استراتژی های سئو مدرن با یه تجربه کاربری عالی مترادفه! یعنی دیگه قرار نیست سایت خودتون رو فقط برای موتورهای جستجو بهینه کنین، بلکه اون رو برای کاربران و داشتن یه تجربه عالی بعد از وارد شدن به سایت خودتون بهنیه میکنین.

شاید شیوه‌هایی که قبلاً ازشون استفاده میکردین دیگه اونطور که شاید و باید جواب نمیدن و مواردی که قبلاً بهشون بی‌توجهی میکردین و به نظرتون به درد نمیخوردن، الان خیلی مهم شده باشن و تاثیر زیادی روی سئو شما بذارن!

در کل حرف ما اینه که سئو همیشه در حال تغییره، هر از چندگاهی گوگل یه سری قوانین جدید ارائه میده که در نهایت هدف اون بهبود کیفیت نتایج جستجو است و وظیفه شما به عنوان سئوکار، صاحب یه کسب و کار کوچیک یا بزرگ، بازاریاب دیجیتال یا وبلاگ نویس اینه که با این تغییرات هماهنگ بشین.

شما باید به این محیط همیشه در حال تغییر به عنوان یه فرصت عالی برای بهبود روش‌ های سئو و مفیدتر و کاربر پسندتر شدن وبسایت خودتون فکر کنین نه این که بگین این قوانین جدید و الگوریتم های مختلف یه تهدید برای کسب و کار و سایت شماست.

امروز قراره تو این مقاله درباره ۵ تا از استراتژی های سئو مدرن که میتونن موفقیت شما رو تضمین کنن صحبت کنیم، پس با ما همراه باشین:

استراتژی های سئو مدرن

روش های سئو مدرن

۱. داشتن یه سایت واکنشگرای موبایل فرندلی کافی نیست!

تو ۶ ماه گذشته همه درباره موبایل فرندلی بودن یه سایت صحبت مبکردن، چون گوگل موبایل فرندلی بودن سایت رو یه عامل موثر در رتبه بندی الگوریتم های خودش اعلام کرد و آمارها یکی بعد از دیگری نشون میده که کاربران تلفن همراه روز به روز دارن بیشتر میشن!

این کاربران از تلفن های همراه خودشون برای خرید آنلاین، جستجو در گوگل، مشارکت در شبکه های اجتماعی و انجام سایر کارهایی که ۵ سال پیش با دسکتاپ انجام میشد، استفاده میکنن.

این تغییر چشمگیر به راحتی میتونه این جرقه رو تو ذهن هر کسی به وجود بیاره که آهااان پس الان وقتشه که یه سایت موبایل فرندلی و واکنشگرا طراحی کنیم تا گوگل رو عاشق و دلباخته خودمون کنیم!

خب باید بهتون بگیم که تو روش های سئو مدرن طراحی سایت واکنشگرا یه تکنیک عالی و پرقدرت نیست، یعنی کار خوبیه ولی فقط برای شروع!

همونطور که میدونین سایت ریسپانسیو سایتی است که بسته به رزولوشن دستگاه، رابط کاربری رو تنظیم میکنه؛ اما مسئله اینجاست که داشتن همون محتوای مشابه دسکتاپ روی تلفن همراه (حتی بدون نوار پیمایشی یا نیاز به بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی) بهترین راه حل برای ارائه یه تجربه کاربری خفن نیست!

در واقع بیشتر آیتم‌های ریسپانسیو برای موبایل بهینه نشدن، اونها فقط سعی میکنن تمام محتوای دسکتاپ رو در صفحه موبایل هم نشون بدن! خب حالا راه حل این مشکل چیه؟ اصلاً این مورد ربطش به سئو مدرن و تکنیک های اون چیه؟!

خب خب، اینجاست که ما بهتون یه راه حل جایگزین پیشنهاد میکنیم و اون استفاده از مجموعه‌ای کاملاً متفاوت از صفحاتیه که فقط برای کابران موبایل تهیه شده (یه چیزی تو مایه‌های دامنه m.domain.com) به نظرتون این روش میتونه همون روش ایده آل ما برای Modern SEO باشه؟ معلومه که نه!

راستش رو بخواین مزایای خیلی زیادی در طراحی سایت واکنشگرا وجود داره که نمیتونین اونها رو نادیده بگیرین؛ بنابراین میتونیم بگیم طراحی سایت واکنشگرایی که چندتا تغییر هم به همراه اون انجام بشه میتونه یکی از بهترین تکنیک های سئو مدرن به حساب بیاد و دیگه نیازی به اون روش جایگزین بالا هم نباشه!

مثلاً:

  • میتونین استایل دکمه‌ها و برچسب‌ها رو تغییر بدین تا برای تلفن همراه بزرگتر و برجسته‌تر نشون داده بشه و کلیک کردن روی اونها راحت‌تر باشه.
  • عناصر غیر ضروری (پاورقی‌های بزرگ) دسکتاپ یا تصاویری که برای نمایش در تلفن همراه ضروری نیست رو پنهان کنین!
  • اندازه و طول فیلم‌ها رو کوچک‌تر کنین (یا حتی اگه خیلی موارد مهمی نبودن اونها رو هم پنهان کنین).
  • Popup ها و سایر عناصر (باکس‌های کنار صفحه) رو ممکنه فضای زیادی در صفحه موبایل بگیرن رو غیرفعال کنین.
  • اگه کالایی میفروشین یه صفحه پرداخت تک صفحه‌ای اجرا کنین.
  • قسمت تماس با ما رو بهینه کنین تا مردم بتونن راحت‌تر باهاتون تماس بگیرن.

این موارد چه کمکی به سئو میکنن؟

همه موراد بالا میتونن سایت شما رو سریع‌تر و کاربرپسندتر کنن، پس در نتیجه تاثیر مثبتی روی سئو میذارن. در حقیقت گوگل فعلاً همه این موارد رو برای رتبه بندی سایت شما در نظر نمیگیره اما ظاهراً به زودی این موراد از مهم‌ترین مواردی میشن که گوگل در الگوریتم های خودش بررسی‌شون میکنه و بخاطرش به شما رتبه میده، پس بهتره که خودتون رو برای همچین روزی آماده کنین.

یادتون باشه تعداد افرادی که با گوشی همراه در گوگل سرچ و جستجو میکنن انقدر زیاده که اصلاً ارزشش رو نداره بخاطر همچین مواردی یه رتبه و درآمد خیلی خوب رو از دست بدین!

۲. افزایش اهمیت سئو محلی

یکی از عواملی که در حال حاضر برای تکنیک های سئو مدرن خیلی مهم شده سئو محلی یا Local SEO است که باز هم به دلیل افزایش استفاده از تلفن همراه، به یه مورد خیلی مهم تبدیل شده و جستجوهای نزدیک من تقریباً دوبرابر بیشتر از قبل شده!

این امر به این معنیه که اگه تو فروشگاه چیزی به صورت آنلاین میفروشین، باز هم باید برای جستجوی محلی بهینه سازی کنین چون شاید ملت میخوان ساعات کاری، روزهای کاری، اطلاعات تماس و آدرس شما رو که یه فروشگاه نزدیک تو محله اونها هستین، پیدا کنن و یه سر به فروشگاهتون بزنن!

اگرهم کلاً به تجارت آنلاین هستین و میخواین تو جستجوهای محلی که مثلاً برای فلان محصول یا خدمات سرچ شده، نشون داده بشین باید برای سئو محلی بهینه سازی انجام بدین. در حقیقت از نظر استراتژی های سئو مدرن ، بهینه سازی نکردن Local SEO تاثیر منفی روی رتبه بندی کلی شما نمیذاره ولی به این فکر کنین که با انجام ندادن این کار قراره چندتا مشتری از دست بدین! پس گاهی اوقات لازمه برای سود و درآمد خودتون یه سری کارها رو انجام بدین نه صرفاً رتبه بندی گوگل!

۳. ساختار بندی داده های سایت

موتورهای جستجو باید با تعداد زیادی از اطلاعات در قالب‌های مختلف کنار بیان. وقتی اونها در سایت شما میخزن، باید تو هر صفحه داده های زیادی رو درک کنن و برای راحتی کار خودشون یه سری طرح‌ها و فرمت‌هایی رو به صورت توافقی انتخاب کردن!

این الگوها فقط یه روش ساختار یافته‌تر برای توصیف محتواییه که تو یه صفحه در دسترسه! این کار کاملاً فنیه چون لازمه یه سری کد HTML تو صفحه اضافه کنین اما خب نتیجه خوبی داره و صفحات شما رو برای موتورهای جستجو خواناتر میکنه و برای همینه که این مورد یکی از استراتژی های سئو مدرن در نظر گرفته شده.

طرح‌های مختلفی برای انواع محتوا وجود داره؛ از مقالات گرفته تا بررسی‌ها، محصولات برای فروش، منوهای مختلف و موارد دیگه. گوگل هم از اسکیماهایی برای نشون دادن نمودارهای دانش، ریچ اسنیپت ها، کمپین های خرید adwords و افزونه‌های ادوردز استفاده میکنه.

یه استراتژی سئو مدرن نیاز داره تا از تمام طرح‌های موجود و مناسب برای وبسایت خاص خودش به منظور بیشتر در معرض دید مخاطب قرار گرفتن، استفاده کنه.

کد HTML سایت خودتون رو بررسی کنین، صفحات خودتون رو با ابزار تست گوگل تست کنین و اگه متوجه شدین که اسکیما شما مناسب و دقیق نیست، حتماً اون رو برای رتبه بهتر بهینه سازی کنین.

۴. استفاده از ابزارهای SEO

ما به عنوان یه سئو کار یا بازاریاب دیجیتال، باید اطلاعات زیادی رو تجزیه و تحلیل کنیم. ما باید سطح ترافیک، موقعیت رتبه بندی، لینک های ورودی، نتایج رسانه‌های اجتماعی و مجموعه‌ای از معیارهای دیگه که نقش اساسی در استراتژی ما دارن رو بررسی کنیم.

اگه یه سایت کوچیک دارین انجام این کارها زیاد سخت نیست، اما اگه یه سایت بزرگ دارین و یا بیش از یه سایت رو مدیریت میکنین، تلاش برای انجام دستی این نوع نظارت خیلی سخت میشه.

صنعت این نیاز رو تشخیص داده و به همین دلیل تعدادی ابزار SEO در بازار وجود داره که هدفشون کمک به شما برای کنترل وضعیت موجوده.

البته منظورمون فقط ابزارهای پولی نیست، ابزارهای رایگان خوبی هم وجود دارن که استفاده از اونها برای یه متخصص سئو لازمه. در اینجا یه لیست خلاصه از ابزارهای به درد بخور برای استراتژی های سئو مدرن رو براتون آماده کردیم:

الباته یه سری ابزار پولی هم وجود داره؛ مثل:

  • SEM RUSH که برای تجزیه و تحلی رقابت، تحقیقات کلمات کلیدی، رتبه بندی کلمات کلیدی، مدیریت PPC، رتبه بندی صفحات، ردیابی شبکه های اجتماعی و غیره.
  • Long Tail Pro یکی از ابزارهای حرفه‌ای برای تحقیق کلمات کلیدی است که خیلی سریع و دقیق این کار رو براتون انجام میده.

نکته اصلی اینه که بسیاری از متخصصان سئو مدرن روزانه باید کارهای زیادی انجام بدن و اگه روش یا ابزاری وجود داره که میتونه بهتون کمک کنه تا وقت کمتری رو صرف کنین و کار دقیق‌تری ارائه بدین، باید از اون استفاده کنین!

در گذشته نزدیک، لینک سازی و سئو خیلی خیلی بهم ارتباط داشتن در حالی که الان میدونیم سئو دیگه فقط لینک سازی نیست و خیلی بیشتر از این حرف‌هاست، اما به هرحال این مورد هنوز هم یکی از بخش‌های مهم الگوریتم های رتبه بندی هستن و برای رتبه گرفتن لازمن!

کدوم بخش از لینک سازی در تکنیک های سئو مدرن تغییر کرده؟

اول از همه اصطلاح “ایجاد پیوند” به تدریج با “ایجاد رابطه” جایگزین میشه. شما دیگه فقط برای دریافت لینک با دیگران ارتباط برقرار نمی‌کنین، بلکه با وبسایت ها یا وبلاگ نویسان دیگه ارتباط برقرار می‌کنین تا با اونها ارتباط تجاری برقرار کنین! یعنی چی؟ الان براتون میگیم:

وقتی از طریق ایمیل یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی با دیگران تماس می‌گیرین، این کار رو برای تنها به دست آوردن لینک انجام نمیدین، شما میخواین پرونده خودتون رو به سایت های دیگه ارائه بدین و برای اونها توضیح بدین که چگونه محتوای شما بهشون کمک میکنه تا تجربه کاربران خودشون رو افزایش بدن!

اگه مطلبی که در وب سایت خود نوشتین، به مخاطبان اونها هم کمک میکنه، اونها از پیوند به شما بسیار خوشحال خواهند شد و مزایای این کار دو طرفه میشه. در واقع شما یک “رأی اعتماد” صادقانه میگیرین و اونها تجربه کاربران خودشون رو بهتر و با کیفیت‌تر میکنن.

این اون چیزیه که برای این کار لازمه و هر قراردادی که غیر از این باشه، میتونه شما رو تو دردسرهای جدی بندازه!

به نظر ما این که بخواین برای لینک گرفتن التماس بقیه رو بکنین یه جور اتلاف وقته و اصلاً حرفه‌ای به نظر نمیرسه! شما میتونین به جای این کار، از طریق شبکه های اجتماعی و محتوایی که تولید میکنین، برای خودتون اسم و رسمی بهم بزنین و تخصص خودتون رو به رخ بقیه مخصوصاً شرکت های بزرگ بکشین و نشون بدین که چقدر کارتون عالیه!

این تعریفی مدرن از وبلاگ نویسی مهمان است که دستیابی به اون بسیار دشوارتر از لینک گرفته، اما دارای مزایای بسیار بیشتری، هم از نظر سئو و هم اعتبار سازیه.

بنابراین، به عنوان یک SEO کار مدرن و یکی از استراتژی های سئو مدرن ، باید لیستی از وبسایت هایی رو که میتونن این چنین امتیازی رو به شما بدن، در لیست خودتون قرار بدین و با شرکت‌های بزرگ همکاری کنین. بهتره برای این کار موارد زیر رو رعایت کنین:

  • اطمینان حاصل کنید که وب سایت یا وبلاگ خودتون از نظر کمی و کیفی از محتوای خوبی برخورداره.
  • مثالهایی داشته باشین که تجربیات شما به عنوان یه نویسنده رو نشان بده. مکان‌های خوب برای شروع انتشار مطالب خودتون عبارتند از: لینکدین، inbound.org ، medium.com که بعداً میتونین از اینها بعنوان نمونه کارهای منتشر شده خودتون استفاده کنین.
  • در رسانه های اجتماعی فعالیت کنین، حداقل در یکی از شبکه های محبوب (FB ، Twitter ، LinkedIn ، Google Plus) حضور خوبی داشته باشین. مدیرانی که تصمیم میگیرن درخواست شما رو قبول کنن یا خیر، حتماً به همچین موردی دقت میکنن.
  • از پایین لیست خودتون شروع کنین و به سمت بالا برین. اگه قصد دارین پست های خودتون رو در وبسایت های بزرگ منتشر کنین، طبق دشواری پست ها رو دسته بندی کنین و ابتدا با ساده‌ترین پست ها شروع کنین. وقتی هم که تو چندتا سایت خوب پست منتشر کردین، پذیرفتن در وب سایت های بزرگتر آسان‌تر میشه.

علاوه بر موارد ذکر شده، موارد دیگه‌ای هم وجود داره که شما باید برای ایجاد لینک سازی مدرن در نظر بگیرین اما یه چیزی این وسط مسلمه: از پیوندهایی که به راحتی به دست میان دوری کنین. دریافت لینک کار دشواریه و در رتبه بندی شما تأثیر مثبت داره در حالی که پیوندهای آسون ارزش منفی دارن و میتونن دیر یا زود به رتبه شما آسیب بزنن.

این هم ۵ تا روش از روش های سئو مدرن که بهتون قولش رو داده بودیم، امیدواریم که بتونین به کمک این مقاله سایت خودتون رو تو دل گوگل جا کنین:)

شما جدیداً برای بهینه سازی سایت خودتون از چه روشی استفاده میکنین که نتیجه خوبی براتون داشته؟! منتظر خوندن بهترین و مهمترین تجاربی که تو این زمینه داشتین هستیم!