چگونه می‌توان افزایش سرنخ با بازاریابی داشت؟ چگونه می‌توان lead generation از طریق معادلات جادویی بازاریابی داشت؟ شاید به تازگی این سوالات ذهن شما رو درگیر کرده باشه. ابتدا بیاید تا شما رو با چند تا از مفاهیم کلیدی این مقاله آشنا کنیم. lead یا سرنخ، یکی از اصطلاحات کلیدی در حوزه‌ی بازاریابیه.

پرسش
این اصطلاح چه زمانی به کار میره؟

لید یا سرنخ در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار میره که با روش‌های مختلفی با خدمات یا محصولات ما آشنا شدن و برای کسب اطلاعات یا اولین خرید خودشون به ما مراجعه می‌کنن! از صحبت‌هایی که کردیم اینطور برمیاد که زمانی که کسی سوالاتی در مورد محصول یا خدمات یا کسب و کار ما می‌پرسه، ممکنه تبدیل به مشتری ما بشه و ما به چنین افرادی لید یا سرنخ یا مشتری راغب می‌گیم.

سرنخ فروش یا lead generation، یکی از مهم‌ترین مراحل استراتژی بازاریابی دیجیتاله. اگه آنلاین شاپ دارین یا کسب و کار شما آنلاینه، سر و کار زیادی با مبحث سرنخ فروش و افزایش سرنخ بازاریابی دارین. با ما در این مقاله همراه باشین تا جواب خیلی از سوالای خودتون رو در این زمینه بگیرین.

در این مقاله به شما راهکارهای کاربردی برای افزایش سرنخ با بازاریابی رو آموزش میدیم. میزان اهمیت سرنخ فروش و دلایل اهمیت اون رو برای شما شرح میدیم. در انتها نکات مهمی که در این زمینه باید بدونین رو با شما درمیون میذاریم. در ادامه با ما باشین تا در این زمینه مهم بیشتر بدونین.

چرا تاثیر بازاریابی کاهش پیدا میکنه؟

افزایش سرنخ با بازاریابی

به نظر شما مشکل بازاریابی چیه؟ چه چیزی باعث کاهش اثر تبلیغات شده؟ در جواب باید بگیم که چندین روند در اواخر قرن ۲۰ تاثیر تبلیغات رو کاهش دادن:

  • رشد انفجاری مشاغل کوچک
  • ظهور کامپیوترهای شخصی
  • معرفی قالب‌های رسانه‌ای جدید
  • راه‌اندازی اینترنت

این روندها در کنار هم به افزایش حجم تبلیغات کمک کردن. طبق گزارشات مجله Ad Age، اکنون هر فرد به شکل متوسط روزانه، توسط بیش از ۳۵۰۰ پیام تبلیغاتی بمبارون میشه. این در حالیه که در سال ۱۹۷۱ هر روز ۵۶۰ پیام وجود داشته. در ادامه با ما باشین تا درباره‌ی افزایش سرنخ با بازاریابی یا افزایش lead با marketing با شما بیشتر صحبت کنیم.

شروع کار: همه چیز از مغز شروع میشه

این راز در درک این که چطوری مغز اطلاعات رو فیلتر می‌کنه پنهانه! واقعاً ساده است. مغز ما، هر چیزی رو که در محیط برای ما مهم یا مرتبطه اسکن می‌کنه. اگه چیزی کاملاً آشنا باشه اما غیر معمول ولی توسط مغز درک بشه؛ مغز اجازه میده تا ذهن آگاه ما اون رو ببینه و هر چیز دیگه رو فیلتر می‌کنه حتی اگه درک بشه اما ناآشنا باشه به معنای واقعی کلمه ثبت نمیشه.

پرسش
این اصطلاح چه زمانی به کار میره؟ کار ما و شما به عنوان تبلیغ کننده چیه؟

ما به عنوان تبلیغ کننده موظفیم تا مطالبی رو بسازیم که مغز بتونه اونها رو ببینه! در نتیجه برای لحظه‌ای هم که شده مثل یه تبلیغ کننده فکر نکنین و سعی کنین در جایگاهی بایستین تا چشم اندازی از خود ببینین. تفاوت امر در تغییر دیدگاه شما چیه؟ برای اولین بار ممکنه بفهمین که افراد چطوری به پیام‌های شما نگاه می‌کنن یا چطوری پیام شما رو می‌شنون. این باعث میشه نقاط ضعف و قوت خود رو پیدا کنین به جای این که روی تولید و چگونگی رسوندن پیام خود تمرکز کنین.

یکی از دلایل شکست در افزایش سرنخ با بازاریابی همین مسئله هست. در بحث افزایش لید با بازاریابی، بیشتر مشاغل این کار رو انجام نمیدن! این دلیل میشه تا اونها همون چیزای قدیمی رو بنویسن و مطالب تبلیغاتی اونها مورد توجه قرار نمی‌گیره. احتمالاً شما هم این مشکل رو دارین. اگه اینطوریه، این روش ثابت شده ” معادله بازاریابی ۴ مرحله‌ای “رو امتحان کنین.

سازماندهی نوشتن برای مغز با فرآیند ۴ مرحله‌ای

افزایش لید با بازاریابی

وقفه، تعامل، آموزش، پیشنهاد

اگه این مسئله رو واقعاً بپذیرین، شروع به تغییر جهت دادن الگوها و کلیات تبلیغات سازمانی به مطالب خاص و متمرکز بر سود می‌کنین. این روند بسیار جذاب‌تره. نحوه کار اون در این جاست:

ابتدا چشم انداز خود رو از بین ببرین

به یاد داشته باشین که افراد سرنخ فروش رو از طریق لنزهای WIFM خود اسکن می‌کنن، به این معنی که مغز به دنبال What is in it for me هست. یعنی این تبلیغ چی برای من داره؟ تبلیغات طنز و هوشمندانه و مرسوم رو فراموش نکنین. می‌تونه خیلی کاربردی باشه برای به دام انداختن مغز! شما می‌تونین با طعمه قرار دادن چیزی که مغز اون رو مهم میدونه، بیشتر جلب توجه کنین. می‌تونین از عنوان برای جلب توجه بر اساس نگرانی‌های خاص مشتری استفاده کنین. این به معنی واقعی کلمه باعث تغییر وضعیت مغز از الگوی خودکار آلفا به الگوی بتا و پذیرا میشه. این مسئله می‌تونه به افزایش سرنخ با بازاریابی به شما کمک کنه.

مشتری احتمالی خود رو درگیر کنین

چالش بعدی اینه که مغز رو فریب بدین تا با پیام شما بمونه. اون رو «درگیر» کنین، به این معنی که اطلاعات ارزشمندی در اختیار اون قرار بدین و بهش کمک کنین تا مشکلش رو حل کنه. به یاد داشته باشین، هدف شما در اینجا اینه که ارزش پیام تبلیغاتی خود رو به مشتری ثابت کنین. یعنی از زبانی استفاده کنین که به خواننده می‌گه آنچه رو که می‌خواد بدونه «یاد خواهد گرفت» یا «کشف خواهد کرد».

«درگیر شدن» می‌تونه در یه زیرعنوان یا حتی با عنوان اصلی انجام بشه. این بخش یکی از گام‌های مهم افزایش سرنخ با marketing هست.

مشتری احتمالی خود رو آموزش بدین

مشکل اکثر تبلیغ کننده‌ها اینه که اونچه که برای مشتری مهمه رو رد می‌کنن، و در فروش فرو میرن. نکته‌ای که شما باید به اون توجه کنین اینه که، اگه مشتری شما تصور نکنه که می‌تونه هر چیزی رو یاد بگیره، اون هم تبلیغ شما رو مثل بقیه رد می‌کنه و فکرش به سمت چیزها و تبلیغات بهتر معطوف میشه. این گام در بحث افزایش سرنخ با بازاریابی بسیار مهم و تعیین کننده است. در این گام شما باید بیاموزین که اطلاعات مفید و ارزشمندی رو ارائه بدین که برای مشتری شما ارزشمند باشه. شما باید به مشتری خود بگین که چطوری مشکلش رو حل کنه! و بعد باید قانعش کنین که چرا راه حل شما راه حل مناسبی هست.

نکته
به یاد داشته باشین که گفتن این که فقط بگین عالی هستین کافی نیست. باید برای مشتری توضیح بدین که چرا و چطوری شما عالی و بهترین هستین.

پیشنهاد ارائه بدین

در این نوع تبلیغات، پاسخ مستقیم به پیشنهاد شما، دلیلی برای اقدام در لحظه فراهم می‌کنه. حتی اگه مشتری شما در حال حاضر آماده خرید نباشه. می‌تونین پیشنهادهای کم خطر بدین یا مواردی که نیاز به خرید اونها نیست. این موارد شامل اطلاعات رایگان، آزمایشات رایگان و نمونه‌های رایگانه. برای اقدام بر اساس یه پیشنهاد کم خطر، مشتری شما فقط باید اطلاعات تماس رو ارائه بده. این به شما فرصت میده که پیام‌های بازاریابی اضافی رو براش ارسال کنین. این گام نهایی برای افزایش سرنخ با مارکتینگ خیلی تعیین کننده است.

پرسش
تفاوت بین پیشنهاد پرخطر و کم خطر چیه؟

پیشنهاد پرخطر، پیشنهادهاییه که انگیزه مشتری رو برای خرید و پرداخت برمی‌انگیزه اما مشکل این پیشنهاد اینه که در صورتی جواب میده که مشتری در حال حاضر آماده خرید باشه. اما پیشنهاد کم خطر حتی اگه مشتری آماده خرید هم نباشه تشویق به خرید میشه. به یاد داشته باشین که پیشنهادات شما در افزایش سرنخ با بازاریابی مهمه.

چطور از قبل بدونیم چه عواملی مفیده؟

استفاده از معادله بازاریابی به طور قابل توجهی شانس شما رو بهبود میده اما به یاد داشته باشین که تضمین نهایی برای نتیجه‌ رضایت بخش نیست. یه راه برای انجام این کار وجود داره، اونم اینه که تست کنین و آزمایش کنین. در کتاب «روش‌های تبلیغاتی آزمایش شده» مثالی اومده. در اون کتاب نویسنده توضیح داده که چطوری با تغییر یه نمونه کلاسیک که در اون عنوان تبلیغات تغییر می‌کنه چطوری تا ۱۹ برابر همون آگهی افزایش سرنخ با بازاریابی رو داره. در نتیجه اگه قبل از استفاده از تبلیغات و بروشورها، عناوین و موضوعات خود رو آزمایش نمی‌کنین، به شما تضمین میدیم که پولتون رو هدر میدین.

خب راه حل این مشکل چیه؟ راه حل اینه که، یه گروه متمرکز متشکل از دوستان یا سایر افراد تجاری تشکیل بدین تا قبل از انتشار مطالب شما، به شما بازخورد بدن. یا می‌تونین به یه گروه تجاری بپیوندین که بتونین از بازخورد و هیمنطور معاشرت همسالان بهره‌مند بشین.

چرا سرنخ فروش مهمه؟

تا اینجا با شما در مورد سرنخ فروش صحبت کردیم. راهکاری که برای افزایش سرنخ با بازاریابی بود رو برای شما شرح دادیم. حالا در این بخش می‌خوایم با شما در مورد اهمیت سرنخ فروش صحبت کنیم. در این بخش این دسته از سوالات می‌تونه ذهن شما رو درگیر کرده باشه:

پرسش
سرنخ فروش چرا تا این میزان مهمه؟ آیا سرنخ فروش روی فروش بیشتر تاثیری داره؟ افزایش سرنخ با بازاریابی چه میزان اهمیت داره؟

نگران نباشین ما اینجاییم تا به این دسته از سوالات شما در خصوص افزایش لید با marketing جواب بدیم. لید جنریشن یا تولید سرنخ فروش برای تیم‌های بازاریابی و فروش بسیار مهمه چون به موارد زیر کمک می‌کنه:

  1. منجر به فروش جدید میشه
  2. لیدهای درست ایجاد می‌کنه

در حالی که سرنخ فروش بر اساس تعریف، شامل استفاده از هر دو راهبرد تا ورودی و خروجی برای هدایت تولیده؛ اما اکثر نمایندگان فروش و بازاریابان موفقیت بیشتری رو در راهبردهای ورودی کسب می‌کنن.

در کل باید بدونین که افزایش سرنخ با بازاریابی برای فروش شما مهم و حتی حیاتی است. آیا می‌خواید استراتژی‌های به روز در مورد افزایش سرنخ فروش رو بدونین؟ می‌تونین به مقاله پیشنهاد ما مراجعه کنین. برای افزایش lead با بازاریابی، خیلی مهمه که فروش و بازاریابی شما هر دو با هماهنگی کامل کار کنن. هر دو با دیدگاه خود رو با هم به اشتراک بزارن تا با مسیر هم آشنا بشن.

افزایش سرنخ با مارکتینگ و سرنخ فروش، بحث‌های طولانی هستن که زیر عنوان‌های زیادی دارن. شما می‌تونین برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله‌های پیشنهادی ما سری بزنین و سوالات خود رو با ما در میون بذارین. فراموش نکنین که سرنخ فروش و افزایش اون چقدر در فروش محصول شما و دیده شدن تبلیغات شما توسط مشتری مهمه. بنابراین ساده از کنار این مسئله رد نشین. در این زمینه مطالعه خود رو بیشتر کنین و مدام آزمون و خطا و آزمایش کنین تا به نتیجه دلخواه خود برسین.

فراموش نکنین که برای افزایش سرنخ با بازاریابی همیشه باید آپدیت باشین و با استراتژی‌های جدید آشنا باشین. بنابراین مقاله‌های جدید رو مطالعه کنین و از رقبای خود عقب نمونین. با توجه به شیوع ویروس همه گیر کرونا رقابت بین آنلاین شاپ‌ها بیشتر شده و هر کسی سعی می‌کنه کسب و کار کوچیک خودش رو گسترش بده. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بقیه عقب نیفتین و همیشه برای بازاریابی و سرنخ فروش خود تلاش کنین. همیشه به یاد داشته باشین که باید در یک جهت حرکت کنن.

در این مقاله سعی کردیم به افزایش لید با بازاریابی بپردازیم و شما رو با فرآیند ۴ مرحله‌ای «وقفه، تعامل، آموزش، پیشنهاد» آشنا کنیم که مفصلاً راجع به اون توضیح دادیم. شما رو با تکنیک‌های ورود به مغز و ثبت خود در مغز مشتری و بیننده آشنا کردیم. اکنون شما می‌دونین چطوری وارد ذهن مشتری بشین و خود رو در ذهنش ثبت کنین. اهمیت لید با مارکتینگ رو می‌دونین و سعی در افزایش سرنخ فروش خود دارین. میدونین که چقدر این مسئله در فروش محصولات و خدمات شما موثره و سعی می‌کنین تبلیغات بهتری تولید کنین تا ذهن مخاظب خودتون رو درگیر کنین.

امیدوارم این مقاله که در مورد افزایش سرنخ با مارکتینگ بود برای شما مفید باشه و بیشترین استفاده رو از راهکارهای پیشنهادی در اون ببرین. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله‌های دیگه ما سری بزنین و نظرات و سوالات خود رو با ما درمیون بذارین.