پاندا نام رسمی یک الگوریتم به روزرسانی گوگل است که به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت محتوای تولید شده در نتایج جستجو و برای پاداش دادن به مطالب بی‌نظیر و ارگانیک ساخته شده است. در زمان راه اندازی الگوریتم پاندا شکایات کاربران در مورد افزایش تاثیر «محتوا» رو به گسترش بود.

الگوریتم پاندا بر اساس کیفیت محتوای صفحات به آن‌ها امتیاز می‌دهد و این الگوریتم گوگل در رتبه بندی وب سایت‌ها موثر است. وب سایت‌ها با بازسازی صفحاتی که محتوایی با کیفیت پایین دارند، اضافه کردن مطالب جدید با کیفیت بالا، حذف کلمات پرکننده و به طور کلی بهبود تجربه کاربری در رابطه با محتوا، رتبه خود را در آنالیز الگوریتم پاندا بهبود می‌دهند.

الگوریتم پاندا چیست؟

تاریخ انتشار اولیه این الگوریتم ۲۳ فوریه ۲۰۱۱

هدف اعلام شده از بروزرسانی الگوریتم پاندا گوگل، پاداش دادن به وب سایت‌های با کیفیت بالا و کاهش حضور وب سایت‌هایی با کیفیت پایین در نتایج ارگانیک موتور جستجوی است. همچنین در ابتدا با عنوان «کشاورز» شناخته می‌شد. براساس گفته‌های گوگل، فعالیت اولیه پاندا در طی چند ماه تا ۱۲ درصد از نتایج جستجوی زبان انگلیسی را تحت تأثیر قرار داده است. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حدود ۲۸ بار این الگوریتم آپدیت شده است.

حساسیت پاندا گوگل

بروزرسانی الگوریتم پاندا به تعدادی از پدیده‌های مشکل ساز در SERPهای گوگل اشاره کرد، از جمله:

الگوریتم پاندا

محتوای کوتاه

صفحات ضعیفی که تنها با تعدادی کلمه ساخته شده‌اند و در واقع کیفیتی هم ندارند و به اندازه کافی مطلبی را شرح و بسط نداده و مفهومی را به کاربر منتقل نمی‌کنند.

محتوای تکراری

محتوای کپی شده که در اکثر صفحات اینترنت ظاهر می‌شود. مسئله محتوای تکراری را می‌توانید در صفحات مختلف سایت مشاهده کنید، این صفحات ممکن است که بدون هیچ تفاوتی با کلماتی یکسان پر شده باشند. به عنوان مثال، یک شرکت تاسیساتی ممکن است ۱۰ صفحه ایجاد کند، یکی برای شهرهایی که در آن سرویس ارائه می‌دهد، با محتوایی که تقریباً در همه صفحات یکسان است و فقط نام آنها در شهر تغییر یافته است (به عنوان مثال «ما پکیج را در قزوین هم هواگیری می‌کنیم» در یک صفحه، در صفحه بعد «ما پکیج را در تهران هم هواگیری می‌کنیم» و «بعدی ما پکیج را در ورامین هم تمیز می‌کنیم و باعث حساسیت الگوریتم پاندا می‌شوند.

محتوای بی‌کیفیت یا باکیفیت پایین

صفحاتی که به دلیل نداشتن اطلاعات موثر و جذاب برای کاربران انسانی ارزشی ندارند.

نداشتن اعتبار

محتوای تولید شده توسط منابعی که معتبر تلقی نشوند.

مزرعه محتوا

تعداد زیادی محتوا از صفحات با کیفیت پایین، غالباً از سایر وب سایت‌ها جمع می‌شوند. به عنوان مثال، یک مزرعه محتوا ممکن است یک وب سایتی باشد که تعداد زیادی نویسنده را با دستمزد پایین استخدام می‌کند تا بتوانند مقالات کوتاهی را در زمان کوتاهی تولید کننده که طیف گسترده‌ای از موضوعات موتورهای جستجوگر را شامل می‌شود، آنان نیز محتوایی تولید می‌کنند که فاقد اعتبار و ارزش برای خوانندگان است، زیرا هدف اصلی فقط به دست آوردن رتبه بندی موتورهای جستجو به هر صورتی است.

محتوای بی‌کیفیت تولید شده توسط کاربر (UGC)

نمونه‌ای از این نوع محتوای کم ارزش تولید شده توسط کاربر، وبلاگی است که پست‌های وبلاگ مهمان را منتشر می‌کند که کوتاه، پر از خطاهای املایی و نگارشی و فاقد اطلاعات معتبر هستند.

نسبت بالای تبلیغات به محتوا

حساسیت الگوریتم پاندا به صفحاتی که بیشتر از تبلیغات پولی تشکیل شده‌اند تا محتوای اصلی.

محتوای ضعیف پیرامون لینک‌هایی که به نرم افزارهای همکاری در فروش اشاره می‌کنند.

وب سایت‌های مسدود شده توسط کاربران

سایت‌هایی که توسط کاربران انسانی یا مستقیماً در نتایج موتور جستجو یا با استفاده از یک برنامه افزودنی مرورگر Chrome مسدود می‌شوند، حاکی از داشتن کیفیت پایین هستند.

پاسخگویی به کوئری‌ها با محتوای نامتناسب و غیرمرتبط

صفحاتی که «قول» می‌دهند در صورت کلیک روی نتایج جستجو، جواب‌های مربوطه را ارائه می‌دهند، اما پس از کلیک با مطالبی روبه رو می‌شویم که با عنوان مطابقت ندارند و کاملا بی‌ارتباط هستند. به عنوان مثال، ممکن است یک صفحه وب سایت با عنوان «نمونه کارهای طراحی سایت» باشد، اما وقتی روی آن کلیک می‌کنید، ممکن است هیچ نمونه کاری وجود نداشته باشد یا ممکن است فقط یک صفحه از تبلیغات وجود داشته باشد و منجر به ناامیدی شود.

چگونه می‌توانم بفهمم که الگوریتم پاندا وب سایتم را جریمه کرده یا نه؟

یکی از علائم جریمه‌های احتمالی الگوریتم پاندا، افت ناگهانی در رتبه بندی ترافیک ارگانیک وب سایت شما یا رتبه مربوط به موتورهای جستجو است که مربوط به تاریخ شناخته شده بروزرسانی این الگوریتم است.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که بسیاری از موارد می‌توانند منجر به از دست رفتن رتبه و ترافیک شوند. این موارد شامل ظهور رقیب در بازار کسب و کارتان است (همیشه ناظر این موضوع باشید که چه کسی از شما پیشی می‌گیرد)، جریمه‌های دستی (بررسی کنسول جستجوی گوگل برای موارد گزارش شده)، افت علاقه فصلی مشتری (مانند خرید اسکی در ماه ژوئن) یا حتی بروزرسانی کاملاً متفاوت گوگل برخلاف آنچه که شما حدس می‌زدید.

چگونه از جریمه الگوریتم پاندا در امان بمانیم؟

در صنعت سئو، پاندا اغلب به عنوان الگوریتمی آپدیت شده نام برده شده که فرار از آن دشوار است. با این حال، با توجه به اینکه به روزرسانی پاندا به کیفیت وب سایت یا محتوای آن وابسته است، مراحل بازیابی عموماً به بهبود این کیفیت بر می‌گردد.

اقدامات رهایی که از جریمه الگوریتم پاندا انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • کنار گذاشتن شیوه‌های تولید محتوا به صورت حجمی
  • باز نویسی محتوای وب سایت به محتوایی باکیفیت، باارزش، اهمیت و معتبر
  • تجدید نظر در نسبت آگهی به محتوا یا نسبت لینک‌ها به محتوا به طوری که صفحات تحت سلطه تبلیغات یا لینک‌های خارجی نباشند.
  • اطمینان از اینکه محتوای یک صفحه مطابقت کامل با درخواست کاربر را دارد
  • حذف یا بازنویسی محتوای تکراری
  • بررسی دقیق و ویرایش محتوای تولید شده توسط کاربر و اطمینان از ارگانیک بودن، بدون خطا بودن و مفید بودن آن برای خوانندگان در صورت امکان
  • با استفاده از دستور روبات noindex، دستور nofollow برای مسدود کردن ایندکس شدن محتوای تکراری داخلی وب سایت یا محتواهای نزدیک بهم یا سایر عناصر مشکل ساز

درمجموع، وب سایت‌هایی که به طور مداوم محتوای ارگانیک و باکیفیت بالا را منتشر می‌کنند، از بروزرسانی الگوریتم پاندا نمی‌ترسند، اما اگر وب سایت شما از روش‌های غیرمعمولی که در بالا گفته شد استفاده می‌کند، ممکن است مورد جریمه پاندا قرار بگیرند. از دیدگاه عملی و تجار، بهترین کار برای اجتناب از جریمه پاندا، ایجاد برندی است که به عنوان یک مقام معتبر در حوزه خود شناخته شده و ایجاد یک وب سایت که با استفاده از محتوای عالی آن، به یک منبع قابل اعتماد برای کاربران تبدیل می‌شود.