یکی از مواردی که برای گسترش کسب و کار شما در اینستاگرام مهمه، داشتن یه تقویم محتوای اینستاگرام است که قبلاً در مقاله‌ای به توضیح مفصل اون پرداختیم و اما امروز می‌خوایم بهتون یاد بدیم که ساخت تقویم محتوای اینستاگرام به چه صورته!

به قول آقای بنیامین فرانکلین:

نقل قول
عدم برنامه ریزی، برنامه ریزی برای شکست است!

چند مزیت ایحاد تقویم محتوای اینستاگرام شامل موارد زیر است:

  • شما می‌تونین محتوای هر ماه رو فقط با یک نگاه چک کنین.
  • با دیدن محتوای خودتون، به راحتی می‌تونین تصور کنین که کجای کار هستین و قراره به کجا برین.
  • پست های شما و چیزی که دوست دارین درموردش حرف بزنین، هرگز تموم نمیشن!

مدیریت چندتا حساب اینستاگرامی بدون داشتن استراتژی‌های خوب و پست گذاشتن بی‌نظم و ترتیب فقط باعث سر در گمی و خراب شدن کار شما میشه.

اما خوشبختانه، داشتن یک تقویم محتوای مناسب اینستاگرام می‌تونه شما رو از هر بی‌نظمی و آشفتگی نجات بده و ما هم دقیقاً اینجاییم تا به شما یاد بدیم چطوری یه تقویم محتوای اینستاگرام بسازین و کار خودتون رو بهتر از قبل کنین.

مطمئناً، شما باید آماده باشین تا درباره رویدادهای فعلی پست بذارین، لایو داشته باشین، از طریق Instagram Stories با مخاطبان خودتون تعامل کنین و غیره.

اما خب حالا اگه همون موقع چیزی برای اشتراک گذاری وجود نداشته باشه، یا ایده‌های شما تموم شده باشن یا فید اینستاگرام شما به هم ریخته شده باشه چی؟! شما اصلاً نباید از خط کاری خودتون خارج بشین و هدف اصلی که داشتین رو فراموش کنین!

داشتن یه برنامه قبلی برای پستهایی که قراره بعداً آپلود کنین، بهتون کمک میکنه تا فرصت بیشتری برای ایده پردازی داشته باشین و همچنین بتونین یه انسجام خوبی رو در پست های خودتون حفظ کنین، اینطوری دیگه چیزی از قلم نمیوفته و شما می‌تونین خیلی حرفه‌ای کار خودتون رو پیش ببرین!

تحلیل رقابتی در اینستاگرام

قبل از شروع آموزش ساخت تقویم محتوای اینستاگرام بهتره در مورد چیزهایی حرف بزنیم که تو این راه کمک زیادی به شما می‌کنن، مثل تحلیل رفابتی!

اولین چیزی که باید متوجه اون بشین اینه که چه چیزی رو چه موقع پست کنین! یکی از بهترین راه‌ها برای برنامه ریزی محتوای شما، تجزیه و تحلیل رقبا و سایر حساب‌های اینستاگرام است.

در اینجا برخی از مزایای تجزیه و تحلیل رقابتی اینستاگرام رو برای شما لیست کردیم:

  • این کار به شما کمک می‌کنه KPI های (کلید شاخص عملکرد) خودتون رو ایجاد کنین،
  • به شما ایده‎هایی برای ایجاد محتوای جدید میده و
  • مقرون به صرفه است و در وقت و انرژی شما هم صرفه جویی میکنه (با ابزار مناسب).

چه محتوایی رو پست کنم؟

می‌تونین از نمایه اینستاگرام هر کدوم از رقبا دیدن کرده و میزان تعامل اونها رو به صورت دستی محاسبه کنین یا این که از ابزاری که در زیر بهتون معرفی می‌کنیم، استفاده کنین:

از ویژگی تحلیلی NapoleonCat برای تولید خودکار آمار و گزارش در مورد عملکرد رسانه های اجتماعی رقبا استفاده کنین. بعدش قطعاً می‌بینین که کدوم یکی از پست های اونها بالاترین میزان تعامل رو ایجاد می‌کنه و مخاطبان ازش بیشترین استقبال رو کردن! با این روش کلی در وقتی که باید صرف این کار می‌کردین، صرفه جویی میشه!

بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام

بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام

یکی دیگه از مواردی که باید قبل از ساخت تقویم محتوای اینستاگرام بهش توجه کنین اینه که زمان بندی شما برای آپلود پست ها به چه صورت باشه و دقیقاً تو چه تایمی پست خودتون ور منتشر کنین تا بیشترین بازدید و لایک رو دریافت کنین!

شما می‌تونین به راحتی بررسی کنین که رقیب‌هاتون چه تعداد پست رو در هر زمانی منتشر می‌کنن. یادتون باشه که مناطق زمانی شما ممکنه متفاوت باشه، بنابراین هنگام انجام تجزیه و تحلیل حواستون به جزئیات کمی باشه.

ابزار تحلیلی NapoleonCat می‌تونه تو موارد زیر هم به شما کمک کنه:

  • چه نوع محتوایی (عکس، بومرنگ و غیره) رو بهتره که پست کنین،
  • چه گروه هایی رو باید هدف قرار بدین (براساس تجزیه و تحلیل جمعیت شناسی مخاطبان رقابت شما)،
  • هر چند وقت یکبار باید به روزرسانی هایی رو انجام بدین و
  • کدوم هشتگ ها بهترین عملکرد رو دارن.

بسیار خب، پس از دونستن همه این موارد و زمان‌های دقیق، آماده میشین که برای ساخت تقویم محتوای اینستاگرام دست به کار شین. شما به یک تقویم محتوای اینستاگرام خیلی خوب نیاز دارین که ما در قسمت بعدی بهتون میگیم چطوری این کار رو انجام بدین:

ساخت تقویم محتوای اینستاگرام

برای تهیه تقویم محتوای اینستاگرام باید چندتا قدم مهم رو طی کنین که ما اونها رو برای شما لیست کردیم:

انتخاب دسته بندی مناسب

انتخاب دسته بندی مناسب

اول و مهمترین مورد در ساخت تقویم محتوای اینستاگرام اینه که شما باید دسته‌هایی رو پیدا کنین که به بهترین شکل نمایانگر حساب شما هستن. به نظر ما حداقل شیش تا دسته انتخاب کنین که بتونن به خوبی محتوا و موضوع پست های شما رو نشون بدن.
بعداً، حتی می‌تونین کتابخونه رسانه خودتون رو برچسب گذاری هم کنین تا پیدا کردن دسته بندی هایی که دارین خیلی راحت‌تر بشه.
به عنوان یک آشپز، دسته بندی های شما ممکنه شبیه زیر باشه:

  • عکس‌های صبحانه
  • محصولات وگان
  • دستور پخت غذای وگان
  • فیلم دستور تهیه غذا
  • و غیره
نکته
دسته بندی ها می‌تونن به صورت بصری و بیشتر درباره موضوعاتی باشن که در کپشنی که قراره بنویسین پوشش داده میشن. انتخاب دسته ها یک قسمت اساسی در ساخت تقویم محتوای اینستاگرام است و در وهله اول باید تقویم رو پر کنین.

آماده کردن کپشن مناسب

یکی از کارهای خیلی مهمی که باید برای ساخت تقویم محتوای اینستاگرام انجام بدین اینه که کپشن خودتون رو از قبل آماده کنین البته بدونین که نوشتن کپشن همیشه کار ساده‌ای نیست. یه کپشن طنز می‌تونه میزان تعامل با کاربر رو خیلی زیاد کنه، بنابراین باید وقت بذارین و اون رو با کیفیت بالا بنویسن. سعی کنین زیرنویسی ارائه بدین که کاربران رو به خودش جذب و اونها رو ترغیب به نظر دادن در مورد پست های شما کنه، یکی از راه‌های این کار شامل CTA یا سوال در پست شماست. اگه ذهن شما خالیه و هیچ ایده‌ای ندارین، می‌تونین با یه سرچ ساده تو گوگل، کپشن های خوبی رو ببینین و از اونها ایده‌های جدیدی بگیرین.

انتخاب هشتگ مناسب

یه ترفند کوچیک دیگه برای ساخت تقویم محتوای اینستاگرام اینه که به هر دسته‌ای که برای محتوای خودتون ایجاد می‌کنین، یه سری هشتگ اختصاصی اضافه کنین و اونها رو یادداشت کنین، این کار به شما کمک می‌کنه با محتوایی که خیلی به هم ربط دارن و نزدیک هم هستن، به افرادی دسترسی پیدا کنین که دنبال مطالب شما هستن.

آماده کردن پست ها ۲-۴ هفته زودتر

برنامه ریزی قبلی پست ها به شما اجازه میده تا روی اهداف استراتژیک بیشتری تمرکز کنین، اینطوری دیگه مجبور نیستین دائماً به ایده‌های دقیقه نودی برای ایجاد یه محتوای خوب بسنده کنین. برنامه ریزی همچنین به شما کمک می‌کنه تا تصویر کلی از اکانت خودتون ببینین و بتونین درک کنین که قراره با داشتن چنین انسجامی به چه سمتی حرکت کنین.

انجام دادن کار به صورت تیمی

کار تیمی

این نکته در ساخت تقویم محتوای اینستاگرام فقط درصورتی معنا پیدا می‌کنه که به عنوان عضوی از متخصصان شبکه های اجتماعی یا مجریان فعالیت کنین. در این صورت، کار مشارکتی روی یک تقویم در وقتی که می‌ذارین صرفه جویی میکنه و بهتون کمک می‌کنه تا یه جریان کاری واضحی رو ایجاد کنین.

ایجاد محتوای دسته‌ای

مثلاً شما یه آشپز هستین که دستورالعمل‌های پخت غذاها رو در روزهای یکشنبه پست می‌کنین! حالا پیشنهاد ما به شما اینه که محتوای دسته‌ای یا گروهی خودتون رو در روزهای خاصی ادیت کنین و اونها رو داخل تقویم محتوای اینستاگرام وارد کنین و یه برنامه ریزی عالی با برچسب گذاری خاص برای اونها ایجاد کنین و سر موقع اون موارد رو آپلود کنین.

نکته
برچسب گذاری به شما کمک میکنه تا بتونین محتواهای مرتبط به هم رو خیلی زود پیدا کنین و کارتون رو سریع‌تر انجام بدین.

پر کردن تقویم خود

پر کردن تقویم محتوای اینستاگرام

داشتن یه الگوی مناسب یکی از بهترین روش‌هاییه که شما می‌تونین با استفاده از اون محتوای خودتون رو آماده و سر وقت پست کنین.

دسته بندی ها رو انجام بدین و اونها رو به روزهای خاصی از هفته اختصاص بدین و سپس اطلاعات بیشتری درباره پست های خاص در تقویم اضافه کنین. کدگذاری رنگی به شما کمک می‌کنه تا دسته های مشابه رو در برنامه ماهانه شناسایی کنین.
خوبیه ساخت تقویم محتوای اینستاگرام به صورت ماهانه اینه که می‌تونین تاریخ‌های خاصی رو برای خودتون اضافه کنین و هر چیزی که می‌خواین رو به صورت منظم و مربوط معرفی کنین.

برای شروع کار با ایجاد تقویم محتوای اینستاگرام باید:

  1. دسته های مناسب رو انتخاب کنین،
  2. کپشن خودتون رو از قبل آماده کنین،
  3. هشتگ های خودتون رو برای هر دسته انتخاب کنین،
  4. پست های مورد نظرتون رو ۲ تا ۴ هفته زودتر آماده کنین،
  5. در صورت امکان، کار تیمی انجام بدین،
  6. ایجاد محتوای دسته‌ای رو فراموش نکنین،
  7. و در آخر هم تقویم خودتون رو با دسته بندی مناسب پر کنین.

اگه هر سوال یا نظری در رابطه با ساخت تقویم محتوای اینستاگرام دارین، می‌تونین اون رو با ما در میون بذارین.