بسیاری از کارشناس ها هنگام بحث در مورد بهینه سازی سئو، به اعتبار صفحه و اعتبار دامنه به عنوان یک جنبه مهم در بازاریابی اینترنتی اشاره میکنند.  تفاوت بین اعتبار دامنه و اعتبار صفحه چیست؟ آیا میدونید چطور باید اعتبار صفحه خودتون رو بهبود ببخشین؟ هر سوالی که ممکنه راجع به مقوله افزایش اعتبار صفحه براتون به وجود بیاد تو این مقاله توضیح داده شده.

اعتبار صفحه یا Page Authority  یا پیج آتوریتی یا PA در واقع امتیازی است که توسط Moz ایجاد شده و پیش بینی میکنه که صفحه خاصی در صفحات نتیجه موتورهای جستجو یا  SERP چگونه رتبه بندی میشه. این امتیاز از ۱ تا ۱۰۰ متغیر است. هر چه امتیاز صفحه بالاتر باشه نشون دهنده اینه که توانایی بیشتری برای قرار گرفتن در رتبه بندی داره.

اعتبار صفحه خوب یعنی چی؟

به دلیل چگونگی محاسبه اعتبار صفحه، بهترِ به عنوان یک معیار مقایسه ای، هنگام انجام تحقیقات در نتایج جستجو، به جای استفاده از یک نمره مطلق و مشخص، بررسی کنیم که کدوم صفحات قدرتمند تر هستند یا کدوم صفحه ها لینک پروفایل مهم تری دارند. بعد از این که اعتبار صفحه رو بررسی کردین، باید تصمیم بگیرین رو افزایش پیج آتوریتی کدوم صفحه کار کنین.

از اونجایی که این یک ابزار مقایسه ای است، لزوماً یک امتیاز صفحه “خوب” یا “بد” وجود نداره.

تفاوت اعتبار صفحه و اعتبار دامنه

اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی Page Authority یک معیار مشابه با اعتبار دامنه است. ولی PA برای بررسی رتبه و وضعیت یک صفحه سایت در یک دامنه استفاده میشه. ساده ترش اینه که اعتبار دامنه کل وبسایت شما رو پوشش میده، درحالی که PA یک صفحه واحد رو در سایت شما رو در نظر می گیره. هرچه بیشتر روی افزایش اعتبار صفحه های خودتون کار کنین، وضع اعتبار دامنه سایت شما هم بهتر میشه. و از طرف دیگه، اگه اعتبار دامنه شما زیادتر بشه، افزایش اعتبار صفحه هم خواهید داشت. یعنی این دو تا رو هم خیلی تاثیر دارن.

به لحاظ تجربی، سرمایه گذاری بری افزایش دامنه به صورت بلندمدت، البته در صورتی که زمان کافی دارین، بهتره. چون ترافیک ورودی بیشتری را برای شما به ارمغان میاره. ( از اونجایی که پتانسیل رتبه بندی برای بسیاری از صفحات رو به طور همزمان افزایش میده.) تمرکز منحصر به فرد روی یک صفحه به تنهایی، باعث تضعیف رشد کمپین سئو شما میشه.

افزایش اعتبار صفحه خیلی سریع تر از اعتبار دامنه به دست میاد. اگه زمان کمی دارین و به دنبال تسریع روند رتبه بندی موتور جستجو هستید، این یک نکته مثبت محسوب میشه.

چک کردن اعتبار صفحه

معیارهای Page Authority در ده ها ابزار SEO و سیستم بازاریابی آنلاین در سراسر وب گنجانده شده است.

پیج آتوریتی یا PA رو میشه با استفاده از لینک های اکسپلورر MozBar ،Moz ( نوار ابزار رایگان سئو Moz)، یا در قسمت تجزیه و تحلیل صفحات جستجوی کی ورد اکسپلورر Keyword Explorer چک کرد. معیار های تعیین اعتبار در کلیه کمپین های Moz Pro و API Moz هم توضیح داده شده.

تعریف فنی PA

 اعتبار صفحه به همون روش Domain Authority محاسبه می شه، اما در سطح یک صفحه. Page Authority از داده های شاخص وب Mozscape خارج است و شامل تعداد لینک ها، mozRank ،mozTrust  و ده ها عامل دیگر (در کل بیش از ۴۰) است. Moz برای تعیین اعتبار صفحه و افزایش PA عناصر خاص صفحه مثل استفاده از کلمه کلیدی یا بهینه سازی محتوا رو مورد توجه قرار نمی دهد.

مانند اعتبار دامنه ، Page Authority هم با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشین یا Machine Learning محاسبه میشه و در نتیجه با تغییر داده های الگوریتم، نوسان پیدا میکنه.

آیا افزایش اعتبار صفحه بر سئو تاثیر میگذارد؟

بله. این یک حقیقت بسیار مهم است که هیچ وقت نباید دست کم گرفته بشه. گوگل قبل از هرچیزی صفحات با رتبه خوب رو نشون میده و بعد صفحات دیگه. این نشون میده که شما باید آماده باشید تا هر بار برای افزایش اعتبار صفحه سایت خودتون بیشتر تلاش کنین. این کار به شما کمک میکنه سایت خودتون رو به سطح قابل قبولی برسونید.

افزایش اعتبار صفحه چطور انجام میشود؟

مانند Domain Authority، امتیاز صفحه هم با توجه به سایر نمرات دیگه محاسبه میشه. بنابراین پیدا کردن دلیل تغییرات نمره PA کار سختی ست. اما میتونید پیش بینی های لازم رو انجام بدید، فرضیه بسازید و آزمایش هایی رو انجام بدید تا نمره و سطح اعتبار صفحه تون رو افزایش بدین. گوگل برای رتبه بندی صفحه شما چندین معیار داره و همه اونها بر امتیاز شما تاثیر میگذاره.

بعد از فهمیدن نمره PA، درست ترین کار اینه که  در لینک پروفایل خودتون نظمی ایجاد کنید. آیا این صفحه لینک های کافی و قوی برای کسب اعتبار صفحه مورد نظر شما رو داره؟ آیا این صفحه لینک هایی از وبسایت های غیر قابل اعتماد داره که باعث بشه گوگل بهش اون رو نادیده بگیره؟ بعد از یافتن جوابی برای این سوالات، میتونید با داده های نمره PA به درستی برای افزایش پیج آتوریتی برنامه ریزی کنین.

منبع اصلی کسب یک اعتبار صفحه خوب، لینک های خارجی هستند

همانند اعتبار دامنه، اعتبار صفحه هم یک امتیاز کلی است و تأثیر مستقیم  بر آن دشوار است. این مجموعه از معیار هایی ساخته شده که هر کدوم در امتیاز تأثیر دارند. این وابستگی چند عاملی عمدی حساب میشه ( از اونجا که گوگل هنگام رتبه بندی یک صفحه فاکتورهای زیادی رو در نظر می گیره، معیاری که سعی در محاسبه اون داره هم باید عوامل زیادی رو در بر بگیره. بهترین روش برای تأثیرگذاری در اعتبار صفحه و افزایش PA، بهبود مشخصات لینک آن است. این امر می تونه با دریافت لینک های خارجی از سایر صفحات دارای اعتبار بالا انجام بشه، که به نوبه خود به عنوان «رأی اعتماد» برای اعتبار صفحه شما عمل می کنند.

۱. استفاده از کلمه کلیدی مناسب برای افزایش PA

وقتی از کلمه کلیدی مناسب حرف میزنیم منظورمون اینه که:

  • خیلی گسترده نباشد.
  • رقابت زیادی بر سر آن نباشد.
  • ترافیک زیادی تولید کند.

گاهی اوقات فکر میکنید وارد کردن کلمات کلیدی غیر مرتبط در رتبه شما تاثیر مثبت میزاره، ولی این فکر کاملاً غیر منطقی است. وقتی تصمیم میگیرید روند جستجوی کلمات کلیدی رو پیش بگیرید باید حول محور ایده اصلی باشه. استفاده از کلمه کلیدی مرتبط در متن باعث افزایش اعتبار صفحه میشه.

۳. محتوای عالی و عمیق برای افزایش اعتبار صفحه

صرف نظر از تعداد کلمات در مطلب، شما با ایجاد یک مطلبی طولانی که عمق کمی داره و چیزی به مخاطب اضافه نمیکنه، کاربر صفحه رو از خودتون ناامید می‌کنید. آدما باید میزان تلاش و تحقیقاتی که شما انجام دادین رو ببینند. این باعث میشه که بخوان تو صفحه شما بمونن و تبعاً این امر منجر به افزایش اعتبار صفحه شما میشه.

۴. طراحی عالی داشته باشید

داشتن یک طراحی سایت عالی شما رو در رتبه بندی جستجوی گوگل بالاتر میبره. چطور؟ وقتی کسی به وبسایت شما میاد، در وهله اول این طراحی سایت شماست که اون رو تحت تاثیر قرار میده و باعث میشه که جذب وبسایت شما بشه. در واقع این طراحی وبسایت شماست که برای موندن در سایت یا ترک کردن اون، تعیین کننده است. اگه برای طراحی سایت وقت بذارین و از مشاورین طراحی سایت کمک بگیرین، نرخ بازدید صفحه را افزایش میده و باعث میشه افراد به صفحه شما اعتماد کنند و این یعنی افزایش Page Authority.

۵. به برچسب عنوان و توضیحات متا اهمیت بدین

وقتی برچسب های عنوان یا تگ تایتل و توضیحات متا رو به صفحه خودتون اضافه میکنید، این امکان رو برای افراد فراهم میکنید تا هر زمان که ذر صفحات موتور جستجو، جستجو میکنند، به راحتی بفهمند موضوع اصلی شما چیه. پیامد انجام این کار مطمئناً رتبه ای است که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل به دست میاره و به دنبال اون میزان قابل ملاحظه ای اعتماد به نفس برای شما و در نهایت افزایش اعتبار صفحه.

اگرچه این کار خوبی به نظر میرسه که از طریق لینک هایی که میسازیم به رتبه خوبی برسیم ولی اگر بیاید صفحات سایت خودتون رو پر کنید از لینک های غیر ضروری ممکنه هیچ موقع رتبه خوبی به دست نیارید، چو این کار باعث میشه گشت زدن در وبسایت شما برای افراد سخت بشه و اونا رو ناامید کنه. پس برای اینکه بخواین به افزایش اعتبار صفحه دست پیدا کنین، باید یه محتوای طولانی با تعداد لینک بهینه داشته باشین.

بسیاری از سایت ها انقدر نگران به دست آوردن لینک های خارجی یا بک لینک هستند که از اهمیت لینک های داخلی غافل میشن. لینک های داخلی بازدید کننده ها رو به صفحه های دیگه سایت شما هدایت میکنند تا اون چیزی رو که میخوان پیدا کنند و از این طریق تجربه کاربر رو بهبود میبخشن. برای افزایش اعتبار صفحه باید در کنار تقویت شبکه لینک خارجی روی لینک سازی داخلی سایت خودتون هم کار کنین.

لینک های داخلی هم از ناامید شدن بازدید کننده ها جلوگیری میکنه و هم این که افراد رو در سایت شما نگه میداره (یعنی نرخ پرش و نرخ خروج کمتر … که این دو تا نکته های بسیار مهمی هستن). لینک های داخلی این امکان رو برای موتور های جستجو فراهم میکنه که کل سایت شما رو ایندکس کنند.

کار کردن روی شبکه پیوندهای خارجی یا بک لینک یعنی جمع کردن امتیاز از بیرون سایت. باید سعی کنین تا میتونین از سایت های معتبر و مرتبط به سمت سایت خودتون و اون صفحه ای که میخواین روی افزایش پیج آتوریتی اون کار کنین، اعتبار و لینک بگیرین. و البته باید حواستون باشه تعداد این لینک های خارجی باید متناسب با میزان محتوای اون صفحه روی سایت خودتون باشه. عملکرد لینک خارجی گرفتن از وبسایت های دیگر رتبه سایت و اعتبار دامنه و اعتبار صفحه های شما رو افزایش میده.

هرچند وقت یک بار باید بک لینک های بد یا سمی رو حذف کنید. این لینک های نامربوط و بی ارزش به جای کمک به افزایش اعتبار صفحه شما، باعث کم شدن PA صفحه میشن و به اون آسیب میزنند.

۱۰.طراحی سایت سازگار با موبایل

تعداد زیادی از کاربران آنلاین از طریق تلفن همراه به سایت شما دسترسی پیدا میکنند. اگر وبسایت شما هنوز برای تلفن همراه بهینه نشده یعنی شما هنوز از ماجرا عقبین!

این امر نه تنها به رتبه بندی موتور جستجوی تلفن همراه ضربه میزنه، بلکه باعث میشه تعداد زیادی از بازدید کننده ها به راحتی سایت رو ترک کنند. و این باعث میشه PA صفحه بیاد پایین و شما مجبور شین دنبال راه هایی برای افزایش اعتبار صفحه بگردین.

۱۱. سرعت صفحه را افزایش دهید

بسیاری از وبسایت ها به خاطر پایین بودن سرعت صفحه، بازدید کنندگان زیادی رو از دست دادند. این وبسایت ها قبل از این که کاملاً لود بشن یا اصطلاحاً سایت بالا بیاد، وقت زیادی رو میگیرن و این عملاً یکی از دلایل ریزش ترافیک شما محسوب میشه. برای جلوگیری از این مسئله، اندازه هر رسانه یا و هرچیز دیگه ای که درصفحه خودتون قرار میدید رو کاهش بدین تا سرعت لود افزایش پیدا کنه. فراموش نکنید که بازدید کننده ها تعیین کننده وضعیت سایت شما در نتیجه جستجوی گوگل هستند وقتی به سطح خاصی از اعتماد از سوی کاربران رسیدین، صفحه شما شروع به گرفتن رتبه بالاتر از Moz میکنه. پس برای افزایش اعتبار صفحه سایت خودتون حتما باید روی سرعت لود شدن سایت کار کنین.

۱۲. عنوان صفحه! عنوان صفحه! عنوان صفحه!

شما باید به عنوان صفحه به چشم یکی از اساسی ترین فاکتور ها برای جذب ترافیک و افزایش رتبه نگاه کنید. فرض کنین در نتایج جستجویگوگل رتبه بالایی دارین، چی باعث میشه کاربر روی سایت شما کلیک کنه؟ عنوان اولین قلاب برای هر کسی است که میخواد روی صفحه سایت شما کلیک کنه. اگر میخواین رتبه سایت خودتون رو افزایش بدین، انتخاب عنوان صفحه جذاب و گیرا بهترین راه است. اگر تازه کارین، چند تا وبسایت رو زیرو رو کنید و ببینید چطور از عناوین استفاده میکنند تا چم و خم راه رو یاد بگیرید. این امر به شما این امکان رو میده تا شیوه بهتری برای ارائه عناوین برای موضوعات صفحه های خودتون داشته باشید. هرچی کلیک روی یه صفحه بیشتر باشه، به هدفی که دارین، یعنی افزایش اعتبار صفحه زودتر دست پیدا می کنین.

۱۳. رقبای خودتون رو دنبال کنید

کار دیگه ای که باید بکنید اینه که رقباتون رو در نظر بگیرید. اونا عوامل دیگه ای هستند که نباید ازشون غافل بشید. در مورد متداول ترین موضوعات و کلمات کلیدی در وبسایت اونا جستجو کنید و بعد با وبسایت خودتون مقایسه کنید. اگه شما اون کلمه های کلیدی و موضوعات رو پوشش ندادین، پس زودتر دست به کار شین. برای افزایش اعتبار صفحه و اعتبار دامنه باید نشون بدین که از رقیباتون چیزی کم ندارین.

افزایش اعتبار صفحه در یک نگاه

  • یک صفحه در یک دامنه با اعتبار بالا ایجاد کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای صفحه انتخابی شما دقیق و مرتبط باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که صفحه شما کاملاً کاربردی و بهینه شده برای SEO باشد.
  • برای افزایش اعتبار صفحه لینک های داخلی اضافه کنید.
  • برای افزایش PA تعداد زیادی لینک ورودی یا بک لینک با کیفیت بالا بدست آورید.
  • هر لینک بدی که به سایت شما اشاره داره رو حذف کنید.

اعتبار صفحه و اعتبار دامنه مشابه یکدیگر هستند. بیشتر قوانینی که در مورد اعتبار دامنه اعمال میشه، در مقایس کمتر برای اعتبار صفحه هم اعمال میشه. کار کردن روی اعتبار صفحه و افزایش PA باعث میشه صفحه شما هنگام جستجوی کلمه کلیدی موفقیت بیشتری داشته باشه و رتبه بالاتری پیدا کنه. اعتبار دامنه چگونگی رتبه بندی سایت شما با دیگر سایت ها رو مقایسه میکنه. هر دو این معیارها با استفاده از یک سیستم و توسط MOZ محاسبه میشن.

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه رابطه محکمی با یکدیگر دارند. ایجاد لینک های بیشتر در صفحات جداگانه، باعث افزایش اعتبار دامنه شما میشه. و بالا بردن اعتبار دامنه به کلی باعث افزایش اعتبار صفحه های مجزا میشه.

با داشتن بک لینک از سایت های قابل اعتماد، در واقع در حال دریافت تاییدیه برای محتوای خود هستید. هرچه سایت قابل اعتماد تر باشد، افزایش PA برای اون صفحه خواهید داشت.

نکته
درحالی که Moz ابزار مفیدی برای تعیین اعتبار دامنه و اعتبار صفحه است اما به خاطر داشته باشین که اعتبار صفحه، لزوماً نشون دهنده موفقیت در نتایج و رتبه بندی در گوگل نیست.