در مقاله قبلی در مورد این که اسنیپت برجسته گوگل چیه صحبت کردیم و گفتیم که قطعات متن چقدر در سئو و رتبه گرفتن وب سایت شما در سال ۲۰۲۰ با اهمیت هستند و می‌تونن باعث افزایش نرخ کلیک وب سایتتون بشن. حالا در این مقاله قراره در مورد راهکارهای بهینه سازی اسنیپت و برجسته شدن اون صحبت کنیم.

درواقع گوگل مثل یه کتابخونه بزرگیه که هرچندوقت یکبار برای هر موضوعی یه کتاب مناسب پیشنهاد میده که مخاطب بتونه به راحتی ازش استفاده کنه و به یه پاسخ کامل و مرتبط با سوالش برسه، البته ما در اینجا به اون کتاب برگزیده، اسنیپت برجسته می‌گیم و مایلیم به شما کمک کنیم تا مقالتون بعنوان مقاله برجسته در صفحه گوگل نمایان و به مخاطب ارائه بشه!

می‌توانید برای مطالعه به این قسمت سر بزنید:

بریم سراغ راه‌های بهینه سازی اسنیپت و برجسته شدن!

تحقیق کلیدواژه پرجستجو و مناسب

مطالعات بسیاری نشان داده که اکثر اسنیپت های برجسته توسط کلمات کلیدی که در طولانی مدت استفاده می‌شده‌اند، به وجود آمده‌. در حقیقت هرچه کلمه‌ای بیشتر در باکس جست‌وجو تایپ شود، احتمال بیشتری برای به وجود اومدن اسنیپت برجسته وجوداره.

این که با تحقیقی راجع به کلمات کلیدی که قراره استفاده کنیم، کارمون رو شروع کنیم همیشه یه ایده خوبه، در واقع این یه استراتژی جست‌وجوی کلمه کلیدی گام به گام به بلاگر ارائه می‌ده و یکی از ابزارهای اصلی جست‌وجوی کلمات کلیدیه که توسط متخصصان پیشنهاد شده است.

وقتی عمل جست‌وجوی کلمه کلیدی برای بهینه سازی اسنیپت در ذهن شکل می‌گیره، حتماََ به این موارد توجه کنید:

  • با جست و جوی کلمات تحقیقی پرسشی شروع کنید (کلمات پرسشی مانند چه چیزی، چرا، چگونه و …) چرا که این کلمات ساده‌ترین کلمات برای شناسایی‌اند، اما پایان کارمون نیستند!
  • محتوای حاوی اطلاعات رو هدف بگیرید، نه فقط سوالات رو.

اگرچه هدف از بهینه سازی اسنیپت، پاسخ دادن سریع به سوالات کاربره، اما سرچ‌های حاوی کلمات پرسشی تنها راه به وجود اومدن نتایج برجسته نیست. طبق نتایج Ahref، بخش گسترده‌ای از کلمات کلیدی که باعث به وجود اومدن اسنیپت های برجسته می‌شن، شامل سرچ‌های پرتکراری که کلمات پرسشی نداشتند، بودند.

اگه از یه ابزار برای جست‌وجو کلمه کلیدی موردنظرتون استفاده کنید، بلافاصله به شما نشون می‌ده که آیا این سرچ باعث برجسته شدن محتوا می‌شه یا خیر. من از Serpstat برای کلمات کلیدی تحقیقی‌ام استفاده می‌کنم چون‌که این برنامه کلمات کلیدی جست‌وجو رو با اسنیپت های برجسته ترکیب کرده و به من این اجازه رو می‌ده که ببینم کدوم یکی از کلمات کلیدیم باعث ایجاد باکس‌های پاسخ یا همون بهینه سازی اسنیپت می‌شه.

شما می‌تونید رقیباتون رو در برنامه Serpstat دنبال کنید و سپس پرسش‌هایی با بهترین عملکرد رو با حضور در باکس پاسخ، فیلتر کنید. این امر یه مرور کلی از رقابت‌های آینده شماست و همچنین شما رو قادر به دیدن نقاط قوت و ضعف رقیباتون می‌کنه.

جستجو در گوگل

برای کاوش بیشتر درباره این موضوع، هر وقت یکی از نتایج جست‌وجو رو دیدین، مطمئن بشید که بخش‌های «مردم همچنین می پرسند» گوگل رو هم مرور کردید. این کار یه دید وسیع نسبت به سوالاتی که گوگل به هر موضوعی ربط می‌ده، برای شما فراهم می‌کنه.

باکس مردم میپرسند

وقتی‌که شروع به گسترش سوالات برای دیدن پاسخ‌ها می‌کنید، سوالات بیشتر و بیشتری به قسمت زیر باکس اضافه می‌شه.

جستجوی داده‌های تحقیقی

بی دردسرترین روش، یافتن عباراتیه که قبلاََ رتبه بالایی به خاطرش داشتید. پس از بهینه سازی اسنیپت یا باکس‌های پاسخ، این امر آسان‌ترین راه برای برجسته شدنه. کنسول جست‌وجوی گوگل نشون می‌ده کدوم سوالات سرچ شده، شما رو برای کلیک شدن می‌فرسته. برای یافتن این تحقیق روی «جست و جوی ترافیک» و سپس «جست و جوی تحلیلی» کلیک کنید. «Search Traffic» & «Search Analytic»

کادر رو چک کنید تا موقعیتی که صفحات شما برای هرکدوم دارن رو نشون بده، سپس این توانایی رو خواهید داشت که ببینید کدام یکی از پرسش‌های طرح شده شما بهترین اند و بعد ازون می‌تونید از فیلترها برای یافتن چند متن در فرم سوال استفاده کنین.

البته یادتون باشه که تو همه این مواردی که گفتیم و قراره بگیم؛ هدف جستجو نقش به سزایی داره و نباید نادیده گرفته بشه!

خلاق بودن و استفاده از روش‌های جدید!

پرسیدن نحوه سرچ از کردم

تقریباََ همه فرصت‌های کشف شده از طریق متدهای بالا (اگرچه عالی هستند) به این جمله می‌رسند: کلماتی که شما یا رقبیتون قبلاََ در اون رتبه بالایی به دست اوردین. اما بنظرتون چطوری می‌شه از این روش هم فراتر رفت؟

خب می‌تونین از مخاطبان، مشتریان و دنبال کننده‌هاتون بپرسید که چطوری سرچ می‌کنند و این که اغلب اوقات چه سوال‌هایی رو از گوگل می‌پرسند.

MyBlogU یک روش عالی برای انجام دادن این امر است. تنها کافی است یک پیشنهاد جدید در بخش «Brainstorm» پست کنید و از اعضا بخواهید که افکارشان را درمورد آن به اشتراک بگذارند.

سوال کردن از دوستان و فالوورها

Seed Keywords یه ابزار ساده است که به شما اجازه می‌ده کلمات مربوط به محتواتون رو به وسیله کمک گرفتن از دنبال کنندگان و دوستانتون پیدا کنید. از این طریق شما می‌تونید به سادگی یک متن جستجو ایجاد کنید، اون رو در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بذارید و از دنبال کنندگان بخواهید کلمه‌های کلیدی که برای سرچ اون متن، استفاده می‌کنند رو تایپ کنند.

سعی کنید سناریوی جست‌وجوتون رو بیش ازحد مهم جلوه ندین و از راهنمایی کردن افراد برای استفاده از عباراتی که خودتون فکر می‌کنین باید استفاده بشن، اجتناب کنید!!

بدیهیه که شما می‌تونید برآورد مشابهی با استفاده از ServeyMonkey یا GoogleForms ایجاد کنید.

تظارت بر سوالات و کوئری‌های مورد نظر

یه روش دیگه برای رسیدن به فرصت‌های دست نخورده، نظارت کردن بر جست‌وجوهای مردم در توییتره. این جستجو، از اپراتورهای سرچ پرسشی «؟»، که نتایجی حاوی سوال رو فیلتر می‌کنه، حمایت می‌کنه. فقط مطمئن شوید که بین عبارت جست و جو و «؟» فاصله بگذارید.

من از Cyfe برای نظارت و دسته بندی نتایج توییتر استفاده می‌کنم چرا که داشبورد حداقلی رو ارائه می‌ده که می‌تونم برای نظارت بر تعداد نامحدودی از سرچ‌های توییتر استفاده کنم.

زمانی که هیچ ایده‌ای برای مقاله ندارید، برای مشاهدهٔ آرشیوها، به سادگی، وارد Cyfe شوید و سپس به ابزارهای سرچ کلمه کلیدی فوق برای گسترش هر ایده‌ای مراجعه کنید.

من از اسپردشیتز (spreadsheets) برای ساماندهی سوالات و عبارات کلیدی استفاده می‌کنم. بعضی از این سوالات ممکنه به قسمت کاملی از یه متن تبدیل بشه، درحالیکه بقیه یه قسمت فرعی از یه مقاله گسترده‌تر میشن:

  • من سعی نمی‌کنم حجم جستجو رو آنالیز کنم تا تصمیم بگیرم که آیا هر کدوم از این سوالات لازمه در مقاله جداگانه یا یه زیرمجموعه پوشش داده بشه. (براساس تحقیقات Ahref و مشاهدات شخصیم، هیچ ارتباط مستقیمی بین محبوبیت عبارات و اینکه آیا باعث برچسته شدن خواهند شد یا نه وجود نداره.)
  • در عوض، من براساس بهترین قضاوتم تصمیم می‌گیرم که چقدر قادر به پاسخگویی به هر سوالی هستم (براساس اطلاعات و تحقیقات ویژه‌ای که داشتم). اگه جوابم به خودم زیاد باشه احتمالاََ متنم به مقاله جداگانه‌ای تبدیل می‌شه و از کلمات کلیدی جستجو برای شناسایی زیرمجموعه‌های قطعه آینده استفاده می‌کنم.

البته می‌تونین با استفاده از گوگل سرچ کنسول هم به جستجوهایی که مقاله شما بخاطرش ایمپرشن گرفته دسترسی پیدا کنین و تصمیم بگیرین که مقالات خودتون رو با چه کیوردهایی آپدیت کنین!

بهینه سازی اسنیپت برجسته!

با سئو صفحه شروع کنین

درواقعیت هیچ دکمه جادویی یا نشانه مخصوصی برای این که اطمینان بده سایت شما برجسته می‌شه، وجود نداره. البته شروع کردن با برترین شیوه‌های غیراختصاصی سئو یه ایدهٔ خوب است چونکه، برجسته شدن تنها در صورتی اتفاق میفته که شما برای جستجویی رتبه بالایی گرفته باشید.

Randy Milanovic مرور خوبی درباره تاکتیک‌های پیداکردن محتواتون انجام میده. Eric Brantner یه چک لیست سودمند سئو در Coschedule برای شما گرداوری کرده است و البته به یاد داشته باشید که از طریق راهنمایی‌های موز MOZ سئو پیش بروید. (Moz’s SEO guide)

نشانه گذاری ساختاری

اگه با این مورد ناآشنایین، من یه توضیح مختصری براتون آماده کردم:

نکته
نشانه گذاری ساختاری نوعی میکرودیتاست و بعد از افزودن به یه صفحه وب، نشانه گذاری اسکیما توضیح پیشرفته‌ای ایجاد می‌کنه که در نتایج جست‌وجو ظاهر بشه! در حقیقت این یه راهیه برای اینکه محتواتون در موتورهای جستجو به روشی توصیف بشن که بتونند درکش کنن و اینکار با افزودن تکه‌های کد به HTML شما انجام میشه که شامل برچسب‌های از پیش تعریف شده ایه که موتورهای جست‌وجو اونارو می‌فهمند.

بسیاری از مردم استفاده از Schema.org رو پیشنهاد می‌دن (قاعدتاَََ به دلیل این که توصیه به اضافه کردن طرح برای هرچیز و همه چیز، دلیل داشته) اما مطالعات Ahref نشان می‌ده که هیچ ارتباطی بین بهینه سازی اسنیپت و نشانه گذاری ساختاری وجود نداره.

و خب گفته می‌شه که بهترین راه برای برجسته شدن ارائه دادن یه پاسخ بهتر است.

چندتا توصیه کارآمد برای بهینه سازی اسنیپت

پاسخ دادن به هر سوال بطور مختصر

مشاهدات شخصیم از باکس پاسخ، من رو به این فکر وا داشت که گوگل جواب‌هایی که نهایتاََ در یه پارگراف نوشته شده رو انتخاب می‌کنه.

مطالعاتی توسط AJ Ghergich cites صورت گرفته که میانگین طول یه پارگراف اسنیپت برجسته رو ۴۵ کلمه (حداکثر۹۵ کلمه) می‌دونه، بنابراین اجازه بدین که این امر شما رو در اینکه هر پاسخ برای برجسته شدن تا چه اندازه می‌تونه طولانی باشه، راهنمایی کنه.

قطعاََ منظورم این نیست که مقالهٔ شما فقط باید یه پارگراف باشه، بلکه به نظر می‌رسه این روزها گوگل به مفاهیم طولانی (همچنین بعنوان بنیاد محتوا (محتوای کرنر استون) شناخته می‌شه که مشخصاََ یه روش بهتر برای توصیف اونه زیرا فقط طول مهم نیست!) که به زیرمجموعه‌های استدلالی تقسیم شده و دارای تصاویر جالب توجهیه، ارجحیت بیشتری می‌ده.

حتی اگه باورندارید که محتوای کرنر استون عملکرد خاصی در SERPها انجام می‌ده، تمرکز کردن روی مقالات طولانی به شما کمک می‌کنه که سوالات مرتبط بیشتری رو در یه قطعه پوشش بدین.

  • تمام کاری که باید انجام بدهید اینه که کمی سبک وبلاگ نویستون رو مرتب کنید،
  • سوال رو در مقاله خودتون بپرسید (ممکن است یک زیر عنوان باشد)،
  • بلافاصله سوال رو با یه پاسخ تک پاراگرافی دنبال کنید،
  • سپس در مقاله به جزئیات بپردازید.

این تاکتیک ممکنه منجر به حفظ کاربران بیشتر بشه زیرا، باعث می‌شه هر مقاله‌ای ساختار بهتری پیدا کنه و خوندنش آسان‌تر بشه. AJ Ghergich می‌گه:

نقل قول
وقتی از داده‌ها برای تقویت ایده پردازی موضوعی استفاده می‌کنید، تولید محتوا بیشتر به سمت توضیح راجع به منابع جهت می‌گیره و نقش برین استورم (طوفان فکری) کمتر می‌شه.

واقع بین باشید و کارتون رو به خوبی سازماندهی کنید

گوگل طرفدار اعداد، گام‌ها و لیست‌ها است. تقریباََ همیشه این موضوع رو مشاهده کردیم: در بیشتر موارد باکس پاسخ شامل مواد اصلی، تعداد مراحل، زمان پخت و سال و شهر تولد و غیره است.

در پارگرافی که به سوال پاسخ می‌دین، مطمئن باشید که اعداد و اسامی مفیدی رو لیست کردین. بسیار واقع نگر باشید و براساس حقیقت بنویسید.

در حقیقت، از مطالعات قبلی AJ Ghergich نتیجه گرفتیم که مقایسه جدول‌ها و لیست‌ها یه روش آسان برای اسنیپت برجسته شدنه، زیرا گوگل طرفدار محتوای ساختاربندی شده است، حتی برای جست‌وجوهای تجاری (جایی که کاربر مشخصاََ به دنبال یه برند ویژه است)، گوگل از سایتی که دارای جدوله یه نتیجه انتخاب می‌کنه (نه اینکه از سایت اختصاصی برند،اون رو انتخاب کنه).

این امر تنها بیانگر اینه که گوگل تا چه اندازه به سایت‌هایی با محتوای خوش فرم، عدد محور و حقیقی علاقه داره. هیچ نشانهٔ خاصی برای چگونگی سازمان بندی محتواتون وجود نداره و بنظر می‌رسه که گوگل <table>, <ol>, and <ul> رو به خوبی انتخاب می‌کنه و نیاز به نشانهٔ دیگه‌ای نداره.

مطمئن بشین یه مقاله به تعداد زیادی از سوالات مشابه پاسخ می‌ده

Ahref در تحقیقاتشون برای اسنیپت برجسته فهمید یه صفحه زمانی برجسته می‌شه که به سوالات مشابهی پاسخ داده باشه، یعنی باید هم ساختاربندی شده باشه و هم به گونه‌ای از کلمات استفاده کرده باشه که سوالات مشابه و مرتبط زیادی رو پاسخ بده.

گوگل در تشخیص سوالات هم معنی و مرتبط بسیار هوشمنده، همونطور که شما باید باشید! هیچ امتیازی در طراحی صفحات پاسخ جداگانه برای هر سوال وجود ندارد.

اگر هدف شما برجسته شدن در باکس‌های پاسخ است، طراحی مقاله ی منسجمی که به سوالات مرتبط بسیاری پاسخ دهد، یک استراژی هوشمندانه است و ما را به سمت تاکتیک بعدی سوق می‌دهد:

برای بهینه سازی اسنیپت، سوالاتون رو به درستی سازمان بندی کنید

برای ادغام کردن سوالات مرتبط در یه مقاله، نیاز دارید که پرسش‌هاتون رو بطور صحیحی سازمان بندی کنید، این امر همچنین به شما کمک می‌کنه که محتواتون رو به خوبی ساختار بندی کنید.

من یه استراتژی سازمان یافته کلمات کلیدی چند سطحی دارم که می‌تونه در این قسمت استفاده بشه:

  • یک کلمه عمومی، یه بخش یا کتگوری از وبلاگ رو آماده می‌کنه.
  • یک سوال جستجویی تخصصی‌تر به عنوان سرتیتر مقاله انتخاب می‌شه.
  • حتی سوالات خاص‌تر عنوان‌های فرعی مقاله رو تعیین می‌کنند و سپس ساختار اون رو تعریف می‌کنند.
  • اگه سوالات چندگانه‌ای که بسیار بهم مرتبط بودند وجود داشتند همگی زیر یک عنوان قرار بگیرند.

وقتی که به دنبال کشف ایده یه مقاله و تقسیم اون به موضوعات فرعی هستم، Serpstat کمکی زیادی به من می‌کنه. بخش Question رو چک کنید. صدها سوال که شامل اصطلاح اصلی شماست رو تهیه می‌کنه و سپس یک اَبر برچسب (tag cloud) از عبارات پراستفاده دیگه که در این سوالات پیش میاد رو ایجاد می‌کنه.

کلیک کردن برروی هر عبارت در ابر برچسب، منجر به فیلتر کردن نتایج به سوالاتی که شامل همان عبارت هستند و نهایتاََ بهینه سازی اسنیپت می‌شه.

مطمئن بشین که از تصاویر جذاب استفاده کردید

حواستون باشه که پاراگراف اسنیپت برجسته اگه با تصویر جذابی همراه باشه بسیار موثر واقع می‌شه، سعی کنید از عکس‌های با کیفیت و حاشیه نویسی شده استفاده کنید زیرا گوگل به صورت رندوم یکی از عکس‌ها رو برای اسنیپت برجسته استفاده می‌کنه.

به دلیل این ویژگی بهتره از ابزار خوبی مانند Bannersnack برای تولید عکس‌های باکیفیت و جذاب به همراه لوگوی سایت خود استفاده کنید، در این صورت دیگه برای فایل منتخب اسنیپت برجسته نگران نخواهید بود.

تصاویر رو آپدیت و دوباره آپلود کنید (در وردپرس)

برنامه وردپرس برای تصاویر URL تاریخ درج می‌کنه، بنابراین اگه شما یه مقاله رو با اطلاعات جدیدتری آپدیت کنید، تصاویرتون کمی قدیمی به نظر می‌رسند و بهتره که اوناروهم آپدیت کنین.

و در آخر برای بهینه سازی اسنیپت بر عملکرد خودتون هم نظارت کنید

Ahref به شما این امکان رو می‌ده که نظارت کنید و بفهمین دامنه ‌تون بخاطر کدام پرسش، برجسته شده بنابراین مراقب رشد و ظهور موارد جدید باشید و به مقالتون برای اسنیپت برجسته شدن و همچنین رسیدن صفحه به رتبه اول گوگل کمک کنه!

پس با این حساب یه نتیجه‌گیری کلی از کارمون کنیم

طبیعتاََ بهینه سازی اسنیپت یه پروژهٔ آسون نیست و نیاز به زمان و تحقیقات زیادی داره، همچنین نمی‌تونید مطمئن باشید که چه وقت به نتیجه می‌رسید (بخصوص اگه در هیچ رتبه بندی، جز ۱۰ تای برتر نباشید) اما به این روش فکرکنید: برجسته شدن در گوگل، انگیزه ایست که به شما امکان سخت کارکردن روی محتواتون رو می‌ده و باعث میشه برای رسیدن به رتبه اول گوگل تلاش کنین. پس شما ممکنه به اهداف مهم دیگه‌ای هم در این راه دست پیدا کنین:

  • صدها ایدهٔ محتوایی جدید کشف می‌کنید (و به این تربیت برای انواع گسترده‌تری از کلمات پرکاربرد رتبه کسب می‌کنید).
  • یاد می‌گیرید که هر موضوعی رو با دقت بیشتری سرچ کنید (بنابراین لینک‌های ورودی بیشتری ایجاد می‌شود زیرا مردم لینک شدن به مقالات کامل رو ترجیح می‌دن).
  • یاد می‌گیرید که مقالتون رو بهتر ساختاربندی کنید (بنابراین به نرخ کلیک بهتری دست پیدا می‌کنین و خواندن مقاله شما آسان‌تره).