ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک چگونه امکان پذیره؟ فیس بوک اعلام کرده است که پیام رسان فیسبوک و سرویس‌های پیام رسانی مستقیم اینستاگرام در یک سیستم ادغام می‌شن. این ادغام امکان پیام رسانی مشترک در هر دو پلتفرم و همچنین تماس‌های ویدیویی و استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای کشیده شده از هر دو پلتفرم رو فراهم می‌کنه. در حال حاضر این ویژگی هنوز به استرالیا نرسیده. مدیر عامل فیس بوک ، مارک زاکربرگ در سال گذشته از برنامه‌های ادغام مسنجر، دایرکت اینستا و واتس اپ در یه تجربه پیام رسان متحد خبر داد.

آمار و اطلاعات
ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک ممکن شد!

هدف اصلی این کار، مدیریت رمزنگاری پایان به انتها در کل اکوسیستم پیام رسان بود.

علت اصلی ادغام چیه؟

ظاهراً در پی چندین رسوایی تبلیغاتی، این مسئله ( ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک ) بخشی از تمرکز مجدد فیس بوک بر حریم خصوصی بود. نکته قابل توجه در این مورد حفاظت ضعیف از داده‌ها بود که به شرکت مشاور سیاسی کمبریج آنالیتیکا اجازه داد اطلاعات مربوط به ۸۷ میلیون حساب فیس بوک رو بدزده و از اونها برای هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا استفاده کنه. در بیانه‌ای که در مورد ادغام جدید منتشر شد، مدیر عامل اینستاگرام ، آدام ماسری نوشت: از هر سه نفر معمولاً یک نفر به سختی به یاد میاره که کدام چت خاص رو پیدا کنه. با استفاده از این به روز رسانی در این مورد راحتین بدون فکر کردن در مورد این که برای دسترسی به دوستان یا خانواده خود از چه برنامه‌ای استفاده کنین. حتی این کار راحت‌تر خواهد بود.گرچه به نظر می‌رسه بی ضرر باشه، اما به احتمال زیاد فیس بوک در تلاشه تا برنامه‌های خود رو غیرقابل تفکیک کنه. هرچند یک احتمال دیگه هم وجود داره. ممکنه این شرکت تلاش کنه تا اینستاگرام و واتس اپ رو بفروشه.

باهم و با فیسبوک

ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک

ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک مستقیم به ویژگی‌های ارائه شده در طی همه گیر شدن کرونا، مانند ابزار «تماشای باهم» برای مسنجر گسترش پیدا می‌کنه. همونطور که از اسمش پیداست، این مورد اجازه میده تا کاربران فیلم‌ها با هم و در زمانی واقعی تماشا کنن. حالا هر دو پیام رسان و کاربران اینستاگرام بدون توجه به این که در چه برنامه‌ای هستن، می‌تونن از اون استفاده کنن. با ادغام، چالش‌های جدید حریم خصوصی ظاهر می‌شه. فیس بوک قبلاً این موضوع رو تایید کرده. این چالش‌ها با وجود سیاست حفظ حریم خصوصی گسترده فیس بوک که برای هر برنامه در خانواده برنامه خود اعمال می‌شه، وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، در اکوسیستم پیام رسان ادغام شده جدید، کاربری که قبلاً در مسنجر بلاک کردین، به طور خودکار در اینستاگرام بلاک نمی‌شه. بنابراین فرد بلاک شده می‌تونه درهای زیادی رو برای سوءاستفاده غیرمنتطره آنلاین باز کنه.

چرا این مسئله برای مارک زاکربرگ خوبه؟

ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک مرحله اول و نقشه کامل فیس بوک برای ادغام رمزگذاری شده واتس اپ، دایرکت اینستاگرام و مسنجر بود. روشی که نتیجه روشنی داره. اولاً رمزگذاری end to end به این معنی هست که فیس بوک هر چیزی رو که از طریق ابزار پیام رسانش عبور می‌کنه، کاملاً انکار می‌کنه. نمی‎تونه پیام‌ها رو ببینه. اگرچه این مسئله ممکن از نظر حریم خصوصی کاربر خوب باشه، اما همچنین این مسئله به اون معنی که اگه از طریق این ابزارها اتفاق بیفته، از زورگویی گرفته تا کلاهبرداری، فروش غیرقانونی دارو و غیره، پلیس نمی‌تونه کنترلی داشته باشه. این مسئله باعث می‌شه تا فیس بوک به دلیل استفاده بد و مخرب یا غیر قانونی از خدمات خود، سرزنش نشه. تا اونجا که تعدیل پلتفرم پیش میره، فیسبوک به طور مثال نامرئی میشه.

نکته
لازم به ذکر است که تعدیل کردن گران و پیچیده است.

این مواردی که گفتیم همه، خبرهای خوبی برای مارک زاکربرگ هست. خصوصاً وقتی فیس بوک مورد حملات ناباوری و مطمئن نبودن کاربران قرار می‌گیره. حالا سراغ دلیل دوم برویم. زمانی که ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک اتفاق می‌افته، به لحاظ عملکردی، دیگه پلتفرم‌ها جدا نخواهند بود. اونها همچنان به عنوان برنامه‌های جداگانه با برخی از ویژگی‌های جداگانه وجود دارن، اما حجم گسترده‌ای از داده‌های شخصی موجود در اونها در یه پایگاه داده مشترک و عظیم هستن. ادغام عمیق‌تر به فیس بوک اجازه میده تا کاربران رو از نزدیک بشناسه. علاوه بر این، این توانایی استفاده از این بینش جدید رو برای هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات بیشتر و گسترش بیشتری خواهد داشت.

ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک

سرانجام و شاید نگران کننده‌ترین نکته این موضوع هست که فیس بوک با ادغام برنامه‌های خود می‌تونه به طور قانونی به شکایات علیه ناامنی پلتفرم خود پاسخ بده. به این صورت که می‌گه نمی‌تونه اینستاگرام یا واتس اپ رو از پلتفرم اصلی فیسبوک جدا کنه، چون در حال حاضر، این دو تا اپ، برای خیلی ها همه چیز هستن. اگه نشه اونها رو از هم جدا کرد، به هیچ وجه فیس بوک نمی‌تونه اینستاگرام یا واتس اپ رو بفروشه، حتی اگه بخواد.

۱۰۰ میلیارد پیام در روز

ترافیک پیام رسانی از طریق پلتفرم فیس بوک بسیار گسترده هست و بیش از ۱۰۰ میلیارد پیام روزانه ارسال می‌شه. این مسئله طی بیماری همه گیر کووید ۱۹ افزایش یافته. با توجه به حجم گسترده پایگاه داده کاربران، فیس بوک همچنان به رقابت خود ادامه میده. نگرانی در مورد انحصار شرکت، خالی از لطف نیست. محققان و کارمندان فیس بوک خواستار تقسیم این شرکت شدن به صورتی که اینستاگرام و واتس اپ دوباره از هم جدا بشن. همین چند ماه پیش فیس بوک ابزار Reels رو در اینستاگرام خود منتشر کرد که شباهت زیادی به تیک تاک داره. یه برنامه اجتماعی دیگه که جهان رو فرا گرفته. به نظر می‌رسه این موضوع فقط نمونه دیگه‌ای از تلاش فیس بوک برای استفاده از اندازه گسترده شبکه خود برای خنثی کردن رقابت فزاینده هست. شاید این کمک ناخواسته باشه اما احساسات ضد چینی دونالد ترامپ رییس جمهور قبلی ایالات متحده هم به این موضوع کمک کرد. اگه رقابت برای تشویق نوآوری و تنوع مهمه، جدیدترین پیشرفت فیس بوک هر دو مورد رو دلسرد می‌کنه. ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک بیشتر فیسبوک و خدمات اون رو در زندگی مصرف کنندگان فرو می‌بره و جدا کردن اون رو دشوار می‌کنه. این موضوع مطمئناً از رفتار انحصاری دور نیست.

ویژگی‌های جدید اینستاگرام بعد از ادغام

این موارد همه ویژگی‌های جدیدی هست که بعد از ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک به دایرکت اینستاگرام وارد شده:

  • Cross-platform Messaging: با استفاده از هر دو برنامه برای ارسال پیام و پیوستن به تماس‌های ویدیویی، به طور یکپارچه با افراد در اینستاگرام و مسنجر ارتباط برقرار کنید.
  • تماشای با هم: تماشای ویدیوها در فیس بوک واچ، Reels، IGTV، نمایش‎های تلویزیونی، فیلم‌ها و موارد دیگه با سایر کاربران در زمان تماس ویدیویی.
  • حالت ناپدید شدن: حالت گپ که پیام‌های مشاهده شده پس از مشاهده یا زمان بستن چت، ناپدید می‌شن.
  • Selfie Stickers: این روشی جدید برای واکنش به پیام‌ها هست. ترکیبی از بومرنگ و ایموجی و سلفی!
  • Chat colors: چت‌های خود رو می‌تونین با پالت رنگ، رنگ‌آمیزی کنین. این نوعی شخصی سازی برای شما هست.
  • واکنش‌های ایموجی‌های سفارشی: از میان شکلک‌های مورد علاقه خود میانبر ایجاد کنین تا سریع به پیام‌ها واکنش نشون بده.
  • باز ارسال: در این حالت می‌تونین محتوا رو همزمان با حداکثر ۵ دوست یا گروه به اشتراک بذارین.
  • پاسخ‌ها: مستقیماً به یه پیام خاص در گپ خود پاسخ بدین.
  • جلوه‌های پیام متحرک: استعداد بصری خود رو به پیام دارای جلوه‌های متحرک برای ارسال، اضافه کنین.
  • کنترل پیام: شما تصمیم می‌گیرین چه کسی می‌تونه مستقیماً به شما پیام بده و چه کسی نمی‌تونه این کار رو انجام بده.

اینستاگرام

گذشته از ویژگی‌های جدیدی که نام بردیم و کاربران می‌تونن استفاده کنن، تغییر اصلی که باید از اون آگاه باشین این که چه کسی می‌تونه به شما پیام بده. افرادی که از مسنجر فیس بوک استفاده می‌کنن، الان می‌تونن بدون نیاز به بارگیری برنامه جدید در اینستاگرام با شما تماس بگیرن یا بالعکس! پیام‌ها و تماس‌های افرادی که از اینستاگرام استفاده می‌کنن در برنامه اینستا باقی می‌مونه. فیس بوک ادعا داره که حتی روش‌های بیشتری برای اتصال به مرور زمان اضافه می‌شه. برخی از این ویژگی‌ها مثل واکنش‌های ایموجی‌های سفارشی و برچسب‌های سلفی، ابتدا در اینستاگرام در دسترس قرار می‌گیره و پس از اون به مسنجر می‌ره.

این به روز رسانی برای شما چه معنایی داره؟

ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک به وضوح دسته‌ای از ابزارها و ویژگی‌های جدید و همچنین اتصال بهتر در فیس بوک و اینستاگرام و واتس اپ رو ارائه میده. اما آیا این مسئله ارزش ایجاد این تغییر رو داره؟ یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که در به روز رسانی وجود داره اینه که حساب‌های اینستاگرام و فیس بوک افراد بیش از حد به هم متصل هستن. به طور واضح باید بگیم که برخی از افراد ممکنه دلشون نخواد هویت واقعی اونها در فیس بوک به حساب اینستاگرام اونها پیوند داده بشه یا با اونها مرتبط بشه. معاون طراحی مسئول برای مسنجر، تیمی که مسئولیت به روز رسانی رو به عهده داشت، قبل از عرضه اون در مورد این موضوع بحث کردن. این طراح در بیانیه اخیر خود گفت: ما اصلا نمی‌خواهیم که هویت رو از طریق برنامه‌ها فاش کنیم، به همین دلیل فیس بوک به کاربران این اجازه رو میده، در صورت انتخاب خودشون، پیام‌های بین برنامه رو غیر فعال کنن. شما تنها کاری که باید بکنین این که تنظیمات حریم خصوصی خود رو به روز کنین. در هر صورت به روز رسانی در حال حاضر اختیاری هست. به این معنی که کاربران می‌تونن گزینه انصراف رو هم انتخاب کنن اما این مسئله ممکن هست که در آینده تغییر کنه. زمانی که اینستاگرام این به روز رسانی رو برای کاربران کشورهای بیشتری باز کنه.

آیا شما با ادغام دایرکت اینستا و مسنجر فیسبوک موافقید؟ ابزارها و تغییرات جدید اون رو دیدین؟ نظر شما در مورد این به روز رسانی چیه؟ به ما در کامنت‌ها اطلاع بدین.