«من آمدم، سرخورده شدم، برگشتم». یک تعریف بسیار معروف از نرخ پرش است که توسط Avinash Kaushik ارائه شده. اما معنی دقیق این اصطلاح چیست؟ چه موقع کاربر دچار بانس ریت می‌شود؟ آیا فقط به معنی ضربه زدن بر دکمهٔ بازگشت توسط کاربر است یا چیزی فراتر از این است؟ با نگاه کردن به نرخ پرش یک سایت چه چیزی راجع به آن صفحه دست گیرتان می‌شود؟

در این پست قرار است به شما نشان دهیم Bounce Rate چیست و نحوهٔ کاهش آن چگونه است.

Bounce Rate یا نرخ پرش چیست؟

بانس ریت معیاری است که درصد افرادی که وارد وبسایت شده‌اند و عملا هیچ کاری انجام نداده‌اند را اندازه گیری می‌کند. پس درواقع برروی هیچ گزینه‌ای اعم از «منو»، «لینک‌های مطالعه بیشتر» یا هر لینک داخلی دیگری کلیک نکرده اند.

این به این معناست که سرور Google Analytics هیچ مشارکتی از سمت کاربر، برای سایت دریافت نمی‌کند، همچنین بانس کاربر اینگونه است که کاربر تنها همان صفحه را بازدید می‌کند و وارد صفحات دیگر سایت نمی‌شود. شما می‌توانید از Bounce Rate به عنوان معیاری که نشان دهندهٔ کیفیت وبسایت و یا کیفیت محتوای پیج با خواستهٔ مخاطب است، استفاده کنید.

نحوهٔ اندازه گیری بانس ریت توسط Google Analytics

طبق گفته گوگل، بانس ریت از روش‌های زیر اندازه گیری می‌شود:

Bounce Rate، تک صفحه‌ای است که توسط تمام سشن‌ها (session) یا درصدی از سشن‌های سایت شما تقسیم شده است، جاییکه کاربر تنها یک صفحه از آن‌ها را مشاهده می‌کند و تنها یک درخواست از طرف او در گوگل آنالیتیکس ثبت می‌شود.

به عبارتی دیگر؛ تمام سشن‌ها را جایی جمع آوری می‌کند که یک بازدیدکننده تنها از یک صفحه بازدید کرده و آن را توسط تمام سشن‌ها تقسیم می‌کند.

داشتن بانس ریت بالا نشان گر سه چیز است:

  • کیفیت صفحه پایین است. هیچ محرکی برای ترغیب افراد به مشارکت در سایت وجود ندارد.
  • خواستهٔ مخاطبان با محتوای پیج همخوانی ندارد، به همین دلیل مشارکتی از سمت آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
  • بازدیدکنندگان، اطلاعاتی که لازم داشتند را پیدا کرده‌اند و نیازی نمی‌بینند که به صفحات دیگر سر بزنند.

در ادامه به توضیح بیشتر Bounce Rate خواهیم پرداخت:

بانس ریت و سئو

در این پست صحبت ما راجع به بانس ریت در گوگل آنالیتیکس است. بحث‌های زیادی در این باره است که آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی سئو است یا خیر!

تصور این که گوگل از داده‌های گوگل آنالیتیکس به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده کند دشوار است، چرا که اگر گوگل آنالیتیکس به درستی پیاده نشود، پس داده‌ها قابل اعتماد نیستند. همچنین شما به آسانی می‌توانید بانس ریت را کنترل کنید!

خوشبختانه، چندتن از افراد گوگل هم همین مسئله را بیان کرده‌اند که گوگل از داده‌های گوگل آنالیتیکس در الگوریتم سرچش استفاده نمی‌کند. البته شما باید مطمئن شوید افرادی که از طریق یک موتور جستجو وارد صفحهٔ شما می‌شوند به نتایج جستجو برنمی گردند، زیرا این نوع بازگشت ممکن است عاملی برای رتبه بندی باشد و ممکن است با روش متفاوتی از بانس ریتی که در گوگل آنالیتیکس می‌بینیم اندازه گیری شود.

نکات جدید سئو احضار داره که شما باید هر نقطه از سایت خود را بهینه سازی کنید. پس، توجه بیشتر به بانس ریت سایت می‌تواند کمک زیادی به بهینه سازی بهتر سایت شما کند که این امر به سئو شما ارتباط دارد.

چگونه Bounce Rate را تفسیر کنیم؟

ارتفاع بانس ریت شما، چه کم چه زیاد، به هدف صفحه بستگی دارد.

نکته
اگر هدف پیج تنها اطلاع رسانی است، پس ارتفاع زیاد بانس ریت خیلی چیز بدی نیست.

البته که شما ترجیح می‌دهید افراد مطالب بیشتری را در سایت شما دنبال کنند. اما وقتی آن‌ها تنها با هدف مشاهدهٔ یک مطلب وارد سایت می‌شوند، خیلی چیز عجیبی نیست که پس از مطالعهٔ مطلب موردنظر تب آن را ببندند. در چنین موقعیتی هم مشارکتی از سمت کاربر برای گوگل آنالیتیکس ارسال نشده، پس یک بانس به حساب می‌آید.

یک راه هوشمندانه‌ای که می‌توانید انجام دهید این است که: یک بخشی طراحی کنید که تنها شامل بازدید کنندگان جدید است. اگر نرخ بانس ریت دربین بازدیدکنندگان جدید بالا است، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مشارکت آن‌ها در سایت را افزایش دهید زیرا شما خواهان بازدیدکنندهٔ جدید با مشارکت بالا در سایت هستید.

نکته
اگر هدف پیج مشارکت فعال با سایت است، پس ارتفاع زیاد بانس ریت اتفاق بدی است.

تصور کنیم هدف پیج شما یک چیز است: جذب مخاطب برای اشتراک در خبرنامه. اگر چنین پیجی بانس ریت بالایی داشته باشد، ممکن است لازم باشد خود صفحه را با ستفاده از سئو آن پیج بهینه سازی کنید، این امر می‌تواند با اضافه کردن یک دکمهٔ جذاب‌تر برای اشتراک در خبرنامه عملی شود و نرخ بانس ریت را کاهش دهید.

اما در بعضی مواقع ممکن است دلایل دیگری برای افزایش Bounce Rate در صفحهٔ اشتراک خبرنامه وجود داشته باشد. در مواردی که شما بازدیدکنندگان را باظاهرسازی، ترغیب به ورود به سایت کرده‌اید نباید هم از عدم مشارکت آن‌ها تعجب کنید. چراکه وقتی که وارد سایت شما می‌شدند، احتمالا انتظار چیز دیگری را داشته اند. از طرف دیگر اگر از ابتدا هدف صفحه را به وضوح مشخص کرده‌اید و متناسب با آن اقدام به جذب کاربر کنید، مطمئنا بانس ریت پایینی را تجربه خواهید کرد، که این نرخ نشان دهندهٔ انگیزه زیاد کاربران برای اشتراک در خبرنامه است نه الزاما کیفیت صفحه.

نرخ پرش و نرخ تبدیل:

اگر از دید نرخ تبدیل به نرخ پرش نگاه کنید، پس بانس ریت می‌تواند معیاری برای سنجش موفقیت یک سایت باشد! برای مثال؛ تصور کنیم که دیزاین صفحه‌ای را به امید نرخ تبدیل بهتر، تغییر داده اید. باید حواستان متوجه تغییر نرخ پرش همان صفحه هم باشد. اگر دیدید که بانس ریت افزایش یافت، ممکن است تغییراتی که انجام داده‌اید در جهت اشتباهی بوده و دلیل نرخ تبدیل پایین سایت شما هم همین امر باشد.

همچنین می‌توانید بانس ریت محبوب‌ترین صفحات خود را بررسی کنید. کدام صفحات کمترین و بیشترین نرخ پرش را دارند؟ این دو را مقایسه کنید و سپس از پیجی که نرخ پرش پایین‌تری داشته درس بگیرید!

یکی دیگر از روش‌های مشاهدهٔ بانس ریت از طریق ترافیک ارجاعی است. کدام از منابع ترافیک به بانس ریت کمتر و کدام به بانس ریت بالاتری منتهی می‌شود؟ آیا می‌توانید علت این مقدار از بانس ریت را متوجه شوید؟ همچنین در صورتی که اقدام به راه اندازی یک کمپین در ادوردز کرده اید، بهتر است که نگاه خاصی به بانس ریت منبع ترافیک داشته باشید.

مراقب نتیجه گیری‌ها باشید

ما وبسایت‌های زیادی را با بانس ریتی که به طور غیرطبیعی کم بوده مشاهده کرده ایم. این مورد مانند زنگ خطری برای شما است مخصوصا اگر انتظار نرخ پرش پایین را نداشته باشید و احتمالا به این معنا است که گوگل آنالیتیکس به درستی پیاده نشده است.

عوامل زیادی وجود دارد که بر بانس ریت تاثیر می‌گذارد، چرا که آن‌ها یک سیگنالی را به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کنند و گوگل آنالیتیکس آن را اشتباها به جای مشارکت در نظر می‌گیرد، معمولا نرخ پرشی که بطور غیرطبیعی کم است باعث ارسال این سیگنال‌ها می‌شود. به تبلیغات و پاپ آپ‌هایی فکر کنید که یک ثانیه پس از پیاده سازی شان منفجر می‌شوند!

البته اگر شما سناریویی خلق کرده‌اید که اسکرول کردن آن به عنوان مشارکت در نظر گرفته شود، پس بانس ریت کم خبر خوبی است و نشان دهندهٔ این است که مردم معمولا صفحه را به پایین می‌آورند و مطالب را مطالعه می‌کنند.

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟

تنها راه کاهش بانس ریت، افزایش مشارکت افراد در پیج است. به عقیدهٔ من، دو راه برای نگاه کردن به بانس ریت وجود دارد:

از دید ترافیک و از دید صفحه

اگر منابع ترافیک مشخصی، Bounce Rate بالایی دارند پس لازم است که به انتظارات بازدیدکنندگان که از یک منبع وارد سایتتان می‌شوند توجه کنید. تصور کنیم شما تبلیغاتی را در یک سایت دیگر راه اندازی کرده اید و بیشتر افراد از طریق آن تبلیغ به سایت شما وارد می‌شوند و با اینحال شما نیاز آن‌ها را برآورده نکرده اید. پس تبلیغاتتان را بازنگری کنید و مطمئن شوید که آیا آن‌ها با چیزی که ارائه می‌دهید همخوانی دارند یا خیر. اگر نداشتند، یکی از آن‌ها را تغییر داده تا هردو (تبلیغات و محتوای پیج) در راستای یکدیگر باشند.

اگر محتوای شما در راستای نیازهای کاربر است ولی همچنان نرخ پرش بالایی دارد باید به خود صفحه نگاهی بیاندازید. آیا کاربران با جستجوی ارگانیک به صفحه شما رسیده‌اند یا تبلیغات خاصی نکته خاصی را بیان کرده و مخاطبان را به صفحه شما کشانده؟ ارزش محتوای صفحه چقدر است؟ آیا دکمهٔ فراخوانی در بالای صفحه وجود دارد؟ آیا لینک‌های ورودی برای ارتباط با سایر پست‌ها و مطالب مرتبط قرار داده شده است؟ آیا منویی که دسترسی آسان داشته باشد دارید؟ آیا صفحه، مخاطبان را به گشت و گذار بیشتر در سایت دعوت می‌کند؟ آیا اعتبار صفحه شما زیاد است؟ تمام این موارد، چیزهایی است که در هنگام بهینه سازی سایت باید به آن‌ها توجه کنید.

نرخ خروج

بانس ریت و نرخ خروج معمولا باهم اشتباه گرفته می‌شوند. نرخ خروج به معنای واقعی کلمه، درصد دیدگاه‌های صفحه‌ای است که آخرین قسمت سشن بوده است. در واقع نشان دهندهٔ قسمت پایانی سشن کاربر در صفحهٔ سایت شما است.

Google’s support page تعدادی مثال روشن از نرخ خروج و نرخ پرش ارائه می‌دهد که تفاوتشان به خوبی نشان داده شده است:

Monday: Page B > Page A > Page C > Exit
Tuesday: Page B > Exit
Wednesday: Page A > Page C > Page B > Exit
Thursday: Page C > Exit
Friday: Page B > Page C > Page A > Exit

درصد نرخ خروج و بانس:

Exit Rate:
Page A: ۳۳٪ (۳ sessions included Page A، ۱ session exited from Page A)
Page B: ۵۰٪ (۴ sessions included Page B، ۲ sessions exited from Page B)
Page C: ۵۰٪ (۴ sessions included Page C، ۲ sessions exited from Page C)

Bounce Rate:
Page A: ۰٪ (one session began with Page A، but that was not a single-page session, so it has no Bounce Rate)
Page B: ۳۳٪ (Bounce Rate is less than Exit Rate, because ۳ sessions started with Page B، with one leading to a bounce)
Page C: ۱۰۰٪ (one session started with Page C، and it lead to a bounce)

 

نتیجه گیری:

بانس ریت معیاری است که شما می‌توانید به همراه کنترل اسپم اسکور در جهت ارزیابی تلاش‌های بازاریابی خود از آن استفاده کنید.

به این صورت که به شما اعلام می‌کند آیا محتوای مطلب پیج شما در راستای انتظارات کاربران است یا خیر. همانطور که دیدیم ترک وبسایت شما از سوی کاربران الزاما به معنی بد بودن سایت و محتوای آن نیست.

از آنجایی که شما انتظار دارید آن‌ها در سایتتان مشارکت کنند، پس بهتر است از بانس ریت برای تصمیم گیری در جهت اینکه کدام قسمت از سایتتان به توجه بیشتری نیاز دارد استفاده کنید. نیاز کاربران خود را برآورده سازید و صفحهٔ خود را برای آن‌ها جذاب‌تر نشان دهید تا یک وبسایت عالی داشته باشید و همگی می‌دانیم که وبسایت عالی، رتبهٔ خوبی خواهد داشت!