پاسخ سوال تولید محتوا چیست شاید به نظر خیلی سخت و پیچیده بیاد اما ما باید برای رسیدن به پاسخ این سوال، در وهله اول بدونیم که تولید محتوا یه سیستم برای ایجاد اطلاعات سیار هست که در نهایت قراره که در اختیار مخاطبان قرار بگیره پس نباید به تولید محتوا به چشم یه هدف نگاه کنیم.

همچنین شما در رسیدن به پاسخ سوال تولید محتوا چیست به این نکته میرسین که تولید محتوا شامل کار کردن با افرادیه که لازمه در طول کار تولید محتوا با شما در ارتباط باشن و نتیجه این ارتباط انجام اون کاری باشه که شما از اونها میخواین. به همین ترتیب در کنار این موارد، استراتژی محتوای شما باید همیشه بتونه سیستم تولید محتوای شما رو هدایت کنه.

سوال تولید محتوا چیست شما رو با اهداف مشترک سیستم تولید محتوا که ایجاد آگاهی ، هدایت و فروش هست، آشنا میکنه. در واقع نوع محتوایی که شما دارین تولید می‌کنین باید توانایی برآورده کردن یکی از این اهداف رو داشته باشه. این اهداف برای محتوای نوشتاری، ویدئو یا تصویر و هر کسی که اون محتوا رو به صورت آنلاین و یا آفلاین مصرف میکنه کاملاً صدق میکنه.

نوع محتوایی که شما در حال تولید اون هستین، خودش نحوه تولید خودش رو به روشنی تعیین میکنه. شما میتونین محتوا رو با توجه به قالب اون تعریف کنین مثل وبلاگ، مقاله یا ویدیو. اما بهتره که محتوا رو با کاری که دوست دارین مخاطب شما بعد از استفاده از محتوای خودتون انجام بده، تعریف کنین. به عبارتی اگه محتوای سایت خودتون رو با توجه به نتایج نهایی اون تعریف کنین، ارزیابی و درک این که آیا اون محتوا برای شما خوب و به درد بخور هست یا نه خیلی ساده‌تر میشه.

امروز ما تو این مقاله در پی این هستیم که پاسخ تولید محتوا چیست رو به شما بدیم و انواع مختلفی از محتوا رو با شرح موارد زیر به شما توضیح بدیم:

  • انواع محتوا
  • مقدار مورد‌نیاز محتوا
  • اهداف تولید محتوا
  • قوانین مورد نیاز برای تولید محتوا

چند نوع محتوا داریم؟

اولین قدم در مسیر پاسخ دادن به سوال تولید محتوا چیه اینه که بدونین در کل سه نوع محتوای اصلی وجود داره.

این سه نوع محتوا محتوای سنگ‌بنای اصلی یا Cornerstone Content، محتوای دروازه‌دار یا Gated Content و محتوای در حال تکامل یا Evolving Content هستن.

محتوای سنگ‌بنای اصلی یا Cornerstone Content محتواییه که سعی داره یه موضوع واحد رو به روشی مشخص پوشش بده. هدف از محتوای سنگ‌بنا اغلب هدایت فکری مخاطب‌هاست. یعنی شما این نوع محتوا رو تولید میکنین تا توانمندی خودتون رو به مخاطب‌ها ثابت کنین.

محتوای Gated محتواییه که میتونه با یه چیز دیگه مبادله بشه مثل اطلاعات تماس یا هر چیز دیگه‌ای. شما برای برقراری ارتباط با مخاطب‌های خودتون میتونین محتوای دروازه‌دار تولید کنین که راحت‌تر هم باشین.

محتوای در حال تکامل یا Evolving Content جریانی از محتوای منظم تولید شده است. این نوع محتوا ممکنه به شکل مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگ، یا گزارش‌های خبری منظم یا قسمت‌های منظم یه برنامه باشه. به عبارتی شما برای ایجاد آگاهی از مخاطبان مورد نظر خودتون محتوای در حال تکامل تولید می‌کنین.

چه مقدار از هر نوع محتوا رو لازمه که تولید کنین؟

یکی دیگه از موضوعات مهم در باب پرسش تولید محتوا چیست مقدار محتوای تولیدی شماست که این مقدار مورد‌نیاز بسته به شرکت‌ها و صنایع‌ مختلف، متفاوته.

یک راه‌حل ساده برای درک مقدار مناسب محتوا اینه که شما فقط لازمه حداقل محتوای مورد‌نیاز برای رسیدن به نتایج دلخواه خودتون رو تولید کنین اما متاسفانه این امر برای بسیاری از مردم راضی کننده نیس و اونها چیز بیشتری از شما میخوان.

قطعاً برای شما راحت‌تره که بدونین برای هر کدوم از انواع محتواهای ذکر شده، باید چه مقدار محتوا تولید بشه .

محتوای سنگ‌بنای باید متفکرانه و معتبر باشه، بنابراین تولید این نوع محتوا طولانی و زمان‌بر میشه. نتیجه‌اش میشه این که شما به علت کاهش منابع مورد نیاز مقدار کمتری از این نوع محتوا رو تولید میکنین.

از نظر ماهیت، محتوای سنگ‌بنای بیشترین منابع رو نسبت به انواع دیگه محتوا به خودش اختصاص میده که این منابع ممکنه همون زمان یا دانش باشن.

برای دستیابی به اهداف محتوای دروازه‌دار، لازم نیست که به اندازه محتوای سنگ‌بنای قطعی و معتبر باشه. البته اگه شناخته شده باشه هم اشکالی نداره اما از اونجا که هدف از محتوای دروازه‌دار ایجاد ارتباطه بنابراین تعداد بیشتری از محتوای کم تعریف شده و کمتر شناخته شده میتونه تو این هدف باشه.

تکامل محتوا به تولید منظم محتوا نیاز داره. همونطور که قبلاً هم گفتیم هدف از تکامل محتوا ایجاد آگاهیه. شما میتونین تولید این نوع محتوا رو با ایجاد و توزیع محتوای جدید به طور منظم انجام بدین. اگه مخاطبان بالقوه شما آگاه باشن که شما چنین کاری رو به طور منظم دارین انجام میدین ، ممکنه حتی کنجکاو بشن که در مورد شما اطلاعات بیشتری هم کسب کنن.

 هدف از تولید محتوا چیست؟

سوال تولید محتوا چیست به شناسایی اهداف محتوا هم مربوط میشه. هدف از بازاریابی محتوا ایجاد مخاطب و ترغیب اونها برای خرید چیزی است. اما هدف از تولید محتوا بسیار جزئی‌تره. هدف از تولید محتوا ارتباط با یه مخاطب منفرد است. این محتوا هر روز برای تعداد زیادی از مخاطبان توزیع میشه اما حواسش به علایق، مشکلات و امیدهای فردی هر مخاطب هم هست.

جالبه بدونین که درک این نکته اساسی تفاوت چشمگیری در اثربخشی محتوا ایجاد میکنه. اگه هدف از تولید محتوا انگیزه دادن به انجام اقداماتی توسط شخص باشه، باید دقیقاً مخاطب محتوا همون شخص مورد‌نظر شما باشه. در واقع شما از هر مخاطبی یه شخص واحد تو پرسونای مشتری محتوای خودتون ساختین. این اشخاص به عنوان بخشی از استراتژی محتوای شما ایجاد میشن.

و اما راه ارتباط با یه شخص، ایجاد محتواییه که یا سرگرم کننده یا آموزشی یا آموزنده و یا از هر سه ترکیب باشه. محتوای سرگرم کننده از نظر عاطفی با افراد ارتباط برقرار میکنه، محتوای آموزشی تو سطح فکری افراد رو به محتوا وصل میکنه و محتوای آموزنده تو سطح توجه وارد میشه.

۱. محتوای احساسی یا سرگرمی

اگه هدف شما برقراری ارتباط با مخاطبان در سطح عاطفیه، باید محتوایی راجع به واقعیت‌ها، احساسات طبیعی و زندگی مردم تولید کنین. پس محتوای احساسی میشه بخشی از جواب سوال تولید محتوا چیست برای شما!

محتوای احساسی غالباً به شکل داستانی نوشته میشه. این زبان اکثراً شامل بسیاری از زبان‌های توصیفی مرتبط با حواس پنج‌گانه است. کار توصیفات حواس به این دلیله که ما احساسات رو تجربه و لمس میکنیم. یعنی اگه پاسخی رو با توجه به چیزهایی که می‌بینین، می‌شنوین، می‌چشین، لمس یا بو میکنین توصیف کنین، خوانندگان احساسات مرتبط با اون حواس رو به سادگی احساس و لمس میکنن.

۲. محتوای آموزشی یا فکری

اگه هدف شما آموزش مخاطبان خودتونه، باید محتوا رو برای توصیف و آموزش فرآیند‌ها یا تجزیه و تحلیل داده‌ها تولید کنین.

این داده‌ها، شواهد و استدلال‌های ساختاری هستن که محتواهای آموزشی رو با توجه به نظریه‌های متفاوتی که ارائه میدن متمایز میکنن.

به هر حال، یه نظریه ممکنه براساس تجربه شخصی یا شغلی شما باشه اما بدون هیچ تاییدی برای ادعاهای نظری شما، محتوای شما محتوای آموزشی نیست. بنابراین تفاوت بین یه داستان آموزشی و یه داستان سرگرم‌کننده، عینیت در برابر ذهنیت است:)

محتوای آموزنده یا اطلاعاتی

محتوای آموزنده یا اطلاعاتی به دلیل انتشار، تازگی و مرتبط بودن مورد توجه خواننده قرار می‌گیره. اخبار مثالی عالی برای محتوای آموزنده هستن. اخبار روزانه درباره اتفاقاتی هستن که اخیراً اتفاق افتاده‌اند (تازگی). در اسرع وقت گزارش میشن (انتشار).

اگه بتونین محتوای آموزنده و مرتبط با مخاطبان ارائه بدین، اونها با توجه به خوبی محتوای آموزنده شما پاداش تلاش شما رو خواهند داد.

هنوز هم مسیر پاسخ تولید محتوا چیه سخته یا داره آسون میشه؟؟

نقش‌ها و مسئولیت‌های تولید محتوا

مرحله بعدی در پاسخ به تولید محتوا چیست نقش‌های اصلی درگیر در هر مرحله از تولید یه محتوا هستن که با ایده‌پردازی در پشت صحنه آغاز میشن. سپس باید محتوای تولید شده رو به مخاطب‌های خودتون ارائه بدین. در آخر هم باید مطمئن بشین که محتوا دقیق و عالیه و  باعث رسیدن شما به هدف اصلی خودتون میشه.

ایده خوبیه اگه اون نقش‌های تیمی رو به ثبت برسونین که هر یک از اعضای تیم محتوای شما بدونن چه انتظاری از نقش تولید محتوای اونها دارین و چه زمانی هم برای تحوبل کار در نظر گرفتین.

این نقش‌ها و مسئولیت‌ها به سه بخش نوشتن، طراحی و تولید و ویرایش تقسیم میشن.

نقش نوشتن در تولید محتوا

با امر نوشتن، فرآیند تولید محتوا آغاز میشه. نوشتن همیشه شروعه، حالا چه قصد ساخت فیلم یا وبلاگ، چه قطعه‌ای از هنر خیابانی رو داشته باشین.

عمل نوشتن، اهداف استراتژی محتوای شما رو به یک تاکتیک برای جذب مخاطب تبدیل میکنه. بعضی‌ها امر نوشتن رو کاری دشوار میدونن که خب دلایل زیادی هم برای اون دارن.

یکی از این دلایل اینه که افراد هنگام نوشتن درگیر جزییات میشن و بین ساختار کلمه‌ها و جمله‌سازی‌ها گیر میفتن. این چالش‌ها باعث میشن که مدام جمله‌های خودشون رو پاک میکنن و دوباره مینویسن یا ساعت‌ها درگیر نوشتن یه ساختار جمله عالی میشن.

باید بدونین که نویسنده‌های حرفه‌ای هرگز این کار رو نمیکنن بلکه کل محتوای مورد‌نظر خودشون رو می‌نویسن و در انتها ممکنه برگردن و بار‌ها و بار‌ها محتوای خودشون رو بازنویسی میکنن.

یه ترفندی برای شما وجود داره که تو امر نوشتن همیشه به چشم یه مخاطب به محتوای خودتون نگاه کنین نه یه نویسنده حرفه‌ای چون اون وقته که تو کار خودتون موفق میشین.

 نقش طراحی و تولید

در راستای سوال تولید محتوا چیه میرسیم به نقش طراحی تولید در تولید محتوا که باید بدونین تمام مطالب ، از ساده‌ترین وبلاگ گرفته تا یه فیلم سینمایی یا یه کتاب طولانی ، مراحل تولید خودشون رو طی میکنن.

اگه محتوا بصورت آنلاین ارائه بشه، توسط یک طراح UX یا UI تولید میشه. اگه که چاپ بشه ، توسط یک طراح گرافیک تولید میشه. اگه هم که فیلم باشه، کسی باید از محتوا فیلمبرداری کنه و صدا رو ضبط کنه.

 نقش ویرایش در تولید محتوا

ویراستار‌ها چندین نقش مهم در تولید محتوا دارن.

  • در سطح جزیی، ویراستار‌ها در حال نوشتن مواردی مانند هجی، بیان و حس هستن.
  • در سطح کلی، اونها در حال بررسی محتوا برای رسیدن به مفهوم مورد استفاده نویسنده هستن و میخوان مطمئن بشن که آیا به اهداف محتوا میرسن یا نه.

جالبه بدونین که درباره انتشار فیلم و صدا کار ویراستار و طراح در زمینه تولید محتوا شبیه هم میشه.

شما میتونین در امر ویرایش خودتون نقش ویراستار رو به عهده بگیرین چون ذهن شما دقیقاً میدونه منظور فلان قسمت چیه و همین آگاهی‌ها کار شما رو خیلی آسون تر میکنه. البته ویراستار هم کمک کننده شما هنگام مواجه با مشکلات و حل اونهاست.

خب…خب…خب رسیدیم به پایان مقاله و اینجا همونجاییه که باید برگردین به عقب و ببینین که جواب سوال و جستجوی اصلی شما یعنی تولید محتوا چیست به طور کامل در اختیار شما قرار گرفت.

امیدوارم به خوبی از نکات این مقاله در امر تولید محتوا استفاده کنین و ما شاهد تولید محتواهای خوبی از سمت شما باشیم.

منتظر نظرات و سوالات شما هستیم.