کمپین سئو می‌تونه یه روند خیلی پیچیده باشه. اگه دلتون می‌خواد یه کمپین خوب و موفق برای بهبود رتبه بندی سئو وب سایت خودتون اجرا کنین، باید با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی و بررسی‌های جزئی و دقیق این کار رو شروع کنین.

وقتی که دنبال راه اندازی SEO Campaign هستین، اولین کاری که باید انجام بدین انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای هدف گیریه!! اون کلمه‌هایی که انتخاب می‌کنین، تعیین میکنه که قراره کلیک بیشتری داشته باشین یا نه و مهم‌تر از این حرفا این که با انتخاب کلمات کلیدی درست، می‌تونین مخاطب های موردنظرتون رو جذب کنین. بدون درک پتانسیل یه کلید واژه ممکنه کلی از وقت و سرمایه‌تون رو صرف کار کردن روی موضوع و یا اصطلاحی می‌کنین که اصلاً قرار نیست براتون ROI یا نرخ بازگشت سرمایه خوبی بیاره. پس مهمه که یاد بگیرین چطوری تحقیق کلمات کلیدی رو انجام بدین و باعث بشین بهترین اتفاق‌ها برای سایت تون بیفته!

تو این پست می‌خوام بهتون بگم اول از همه اصلاً SEO Campaign چیه و دوم از همه چطوری مثل یه متخصص سئو یه کمپین درست درمون بسازین!

کمپین سئو چیست؟

کمپین سئو یه تلاش برنامه ریزی شده برای بهینه سازی یه صفحه یا وب سایت است که منجر به بهبود رتبه بندی سئو در گوگل میشه. این پروژه بلند مدته و شامل مؤلفه‌های مختلفی مثل موارد زیره:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • حسابرسی وب
  •  تجزیه و تحلیل سئو
  • بهینه سازی صفحات وب
  • ایجاد پیوند

چه شما یه کار آفرین باشین چه یه بازاریاب دیجیتال برای یه شرکت چند ملیتی و بزرگ، می‌تونین با هر برند و کسب و کاری از یه کمپین سئو خوب و جا افتاده حسابی سود کنین.

۶ روش عالی در ساخت کمپین سئو

من چندتا روش ساده و خوب براتون آماده کردم که با طی کردن این مراحل به صورت اصولی و با صبر و حوصله کافی می‌تونین یه سئو کمپین خوب بسازین:

۱. تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword

ببینین اینترنت شبیه یه اقیانوس بزرگیه که کلی کشتی (وب سایت!) روش شناورن و رقابت با بعضی از کشتی‌های غول پیکر واقعاً غیر ممکنه!! پس به جای این که کلی تلاش کنین تا اون‌ها رو شکست بدین، بهتره برای شروع، وقتتون رو صرف این کنین که پادشاه یه قسمت کوچیک (مثلاً اندازه حوض 🙂 ) بشین. برای همین هم بهتون پیشنهاد میدم کارتون رو با یه رقابت کم برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط شروع کنین پس حالا که حرف از رقابت کم شد باید با چه کلماتی استارت کار رو بزنیم؟ بله کلمات کلیدی long-tail .

مثلاً شما یه برند کفش ورزشی می‌فروشین، پس واسه شروع روی کلماتی مثل “کفش ورزشی” و “مربی” تمرکز نکنین، مگه این که دلتون بخواد اول کار با نایک و آدیداس رقابت کنین!! کار منطقی اینه که یه کلید واژه مثل ” کفش ورزشی برای افراد با کف پای صاف” رو انتخاب کنین چون همچین کلمه‌‌ای برند شما رو از اون رقیبای بزرگ جدا میکنه. تازه از اون طرف هم کسایی که با این کلمه کلیدی شما رو پیدا می‌کنن به احتمال قوی‌تری منظورشون دقیقاً همچین چیزی بوده و شاید قصد خرید دارن و می‌تونن براتون درآمد داشته باشن.

پس Long-Tail keyword ها پتانسیل بالایی تو تبدیل مخاطبان شما به مشتریان شما دارند ♥.♥

۲. بهینه سازی محل قرارگیری کلید واژه

یه نکته مهم دیگه که تو کمپین سئو باید بهش توجه کنین؛ جایگذاری کلمه کلیدی هست، چون این یه بخش جدا نشدنی از کمپین سئو شماست. من دیدم که خیلی‌ها کلمات کلیدی رو به صورت تصادفی تو مکان‌های رندوم قرار میدن و فکر می‌کنن استفاده از کلید واژه تو هر قسمتی از صفحه، در رتبه بندی سایت تاثیر یکسانی داره ولی حقیقت اینه که الگوریتم موتور جستجو اون‌ها رو بر اساس مکان بندی که خودش درست میدونه بررسی و آنالیز می‌کنه! پس بهتره کلمات کلیدی تون رو در این قسمت‌ها قرار بدین:

برای این میگم تو این قسمت‌ها حتماً از کیورد Keyword استفاده کنین که خزنده گوگل یا Google Crawler هنگام خزیدن سایت تون رو به وضوح ببینن و از طرفی هم باعث میشه که کلمات کلیدی تون برای مخاطب قابل توجه‌تر باشه!

پس مطمئن بشین که کلمات کلیدی رو تو این قسمت‌ها استفاده کردین تا محتوای باکیفیت داشته باشین، در غیر این صورت به رتبه سایت خودتون آسیب جدی میزنه.

آمار و اطلاعات
درصد تراکم استفاده از کلمات کلیدی در اکثر پست‌ها بین ۰.۵% تا ۲.۵ درصده.

۳. محدود کردن کلید واژه های منتخب

حالا که از ویژگی‌های یه کلید واژه خوب خبر دارین، باید این نکته رو هم بدونین که چطوری اون رو برای کسب و کارتون پیدا کنین! من دو تا روش بهتون پیشنهاد میدم:

وقتی که با مورد اول کار رو شروع می‌کنین، می‌تونین ببینین ملت در رابطه با فلان کلمه کلیدی از چه چیزهایی حرف میزنن. با استفاده از این روش می‌تونین تخمین بزنین که با کلمه کلیدی که مد نظرتونه چقدر ترافیک میشه کسب کرد، ولی خب این کار حسابی پر زحمت و وقت گیره.

از طرف دیگه ابزارهای خوبی برای پیدا کردن کلید واژه مناسب و مرتبط داریم که بهتون امکان میده ترافیک و گزارش‌های مربوط به هر عبارت رو ببینین، این طوری دیگه زمان زیادی رو تلف نمی‌کنین. ولی خب اون درک صنعتی و اجتماعی که جستجوی ارگانیک بهتون ارائه میده رو نمیده.

پیشنهاد من برای ساختن یه کمپین سئو عالی اینه که این دو تا روش رو ترکیب کنین و بهترین کلید واژه ها رو برای کسب و کارتون انتخاب کنین!

۴. پیدا کردن یک نقطه بهینه بین حجم بالای جستجو و رقابت کم

چیزی که باید بدونین اینه که کلمات کلیدی سیاه یا سفید نیستن (یعنی دو دسته کلمه کلیدی نداریم: فقط با حجم جستجو و سطح رقابت زیاد یا فقط با حجم جستجو و سطح رقابت کم). بلکه با توجه به حجم بالای جستجویی که دارن می‌تونن خیلی رقابتی باشن و البته که یه مدت زیادی طول می‌کشه تا برای شما یه ترافیک زیادی در برابر شرکت‌های بزرگی که مدت بیشتریه از اون‌ کلید واژه ها استفاده میکنن، جذب کنن.

ولی خب یه دسته از کلمات کلیدی هستند که حجم جستجوی نسبتاً بالایی دارن و هنوز رقابتی نشدن. این‌ها یه فرصت طلایی برای شماست که بتونین یه کمپین سئو درجه یک بسازین! با تحقیق کلمات کلیدی صحیح، به کمک ابزارهای سئو می‌تونین خیلی راحت‌تر اون کلمات رو پیدا کنین.

نحوه استفاده از Keyword Tool در ساخت کمپین سئو

فرض کنیم شما یه وبلاگی رو راه اندازی کردین که راجع به “دویدن و ورزش” محتوا منتشر میکنه. از اونجایی که شما برای کسب درآمد از وبلاگ باید به یه ترافیک حسابی برسین، باید محتوایی تولید کنین که زیاد کلیک بخوره، در حالت ایده آل شما دلتون کلید واژه ای می‌خواد که حجم جستجوی بالایی داشته باشه ولی زیاد رقابتی نباشه!

برای پیدا کردن یه همچین کیورد هایی بیایید کلمه “running shoes” رو داخل قسمت ورودی یه ابزار کیورد وارد کنین:

SEO campaign

همونطور که می‌بینین هم حجم جستجو بالاست و هم سطح رقابت. برین پایین‌تر تا یه لیستی از کلمات مرتبط با چیزی که وارد کردین رو ببینین:

keyword tool

جای تعجب نیست که بیشتر کلمات کلیدی که جستجوی حسابی دارن با کلمات نایک و آدیداس پر شدن. حالا این عکس چی به ما میگه؟ میگه که درسته حجم جستجوی این کلمات زیاده ولی خیلی خیلی سخته که یه شرکت جدید بخواد با این کلید واژه ها رتبه بگیره، چون رقابت شدیدی بین شرکت‌ها بر سر این کیورد ها وجود داره.

پس حالا بهترین کاری که میشه کرد اینه که یه سری کیوردی پیدا کنیم که سطح رقابتی کم ولی حجم جستجوی نسبتاً خوبی داشته باشن برای همین نتایج رو با کلیک کردن روی دکمه سمت چپ تصویر، فیلتر می‌کنیم و ماکسیمم سطح رقابتی رو ۵۰ میگیریم:

ابزار کیوورد

۱۴۱ کلمه وجود داره که سطح رقابتشون ۵۰ و زیر ۵۰ است و همونطور که می‌‎بینین، میانگین رقابتشون رو سطح ۲۳ ست. میریم پایین‌تر که ببینیم می‌تونیم اون کلید واژه هایی که مد نظرمون بود رو پیدا می‌کنیم:

کلمات کلیدی

بلههه! این‌جا یه کیوردی هست که حجم جستجوی ۶۰۵۰۰ تاست و سطح رقابتش ۲۳ست و اگه بیشتر دقت کنین بازم کلمات این مدلی می‌بینین!

شما فقط با همین لیست می‌تونین چندتا مقاله خوب با کلمات کلیدی پر بازدهی که رقابت کم ولی جستجوی بالایی دارن رو هدف قرار بدین!

۵. تولید محتوای باکیفیت

بعد از این که کلیه کارها برای انتخاب کلید واژه مناسب رو انجام دادین، وقتشه یه محتوای با کیفیت و خوب بنویسین! برای نوشتن یه محتوای خوب لازمه به دوتا سوال پاسخ بدین:

  1. کاربری که قراره این مقاله رو بخونه چه کسیه؟
  2. آیا کاربر برای من ارزش و جایگاهی داره؟

نحوه جواب دادن شما به این سوال‌ها کیفیت محتوای تولید شده‌تون رو مشخص می‌کنه.

شما علاوه بر بهینه کردن سئو داخلی صفحه تون باید یه سری کار جزئی ولی خیلی خیلی مهم رو هم در رابطه با محتوایی که تولید می‌کنین انجام بدین:

  1. کلمات کلیدی رو بیش از حد استفاده نکنین، دیگه دوره استفاده بی‌رویه از کلیدواژه گذشته! الان مهم اینه که چگالی کلمه کلیدی توی محتوای وب یکسان باشه و یه تعادل خوبی رو به وجود بیاره و البته که جای استفاده از اون‌ها هم خیلی مهم‌تر شده!
  2. محتوای وب با ارزشی تولید کنین، این که شما یه محتوای با ارزش و منحصر به‌فرد تولید کنین تاثیر خیلی زیادی روی کمپین سئو داره و می‌تونه باعث جلب اعتماد مخاطب تون بشه.
  3. لینک داخلی و خارجی رو فراموش نکنین، استفاده از لینک ( نه بک لینک! این که بک لینک چیه و بک لینک باکیفیت چیه یه مبحث دیگه است.) یه ساختار قوی و مناسبی به محتوای شما می‌بخشه و به بهینه سازی سئو سایت تون کمک می‌کنه.
  4. تصویر جذاب و مرتبط انتخاب کنین، استفاده از تصاویر باعث میشه یه متن، بهتر و راحت‌تر درک بشه از طرفی تجربه کاربری یا UX سایت تون رو هم بهبود می‌بخشه و تازه اگه از کلید واژه تو قسمت متن جایگزین تصویر استفاده کنین (که حتماً هم باید استفاده کنین و یه گزینه اختیاری نیست)، اهداف SEO Campaign تون رو سریع‌تر پیش می‌برین.

۶. پیگیری KPI از طریق آنالیز سئو

آخر کار، باید عملکرد هر کدوم از کلمات کلیدی رو از طریق Google Analytics ردیابی کنین و ببینین لازمه چیزی رو تنظیم کنین و تغییر بدین یا نه. KPI یعنی شاخص کلیدی عملکرد. شاخص کلیدی عملکرد رو هر شرکت یا سازمان یا تیم واسه کارش به صورت قابل اندازه گیری تعیین می‌کنه. و با اون KPI میسنجه که آیا به اهدافی که واسه خودش تعیین کرده بود رسیده یا نه. برای کمپین سئو هم شما باید یه سری شاخص قابل اندازه گیری یا KPI تعیین کنین که هر یه مدت کاری کردین رو با اون بسنجین (منظور از شاخص قابل اندازه گیری اینه که مثلاً نگین KPI ما اینه که سئو سایت خودمون رو خوب کنیم! یا سرعت سایت رو ببریم بالا! باید بگین ما می خواهیم با فلان کلید واژه رتبه دوم گوگل در فلان تاریخ باشیم. یا سرعت و عملکرد سایت ما طبق ابزار Google PageSpeed Insights بالاتر از ۹۰ باشه.) اگه با توجه به KPI یی که تعیین کردین به خواسته‌هاتون نرسیدین، باید یه سری تغییراتی رو توی کمپین سئو انجام بدین تا مطمئن بشین سرمایه‌تون از دست نمیره!

مثلاً اگه کلیدواژه ها ترافیک بالایی دارن اما نرخ تبدیلشون کمه، شاید مشکل از فراخوان عمل یا (CTA) باشه، بنابراین لازمه که اون رو مطابق چیزی که آمار و داده‌ها نشون میده، اصلاح کنین.

کمپین سئو شما آماده است!

با انجام دادن مراحل بالا برای ساختن یه کمپین سئو ، به صورت اصولی و درست، به موفقیتی که مستحقش هستین می‌رسین فقط چیزی که باید بهش توجه کنین اینه که سئو یه شبه ارتقا پیدا نمی‌کنه و باید صبر و حوصله زیادی به خرج بدین تا به نتیجه دلخواهتون برسین، شما باید مدام وضعیت سئو سایت تون رو بررسی کنین و اگه جایی اشتباهی رخ داده یا به تغییری نیاز داره، اصلاحات لازم رو انجام بدین و دنبال نقطه‌ ضعف‌هاتون باشین و اون‌ها رو جبران کنین.

راستی گوگل آنالیتیکس یا Google Analytics یکی از ابزارهاییه که هیچوقت نباید فراموشش کنین و همیشه باید چشمتون بهش باشه. قبل از هر اقدامی واسه راه اندازی کمپین سئو یه اکانت گوگل آنالیتیکس بسازین و یه چرخی توش بزنین و با گزارش هایی که میده آشنا بشین. چون بعد از راه اندازی SEO Campaign سرتون خیلی شلوغ میشه و اون موقع دیگه وقت یاد گرفتن ندارین!

تجاربتون در رابطه با روش‌هایی که من ممکنه این‌جا ننوشته باشم ولی شما با انجام دادنشون یه SEO Campaign خوب ساختین رو با ما در میون بذارین و اگه جایی به مشکلی برخوردین حتماً سوال بپرسین.