ما به خوبی می‌دونیم که بدست آوردن رتبه و جایگاه مناسب در گوگل و داشتن SEO خوب چقدر مهمه و در واقع خواسته تمام کسایی هست که دارن توی دنیای سایبری تولید محتوا می‌کنند. تا حالا درباره این موضوع مقاله های زیادی توی سایت خودمون براتون قرار دادیم که بهتون پیشنهاد می‌کنیم بعد از خوندن این مقاله حتماً به سراغ اونها هم برید تا اطلاعات خودتون رو در این باره کامل کنید. ما توی این مقاله قصد داریم یکی از این موارد که ترتیب کلمات کلیدی در عنوان هست رو بررسی کنیم و براتون اهمیت و میزان اهمیت این موضوع رو روشن کنیم.

هر کسی که حتی یک کمی درباره SEO اطلاعات داشته باشه، میدونه که قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان اهمیت خیلی زیادی داره. حالا از کجا با این اطمینان داریم این حرف رو میزنیم؟ اظهارات اخیر John Mueller خیلی ها را برانگیخت که آیا این مسئله صحت داره؟ Barry Schwartz مقاله ای با عنوان Google: برچسب های عنوان یک سیگنال مهم برای رتبه بندی نیستند نوشت که توی اون مقاله از جانب جان مولر گفته:

نقل قول
( ما برای رتبه بندی از برچسب عنوان استفاده می‌کنیم، اما عنوان، مهمترین قسمت یک صفحه نیست. بنابراین ارزش نداره که ترتیب کلمات کلیدی در عنوان رو رعایت کنید تا به نوعی امیدوار باشید که به این ترتیب در گوگل رتبه بندی بشید.))

همین گفته جان مولر باعث شده خیلی ها به این فکر کنن که آیا روش رایج و همیشگی اطمینان از ترتیب کلمات کلیدی در عنوان هنوز مهم هست یا نه. بنابراین ما تصمیم گرفتیم خودمون امتحان کنیم و ببینیم که آیا این موضوع به حدی که بهش پرداخته شده مهم هست.

خب در اولین اقدام اومدیم ۳ تا کلمه کاملاً ساختگی و الکی که مطمئن بودیم براشون هیچ نتیجه ای توی Google وجود نداره رو جستجو کردیم. این کلمات glurglewart، snirklewagger و blabbynuffy هستن. نتیجه جستجو برای این ۳کلمه خیلی با مزه و جالب بود.

glurglewart:

ترتیب کلمات کلیدی در عنوان

snirklewagger:

ترتیب کلمات کلیدی در عنوان

blabbynuffy:

ترتیب کلمات کلیدی در عنوان

بعد هم در دومین اقدام اومدیم برای هر کلمه کلیدی ۴ مقاله نوشتیم. برای هر مقاله از کلمه کلیدی یک بار در عنوان تیتر اول و یک بار هم در پاراگراف اول مطالب استفاده کردیم. سپس محتوایی نوشتیم که اصلاً معنایی ندارن و صرفاً برای آزمایش بودن. می‌تونستیم از spun یا autogenerated content استفاده کنیم، اما در اصل می‌خواستیم مطمئن باشیم که متن ها از نظر قواعد انگلیسی درست هستن.

این متنی هست که برای کلمه glurglewart نوشتیم و روی گوگل قرار دادیم:

مثال برای ترتیب کلمات کلیدی در عنوان

بعد هم هر کدوم از ۴ مقاله ای که نوشته بودیم رو به عنوان شاهد این که آیا رتبه بندی گوگل براساس ترتیب کلمات کلیدی هست یا نیست، با یکی از روش های زیر عنوان بندی کردیم:

  • کلمه کلیدی یه عنوان اولین کلمه برچسب عنوان قرار داره.
  • کلمه کلیدی در وسط برچسب عنوان قرار داره.
  • کلمه کلیدی در انتهای برچسب عنوان قرار داره.
  • از کلمه کلیدی در برچسب عنوان استفاده نشده.

خب در واقع این موارد به ترتیب متفاوت برای هر کلمه کلیدی ایجاد شد تا ببینیم که آیا گوگل از ترتیب کلمات کلیدی در عنوان برای رتبه بندی SEO استفاده میکنه یا نه. ببینید از عوامل مهم میتونیم به وجود کلمه کلیدی در عنوان یا H1 اشاره کنیم.

عنوان یا Headline چی هست و چه اهمیتی داره؟

تیتر یا H1 بزرگترین و پر رنگ ترین خط و نوشته در یک مقاله یا محتوای تولیدی ست که معمولاً هم بالای صفحه و در معرض دید قرار داره. مثلاً headline این مقاله « ترتیب کلمات کلیدی در عنوان و اهمیت درج کلیدواژه در ابتدای عنوان در سئو » هست. عنوان انتخابی شما هم باید جالب و جدید باشه تا مخاطب رو جذب کنه، هم باید یک توضیح مختصر و واضحی از محتوای متن شما بده.

این که میگیم مهمه که شما از کلمات کلیدی مورد نظرتون در عنوان اسفاده کنید، به این دلیل هست که با این کار هم گوگل و هم مخاطبان شما به محتوای تولید شما پی میبرن. انتخاب عنوان دارای کلمه کلیدی توسط شما، به رتبه بندی گوگل بر اساس ترتیب کلمات کلیدی در عنوان هم کمک می‌کنه. حالا این که آیا « رتبه بندی گوگل بر اساس ترتیب کلمات کلیدی در عنوان » صحت داره یا نه رو در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

به طور کلی انتخاب یک عنوان مناسب به دیده شدن محتوای تولیدی شما کمک به سزایی میکنه. در کنار این که عنوان خلاق و جذاب هست، باید به این توجه بشه که آیا به اندازه کافی واضح و روشن هست و در نگاه اول مخاطب به محتویات پی میبره؟ به همین دلیل هم هست که ما به شما توصیه می‌کنیم که از کلیدواژه خودتون در عنوان استفاده کنید.

ارسال برای Google

به هیچ کدوم از اون مقالات که نوشتیم لینک خارجی و محتوای اضافه ندادیم. در عوض از Fetch به عنوان Googlebot در Google Search Console برای آوردن هر صفحه استفاده کردیم تا گوگل از وجود اونها مطلع بشه.

کلمات کلیدی در عنوان

بعد هم همونجور که توی عکس بالا می‌بینید، هر کدوم از اونها رو توی فهرست گوگل submit کردیم.

نتایج اولیه

نتایج اولیه غیر قابل باور بود که در عرض چند ساعت، همه این صفحات ساخته شده توی لیست گوگل قرار گرفتن. این زمان حتی از حد فاصل گذاشتن اونها در سایت و چک کردن به وسیله ما هم کوتاه تر بود. این صفحه ای هست که بعد از جستجو کلمه glurglewart گوگل برای ما به نمایش درآورد:

مثال برای ترتیب کلمات کلیدی در عنوان

این جالبه که Google برچسب های عنوان رو دوباره نوشته. ما MyTrafficDropped.com رو توی هیچ کدوم از برچسب های عنوان نداشتیم.

به عنوان شماره ۳ دقت کنید:

یک عنوان خیلی طولانی برای این مقاله نوشته شده که یک توضیح کامل در مورد هر آن چیزی که شما نیاز دارید راجع به Glurglewart بدونید، میده.

در عوض اگه به مورد ۴ دقت کنید:

هیچ توضیحی برای این که کسی متوجه بشه توی این صفحه چی هست و چی نیست، وجود نداره.

خب نتایج اولیه گوگل، همون چیزی که انتظاراتش رو داشتیم بود. گوگل به ترتیب نتیجه رو با کلمه کلیدی در اول برچسب عنوان، کلمه کلیدی در وسط برچسب عنوان، کلمه کلیدی در انتهای برچسب عنوان و بدون کلمه کلیدی برامون لیست کرد.

ولی وقتی سراغ آزمایش های بعدی رفتیم، به این نکته پی بردیم که لزوماً Google از اول به همین ترتیب کلمات کلیدی در عنوان نتایج رو رتبه بندی نمی‌کنه. ممکنه ابتدا به سرعت صفحات با این فرمت نمایان بشن و بعد از یک یا چند هفته رتبه بندی اصلی و نهایی انجام بشه. ما با تصور اولیه ای که درمورد لیست نتایج داشتیم، چندین هفته اونها رو دنبال کردیم. ولی اگه عکس زیر توجه کنید می‌بینید که Google بر خلاف حدس و گمان ما عمل کرد.

بیاید بریم سراغ دومین کلمه و مقاله های ساختگیمون:

مثال برای ترتیب کلمات کلیدی در عنوان

مثل سری قبل Google یکی از برچسب های عنوان رو دوباره نوشت. جالبه که این بار جایگاه قرار گیری کلمه کلیدی در اول برچسب عنوان و کلمه کلیدی در وسط برچسب عنوان، جا به جا شده. اما همون طور که انتظارشو داشتیم، نتایج مربوط به کلمه کلیدی در انتهای برچسب عنوان یا بدون کلمه کلیدی در برچسب عنوان بالای لیست جستجو قرار نگرفتن.

و این هم از نتیجه بررسی آخرین کلمه ساختگی و مقاله هاش:

مثال برای ترتیب کلمات کلیدی در عنوان

این بار هم به همون ترتیبی که انتظار داشتیم نمایان شدن. این بار هم Google بیشتر برچسب های عنوان رو دوباره و به ترتیب کلمات کلیدی در عنوان نوشت. از نتایج نمایان شده برای عنوان شماره ۳ نتیجه ای که گرفتیم اینه که:

یک شرح طولانی از همه چیزهایی که باید در مورد blabbynuffy بدانید در نتیجه ها اومده.

و استنتاج از لیست جستجوی عنوان شماره ۴ هم اینه:

شما نمیتونید از توضیحات اولیه حدس بزنید که درون این مقاله چه چیزهایی هست.

قدم بعدی

برنامه ما این بود که به مدت یک یا دو هفته به تماشای این رتبه بندی ها ادامه بدیم که ببینم آیا در نهایت تغییری توی نتایج اتفاق میوفته یا نه. پیش بینی کرده بودیم که برای دومین کلمه هم مثل اولی، گوگل نتایج رو با کلمه کلیدی در اول برچسب عنوان لیست کنه. به همین خاطر هم چند تا مجموعه مقاله جدید ایجاد کردیم تا ببینم آیا می‌تونیم این نتایج رو تکرار کنیم یا نه.

قدم بعدی که می خواستیم برداریم استفاده از مقالاتی بود که هیچ کلمه کلیدی در عنوان نداشتند (و رتبه ۴ رو داشتن) و ببینم آیا می‌تونیم با اضافه کردن کلمات کلیدی بیشتر در متن، نوشتن طولانی تر و بهتر، اونها رو بالاتر ببریم؟ پس متن و تصویر و فیلم به مقاله های ساده اضافه شد. هدف این بود که ببینم آیا می‌تونیم اونها رو یه جوری تنظیم کنیم که محتوای مقاله، سبب برنده شدن عنوان بشه.

ولی اخیراً که نتایج رو بررسی کردم با این روبرو شدیم:

کلمات کلیدی در عنوان

کلمات کلیدی در عنوان

کلمات کلیدی در عنوان

به حدی از دیدن نتایج شوکه شدیم، که حتی نمیدونیم چی باید بگیم!!! نتایج آخرین بار با اولین باری که فقط کلمات نامفهوم جستجو شدن تقریباً یکسان هستن و خبری از مقالات و رتبه بندی به ترتیب کلمات کلیدی در عنوان نیست!

چی شد که اینجوری شد؟!

به نظر میرسه چیزی که اول باعث اون چینش توی لیست شده بود، درخواست ما برای ارسال این صفحات به فهرست بود. یعنی در واقع ترتیب ارسال مقالات از طرف خود ما بود که گوگل اون عنوانین و مقالات رو با اون ترتیب نمایه سازی کرده بود. اما این بار که سه روز از ارسال اونها گذشته بود، Google خودش شروع به رتبه بندی این صفحات کرد.

ما اینجوری حدس میزنیم که یک الگوریتم ناخواسته که همون ترتیب ارسال مقالات از طرف ما بود، باعث رتبه بندی صفحات شده و اصلاً ترتیب کلمات کلیدی در عنوان توی این رتبه بندی موثر نبوده و ترتیب کلمات کلیدی در عنوان برای جستجو در Google کاربردی خیلی زیادی نداره. به نوعی میشه گفت که الگوریتم اصلی گوگل که تعیین کننده رتبه بندی عنوان هست، تصمیم گرفت این موارد رو از فهرست حذف کنه و این نظریه رتبه بندی عناوین که بر اساس ترتیب کلمات کلیدی در عنوان بود رو نقض میکنه.

مقالاتی که توسط ما با کلیدواژه های ساختگی نوشته شدن و بر اساس ترتیب کلمات کلیدی در عنوان در نتایج جستجوی گوگل لیست شدن، اصلاً قابل پیدا شدن نیستن و این یعنی که از روی تمام سایت ها و در واقع از روی دیتای گوگل به طور کامل حذف شدن. ما حتی تلاش کردیم که مقالات رو با نوشتن متن این مقاله ها به صورت نقل قول جستجو کنیم اما بی فایده بود و باز هم نتایج بالا نمایان شد.

باید بگم که اصلاً نتیجه گیری دقیق از این آزمایش ممکن نیست. آزمایش در رابطه با ترتیب کلمات کلیدی در عنوان هم مثل بیشتر آزمایش هایی که درباره عوامل موثر بر SEO انجام میشه، متغیرها و احتمالات زیادی رو پیش روی ما میذاره.

یادتونه اول مقاله یک نقل قول از جان مولر که در مقاله بری شوارتز به اون اشاره شده بود گفتیم که در واقع کل قضیه رتبه بندی گوگل بر اساس ترتیب کلمات کلیدی در عنوان رو زیر سوال برد؟! ازتون میخوام باز هم بخونیدش: «ما برای رتبه بندی از برچسب عنوان استفاده می‌کنیم، اما عنوان، مهمترین قسمت یک صفحه نیست. بنابراین ارزش نداره که ترتیب کلمات کلیدی در عنوان رو رعایت کنید تا نوعی امیدوار باشید که به این ترتیب در گوگل رتبه بندی بشید.»

ببینید جان مولر نگفت که عنوان دیگه هیچ تاثیری در رتبه بندی نداره. اما به این نکته مهم اشاره کرد که محتوای صفحه شما اعم از متن، تصویر، ویدئو، لینک و غیره خیلی مهمتر از اینه که ترتیب کلمات کلیدی در عنوان رعایت بشه. هنوز هم معتقدیم که داشتن کلمه کلیدی اصلی در عنوان و ترجیحاً در ابتدای عنوان خیلی مهمه، به شرطی که اصول این کار رو بدونید و این کار رو به روشی انجام بدید که کاربران به راحتی در جستجوی خودشون به محتوای مورد نظر برسن و این کار شما صرفاً پر کردن عنوان از کلمات کلیدی نباشه.

لازمه این که شما بتونید توی SEO جایگاه خوبی بدست بیارید و همچنین این که بتونید در صدر جستجوهای گوگل باشید فقط به ترتیب کلمات کلیدی در عنوان محدود نمیشه. گاهی شما با داشتن یک تولید محتوای مناسب و خوب هم می‌تونید جایگاه مناسب خودتون در گوگل و SEO رو بدست بیارید.