جستجوی ارگانیک یعنی چی؟ جستجوی ارگانیک یعنی یه جستجوی مفید که می تونین با رعایت یه سری اصول، رنک اول از صفحه اول موتور جستجو رو تصاحب کنید یا حداقل تو صفحه اول سرچ گوگل بالا بیاین.

وقتی عبارتی رو تو گوگل جستجوی می کنید، کنار بعضی از عبارت های جستجو شده حروف AD رو می بینید. این نتایج جستجو ، تبلیغات پولی گوگل هستند. یعنی مبلغی رو پرداخت کردند تا رتبه اول گوگل رو داشته باشند. به این تبلیغات، تبلیغات به ازای کلیک یا PPC گفته میشه.

در کنار کسانی که برای تصاحب رتبه اول در صفحه اول گوگل هزینه ای رو پرداخت می کنند، کسانی هستند که تنها با جستجوی ارگانیک یا Organic Search رتبه سایتشون رو افزایش می دن. نتایج جستجوی ارگانیک بر اساس امتیازی هست که گوگل به سایت ها می ده. در واقع همون رعایت قوانین سئو SEO در سایت هست که می تونه این رتبه بندی رو ارتقا بده.

در تصویر زیر می تونید این تفاوت جسجوی ارگانیک و جستجوی تبلیغاتی یا تبلیغ به ازای کلیک PPC رو ملاحظه کنید.

جستجوی ارگانیک

جستجوی ارگانیک مهمه، چون کاربران هدف رو به سمت سایت شما می آره. این شکل جستجو ، بیشتر از هر حالت دیگه ای می تونه کاربران رو تبدیل به مشتری کنه.

گوگل برای لیست و دسته بندی جستجو ارگانیک و جستجوی تبلیغاتی خودش الگوریتم خاصی داره.

تو جستجوی ارگانیک سایت شما بر اساس جستجوی کاربران نمایش داده می شه. بر اساس همون کلمات کلیدی هایی که شما تو سایت خودتون به درستی استفاده می کنید. پس یعنی جستجوی ارگانیک هزینه تبلیغاتی براتون نداره. اما مشتری براتون جذب می کنه. با هر کلیک گوگل می فهمه سایت شما سایت معتبری هست و اعتبار سایتتون رو افزایش می ده. در واقع با هر کلیک کاربر سایت شما رشد می کنه. رتبه شما در لیست جستجوی ارگانیک کاهش پیدا می کنه. یعنی شما رو به صفحه اول و بعد به رتبه یک نزدیک تر کنه.

وقتی کاربر سراغ مابقی لیست جستجوی ارگانیک میره، یعنی یه شانس برای سایت های دیگه. برای دیده شدن سایت های دیگه و البته سایت شما. با کلیک روی لینک سایت شما، Google متوجه می شه سایت شما مطالب خوبی داره. اگر این کلیک ها ادامه پیدا کنه یعنی موفقیت. یعنی اصول بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو جواب داده.”]

جستجوی ارگانیک همین وارد کردن عبارات ساده تو گوگل هست. جستجویی که نیاز به پرداخت هزینه نداره. شما می تونید با رعایت اصول سئو و تولید محتوای ارزشمند جایگاه خودتون رو تو لیست جستوی ارگانیک تعیین کنید. درسته جستجوی تبلیغاتی در بالای لیست جستجو نمایش داده می شه، اما تنها ۱۰ درصد از حجم ترافیک رو به خودش اختصاص می ده.

البته اینم بگم جذب رتبه بالا در جستجوی ارگانیک خیلی هم بی هزینه نیست اما این هزینه از جنس سرمایه گذاریه. شما قبل از این که به این رتبه برسید برای تامین محتوا و رعایت اصول سئو کلی هزینه زمانی و شاید مالی پرداخت می کنید. در واقع شما پولی به موتورهای جستجو پرداخت نمی کنید.

از مزایای جذاب جستجوی اورگانیک اینه که می تونی بیشتر تو صفحه اول بمونی یا حتی لینک اول باشی.

این در حالیه که در جستجوی پولی شما یه هزینه ای رو به گوگل پرداخت می کنی. گوگل تا زمانی که اون مبلغ تموم بشه، سایت شما رو تو لیست جستجوی صفحه اول به کاربران اینترنت نشون می ده.

لینک های تبلیغاتی به طور شاخص در بالا و پایین لیست های جستجو دیده می شن. برای این که لینک سایت شما هم تو این لیست دیده بشه باید از گوگل ادز Google Ads استفاده کنید. گوگل ادز یا سرویس تبلیغ گوگل یه نوع سیستم مزایده ای که بر اساس یه سری پارامتر جایگاه شما رو تو لیست جستجو تعیین می کنه. این پارامترا اینا هستنک

  • جایگاه شما و وضع سایت شما
  • محل جغرافیایی که توش هستین
  • پلتفرمی که برای استفاده انتخاب کردین
  • کلمات کلیدی که انتخاب کردین
  • مبلغ پرداختی بابت تبلیغ

بدی این روش اینه که با هر کلیکی که روی لینک سایتتون انجام می شه، شما باید پرداخت داشته باشید. موفقیت شما هم بستگی به طراحی یه صفحه فرود سا Landing Page جذاب و مرتبط با موضوع تبلیغاتی تون داره.

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشین که ارتقا رتبه تو جستجوی ارگانیک یعنی همون کاهش رتبه! یعنی سعی کنین تو نتایج جستجو یا SERP با بالای صفحه برسیم و اگه الان نتیجه ۶۰ هستین تو صفحه ۶ … اونو کاهش رتبه بدین به ۱۰ تو صفحه اول و در نهایت رتبه اول گوگل.

الگوریتم های گوگل در جستجوی ارگانیک

گوگل الگوریتم های خودش رو مرتباً تغییر می ده. پس باید الگوریتم های گوگل رو بشناسید. گوگل در زمان های مشخصی میاد به سایت شما و مطالبتون سر می زنه. پس باید برای بهینه سازی سایت خودتون زمان بندی مشخصی داشته باشید. همین طور برای محتوا گذاری تو سایت هم باید برنامه خاصی بچینید. اگه طبق این الگوریتم عمل کنید، باعث بهبود رتبه شما تو جستجوی ارگانیک می شه.

بهینه سازی سایت برای Organic Search

باید بدونید چه کارهایی رو باید برای بهینه سازی سایتتون انجام بدید که سایت محبوب گوگل باشید. گوگل سایت های سریع، با خوانایی بالا رو دوست داره. پس سایتتون رو مطابق خواسته گوگل و اصول سئو طراحی و به روز رسانی کنید. مطالبتون اصیل و دست اول باشه. گوگل کپی برداری و مطالب تکراری رو نمی پسنده و این مورد تو جستجوی ارگانیک هم تاثیر منفی داره. وقتی مدام از مطالب کپی استفاده کنید، گوگل شما رو از لیست جستجوی ارگانیک خودش خارج می کنه و اعتبارتون رو از دست می دید.

زمان بارگذاری سایت

این روزها کاربران اینترنت بیشتر از تلفن همراه برای انجام کارهای اینترنتی شون استفاده می کنن. پس باید سایت شما، زیر ساخت مناسبی برای این درخواست داشته باشه. پس باید سایتتون رو برای هر پلت فرمی بهینه کنید.

سرعت پایین حوصله کاربر رو سر می بره. این طولانی شدن بارگذاری ممکنه به بستن صفحه منجر بشه. یعنی کاربر نمی تونه با سایت شما ارتباط برقرار کنه. آمار نشون می ده که ۴۰ درصد کاربران، اگر بارگذاری صفحه از ۳ ثانیه بیشتر طول بکشه، از دیدن سایت شما صرف نظر می کنن.

از طرف دیگه این سرعت پایین برای خود موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ و یاهو هم قابل شناسایی هست. سرعت پایین رتبه شما رو در جستجوی ارگانیک پایین می آره.

تولید محتوای جدید و باارزشی که کمه

جای خالی محتوایی که نیست رو بدونید. تو هر کسب و کاری که هستید بدونید کدوم محتواست که جاش توی لیست جستجوی ارگانیک و صفحات وب خالیه.

با تمرکز روی این مورد و تولید محتوای دلخواه کاربر، می تونید به درآمد برسید. البته جای خیلی از محتواها خالیه، اما ارزش تولید نداره. محتوا باید نیازی از کاربر اینترنت رو رفع کنه. یه اضطرار تو کاربر به وجود بیاره که به سایت شما سر بزنه. چون شما می دونی چجوری می شه به اون نیاز جواب داد.

این که خودتون رو به منابع معتبر لینک کنید، اعتبار سایتتون رو بالا می بره. همین خطوط ارتباطی، اعتماد گوگل رو به شما بیشتر می کنه. اعتبار یعنی گرفتن رتبه در جستجوی ارگانیک .

حواستون به لینک های شکسته و خراب باشه. لینک نادرست یعنی شما به اندازه کافی به سایت خودتون رسیدگی نمی کنید. این از دید گوگل یعنی یه امتیاز منفی.

استفاده از شبکه های اجتماعی

طبق آمار،  میزان بازدید یه محتوا تو فیس بوک نسبت به جستجوی ارگانیک گوگل بالاتره. می تونید از لینک هایی که تو صفحات اجتماعی خودتون ایجاد می کنید برای بالا بردن میزان بازدید سایت استفاده کنید. این کار تعداد کلیک ها رو خود به خود زیادتر می کنه. و کلیک از دید گوگل یعنی اعتبار. ماندگاری کاربر در صفحات یعنی اعتبار بیشتر.

استفاده از تصاویر جذاب

گفتیم بالا بودن سرعت سایت اهمیت زیادی داره. با بهینه سازی تصاویر و استفاده از تصاویر کم حجم، می تونید هم پاسخگوی نیاز بصری کاربر باشید هم سرعت سایت کاهش پیدا نکنه. تصاویر جذاب به جذب مخاطب خیلی کمک می کنه. البته فقط تصاویر جذاب نیستن که باعث بهبود رتبه جستجوی ارگانیک میشن. این که چه جوری اون تصاویر جذاب رو به کاربر ارائه میکنین هم خیلی مهمه. چون هم روی تجربه کاربری تاثیر داره هم رو صفحه سایت. مثلاً میتونین از تصاویر لیزی لود یا Lazey Load استفاده کنین که باعث میشن سرعت سایت شما خیلی بالا بره و کاربر تجربه بهتری پیدا کنه.

خوانایی سایت

مطلب شما باید برای همه افراد قابل استفاده باشه. مطلبی که قابل فهم نیست یا از سطح علمی بالایی برخوردار باشه، ممکنه سبب بشه مخاطب مطلب رو کامل نخونه. نحوه نگارش خیلی مهمه. جملات و پاراگراف ها کوتاه و قابل فهم به خوانش متن کمکی زیادی می کنه. جملات طولانی بدون استفاده از علائم نگارشی، هم باعث بدفهمی می شه، هم خسته کننده است.

مطلبی که برای مدت طولانی بتونه کاربر رو درگیر خودش بکنه از دید گوگل ارزشمند هست و براتون تو جستجوی ارگانیک رتبه میاره.

وبلاگ

تو سایتتون یه بخشی برای وبلاگ داشته باشید. درسته که از ۷۰ درصد کاربرانی که مطالب وبلاگ شما رو می بینن، فقط ۲۰ درصدشون به سمت سایت شما جذب می شن. اما نباید از این پتانسیل غافل شد. شاید فکر کنید مقالات خوب هم خیلی نمیتونن شانسی برای جذب مخاطب داشته باشن. اما با این وجود، باز هم یکی از راه های جذب جستجوی ارگانیک ، نگارش محتوای خوب و کاربرپسند هست.

وبلاگ باعث می شه سایت شما بیشتر دیده بشه. صفحات بیشتری ایندکس بشه. سایتی که صفحات ایندکس شده بیشتری داره، موتورهای جستجو هم بیشتر دوسش دارن. این جوری موتورهای جستجو روی سایت شما به عنوان یه منبع اطلاعاتی حساب می کنن. از طرفی چون مطالب شما قراره نیازی از کاربر رو رفع کنه، پس مخاطب بیشتری رو می تونه به سمت سایتتون بکشونه.

پس حواستون به وضعیت ایندکس شدن صفحه های سایت باشه. وگرنه هرچی برای تولید محتوا هزینه میکنین، هدر میره.

از مزیت های دیگه وبلاگ نویسی اینه که شما می تونید از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کنید. یه محتوای خوب، با کلی کلمه کلیدی یعنی جذب محبوبیت کاربر و گوگل و همین طور جستجوی ارگانیک .

متن توضیح متا یا Meta Description

متن توضیح متا، توصیفیه از کل مطلبی که روی اون صفحه نوشتید. این توضیح به شکل زیر عنوان در لیست جستجوی ارگانیک ظاهر می شه. توضیحی که سبب می شه کاربر اینترنت تصمیم بگیره، دوست داره سایت شما رو ببینه یا نه. متا توضیح به کاربر می فهمونه مطلب شما اون رو به اطلاعاتی که نیاز داره می رسونه یا نه. پس نوشتن توضیح متا خیلی می تونه برای شناسایی اعتبار محتواتون به کاربران مفید باشه.

تو توضیح متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید. این کلمات به صورت پر رنگ برای کاربر نشون داده می شن. یه متن خوب برای متاتوصیف می تونه نرخ کلیک رو افزایش بده. اما اگه محتواتون به اندازه کافی ارزشمند نباشه، کاربر به سرعت صفحه رو می بنده. این خودش می شه یه امتیاز  منفی برای شما.

قالب بندی سایت

قرار بود کاری کنیم که کاربری که با جستجوی ارگانیک وارد سایت ما شده، دوباره به سایت ما برگرده. پس سایت باید مثل خونه آدم باشه. وقتی داخل یه صفحه می شی، همه چیز مرتب، آراسته و دلنشین باشه. اگه کاربر تو سایتتون یکم با سختی مواجه بشه ممکنه دیگه به سایت شما سر نزنه.

فونت و خوانایی مطالب، استفاده از تصاویر جذاب، لی اوت Layout گیرا همه و همه در ماندگاری کاربر در صفحه موثره. نحوه نگارش مطالبتون هم خیلی مهمه.

استفاده از لیست عنوان ها یا فهرست مطالب ، جذابیت بصری خوبی داره. راحت تر خونده می شه. کاربر رو هم سریع تر به مقصودش می رسونه. اما در استفاده از همه این امکانات تعادل رو رعایت کنید. مثلاً تصاویر بزرگ و یا تعداد زیاد عکس، گاهی می تونه آزاردهنده هم باشه. کاربرپسند بودن سایت برای موتورهای جستجو هم اهمیت زیادی داره.

استفاده از برچسب یا Tag

یکی دیگه از کارهایی که می تونه برای ارتقا رتبه جستجوی ارگانیک کمک تون کنه، استفاده از برچسب یا Tag هست.

تو برچسب ها می تونید کلمات کلیدی پر بازدیدتون رو استفاده کنید. در واقع از صفحات موفق تون برای بالا بردن بازدید صفحات تازه ایجاد شده کمک بگیرید.

برچسب ها بین صفحاتتون یه جور اتصال و پیوستگی هم ایجاد می کنن و موتورهای جستجو رو هم به دنبال خودشون می کشونن.