اگه یادتون باشه و با ما همراه بوده باشین ما قبلاً راجع به فرایند تغییر سایت از http به https و مزایا و دلایل اون صحبت کردیم. اما شما باید به این مزایا و خوبی‌ها آگاه باشین که طبق بررسی‌هایی که روی سئو و ترافیک سایت‌ها انجام شده، ما شاهد کاهش ترافیک سایت پس از https هستیم که لازمه به این مورد و دلایل اون در این مقاله بپردازیم. البته ما در پایان یه ابزار مناسب سئو و مقابله با کاهش ترافیک سایت هم به شما معرفی می‌کنیم که قطعاً برای شما کاربردی خواهد بود.

پس با ما در طول این یادگیری همراه باشین:

سئو و دلایل کاهش ترافیک سایت پس از https

کاهش ترافیک سایت پس از https

مسائل مربوط به قوانین دامنه ها

وقتی که شما سایت خودتون رو از http به https تغییر می‌دین، باید مطمئن باشین که همه ورژن‌های سایت شما به نسخه صحیح https منتقل می‌شن.

ما برخی از سایت‌ها رو بازدید کردیم که نسخه http://www  اون سایت به صفحه https صحیح هدایت و منتقل شده، اما اگه شما بیاین //:http اون سایت رو بدون www تایپ کنین، وارد یه صفحه غیرامن و نامربوط می‌شین.

بنابراین مهمه که در همون ابتدای تغییر، در مورد درستیِ https سایت خودتون مطمئن باشین. این جوریT هر کسی که می‌خواد به سایت شما دسترسی پیدا کنه، در نسخه صحیح https قرار می‌گیره و شما شاهد کاهش ترافیک سایت پس از https نمی‌شین. این یعنی یه قدم به هدف خود نزدیک شدین.

عدم هدایت صحیح url ها

کاهش ترافیک سایت پس از https

وقتی سایت شما به https تغییر پیدا می‌کنه باید مطمئن باشین که در طول این تغییر هر url 301 به معادل https خودش به درستی هدایت شده. برای مثال ما سایت‌هایی رو بازدید کردیم که صفحه اصلی سایت به درستی به نسخه https هدایت می‌شه، اما برای صفحات داخلی این اتفاق نمی‌افته و سایت خطا می‌ده.

بنابراین اگه پیوندهای داخلی هستن که کاربران رو به سمت نسخه http صفحه شما میفرستن و اونها رو به نسخه https  سایت هدایت نمی‌کنن، برای شما کاهش ترافیک وبسایت پس از https به همراه داره و البته ممکنه که منافع ناشی از اون لینکها رو هم از دست بدین.

البته الان در بعضی از موارد گوگل ممکنه بتونه به درستی هم‌سان بودن نسخه http و https صفحات سایت رو تشخیص بده و رتبه‌بندی سایت شما رو بر اساس تغییر به https درست، به سرانجام برسونه.

اما با همه این امکانات، قرار نیس که شما وظایف و تعهدات خودتون رو به دست گوگل بسپرین و خودتون از وظایف تعریف شده خلاص کنین!!!

در نتیجه انجام این کار رو به طور پیشفرض روی دوش خودتون ببینین.

در این بین اگه شما هم صفحات http و هم https خودتون رو به صورت فعال نگه داشته باشین، باعث ایجاد محتوای تکراری و غیرمفید برای گوگل و موتور جستجو می‌شه. به عبارتی بعداً در رابطه با موضوع رتبه‌بندی سایت‌ها شما به مشکل برمی‌خورین.

حالا اگه سایت کوچکی دارین، ممکنه خیلی مهم و جنجال‌برانگیز به نظر نرسه؛ چون گوگل اون سایتی که دارای شرایط رتبه‌بندی بهتر هست رو در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌ده. اما، اگه دارای سایت بزرگی هستین، داشتن هم‌زمان http و https باعث دو برابر شدن تعداد صفحات داده شده برای خزندگی به خزنده گوگل می‌شه که دقیقاً بودجه خزیدن سایت اصلی شما رو کاهش می‌ده و ممکن است منجر به عدم صرف وقت Google برای خزیدن صفحات با کیفیت بالا بشه.

نکته
برای یادآوری مجدد بدونین پیوندهایی که به نسخه http صفحه و برخی دیگر به نسخه https اون اشاره داشته باشن، منجر به کم شدن رتبه صفحه شده و به سایت شما ضربه‌ای اساسی خواهد زد.

عدم به‌روزرسانی موارد کنونیکال Canonicals

کاهش ترافیک سایت پس از https

برچسب canonical به موتورهای جستجو اطلاع می‌ده نسخه‌ای از سایت که قراره ایندکس بشه کدوم یکی است. اگه صفحه https شما دارای یه برچسب کنونیکال باشه که به نسخه http اشاره داشته باشه، موتورهای جستجو دچار سردرگمی می‌شن و نمی‌دونن کدوم صفحه رو باید ایندکس کنن. همین مورد می‌تونه باعث کاهش ترافیک سایت شما پس از https بشه.

البته باز هم امکان این که گوگل بتونه خودش این موارد رو شناسایی کنه هست اما این اتفاق همیشه نمیفته! پس نباید به عنوان صاحب سایت نسبت به مسئولیت‌های خود برای حفظ سایتتون بی‌توجه باشین.

اگه دست به تغییر سایت از http به https بزنین، باید پیوندهای داخلی صفحات رو هم به روز کنین تا بتونن به نسخه‌های https سایت هدایت بشن. در غیر این صورت همین عدم به‌روزرسانی به ظاهر ساده، باعث کاهش ترافیک وب سایت پس از https می‌شه.

حالا اگه همه پیوندهای داخلی سایت شما به صورت نسبی، یعنی به شکل /https://www.domain.com/page1 باشن، می‌شه از این مرحله به سادگی صرف‌نظر کرد. اما اگه پیوندهای داخلی شما همون پیوندهای مطلق و ثابتی هستن که به صفحات http اشاره می‌کردن، باید ریدایرکت‌ها رو دنبال کنن تا به صفحه نهایی برسن.

اعتقاد عمومی بر این هست که هربار لینک‌های داخلی ریدایرکت‌ها رو دنبال می‌کنن مقداری کاهش در رتبه‌بندی سایت https شما دیده می‌شه. اما با این حال، این فرضیه ممکنه که فقط یه شایعه باشه چون اخیراً جان مولر از جانب گوگل اعلام کرده که هنگام هدایت http به https هیچ ضرری در رتبه صفحات ایجاد نمی‌شه. پس دیگه نیازی به نگرانی از جانب رتبه‌بندی گوگل نیست.

مشکلات محتوای مختلط

ظاهراً این مورد نباید باعث کاهش ترافیک سایت پس از https و کاهش رتبه‌بندی سایت بشه اما باید گفت که مسئله مهمی تلقی می‌شه.

اگه شما دارای صفحه https هستین، اما از تصاویر یا اسکریپت‌هایی استفاده می‌کنین که در صفحات http در حال میزبانی شدن هستن، مرتب اخطار «غیر ایمن» رو دریافت خواهید کرد.

بنابراین این وظیفه و مسئولیت بر دوش شماست که وقتی به سایت خودتون رو از http به https ارتقا می‌دین، باید کل صفحات https شده سایت رو شخم بزنین تا مبادا مواردی مانند موارد بالا یعنی موارد میزبانی اشتباه http، در صفحات سایت جا مونده باشه. و باعث دردسر شما و کاربران بشه.

عدم به‌روزرسانی نقشه سایت ها

شما وقتی وب سایت خودتون رو به https می‌دین، باید اطمینان داشته باشین که یه نقشه سایت جدید برای گوگل تعریف کردین.

البته باز هم باید بگیم که حتی اگه شما این کارو هم انجام ندین و نظارتی رو نقشه جدی سایت خودتون نداشته باشین، گوگل ممکنه که بتونه یه چیزهایی در این رابطه کشف کنه اما یادتون باشه که ما قرار نیست همه امور خودمون رو به دست گوگل بسپریم و به اون اعتماد کنیم. صاحبان اصلی و واقعی سایت‌ها شما هستین.

عدم بارگیری پرونده Disavow یا رد کردن در https

Google همچنان نسخه‌های https و http یه سایت رو به عنوان سایت‌های مختلفی در نظر می‌گیره و اگه شما از کنسول جستجوی گوگل دارین استفاده می‌کنین، باید ویژگی جدیدی برای نسخه https وبسایت خودتون ایجاد کنین.

به عبارتی اگه شما پرونده یا ابزار رد کردن Disavow دارین، باید حتماً اون رو در نسخه https سایت خود بارگذاری کنین. به عبارتی اگه این کار رو نکنین، اساساً تمام پیوندهایی رو که ساعت‌ها صرف رد کردن اونها کرده بودین رو مجدداً مشاهده می‌کنین.

نبود اطمینان از منقضی نشدن گواهی شما

پرسش
فرض کنین که سایت شما در https در حال اجرا است و به طور ناگهانی گواهی امنیتی شما منقضی می‌شه.خب حالا چی می‌شه؟

وقتی Google سعی می‌کنه بازدیدکنندگان رو به سمت سایت شما بفرسته تا به هدف جستجوی خودشون برسن، اونها با هشداری بزرگ مبنی بر تموم شدن گواهی امنیتی شما مواجه می‌شن و مجبورن سایت شما رو ترک کنن. این شکلی شما دچار کاهش ترافیک وب سایت پس از https و بحران کمبود بازدید می‌شین.

حالا این اتفاق دو نتیجه منفی هم برای شما و هم برای کاربران در پی داره:

  1. تجربه کاربری بد برای مخاطبان
  2. کاهش ترافیک سایت پس از https

اینجاست که باید خوب حواس خودتون رو جلوگیری از کاهش ترافیک سایت خود جمع کنین!

مخفی نگه داشتن صفحات https

ما برخی از سایت‌ها رو دیده‌ایم که دارای صفحاتی قابل مشاهده با https هستن اما هنوز به طور کامل به https تغییر نکرده ان و ماهیتی http دارن. این موضوع تا وقتی مشکلی نیست که گوگل بتونه این صفحات رو کشف کنه. چون در غیر این صورت شما با مشکل کاهش ترافیک وبسایت پس از https مواجه می‌شین.

حالا اگه بخوایم این موضوع رو برای شما شفاف‌تر کنیم، باید به طور خلاصه بگیم این مشکل به معنی این هست که، کل سایت شما در نسخه http قرار داره اما یه نفر دیگه می‌تونه سایت شما رو به یه صفحه https پیوند بده و همچنین اون صفحه https به سایر صفحات https در سایت شما پیوند داخلی داره. حالا اگه Google بتونه صفحات https روپیدا کنه و البته هیچ نسخه Canonical‌ ی هم تعریف نشده باشه، گوگل نسخه https سایت شما رو ایندکس میکنه.

اما نکته‌ای که وجود داره  و باید به اون توجه بشه اینه که وقتی گوگل صفحات https شما رو ایندکس می‌کنه، کاربران هنگام ورود با اون اخطار بزرگ ناایمن که در موارد قبلی به طور جامع توضیح دادیم مواجه می‌شن. حالا اگه شما صفحات https در دسترس دارین ولی می‌خواین که همچنان با http کار کنین، باید برای جلوگیری از کاهش ترافیک سایت پس از https برچسب متعارف مناسبی رو به نسخه https بچسبونین که به http اشاره کنه و گوگل همون رو برای شما فهرست‌بندی کنه.

راه‌حل مقابله با کاهش ترافیک سایت پس از https

بذارین دوباره سوال همیشگی این چند وقت رو بررسی کنیم: آیا باید وب سایت خودتون رو از http به https منتقل کنین؟

اگر روند فعلی و دنیای امروز رو با پیشرفت امنیت و تکنولوژی بخوایم بررسی کنیم، بی‌تردید سایت‌های شما برای بقای خودشون باید به شکل https باشن. به عبارتی وقتی که شما در حال راه اندازی یک سایت جدید https رو روی اون پیاده سازی می‌کنین، همه چیز آسون و ساده به نظر می‌رسه. اما متاسفانه باید گفت همونطور که الان در این مقاله متوجه شدین وقتی یه سایت موجود و فعال رو از http به https منتقل می‌کنین، همه چیز اونقدر هم ساده و آسون به نظر نمیاد.

در واقع انتقال و تغییر سایت از http به https یه تغییر بزرگ و فنی در SEO به حساب میاد. گاهی اوقات، مردم در همین نقطه هست که اشتباه کرده و شروع به از دست دادن ترافیک SEO  و کاهش ترافیک وبسایت پس از https می‌کنن.

با این وجود خبر خوب برای شما این هست که اگه همه مراحل قبل و بعد از انتقال سایت خود از http به https رو درست و به جا دنبال کنین، می‌شه به سرعت از این اتفاق امر جلوگیری کرد.

چند ابزار وجود داره که به ما اجازه می‌ده تا بتونین به درستی SSL رو بررسی کنین اما از طرفی اونها ب سئو اختصاصی ندارن. این ابزارها معمولاً پیاده‌سازی گواهی متعارف Canonical و SSL رو بررسی می‌کنن. این ابزار پس از انتقال سایت به https برای حساب‌رسی سئو کافی و جامع نیستن.

و اما پس راه‌حل درست چیه؟

SEMrush

SEMrush

SEMrush که محبوب‌ترین ابزار سئو است، اخیراً ویژگی جدید پیاده‌سازی https رو در برنامه سئو سایت خودش اضافه کرده است. همونطور که بعضی از شما می‌دونین، SEMrush جامع‌ترین ابزار حساب‌رسی https SEO است که ما تا الان با اون برخورد داشته‌ایم و امروز هم به عنوان مخلص کلام به شما معرفی کردیم.

بنابراین اگه شما اخیراً سایت خودتون رو از http به https منتقل کرده این و متوجه کاهش ترافیک سایت پس از https شدین یا اگه قصد دارین در آینده سایت خودتون رو به https که لازم و مفید هم هست منتقل کنین، لازمه که از ابزار SEMrush برای جلوگیری از کاهش ترافیک وب سایت پس از https کمک بگیرین.

در ضمن به یاد داشته باشین که ابزار SEMrush برای انجام خدمات از شما پول دریافت می‌کنه.

ما امروز تمام تلاش، تجربه و دانش خودمون رو به اشتراک گذاشتیم تا شما بتونین بدون عیب و نقص هم سایت خودتون رو از http به https ارتقا بدین و هم بتونین مانع کاهش ترافیک سایت پس از https بشین. به عبارتی، این کاهش ترافیک می‌تونه تمام زحمات و تلاش‌های شما رو در راه افزایش امنیت وب سایت از بین ببره پس قطعاً نباید نسبت بهش بی‌توجه باشین.

منتظر خبرهای خوب از جانب شما و مثل همیشه نظرات، سوالات و پیشنهادات شما هستیم.

به امید دیدار