CMS یا Content Manager System یا سیستم مدیریت محتوا راه حلیه که شما به دنبال اون باشین تا بتونید در زمان کم و با دانش و منابع فنی محدود یک وبسایت داشته باشید. به عبارت ساده تر سیستم های مدیریت محتوا، برای کمک به کاربران در ایجاد و مدیریت وب سایت های خود، طراحی شدن.

CMS به وب مسترها کمک می کند تا منابع مختلف ، انواع محتوا و داده های مختلفی که وب سایت های مدرن رو تشکیل میدن، مدیریت کنند.

در این مقاله ما بهتون میگیم که CMS چیه؟ چطوری کار میکنه؟ و چطوری میتونید از CMS برای مدیریت زیرساختهای سایت خودتون استفاده کنید، و در نهایت بتونید روی ایجاد محتوای جالب و مورد علاقه کاربر تمرکز کنید تا منجر به تبدیل Conversion و نتیجه های بیشتر بشه. و در نهایت این مقاله رو با نگاهی به بعضی از محبوب ترین پلتفورم های CMS موجود در بازار تموم میکنیم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

ببینید، CMS که مخفف Content Manager System باشه، در واقع یک نرم افزار هستش که به کاربر ها این امکان رو میده که در ابتدا بدون نیاز به کدنویسی یا این که بدونن اصلاً کد و برنامه نویسی چی هست، وبسایت خودشون رو ایجاد و مدیریت کنند.

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا CMS میتونید یک محتوای کاربر پسند ایجاد، مدیریت، ویرایش و منتشر کنید. شما میتونید به جای کدگذاری، طراحی و عملکرد وبسایت خودتون رو با دانلود یا خرید قالب های سفارشی انجام بدین. شما میتونید در قسمت بک اِند چندین کاربر داشته باشین تا این کارو رو انجام بدن.

CMS بسیار فراتر از مدیریت متن و محتوای تصویری است. اونا برای کمک به طراحی ظاهر وبسایت، پیگیری جلسات کاربر، انجام جستجوها، جمع آوری نظرات بازدید کننده ها، انجمن های میزبان و موارد دیگه تکامل پیدا کردن.

شاید تعجب کنید که چطوری یه نرم افزار این همه کار رو با هم انجام میده. برای پاسخ به این سوال باید عمیق تر به نحوه عملکرد CMS بپردازیم.

تفاوت بین CMS و WCMS

هنگامی به یک برند یا سازمان بزرگتر تبدیل شدید، پیدا کردن نرم افزار مناسب برای استفاده شرکت شما میتونه یکم مشکل باشه. بنابراین این سوال پیش میاد که: آیا باید از WCMS استفاده کنید یا CMS؟

CMS چیست؟

CMS یا سیستم مدیریت محتوا اغلب زیر مجموعه WCMS و ECM محسوب میشه. همونطور که گفته شد ، CMS نرم افزاریه که برای توسعه، ویرایش ، مدیریت محتوا استفاده می شه. CMS با محتوای ساختار یافته مانند اسناد یا سوابق پایگاه داده بهتر کار می کنه، اما ممکنه برای مدیریت محتوا مانند فایل‌های ویدیویی و صوتی نیز استفاده شود.

WCMS چیست؟

WCMS یا سیستم مدیریت محتوای وب برای مدیریت و انتشار محتوای آنلاین ساخته شده که اغلب با CMS  اشتباه گرفته میشه. WCMS ها ابزار های کاربرپسند هستند، چون رابط کاربری ساده ای رو ارائه میدن.

CMS برای ایجاد ، ویرایش و مدیریت محتوا کاربرد داره، در حالی که WCMS همه اینا رو داره به علاوه مدیریت وب سایت های شما.

نحوه عملکرد CMS

برای این که بفهمید و درک کنید که CMS چطوری کار میکنه، اول باید بفهمید که ساختن یک سایت از ابتدا چجوریه.

شما با HTML شروع به اضافه کردن متن، تصویر و سایر قسمت های یک سایت میکنید. بعدش CSS رو اضافه میکنید تا استایل این عناصر رو طوری شکل بدن که با برند شما مطابقت داشته باشه. شما میتونید با نوشتن جاوا اسکریپت به کارتون ادامه بدید تا قابلیت های پیشرفته تری مثل CTA به سایت خودتون اضافه کنید. سپس باید فایل HTML رو در سرور خودتون آپلود کنید تا در پایگاه داده تون ارسال بشه.

هر زمان بخواین تغییراتی ایجاد کنید کنید (حتی موارد ساده مثل به روز رسانی محتوا)، مجبورید فایل ها رو از سرور دانلود کنید، اونا رو باز کنید، کد HTML رو با دست تغییر بدین و مطمئن شین که هیچ لینکی یا چیز دیگه ای رو قبل از آپلود فایل ها روی سرور خراب نکردین.

خب، پیچیده بود؟! برای توسعه دهندگان وب و کاربران با تجربه توسعه وب، ایجاد یک وبسایت از ابتدا ممکن ایده آل باشه، اما برای کسایی که مهارت لازم برای برنامه نویسی یا منابع و زمان لازم برای ساخت سایت از ابتدا و حفظ اون رو ندارن، CMS پیشنهاد فوق العاده ای به نظرمیرسه! 🙂

چرا به CMS احتیاج دارید؟

ما قبلاً به بعضی از مزایای استفاده از CMS اشاره کردیم، الان میخوایم بعضی از راه های خاص که میتونه روی روند تنظیم و بهره وری تیم تاثیر بگذاره بررسی کنیم.

۱.هیچ دانش کدنویسی لازم نیست

سیستم های مدیریت محتوا، با فراهم کردن امکان ساختن وبسایت برای غیربرنامه نویس ها و افراد معمولی، به رخ دادن انقلابی در طراحی وب کمک کردن. میشه گفت دیگه تموم شد روزایی که برای حضور آنلاین بیزینس تون به طراحان و توسعه دهندگان وب نیاز داشتین.

شما میتونید محتوا را ایجاد کرده و مدیریت کنید و طراحی سایت خودتون رو شخصی سازی کنید و افزونه هایی رو برای کارآمد کردن سایت به اون اضافه کنید (همه اینها بدون برنامه نویسی امکان پذیر است).

۲. همکاری آسان کاربران با هم

کاربران متعدد میتونند در بک اند یا Backend سیستم مدیریت محتوا، به طور همزمان دسترسی داشته و کار کنن. این به این معنیه که هر روز، بازاریاب های شما میتونند محتوا تولید کنند، متخصص های IT میتونند پروتکل های امنیتی رو اجرا کنند و توسعه دهنده های شما کد سفارشی رو به موضوع شما اضافه میکنند. در حقیقت همه اونا میتونند همزمان روی بهبود یه صفحه فرود کار کنند.

به طور خلاصه، CMS میتونه به بهبود گردش کار و بهره وری در تیم شما کمک کنه.

۳. ابزارها و برنامه های افزودنی SEO

پلتفورم های CMS ویژگی ها داخلی و همچنین افزودنی هایی رو برای کمک به شما در بهینه سازی سایت تون برای موتور های جستجو ارائه میدن.

با استفاده از ابزار های داخلی یا شخص ثالث Third Party ، میتونید:

  • عناوین صفحه و توضیحات متا را شخصی سازی کنید.
  • ساختار های URL سازگار با SEO رو انتخاب کنید.
  • نقشه های XML ایجاد کنید.
  • متن جایگزین تصویر alt text اضافه کنید.
  • ریدایرکت ۳۰۱ ایجاد کنید (۳۰۱ Ridirect)
  • breadcrumb (نشانگر صفحات) اضافه کنید.
  • زمان بارگیری صفحه رو بهینه کنید.

انجام این روش ها به شما در بهبود شانس رتبه بندی در گوگل و سایر موارد کمک میکنه.

۴. الگو های پیش نمایش

بیشتر پلتفورم های CMS دارای مجموعه هایی از قالب های از پیش تعیین شده‌ای هستند که میتونید برای شخصی سازی سریع ظاهر وبسایت خودتون، اونا رو به کار بگیرید. این پلتفورم‌ها حتی میتونن روی رفتار سایت شما تاثیر بذارن.

به عنوان مثال: انتخاب یک الگوی پاسخگو (responsive template)، باعث میشه سایت شما در هر دستگاهی خوب به نظر برسه بدون اینکه شما رو مجبور به نوشتن یه مشت کد بکنه.

قالب ها نه تنها زمان طراحی وبسایت قبل از راه اندازی رو کاهش میدن، امکان طراحی مجدد در زمان کمتر و سریع تر فراهم میارن.

۵. به روز رسانی آسان

همونطور که بالاتر گفته شد CMS شما رو قادر میکنه تا تغییرات رو در سایت خودتون سریع تر و راحت تر اعمال کنید. از به روز رسانی های اصلی مثل طراحی مجدد وبسایت گرفته تا به روز رسانی های جزئی مانند تغییر تصویر در صفحه اصلی.

به جای استخدام یک توسعه دهنده یا تلاش برای ویرایش کد خود، میتونید برای به روز رسانی و ویرایش محتوای وبسایت، وارد داشبورد CMS خودتون بشید و تغییرات رو اعمال کنین. این به شما این امکان رو میده تا محتوای خودتون رو پویا و داینامیک نگه دارید.

اگه سایت شما در حال رشده، برای رفع نیازهایتون ممکن نیاز به ارتقا CMS داشته باشید. میتونید با بررسی چند پلتفورم برتر CMS زیر، جستجوی خودتون رو شروع کنید.

۵. نمونه های برتر پلتفورم های CMS

  • WordPress
  • CMS Hub
  • Joomla
  • Drupal
  • Magento
  • Webflow
  • Ghost

بیاین این هفت تا پلتفورم CMS رو باهم بررسی کنیم تا ببینیم کدوم به درد شما میخوره.

WordPress

CMS

WordPress یک پلتفورم self-hosted یا میزبان هستش که میلیون ها سایت تا الان با این سیستم مدیریت محتوا طراحی شدن و بالا اومدن. شما میتونید با استفاده از ادیتورِ گوتنبرگ، به راحتی و به سرعت یک سایت وردپرس بسازید و بعد با استفاده از هزاران افزونه و پلاگین موجود در فهرست رسمی وردپرس یا سایر سایت های شخص ثالث، اونو کاستومایز یا شخصی سازی کنید.

با استفاده از افزونه ها و پلاگین ‌های وردپرس، میتونید یک تجربه منحصر به فرد و خاص برای برند‌‌‌تون ایجاد کنید.

پیشنهاد برای مطالعه

CMS Hub

با استفاده از CMS Hub میتونید وبسایت هایی ایمن، قدرتمند و بهینه شده برای موتور های جستجو ایجاد کنید.

با استفاده از این پلتفورم جامع، شما میتونید بر اساس داده های HubSpot CRM خودتون کارای زیر رو انجام بدین:

  • محتوای شخصی سازی شده ایجاد کنید.
  • قالب ها و استایل های سفارشی ایجاد کنید.
  • تست های A/B را روی محتوای چند زبانه اجرا کنید.
  •  تجزیه تحلیل عملکرد رو مشاهده کنید.

با ترکیب سهولت استفاده و انعطاف پذیری، این CMS اختصاصی برای بیزینس ها با تیم های متنوع بازاریاب، توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات که به دنبال رشد هستند، ایده آل است.

Joomla

صاحبان سایت که به دنبال کارایی بیشتری در پلتفورم هستند، ممکن یک گزینه جایگزین وردپرس مثل Joomla رو امتحان کنند.

مانند وردپرس، Joomla، یک سیستم مدیریت محتوای اُپن سورس Open Source ( منبع باز یا کدباز) است. اون چیزی که Joomla رو مجزا میکنه، پشتیبانی داخلی چند زبانه و گزینه های پیشرفته مدیریت کاربر و محتوا است که اونو برای عضویت، و فعالیت در سایت های شبکه های اجتماعی ایده آل میکنه.

CMS

Drupal

Drupal یک CMS بسیار انعطاف پذیره که مورد حمایت شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی مانند ناسا است. در حالی که برای بهره برداری کامل از این پلتفورم به تجربه توسعه وب احتیاج دارید، بازم لازم نیست از ابتدا همه چی رو شروع کنید.

CMS

Magento

نسخه میزبان Magneto معروف به Magneto OpenSource، مانند دروپال دنیال تجارت الکترونیک است. این CMS بسیار انعطاف پذیر و ایمن است، اما یادگیری و استفاده از تمام قابلیت های داخلی و برنامه های افزدونی اون یه کمی دشوارتره.

با Magneto، شما میتونید چندین فروشگاه رو مدیریت کنید، از چندین ارائه دهنده حمل و نقل در سراسر جهان استفاده کنید و در کشور های مختلف، با زبان‌ها و ارزهای مختلف معامله کنید.

بنابر این، اگه وقت و منابع کافی برای سرمایه گذاری در راه اندازی و نگهداری دارید، میتونید یک فروشگاه آنلاین بسازید.

Webflow

Webflow یک سیستم مدیریت محتوای “بصری” است که برای طراحان وب که میخوان بدون ایجاد نگرانی در مورد میزبانی، امنیت یا عملکرد، روی ایجاد و کاستومایز کردن یعنی شخصی سازی سایت ها تمرکز کنند، طراحی شده.

همچنین می توانید عملکرد سایت خودتون رو از طریق ادغام افیزونه های شخص ثالث یا نوشتن کد HTML گسترش بدین. از اونجا که این سیستم مدیریت محتوا کمی به دانش HTML ، CSS و طراحی وب نیاز دارد ، Webflow برای طراحان یا آژانس های بازاریابی مناسب است.

CMS

Ghost

اگه به دنبال یک CMS ساده تر و سبک تر برای وبلاگ نویسی هستید، Ghost یک گزینه عالیه. Ghost یک CMS اصطلاحاً هدلس یا Headless است ، به این معنی که بدن اون (مخزن محتوا) از Head اون جدا می شه (لایه نمایش). در اصل، این به شما امکان میده تا محتوا رو ایجاد و مدیریت کنید و سپس اون محتوا رو از طریق API های Node.js (یا یک ابزار دیگه که خودتون ترجیح میدید) به هر پلتفورم و کانال تحویل بدین. Ghost با یه ویرایشگر بصری و ابزارهای داخلی جستجوگر ها ، به وبلاگ نویسان و مبتدیانی که می خواهند سایتی درست و حسابی داشته باشند، که ایجاد صفحه و مدیریتش آسون باشه، کمک میکنه.

CMS

جمع بندی راجع به CMS ها

برای ساخت سایت خود از CMS استفاده کنید. استفاده از سیستم مدیریت محتوا مانند CMS Hub یا WordPress به رشد شما فراتر از زمان کمک میکنه.

CMS نه تنها محتوای وب شما رو در یک مکان ذخیره میکنه، بلکه همکاری اعضای تیم رو هم بهتر و آسونتر میکنه. ضمناً امکان به روز رسانی سریع و آسون محتوا و سایت رو هم بهتون میده. در کنارش میتونین از قالب ها و افزونه هایی که دیگران طراحی و منتشر کردن برای شخصی سازی سایت خودتون استفاده کنین. اینجوری کلی تو هزینه و وقت جلو میفتین.