داده‌ها و معیارهای شماست، که شامل موارد زیر میشه:

  • سرعت بارگذاری صفحه.
  • سرعت متوسط ​​بارگذاری صفحه.
  • تعداد پرونده‌های JavaScript و CSS.
  • اندازه پرونده‌های JavaScript و CSS.

علاوه بر این، گزارش خطاها، هشدارها و اعلان ها رو برجسته می‌کنه. همه اونها برای کمک به شما در رفع مشکلات الویت بندی شدن:

  • مشکلات صفحه بزرگ HTML.
  • تغییر مسیر زنجیره‌ها و حلقه‌ها.
  • سرعت بارگیری صفحه آهسته است.
  • صفحات فشرده نشده.
  • فایل های جاوا اسکریپت و CSS فشرده نشده.
  • پرونده‌های جاوا اسکریپت و CSS لغو نشده.
  • اندازه کل جاوا اسکریپت و CSS بسیار زیاد است.
  • تعداد زیادی فایل JavaScript و CSS.
  • فایل‌های جاوا اسکریپت و CSS unified.

در کنار Google PageSpeed ​​Insights ، ابزار حسابرسی SEMrush می‌تونه به شما در اولویت بندی و اصلاح اقدامات کمک کنه تا باعث پیشرفت شما بشه، زمان بارگذاری سایت شما را کاهش بده و  در نهایت فرصتی برای تبدیل بهتر بازدیدکنندگان خودتون داشته باشین.

چه زمانی شروع به بهبود سرعت سایت خودتون میکنین؟

اهمیتِ داشتن سایتی که سریع بارگیری میشه قابل چشم پوشی نیست و امیدوارم که شما با خوندن این مقاله بینش گسترده‌تری درمورد ابزار Google PageSpeed و ارتقای Pagespeed insights ، پیدا کرده باشین.

دونستن این که از کجا باید شروع کنین و کی سرعت سایت شما بهبود پیدا میکنه، اغلب کار دشواریه. اما اگر وقت بزارین و اون نقطه‌ای که با تمرکز روی اون میتونین بهترین نتیجه رو بگیرین پیدا کنین، میتونین با توسعه دهنده های خودتون هماهنگ بشین تا یه برنامه عملیاتی الویت بندی شده تنظیم کنین که شرایط تغییر پیدا کنه. این تغییر نه تنها بر سئو سایت شما اثر میذاره، بلکه با سرعت بیشتری کاربران رو به سمت تبدیل سوق میده.

امیدوارم از این مقاله استفاده لازم رو برده باشین، ممنون که مطالعه کردین 🙂