آیا تاحالا دقت کرده‌اید که دریافت ترافیک ورودی از گوگل سخت‌تر و سخت‌تر می‌شه؟  قطعاََ دلیلش فقط این نیست که رقابت سخت‌تر شده (که مطمئناََ شده)، بلکه باید به این نکته‌ام توجه کنیم که گوگل از ده لینک آبی خودش عبور کرده و نتایج جست و جوی ارگانیکش دیگه به اندازه‌ای که قبلاََ ترافیک تولید می‌کردن، ترافیک تولید نمی‌کنه! خب با این حساب چطوری می‌تونیم با این ویژگی گوگل هماهنگ بشیم؟ در واقع هدف این مقاله، آموزش بهینه یا سئو کردن محتوای شما با استفاده از یکی از تغییرات اخیر گوگل یعنی اسنیپت ‌برجسته ست!

خوبه که بدونین اسنیپت ها یه فرصت طلایی برای بازاریابان به حساب میاد، چون با استفاده از اون، می‌تونن سئو سایتشون رو ارتقا بدن و ترافیک بالایی هم کسب کنند.

منظورمون از اسنیپت برجسته چیه؟

اسنیپت  برجسته، نتایج جست و جوی منتخبی اند که در بالای نتایج اصلی گوگل، زیر قسمت تبلیغات در یه باکس، مشخص شده اند. همچنین می‌تونیم بگیم که اسنیپت، یه کادر کوچیکه که شامل آدرس اینترنتی صفحه موردنظر، عنوان صفحه و بخش کوتاهی از محتوای اون می‌شه.

در واقع اسنیپت ها قسمتی از یه مقاله هستند که به‌نظر گوگل پاسخ مناسب و سریعی به کوئری سرچ شده توسط کاربره و می‌تونه نیازشون رو برطرف کنه، معمولاََ شامل یه پارگراف ۵۰-۴۰ کلمه‌ای به همراه تصویر مناسبه.

ممکنه با این سوال مواجه بشین که هدف اسنیپت‌ برجسته چیه؟

باید بگم که اونها ساخته شده‌اند تا به سوالات کاربر پاسخ سریع بدن (برای همین هم اسم دیگه اونا جعبه پاسخه). یجورایی برجسته شدن به معنی قرار گرفتن در کنار برندهای اضافه در نتایج جست و جو است.

پس گوگل برای راحتی کار مخاطب و رسیدن به یه جواب سریع و البته با کیفیت، قسمتی از محتوای یه صفحه رو به‌صورت اسنیپت نشان میده که تأثیر به‌سزایی در بهبود سئو سایت و افزایش ترافیک داره!

می‌خوام دوتا مطالعه مثال بزنم که این ادعاها رو اثبات می‌کنن:

Ben Goodsell  گزارش می‌ده که نرخ کلیک (CTR) در یه صفحه ویژه بعد از قرار گرفتن در یه جعبه پاسخ، از دو درصد به هشت درصد افزایش پیدا میکنه و با دریافت ترافیک ارگانیک تا ۶۷٪ افزایش پیدا میکنه.

Eric Enge  یه افزایش ۳۰-۲۰ درصدی ترافیک رو درست وقتی برایConfluenctForms.com  هایلایت می‌کنه، که برای یه سری کوئری‌ها به عنوان اسنیپت برجسته، نشان داده شدند.

با انواع اسنیپت برجسته آشنا بشین:

  • متن
  • تصویر
  • لیست های شماره گذاری شده
  • چارت و نمودار
  • ویدئو

البته اسنیپت های برجسته فقط شامل سه مدل اصلی می‌شن که گوگل بسته به نوع نگارش شما اون رو ارائه میده:

اولین مدل، مدل پاراگرافی (یه پاسخی که در متن داده می‌شه). می‌تونه شامل باکسی باشه که یه جوابی داخلش نوشته شده، یا یه باکس به همراه متن و عکسی که داخلش قرار گرفته.

اسنیپت پاراگرافی

 

مدل دوم، اسنیپت لیستی، شامل جواب هایی میشه که به‌صورت لیستی نوشته شده.

اسنیپت لیستی

و سومین مدل، اسنیپت جدول، شامل پاسخیه که درون جدول نوشته شده.

اسنیپت جدولی

 

براساس تحقیقات  Getstat، مدل پارگرافی از همه مشهورتره و بیشتر دیده میشه.

اسنیپت ‌های برجسته یا باکس پاسخ

از اونجایی‌که ما در حال کنار اومدن با موضوع جدیدی هستیم، اصطلاحاتمون ممکنه خیلی دقیق و همه گیر نباشه. مثلاََ خیلی از مردم (از جمله خود من) تمایل دارن که از اسنیپت ‌های برجسته به عنوان باکس پاسخ یاد کنند و مشخصاََ به‌خاطر اینه‌که یه پاسخی داخل یه باکس قرار گرفته.

درسته که اگه از این اصطلاح استفاده کنیم هیچ مشکلی پیش نمیاد، ولی ممکنه یکم باعث سردرگمی بشه، چرا که گوگل اغلب در ابتدا یه پاسخ سریع (معنی، ارزیابی و…) بدون لینک به منبع خاصی، ارائه می‌ده و شاید شما اون رو بعنوان اسنیپت برجسته درنظر بگیرین.

برای پیشگیری از اشتباه، بهتره در هنگام وجود یه آدرس اینترنتی (URL) در باکس، از اصطلاح «اسنیپتت برجسته» استفاده کنیم، چون که بدون URL، ما فقط یه جواب سریع از گوگل پیدا کردیم که منبع خاصی نداره و نمی‌تونه روی سئو یا ترافیک سایت ارائه دهنده، تأثیر بذاره.

در چه‌صورتی شانس برجسته شدن داریم؟

طبق تحقیقات  Ahref، ۹۹.۵۸٪ از صفحات برجسته شده، در رده بندی گوگل جزء ۱۰ رتبه برتر هستند. بنابراین اگه شما تقریباََ رتبهٔ بالایی برای جست و جوی پرسش‌های مرتبط دارید، می‌تونید یه شانس خیلی خوب در برجسته شدن صفحه تون داشته باشید.

از طرفی دیگه؛ Getstat ادعا می‌کنه که ۷۰٪ اسنیپت‌ ها از سایت‌هایی خارج از اولین موقعیت ارگانیک انتخاب می‌شن. بنابراین برای برجسته شدن لازمه که صفحه در ردهٔ ۱۰ صفحهٔ برتر باشه اما نیاز نیست که اولین صفحه در رده بندی باشد.

البته نباید از این مورد غافل بشیم که گوگل برای برجسته کردن، به کیفیت محتوا و نگارش اون هم دقت می‌کنه! پس زیاد مهم نیست که پیج شما در چندمین صفحه گوگل ایندکس شده، بلکه اهمیت و کیفیت محتوا یه مورد اساسی برای برجسته شدن توسط گوگله.

بدون تعجب، برجسته‌ترین سایت Wikipedia.org است. اگه برای جست و جوی محتوایی که در صفحهٔ شما وجود داره ویکی پدیا اسنیپت برجسته داشته باشه، غالب شدن بر اون کار خیلی سختیه اما به این معنی نیست که باید دست از تلاش کردن بردارید.

چه پرسش‎هایی برجسته می‌شوند؟

سرانجام باتوجه به آنالیزهایی که در سایت Gastat  انجام شده، پرسش‌های جست و جو شدهٔ زیر اغلب نتایج برجسته رو کسب می‌کنند:

  • فرآیندهای (DIY (Do it yourself یا خودتان انجام دهید.
  • سلامتی
  • امور مالی
  • امور ریاضی
  • نیازمندی‌ها
  • موقعیت‌ها
  • تغییرات و انتقالات

موضوعات جستجو شدهٔ زیر معمولاََ شامل باکس پاسخ نمی‌شن

  • تصاویر و ویدئوها
  • محلی
  • خرید

مزایای استفاده از اسنیپت در بهبود سئو

  • اعتبار سایتتون رو برای جذب ترافیک افزایش میده.
  • باعث افزایش بازدید از سایت و در نتیجه بهبود رتبه سایت میشه.
  • باعث جذب و افزایش ترافیک سایت میشه.
  • اعتماد کاربر و گوگل نسبت به سایتتون افزایش پیدا می‌کنه.

دانستن چند نوع فرصتی که امکان برجسته شدن شما را فراهم می‌کنند:

  • با جست و جوی کلمات کلیدی قدیمی خوب شروع کنید.
  • برای سوالات بیشتر در گوگل جست و جو کنید.
  • سوالاتی که در منطقهٔ شما نرخ جست و جوی بالاتری دارند رو پیدا کنید.
  • از ابزارهای سنتی برای جست و جوی کلمهٔ کلیدی فراتر روید: از مردم بپرسید!
  • بر جست و جوهای مردم در توییتر نیز، نظارت کنید.

در کل میخوام بگم که…

شما شانس برجسته شدن برای متن‌های صفحه تون رو درصورت قرار گرفتن در رده بندی ۱۰ سایت برتر دارید، یعنی اگه رتبه برتر در گوگل بشین دیگه واقعاً عالی میشه. بنابراین قسمت اعظمی از برجسته سازی ارتقای رده بندی کلی شماست (مخصوصاََ برای اطلاعاتی که زمان زیادیه که جست و جو می‌شن).

اگر محتوای شما شامل DIY، سلامتی یا امور مالی است بیشترین احتمال برجسته شدن رو دارید.

پس سعی کنین با نوشتن محتوای با کیفیت و نگارش صحیح، اعتماد گوگل رو برای برجسته کردن محتواتون جلب کنین و سپس ترافیک حسابی و مخاطبای دائمی برای سایتتون به‌دست بیارین!

البته بهتره که روش‌های بهینه سازی اسنیپت رو هم دنبال کنین تا بتونین خودتون رو دراین رقابت تنگاتنگ بالا کشید!