عنوان فقط شامل چندتا کلمه به ظاهر ساده ست اما آیا تأثیر مهمی هم در جذب مخاطب و تولید محتوای شما داره؟

میلیاردها وب‌سایت آنلاین وجود داره که روز به روز به تعدادشون اضافه می‌شه و اگه شما به تازگی در حال ساختن یه وب‌سایت یا مدیریتش هستین، ممکنه از این رقابت شدید و پیچیده سردرگم بشین و به این فکر کنین که چطوری می‌تونین سایتتون رو جذاب نشون بدین و ترافیک جذب کنید؟

بنظرتون اولین قدم برای دیده شدن چی می‎تونه باشه؟

بله، ساخت Tagline و عنوان جذاب، اولین کاریه که باید انجام بدین!

چرا؟ چون این دوتا اولین چیزهایی هستند که به چشم مخاطب میان پس باید تلاش کنید با نوع نوشتنتون یه تأثیرگذاری اولیه ایجاد کنین.

خب پس تا اینجا به یاد داشته باشین که یه عنوان و تگ لاین مناسب که تمرکزش روی موضوع و برند شماست می‌تونه در مقابل رقبیاتون برای شما مزیت‌هایی داشته باشه!

عنوان خوب چیست.

حالا ما اینجاییم تا  مفهوم عنوان و Tagline رو براتون توضیح بدیم و ببینیم که اصلاََ این دوتا چه تأثیری روی وب‌سایت می‌ذارن، چطوری می‌تونیم عنوان و تگ لاین مناسب و توصیفی بسازیم؟

با ما همراه باشید ^_^

عنوان یا تگ لاین چیست؟

Tagline و عنوان سایت شما، معمولا اولین چیزهاییه که بازدیدکننده ‌ها مشاهده می‌کنند و می‌شه گفت که عنوان روی سئو محتوای شما تاثیر خوبی داره. اما خب قبل از هرچیزی بهتره مروری بر تعریفی که ویکی پدیا برای عنوان و تگ لاین استفاده می‌کند، داشته باشیم:

نقل قول
عنوان متنیه که ماهیت مقاله زیرین خودش رو نشون می‌ده، بنابراین عنوان، تیتر یک صفحه یا مقاله است و براساس چیزی که ویکی پدیا توضیح داد؛ عنوان باید موضوع مقاله یا صفحه رو نشون بده. Tagline، یه قسمت کوتاه از متنه که برای روشن شدن تفکری ارائه میشه، یا به یه فرم خاصیکه تأثیر دراماتیک هم داره طراحی می‌شه (می‌توان گفت که نوعی شعار تجاریه).

البته من با این حرف که: تگ‌ لاین همیشه تأثیر دراماتیک داره موافق نیستم، اما با جمله‌ای که می‌گه Tagline برای روشن شدن یه ایده ارائه می‌شه موافقم! معمولاََ هم برای شخصی سازی یا شفاف سازی عنوان کاربرد داره.

یادتون باشه استفاده از Tagline به اندازه استفاده از عنوان ضروری نیست، درواقع یک صفحه با یک عنوان می‌تونه شامل تگ لاین باشه یا نباشه، مخصوصاََ اگه عنوان به اندازه کافی واضح بود دیگه به تگ لاین نیازی نیست.

برای نوشتن عنوان یه مقاله باید قادر باشین به این سوال که “چه چیزی رو مورد مطالعه قرار دادین” پاسخ بدین و قطعاََ پاسخ این سوال رو از قبل در ذهنتون دارین، چیزی که سعی می‌کنم بگم اینه که نباید محتوا مقاله با عنوانی که واسش انتخاب کردین در تضاد باشه یا خبر از اطلاعاتی بده که شما در مقاله تون ذکر نکردین، اگه قصدتون کمک کردن به مخاطبه از گول زدن اونها با عنوان ‌های جذاب خودداری کنید و سعی کنید برای خودتون اعتبار کسب کنید! تنها هدف ما رضایت کاربره و فقط با تحقق این هدف می‌تونیم باعث ارتقا و بهبود رتبه بندی سایتمون بشیم.

اصلاََ چرا باید از «عنوان» و «Tagline» استفاده کنیم؟

اکثر متخصصان سئو، عنوان رو دلیل مهمی برای موفقیت یا شکست یه مقاله می‌دونن.

همان‌طور که قبلاََ اشاره کردیم، تگ لاین و عنوان روش‌های بسیار خوب و سریعی برای گفتن مبحثی که در مقاله قرارست راجع بهش صحبت کنیم، هستند و این یه مورد مهمه!

نکته
ببینید مردم مایلند بدونند یک پست یا مقاله راجع به چی صحبت می‌کنه، در واقع اونها نمی‌خوان ۳۰ دقیقه (یا حتی ۵ دقیه) از وقتشون رو صرف این کنند که خودشون مقاله رو بخونند و متوجه مضمون اصلی اون بشن! پس به سمت سایتی حرکت می‌‌کنن که پیام اولیه واضحی داره!

همچنین شما اگه مجبور باشید درباره یه عنوان و یا تگ لاین مناسب و مطلوب فکر کنید، برای اینکه بتونین یه عنوان تمیز و دقیق بنویسید، مجبور به فکر کردن درباره ماهیت اصلی کسب و کار و هدف تولید محتوای خودتون هم می‌شین!

پس دقت کنید که مردم رو به سمت چه چیزی هدایت می‌کنید! و اگه عنوان پیچیده‌ای داشتید، ممکنه یه راه حل خوب این باشه که چندین صفحه رو برای کاری که قراره انجام بدین در نظر بگیرین و همه چیزو تو یه صفحه خلاصه نکنید! (در حقیقت گاهی اوقات بهتره موضوع اصلیمون رو به چندتا ریز موضوع تبدیل کنیم.)

عنوان شفاف و مخاطب!

تصور نکنید مخاطبانتون چون در وب‌‌‌‌‌سایت شما هستند پس منظورتون رو متوجه شدن!

وقتی که فهمیدید هدف صفحه یا هدف کسب وکارتون چیه، نوبت نوشتن عنوان می‌شه!

نکته
دقت داشته باشید که نوشتن عنوان به زبانی که همه خیلی راحت متوجه اون بشن کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرکز و وضوح داره.

چیزی که ما در نوشتن عنوان به اون احتیاج داریم وضوح کافیه! به خودمون فکر کنیم، وقتی برای اولین بار وارد سایتی می‌شیم از خودمون می‌پرسیم: آیا من متوجه منظور این سایت شدم؟ اصلاََ چه مزایایی برای ما بازدیدکننده‌ها داره؟ چطوری می‌تونم مزایای اون رو به دست بیارم؟

تصور نکنید مردم چیزی که در وبسایت شما نوشته شده رو فقط به خاطر این‌که در وب‌‌سایتتون هستند، متوجه می‌شن!سعی کنید خودتون رو به‌جای کسی بذارید که برای اولین بار سایت شما رو بازدید می‌کنه، آیا چیزی که توسط عنوان وتگ لاین ارائه دادین کاملا واضح و مفیده؟

البته که انتخاب عنوان و تگ لاین برای یک پست، راحت‌تر از انتخاب اونها برای کل وب‌سایت یا تجارتتونه. پس چیزی که برای شکل دادن هدف مقالتون، بهش نیاز دارین زمانه! اگه فکر می‌کنین که یه تایتل مطلوب پیدا کردین، بهتره از کسی که در حوزه مشارکتتون نیست بخواهید عنوان رو بخونه و ببینه آیا متوجه منظورتون شده و وضوح کافی رو داره یا نه و اگه پاسخ نه بود، اونقدر ادامه بدین تا به نتیجه مطلوب برسین و درواقع با نوشتن یه عنوان جذب برای محتوای خودتون بازاریابی کنین!

یه نگاه کلی بر انواع عنوان داشته باشیم!

عنوان از نظر نگارشی دو صورت پرسشی و خبری داره.

در عنوان پرسشی یه پرسش کلی مطرح می‌کنین و بعد تلاش می‌کنین به این پرسش در طول مقالتون، پاسخ بدین.

در عنوان خبری، باید از عنوانی استفاده کنید که یا جنبه پاسخی داشته باشه یا این‌که تلاش کنه ارتباط متغیرها و مفهوم‌های موردبررسی رو برسونه.

بریم سراغ عنوان‌های مناسب

روش‌هایی وجود داره که باتوجه به اونها شما می‌تونید مطمئن شید که مردم منظورتون رو متوجه شده‌اند، همچنین هدف صفحه رو به طورکامل برسونید پس اگه به دنبال جذب مخاطب و نوشتن عنوان خلاقانه و منحصر بفرد هستین، سراغ قسمت بعدی مقاله برین!

کلمات active oriented رو در عنوان به‌کار ببرید

در صورت امکان از عنوان‌هایی که شامل واژگان و جملاتی که نشان دهندهٔ یک عمل اند استفاده کنید؛ برای مثال: چگونه سایت خود را طبق درستورالعمل‌های سئو بهینه سازی کنیم؟

نشون دادن عنوان در حالت فعال، بسیار جذابه و می‌تونه مخاطبان رو جذب سایت و ترغیب به انجام کاری که پیشنهاد دادین بکنه.

عنوان رو با یک Tagline جذاب ترکیب کنید

ترکیب عنوان و تگ لاین به مخاطبان یک توضیح مختصر و مفید از عنوان می‌ده. تمامی عنوان‌ها به چنین چیزی نیاز ندارند، اما معمولاََ تاثیر استفاده از تگ لاین یه تاثیر مثبته. در واقع استفاده از Tagline به شما یه شانس دیگه در جذب مخاطب می‌ده و یجورایی عین روشن کردن مطلب و هونطور که گفتم یه جور بازاریابی محتواست.

وجود اعداد در عنوان می‌تونه جالب باشه

طبق تحقیقات انجام شده، اعداد می‌تونن تا ۷۳% شانس تعامل و اشتراک گذاری رو در رسانه‌های اجتماعی افزایش بدن. فکر کنم یکی از جذاب‌ترین عنوان‌ها برای مخاطبان، عناوینی باشه که شامل اعداد خاصه!

Debra Jason یه جمله جالب داره که می‌تونم برای توجیه این مورد ازش استفاده کنم:

نقل قول
اعداد مانند آب‌نبات برای مغز هستند!

پس یعنی مغز ما علاقه زیادی به اعداد داره و از اونها استقبال می‌کنه.

حالا اگه قراره شانس دیده شدنتون رو از این هم بیشتر کنید، سراغ اعداد فرد برید! اگه دقت کرده باشین بیشتر وبلاگ‌نویسا از اعداد فرد در عنوان استفاده می‌کنن چون که ظاهراََ عملکردشون بهتره و شانس بیشتری دارن.

مثلاََ یک سری از تحقیقات بازاریابی محتوا اعلام کرده که مغز انسان اعتقاد بیشتری به اعداد فرد نسبت به زوج داره و به مخاطب کمک می‌کنه که اطلاعات رو بهتر هضم کنه و یادآوریشون هم آسون‌تر باشه.

اعداد فرد

از کلمات و صفت‎‌های مثبت استفاده کنید:

برای این که عنوانتون کمی دراماتیک بشه کافیه از کلمه و صفت‌های مثبتی مثل: آسان‌ترین، بهترین، سریع‎ترین، همیشگی، جالب‌ترین و غیره استفاده کنید. در واقع این مدل عنوان ها می‌تونه به جذب مخاطب و تأثیرگذاری اولیه کمک زیادی کنه.

 کلمات مثبت

از کلمات منفی غافل نشید:

در تیتر قبلی راجع به تأثیرگذاری کلمات مثبت صحبت کردیم! حالا می‌خوام نکته‌ای رو به شما آموزش بدم که بتونین ۳۰% بیشتر از جملات مثبت، باعث جلب توجه بشه!

در واقع استفاده از کلمات منفی مثل: هرگز، بدترین، بدون معنی، هیچکس، انجام ندادن و غیره، باعث القای حس ترس می‌شه و این یکی از قوی‌ترین حس‌های بشره و باعث می‌شه طرف مقابل فورا واکنش نشون بده و کاری رو انجام بده! پس حواستون به جنبه‌های روانشناسی هم باشه 🙂

جملات منفی

از مخاطبتون سوال بپرسید:

گفتیم که از نظر نگارشی دو دسته عنوان داریم و یه نمونه از اون عنوان‌ها، عنوان پرسشیه.

در واقع خیلی اوقات مخاطب برای پیدا کردن جواب سوالش سراغ اینترنت میاد و با سرچی که شامل کلماتی مثل “چگونه”، “چرا”، “آیا” و غیره است، دنبال پاسخ می‌گرده، حالا اگه شما عنوانی انتخاب کنید که شامل کلمات پرسشیه، مستقیم به هدف زدید! پس احتمال کلیک کردن مقاله‌تون و جذب کاربر خیلی زیاده.

پس به نیاز مخاطب پاسخ بدین و در کارتون موفق بشین!

اهمیت کلیدواژه رو که فراموش نکردین

شما وقتی می‌تونین یه عنوان جذاب و خلاقانه بنویسین که از دید کاربر به ماجرا نگاه کنید و خودتون رو بجای اون بذارید. تصور کنید کاربرتون به یه لپ تاپ خوب برای استفاده کاری نیاز داره.

شما صاحب یه فروشگاه اینترنتی سیستم‌های دیجیتالی هستین، برای اینکه بتونین به نیاز کاربر پاسخ بدین و اونو تشویق به بازدید از سایتتون بکنین، باید یه عنوان جذاب که شامل کلیدواژه بذر مثل لپ تاپ و ویژگی‌های اونه، طراحی کنین، همچنین می‎تونین از عنوانی که شامل هزینه کم و کیفیت بالاست هم استفاده کنید، اما قسمت اساسی کاربرد کلیدواژه در عنوانه که شما رو چند قدم جلو می‌بره، درواقع با اینکار مستقیماََ سراغ منظور مخاطب رفتید و اونو به خواستش رسوندید!

طوفان فکری یا همون Brain Storm

یکی از روش‌های خفن برای ایده پردازی استفاده از طوفان فکریه، در واقع اگه شما برای نوشتن عنوان هیچ ایده‌ای ندارین، می‌تونین یه جلسه Brain Storm تشکیل بدین و با مشارکت افراد یا گروه‌های مختلف به ایده‌های جالب و بحث برانگیزی برسین و یه عنوان مناسب و خلاقانه برای متنتون انتخاب کنین.

عنوان محل فروش محصول نیست، فرصتی برای حل مشکله

کمک به مخاطب همیشه در صدر تمامی فعالیت‌های ما بوده، پس در نوشتن عنوان هم به این ارزش دقت می‌کنیم!

اگه به مقاله‌هایی که رنکینگ بالایی در گوگل دارند توجه کنید متوجه می‌شید که همه اونها تلاش می‌کنن به نحوی به مخاطب کمک کنن و مشکلاتش رو حل کنن، هیچوقت یادتون نره که: اگه تمرکزتون برروی مفید بودن باشه، قطعاََ عملکرد بهتری خواهید داشت!

عنوان واضحی داشته باشید

احتمالا این سخت‌ترین مرحلهٔ کاره، چون شما باید از کجا بدونید که فهم چه چیزی برای مخاطبانتون ساده‌تر است؟ این موردی است که باید آزمایش بشه!

اما در هرصورت لازمه از اینکه عنوان شما به اندازه‌ای که باید، خاص و محسوس است، اطمینان پیدا کنید.

و دوباره تمامی این‌ها به وضوح عنوان بر می گرده.

پس بطور خلاصه باید بگم که

  • احتمالا تا اینجای کار متوجه شدین که وضوح متن چقدر با اهمیت و مؤثره. اگه مردم، وب‌سایتتون یا اون مقاله‌ای که در حال ارائه ش هستین رو متوجه نشن، تلاشی هم برای فهم بهترش نمی‌کنن چرا که ممکنه وقت کافی برای این‌کار نداشته باشن و شما به یه وبلاگ موفق تبدیل نشین!
  • توجه کنین که در استفاده از ترکیب‌های مختلف اسم زیاده روی و اغراق نکنید، اگه مقاله شما فاقد نکاتی باشه که در عنوان بهش اشاره کردین، باعث بی اعتمادی و از دست رفتن مخاطبتون می‌شه و اگه درباره مطلب دیگه‌ای سرچ کنه و وب‌سایت شما رو ببینه احتمالا کلیک نمی‌کنه!
  • اونها مخصوصا وقتی که دنبال کالای خاص یا موضوع خاصی هستن، فقط وارد وب‌سایت‌هایی می‎شن که دقیقا اون ویژگی مورد نظرشونو ذکر کرده. پس مطمئن باشید چیزی که تایپ می‌کنید، پیام مقاله شما رو به صورت مختصر و مفید بیان کرده.

رعایت کردن این نکات کار دشواری نیست فقط یکم زمان، تمرکز و تجربه لازم داره، سعی کنین از قدرت قلم و نگارش مخصوص به خودتون نهایت استفاده رو ببرید و با ارائه بهترینا منتظر بهترین نتایج باشین.