شاید از شنیدن کلمه دزدان دریایی کنار الگوریتم حسابی جا بخورین و بگین الگوریتم دزدان دریایی به چه معنی هست و اصلاً کارش چیه. باید بگم که این اسم هیچ ارتباطی به گنج و این داستان‌ها نداره! این الگوریم گوگل مربوط به حق چاپ یا همون کپی رایت میشه و یک تحول عظیم از زمان ظهور اینترنت تا به امروز بوده.

گوگل با این الگوریتم به جنگ سایت هایی میره که حق نشر رو رعایت نمیکنن. رتبه بندی اون سایت ها رو میاره پایین و در موارد خشونت آمیزتر اونها رو از نتایج جستجو حذف میکنه. البته همه سایت ها به دام گوگل نمیفتن اما گوگل همچنین در تلاشه تا سایت های غیرقانونی رو مجازات کنه. در ادامه بیشتر با این الگوریتم آشنا میشیم.

به روز رسانی دزدان دریایی چه چیزهایی رو تحت تأثیر قرار میده؟

تنها یک مسئله برای این الگوریتم اهمیت داره، اون هم محتواییه که بدون اجازه یا بدون ذکر نام صاحب اثر نشر داده شده. به طور خاص، زمانی که سایت شما قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) رو نقض کنه و سایت به عنوان یک سایت متخلف گزارش داده بشه، شما بیشتر وجود این الگوریتم رو درک میکنین. از اونجایی که رعایت کپی رایت یک مسئله گسترده‌ایه، گوگل سعی داره تا نظارت خودش رو هر روز بیشتر کنه. اگه شما محتوایی بدون اجازه در سایت خودتون قرار بدین و گوگل متوجه این موضوع بشه، نه تنها رتبه بندی شما کاهش پیدا میکنه بلکه از نتایج صفحات موتور جستجو(SERPs) هم حذف میشین.

الگوریتم دزدان دریایی چجوری کار میکنه؟

گوگل سایت هایی که DMCA رو رعایت نکردن پیدا میکنه و اونها رو هدف قرار میده. هر ماه گوگل میلیون‌ها اعلامیه حذف کپی رایت رو دریافت و پردازش میکنه. اما به این دلیل که خود گوگل مستقیم نمیتونه تعیین کنه که یک محتوا دزدیده شده یا نه (تنها دادگاه قادر به تصمیم گیری هست)، برای همین هیچ صفحه‌ای رو حذف نمیکنه مگه این که یه بیانیه از سمت خود صاحب اثر دریافت کنه. اگه گوگل گزارشی رو دریافت کنه اول بررسی میکنه که اون گزارش معتبر هست یا نه. اگر معتبر باشه همون طور که گفته شد به شدت رتبه بندی سایت با کاهش مواجه میشه.

علیرغم عواطف گوگل و کمک به ایندکس شدن نوشته‌ها و سایت ها، در چنین مواردی گوگل سفت و سخت برخورد میکنه. گوگل همیشه کاربران رو در اولویت قرار میده و دوست داره دقیقاً چیزهایی رو به کاربران بده که اونها میخوان. پس وقتی که شخصی چیزی رو سرچ میکنه، گوگل سایت هایی که کپی رایت رو رعایت نکرده باشن نشون نمیده. در اصل این کار الگوریتم دزدان دریایی هست.

مثال

با این حال سایت هایی که حق نشر رو رعایت نکردن هنوز هم قابل دسترس هستن اگر شما مستقیماً در نوار جستجو اسم اونها رو سرچ کنین برای شما نمایش داده میشن. پس یعنی اون سایت ها فقط در نتایج جستجو ارگانیک دیده نمیشن.

اگر تحت تأثیر الگوریتم دزدان دریایی قرار گرفتیم چیکار کنیم؟

اگر متوجه تنزل رتبه بندی و بازدید سایت شدین، بهتره از خودتون بپرسین که آیا محتوا غیرقانونی در سایت دارین یا نه؟ این نقض کپی رایت میتونه شامل ارائه یک فیلم به صورت رایگان به مهمانان سایت باشه یا حتی موسیقی که در پس زمینه سایت استفاده کردین. اگر شما از هر چیزی حتی کوچک‌ترین مواردی که شاید از نظر شما به چشم نیان، بدون اجازه صاحب اثر استفاده کرده باشین، قانون کپی رایت رو شکستین. گاهی اوقات این اشتباهات زمانی رخ میدن که شما به این قوانین آشنایی نداشتین یا هنگام ویرایش محتوا کاری رو بدون فکر انجام دادین. اما اگه به طور عمد این کار رو انجام میدین بهتره همین حالا متوقفش کنین! حالا اگر به هر دلیلی تحت تأثیر الگوریتم دزدان دریایی قرار گرفتین یا میخواین از این اتفاق جلوگیری کنین، اینجا چند چیز وجود داره که میتونین انجام بدین:

حذف محتواهایی که DMCA رو نقض میکنن

اگر شما رسانه‌ای دارین که بدون اجازه صاحب اثر اون رو نشر دادین، حذفش کنین. این کار بسیار ساده هست. اگر این کار رو انجام بدین هیچ دلیلی وجود نداره تا تحت هدف این الگوریتم قرار بگیرین.

دامنه اصلی خودتون رو جدا کنین

بسیاری از سایت ها به کاربران خودشون اجازه میدن تا محتوا به صفحات اضافه کنن. اگر سایت شما هم از این دسته سایت ها هست باید دامنه اصلی خودتون رو از محتوا تولید شده توسط کاربر در سایت جدا کنین. شما قادر نیستین که هر چیزی که مردم منتشر میکنن رو بررسی کنین. این کار باعث میشه سایت خودتون رو از اشتباهات کاربران ایمن نگه دارین.

۸ نتیجه گیری از الگوریتم دزدان دریایی

گوگل همیشه به فکر پیشرفته. یکی از کارهایی که در این راستا میکنه به وجود آوردن و به روز کردن الگوریتم هاست. این الگوریتم ها باعث میشن محتوای بهتری تولید بشه و لینک‌هایی باکیفیت بالاتر به وجود بیان. گوگل انواع و اقسام الگوریتم ها رو برای بهتر کردن نتایج جستجو منتشر کرده که یکی از اونها همین الگوریم دزدان دریایی است که در سال ۲۰۱۲ به روز شد. آنالیز الگوریتم ها کاریه که یک سئو کار و یک بازاریاب باید بلد باشه تا از جریمه شدن بتونه جلوگیری کنه. این هشت مورد خلاصه مواردی هست که تا الان گفته شد و به علاوه یک سری نکات جدیدتر.

این مورد رو به طور مفصل‌تر توضیح داده شده. گوگل به کمک الگوریتم دزدان دریایی سایت های متخلف رو پیدا میکنه و رتبه بندی اونها رو کاهش میده و باعث میشه در نتایج جستجو ارگانیک دیده نشن ولی صفحات رو حذف نمیکنه.

۲. کمک به تقویت DMCA

همونطور که قبلاً گفته شد، DMCA قانون کپی رایت هزاره دیجیتال هست. این قانون از توزیع هر گونه آثار بدون اجازه صاحب اثر جلوگیری میکنه. الگوریتم دزدان دریایی به علاوه مدیریت حقوق دیجیتال دور زدن این قانون رو سخت‌تر میکنه. مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) تکنولوژی هست که تلاش میکنه تا از سرقت محتوای دیجیتالی جلوگیری کنه. همه کسایی که باعث توزیع این نوع آثار میشن گناهکارن، به خصوص اراِه دهنده‌های خدمات آنلاین. در صورت اثبات در دادگاه، جریمه‌های سنگینی در انتظار مقصران خواهد بود.

۳. دزدی از آثار هنوز کنترل نشده است

بدیهیه که الگوریتم های گوگل محفوظ از خطا نیستن و ممکنه همیشه باگ‌هایی وجود داشته باشه و اشتباهاتی رخ بده. تعداد زیادی از سایت های کوچیک هستن که مسئولیتی در قبال DMCA ندارن و در نتایج هم خیلی خوب عمل میکنن. در واقع خیلی از سایت های بزرگ برای ادامه دادن به تخلفات خودشون سایت های کوچک تری رو درست میکنن تا با استفاده از اونها کار خودشون رو انجام بدن. این نوع سایت ها به شدت علاقه دارن خودشون رو از این الگوریتم محافظت کنن و حتی اسپانسرهایی برای تبلیغات و حمایت IP خودشون دارن.

موضع گوگل در برابر چنین سایت هایی قابل تحسینه. به روز رسانی الگوریتم دزدان دریایی یک گام درست در این مسیر بوده. اما همچنان غیرقابل امکانه تا گوگل هر سایتی که حق نشر رو رعایت نکنه بتونه جریمه کنه. از قضا، این تغییرات باعث ایجاد ترافیک زیادی به سمت منابع غیرمجاز کوچکتر میشه، اما با افزایش تعداد اخطارها تنزل رتبه پیدا میکنن. هرچه این اخطارها بیشتر شن، سایت های بیشتری برای جایگزین شدن اونها افزایش پیدا میکنن.

۴. دو به روز رسانی الگوریتم دزدان دریایی

اکتبر ۲۰۱۴ اولین باری نبود که با این الگوریتم ملاقات کردیم. اولین بار ۱۰ آگوست ۲۰۱۲ بود که الگوریتم دزدان دریایی به روز شد. هدف از به روز رسانی هم مجازات وب سایت هایی هست که تعداد اخطار حذف محتوا بالایی رو دریافت میکنن. یعنی همونطور که گفتیم رعایت نکردن حق نشر. حق نشر یا کپی رایت هم یعنی وقتی شما چیزی رو ایجاد میکنین، نمیخواین افراد دیگه بدون اجازه شما از اون استفاده کنن یا اوت زو توزیع کنن. پس اگر شما محتوای سایت خودتون رو در سایت دیگه‌ای بدون اجازه یا نام حودتون دیدین میتونین شکایت کنین و از طریق گوگل اقدام به پیگیری کنین. گوگل میلیون‌ها درخواست رو دریافت و بررسی میکنه.

۵. الگوریتم دزدان دریایی؛ پیروزی برای رسانه‌ها و هنرمندان

دزدی از آثار قدمتی طولانی داره. تقریباً از اونجایی که راهی برای تولید و توزیع محتوا وجود داشت، سایت هایی بودن که این کار رو انجام میدادن. نقض حق نشر به تولید کنندگان محتوا مثل استودیوهای فیلم، انتشارات، نوازندگان و هنرمندان آسیب زیادی میرسونه. هنگامی که محتوا به صورت غیرقانونی نشر پیدا میکنه، درآمد اونها از دست میره. هرچی مجازات این کار سنگین‌تر بشه جهان برای همه تبدیل به مکان بهتری میشه.

خودتون رو بذارین جای صاحب یک اثر، حالا نویسنده، خواننده، تهیه کننده یا هر کدوم از عوامل دیگه. وقتی که برای یک کاری خیلی زحمت میکشین و حسابی سرمایه گذاری میکنین توقع یک بازخورد خوبی رو دارین. این سرمایه گذاری شامل زمان و پول میشه که قطعاً زمان و عمر خیلی مهم‌تره! خب حالا فرض کنین یکی بدون اجازه شما از آثار شما استفاده کرده و اونها رو پخش کرده. چه حالی پیدا میکنین؟! چیزی که توقع داشتین اتفاق نیفتاده. منتظر بازخورد مردم به علاوه میزان قابل توجهی درآمد بودین که همه و همه از دست رفته. برای همین موضوعه که گفتم هرکسی که در توزیع بدون اجازه دست داشته باشه گناهکار محسوب میشه.

الگوریتم دزدان دریایی

۶. صفحات جلوگیری شده از ایندکس شدن و مستندات معتبر

الگوریتم دزدان دریایی طراحی شده تا سایت ها رو با رتبه بندی پایی جریمه کنه نه این که به طور کامل صفحات رو حذف کنه. به گفته گوگل: تنها و تنها صاحب اثر میتونه بگه که آیا محتوا بدون اجازه اون شخص پخش شده یا نه و فقط و فقط دادگاه میتونه تصمیم بگیره که نقض کپی رایت صورت گرفته یا نه. به هیچ عنوان گوگل دخالتی در تصمیم گیری نهایی نداره. بنابراین گوگل هیچ صفحه‌ای رو از نتایج جستجو حذف نمیکنه، مگر این که یک اطلاعیه معتبر حذف نسخه از صاحب حقوق دریافت کنه.

بدیهیه که گوگل اجازه نشر بدون استفاده از کپی رایت رو نمیده، همونطور که صفحه رو حذف نمیکنه. فقط از ایندکس شدن اون جلوگیری میکنه تا زمانی که رسماً و به صورت قانونی ثابت شه نقضی رخ داده یا نه. شما میتونین درخواست رسمی خودتون رو با استفاده از ابزار گوگل به منظور استفاده از محتوای شما ارسال کنین. این درخواست‌ها توسط تیم حقوقی گوگل اداره میشن. بسیار هم بعیده که گوگل این درخواست‌ها رو به صورت دستی اداره و بررسی کنه. هنگامی که یک درخواست وارد میشه، سیستم بزرگ گوگل به طور خودکار اون درخواست رو مدیریت میکنه. در موارد نادر پیش میاد که یک درخواست با “No action taken” (هیچ اقدامی صورت نگرفته) روبرو بشه.

۷. عزم جدی گوگل در برابر دزدی از اثر

یک شناسه محتوا برای صاحبان اثر اختراع شده تا بتونن محتوای خودشون رو مدیریت کنن. صاحبان اثر، میلیون‌ها دلار برای حق امتیاز پرداخت میکنن. گوگل با استفاده از همین حق و با الگوریتم دزدان دریایی متخلفان رو جریمه میکنه. اما همیشه هم نمیشه به گوگل برای این کار اعتماد کرد. انتقادهای زیادی نسبت به گوگل صورت گرفته که حق هم هستن. گوگل با استفاده ار الگوریتم ها نمیتونه از ۱۰۰درصد جرائم جلوگیری کنه. خیلی از سایت ها هم دزدکی میتونن کارهای غیرقانونی انجام بدن. اما با این تفاسیر هنوز هم گوگل در کار خودش بهترینه و با به روز رسانی‌هایی که میکنه معایب خودش رو بهبود میبخشه.

۸. بررسی شفافبت و قانونی بودن روند الگوریتم

حقیقتاً گوگل همونطور که الگوریتم ها کار میکنن، اونها رو به تصویر نمیکشه. در واقع شفافیت خودش رو نشون نمیده و ویژگی‌های عملیاتی خودش رو پشت به روز رسانی‌ها نگه میداره. البته گوگل در مورد مسائل حقوقی شفافیت خودش رو داره. گوگل اعلامیه‌های قانونی خودش رو همبشه برای شفافیت بیشتر با پروژه Chilling effect به اشتراک میذاره.

Chilling effect یک پایگاه عظیم داده هست که توسط مرکز Berkman برای اینترنت و جامعه در دانشگاه هاروارد تهیه شده. اونها فایل‌ها، ایندکس‌ها و مطالب دیگه‌ای رو هم جمع آوری میکنن اما اغلب شامل در خواست‌هایی برای حذف محتوا هست. از اونجایی که گوگل بیشتر این درخواست‌ها رو دریافت میکنه با Chiling effect به اشتراک میذاره. این مرکز تمام این اطلاعات رو مطالعه میکنه. بررسی میکنه که کی و چرا این اطلاعات رو ارسال کرده. این کار بیشتر از یک پاکسازی برای اطلاعات هست و بیشتر برای انجام تحقیقات استفاده میشه.

طیف گسترده‌ای از خواسته‌های مربوط به حذف محتوا در اینترنت

  • DMCA
  • علامت تجاری
  • تهمت و رسوایی
  • اطلاعات خصوصی
  • حفاظت از اطلاعات

برای اکثریت به روز رسانی الگوریتم دزدان دریایی نباید نگران کننده باشه. اکثر کسایی که توسط این الگوریتم مجازات میشن، دزدان واقعی اثر یا سایت های تورنت هستن و اونها دقیقاً میدونن که دارن چی کار میکنن! هدف اصلی گوگل با این به روز رسانی، مقابله با سایت هایی هست که عمداً محتواهای محرمانه رو ارائه میدن. با حذف این سایت ها از نتایج جستجو ارگانیک، گوگل فضا اینترنت رو تا حدی از محتواهای غیرقانونی پاک میکنه.