چجوری بدون نمونه کار میتونیم مشتری بگیریم؟ چجوری یک تیم عالی استخدام کنیم؟ بهترین راه برای سازماندهی و مدیریت گردش کار آژانس چیه؟ چجوری باید نتایج رو به مشتری‌های خودمون ارائه بدیم و به طور کلی روش ساخت آژانس سئو چیه؟ وقتی آژانس ها با شرایط سازگار میشن و روش‌های جدیدی رو کشف میکنن، از ذهن خودشون کمک میگیرن و تحول مورد نیاز مشتری و صنعت رو به وجود میارن. در حال حاضر همه گیری، باعث متوقف شدن همه چیز شده. از جمله افراد و مشاغل رو در بعضی موارد مجبور به عقب نشینی کرده. اما سؤالی که قراره بررسی کنیم اینه: چجوری میتونیم اقدام به ساخت آژانس سئو در سال ۲۰۲۰ کنیم؟ در این مقاله از ارزیابی روند فعلی مصرف کننده تا چگونگی تغییر شرکای اصلی یک آژانس SEO بررسی خواهیم کرد.

شما میتونین از آموخته‌ها، ابزارها و بینش‌های خودتون استفاده کنین و استراتژی‌های خودتون رو در شرایط فعلی بهینه کنین. یک بخش تعاملی به شما امکان میده نوع جدیدی از آژانس های سئو رو ایجاد و چارچوب‌های مختلفی رو مشاهده کنین.

نحوه نگرش مشتریان در شرایط فعلی

از مارس ۲۰۲۰، همه ما شاهد تغییراتی در رفتار مصرف کننده، شیوه‌های جدید کار آنلاین و چشم انداز جهانی هستیم که تا حدی نگران کننده است. با توجه به عوامل استرس‌زایی که در مورد سلامتی و وضعیت مالی، عدم اطمینان از آینده و نرخ بالای بیکاری در جهان که به این شرایط دامن میزنه، ما باید نحوه خرید، زندگی و مصرف مردم رو از نزدیک زیر نظر داشته باشیم.

پیگیری تقاضا و بررسی روند جستجو به صورت سالانه، با استفاده از Google Ads به عنوان یک روش دقیق برای درک اونچه که پیرامون ما تغییر میکنه، یک راه همیشگیه. در واقع درک این که یک محصول یا یک رفتار برای همیشه تغییر کرده یا فقط بسته به شرایط موجود، یه سری از رفتارها عوض شده.

نباید فراموش کنیم که مردم در حال حاضر مستعد ارزیابی کالاها و خدمات ضروری و غیر ضروری برای استفاده روزانه خودشون هستن که برای تولید کنندگان بیش از حدمعمول ریسک داره. همه این عوامل بر دنیای کسب و کار آنلاین و غیر آنلاین مؤثرن. به خصوص برای ساخت آژانس سئو باید توجه ویژه‌ای به شرایط داشته باشیم. چرا؟ چون که بعیده رفتار جهانی به این زودی‌ها به حالت اولیه خودش برگرده و باید فعلاً به این موضوع عادت کنیم!

چرخه هایپ گارتنر

با نگاهی به وضعیت امروز مصرف کنندگان که میتونه درجه خاصی از آشنایی رو برای تیم SEO شما ثابت کنه، مهمه که گام بعدی رو بردارین. به وضعیت مشاغل و چگونگی ایجاد تغییرات جدید در مصرف کنندگان برای ایجاد گرایشات جدید که بر کل زنجیره اثر میذاره، نگاه کنین.

برای انتخاب مناسب‌ترین موارد برای ساخت آژانس SEO ، از لنزهای دیگه‌ای هم استفاده میکنیم مثل: چرخه هایپ گارتنر (Gartner’s Hype Cycle) که به طور خلاصه، چارچوب پیشنهادی گارتنر شما رو قادر میسازه تا دید وسیع‌تر و انتقادی‌تری نسبت به فناوری‌های نوظهور داشته باشین.

۱. تولد فناوری

اگرچه هنوز هیچ دوام تجاری وجود نداره، اما علاقه زیادی به پتانسیل یک فناوری جدید هست. به عنوان مثال هوش مصنوعی رو درنظر بگیرین که همه در مورد اون صحبت میکنن.

۲. قله انتظار

در این مرحله تکنولوژی معرفی‌شده وارد مرحله اجرا می‌شه و بسیاری از افراد که علاقه‌مند به استفاده از اون هستن در این مرحله ابتدایی اقدام به بهره‌برداری از اون می‌کنن. در این میان بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری در مورد محصول و خدمات ارائه شده وجود خواهد داشت.

۳. شیب سرخوردگی

شکست‌ها و پیش نرفتن دلخواه کارها در این مرحله باعث میشه تا تکنولوژی باعث دلسرد شدن عده‌ای از طرفداران و استفاده‌کنندگان بشه. در این مرحله بسیاری از تولیدکنندگان سرویس‌های خودشون رو قطع می‌کنن و سرمایه‌های خودشون رو وارد کسب‌وکارهایی می‌کنن که از این مرحله با موفقیت عبور کردن.

۴. سراشیبی روشنگری

با روشن شدن جنبه‌های مثبت تکنولوژی و فراگیرتر شدن استفاده از اون، شرکت‌های بزرگ بیشتری اقدام به استفاده از اونها میکنن، در این مرحله تعداد بسیاری از شرکت‌ها نمونه‌های جدیدتری از محصولات خودشون رو ارائه میدن.

۵. سطح سودمندی

با فراگیرتر شدن هر چی بیشتر تکنولوژی، جای پای خودتون رو در بازار محکم‌تر کنین و در بسیاری از بخش‌های بازار به صورت کاربردی محصولات خودتون رو ارائه بدین. در این مرحله تبدیل شدن به یک استاندارد امر رایجیه.

چرخه هایپ

۱. دورکاری به عنوان راه اندازی یک شرکت کامیاب

حتی قبل از بروز همه گیری، افزایش کار از راه دور قابل مشاهده بود. اگر این روند چیزی بین روش آزمایشی یا یک چارچوب تولیدی بود، با شتاب ناشی از Covid-19، دورکاری در حال تبدیل شدن به یک قسمت بزرگ شرایط جدیده. اخیراً ما شاهد محدودیت‌های جغرافیایی و تبدیل اون به محدودیت‌های زمانی بودیم. به ویژه برای شرکت‌های همگام و همزمان که بیشتر کارها رو باهم انجام میدن. اما چالش موجود همچنان نوآوری در سظح فناوری و فرآیندهای تجاری برای تغییر روند کار و در عین حال حفظ فرهنگ سازمانی قوی هست. علاوه بر این، این به معنای روش دیگه‌ای برای انجام استخدام، حمایت از رشد شغلی یا امکان برقراری ارتباطات اجتماعی در یک تیم هست. در واقع چون دورکاریه، دفتر کار هم نیازی نیست. Basecamp برای اولین بار این کار رو انجام داد.

۲. No-Code جای خالی “نرم افزار به عنوان یک فرآیند” رو پر میکنه

شرکت‌های نرم افزاری، در تلاش برای به دست آوردن کاربران بیشتر، توسعه راه حل‌های کاملاً شخصی رو شروع کردن که از ابتدا تا انتها بر روند تجارت تأثیر میذاره. به همین دلیله که ما شاهد تغییر تفکر در مورد نرم افزار هستیم. نه فقط یک ابزار، بلکه مجموعه‌ای از اقدامات که یک چارچوب تجاری خاص و یک بخش خاص از بازار رو دیکته میکنه.

به عنوان مثال، ابزارهایی مثل Zapier، Integromat امکان شخصی سازی جریان کسب و کار رو در سطح بالایی فراهم میکنه. اگر نیاز تجاری رو برای اجرا سریع و سفارشی سازی بالا در نظر بگیریم، یک روند خاص برجسته میشه. No-Code حرکتیه که در اون افراد بدون مهارت برنامه نویسی وبسایت ها، جریان‌هایی رو ایجاد میکنن. مثل اتصال دو سیستم با استفاده از رابط‌ها.

تبدیل جریان توسعه نرم افزار سنتی از مشخصات تجاری به پیاده سازی نرم افزار، No-Code اساساً به معنای زمان و هزینه کمتری برای کدگذاری و منابع بیشتر برای بهینه سازی فرآیندهای تجاری (بازاریابی، فروش و غیره) و کشف هست.

۳. تمایل مشاغل به آزمایش بیشتر در محیط دیجیتال

صحبت از کشف و آزمایش، همه گیری هر دو کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ رو مجبور کرده که به دنبال گزینه‌های دیگه‌ای باشن. چون دیجیتال به کانال اصلی برای کل قیف تبدیل شده. اگر یک مورد بازاریابی یا فروش عقب مانده‌ای وجود داره، زمان همه گیری، زمان بررسی اونها است. در واقع هم در مورد بازاریابی دیجیتالی و هم سنتی صدق میکنه. اما بحث اصلی ما بازاریابی دیجیتال هست.

چارچوب‌های دیجیتال سرعت گرفتن و ما چند سال جلوتر در زمینه پذیرش کسب و کار ظرف مدت این دوره پیش رفتیم. این امر پنجره‌ای از فرصت‌ها برای خلاقیت و نوآوری ایجاد میکنه. چون فرآیندهای کسب و کار بیشتر در محیط‌های دیجیتال حرکت میکنن. از بهینه سازی زیرساخت‌های دیجیتالی تا ایجاد محوری در مدیریت مشتری و ارتباطات، تجدید رفتار در سفرهای مشتری و حتی شناسایی بخش‌های جدید، Niche و بازارهایی که دیگه الان در دسترس نیستن. این همچنین به معنای سیلی از نیازها و داده هست که آژانس سئو از دانش خودشون برای درست کردن آژانس SEO استفاده میکنه.

۴. جستجو و کشف تکه تکه

در ایالت متحده، بیش از نیمی از مصرف کنندگان به جای جستجوی Google، آماری که احتمالاً از اون خبر دارین، کار خودشون رو در آمازون شورع کردن. گوگل هم از این روند آگاهه و باعث بهبود روند میشه. با دیجیتالی سازی سریع کسب و کار پس از Covid 19، روند تجزیه و تحلیل جستجو و کشف به سرعت با نرخ بالاتری شتاب گرفته. آیا همه این شرایط و مواد میتونه باعث به وجود آمدن یک نوآوری و خلاقیت بشه؟

۵. شبکه‌های تجاری چیزی نیستن که قبلاً استفاده میشدن

به طور چشمگیری، همه گیری، شبکه‌های تجاری رو تحت تأثیر قرار داده. اولین موج پاسخ به این رویداد، انتقال به رویدادهای آنلاین، اجلاس‌های مجازی و انواع وبینارها بود. اما همچنین بحث‌ها و گفتگوهای غیر رسمی و جلسات فروشی که وجود دارن برای حفظ کیفیت تعامل باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرن. مثل دورکاری، مرزهای جغرافیایی، دیگه برای یافتن فروشندگان یا ارتباط با اونها نگران کننده نیست.

این امر فضای زیادی رو برای خلاقیت در طراحی فرآیندهای جدید شبکه باقی میذاره. زمین تا چند ماه دیگه چجوری خواهد بود؟ جلسات فروش یا درست کردن آژانس سئو به چه شکلی میشه؟ احتمالاً برای پاسخ به این سؤال‌ها، عامل جدیدی در حال شکل گیری هست و شاید باعث به وجود اومدن نوآوری بشه.

ساخت آژانس سئو

۱۲ توصیه علمی برای ساخت آژانس سئو

۱. مطبوعات کارآفرین

اگر تمام وقت خودتون رو صرف نظارت بر کار رسانه‌ها میکنین، کاملاً تمرکز خودتون رو بر روی اهدافی که مد نظر داشتین از دست میدین.

۲. رئیس شغل شخصی

این واقعیت رو بپذیرین که اگر شما کسب و کار خودتون رو دارین و اداره میکنین، دیگه رئیس خودتون نیستین. در حقیقت شما هنگام اداره شرکت شخصی خودتون، تعداد زیادی رئیس دارین. از جمله مشتریان، تأمین کنندگان، بانک و هم تیمی‌های شما. همه اینها رئیس‌های شما هستن.

۳. بازار اصلی

بر بازار اصلی خودتون تمرکز کنین. اگر طرحی اشتباه انتخاب کنین، محصول یا خدمات شما موفقیت آمیز نخواهند بود.

۴. شفافیت

سئوکاران برای فروشندگان اتومبیل دست دوم در وب سایت، شهرت بدی دارن. تنها راه مبارزه، صداقت و شفافیت هست. شما باید با مشتریان خودتون در مورد این که کی هستین و چه محدودیت‌هایی دارین و چه نتیجه‌ای رو باید انتظار داشته باشن، صادق باشین.

۵. روش و رویکرد

یک روش و رویکرد تنظیم کنین. این به شما کمک میکنه تا نه تنها ایده‌های خودتون رو به مشتریان خودتون ارائه بدین، بلکه کارها و روند پیشرفت رو هم نشون بدین.

۶. محصول مناسب

یک محصول مناسب تولید کنین. شما از اول یک محصول یا راه حل مناسبی ندارین ولی با ارائه نتایج، به تدریج کار خودتون رو شروع کنین. اگر این کار رو نکنین، کارها از اول منظم پیش نمیرن.

۷. سازگاری

چابک باشین و سازگاری رو یاد بگیرین. با هر الگوریتم جدیدی که گوگل راه اندازی میکنه، با اونچه که مشتری درخواست میکنه و هرچیزی که در آینده پیش میاد باید سازگار شین.

۸. سرعت عمل

حرکت کنین و خیلی سریع کارها رو پیش ببرین. نمیتونین همه کارها رو همزمان انجام بدین. بنابراین روی چند وجه تمرکز کنین اگر مهارتش رو دارین. بهتره در یک مورد متخصص باشه تا در همه موارد متوسط باشین.

۹. پروفایل

یک پروفایل بسازین و تخصص خودتون رو به اشتراک بذارین. فرصت‌هایی رو برای آموزش مهارت‌های خود به صورت رایگان مثل پیوستن به جلسه ملاقات، انتشار مطالب در وبلاگ و غیره جستجو کنین. این یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی هست که میتونی برای درست کردن آژانس سئو بردارین.

۱۰. توضیحات و مطالعات

سعی کنین توضیحات و مطالعات موردی رو در اسرع وقت دریافت کنین. اینها نشونه اعتماد مشتریان به شما هستن و نشون میدن که شما به عنوان مشاور، چه کسی هستین.

۱۱. اعداد گرا

بیشتر از مشتریان خودتون اعداد گرا باشین. در مورد بازده سرمایه گذاری، درآمد و سودهای تولید شده صحبت کنین. اگر بیش از یک رتبه متوسط و نمره، دید بیشتری گزارش کنین، مردم با جدیت بیشتری برخورد میکنن. اونها دقیقاً میخوان بدونن که کارهای شما چه تأثیری بر تجارت اونها داره. آیا اونها سال دیگه درآمد بیشتری کسب میکنن یا نه. شما باید هنگام ساخت آژانس سئو خودتون به عنوان مشتری به این سؤال‌ها پاسخ بدین.

۱۲. ابزارها

ابزارها نمیتونن همه کارها رو انجام بدن. در واقع ابزارها فقط ۱۰ درصد کار رو انجام میدن. ۹۰ درصد مابقی کار به عهده افراد تیم هست. پس برای موفقیت در ساخت آژانس سئو ، برای انتخاب هم تیمی‌ها وقت بذارین.

از ارزیابی حیاتی گرایش‌های کلان مصرف کننده در برابر جستجو داده تا روند تسریع کسب و کار در شرایط فعلی، ما در حال ترسیم تصویری از فضا نمایندگی جدید هستیم. کدوم یک از عوامل همیشگی و کدوم یک فقط محرکی در چرخه هایپ هستن؟ امیدواریم که این مقاله تونسته باشه به شما در درست کردن آژانس SEO کمک شایانی کرده باشه. اگر حس میکنین که مقاله مفیدی بوده و به شخص دیگه‌ای هم کمک میکنه، پس اون رو به اشتراک بذارین. موفق باشین.