چرا اینقد به بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing اهمیت میدن؟ با توجه به میزان دسترسی به اینترنت در جوامع امروز، اگه بهتون بگم تعداد افرادی که هر روز به این جمع اضافه میشن هنوز در حال افزایشه، باور میکنید؟ در حقیقت همینطوره. طبق تحقیقات استفاده ثابت و مداوم از اینترنت در بین بزرگسالان تنها در ۳ سال گذشته حدود ۵% افزایش پیدا کرده، و طبیعتاً به خاطر این موضوع، نحوه خرید و فروش مردم به طرز چشمگیری تغییر کرده! این به این معنیه که بازاریابی سنتی به اندازه گذشته تاثیر گذار نیست.

بازاریابی همیشه به معنی ارتباط با مخاطب ها در مکان مناسب و زمان مناسب بوده. اما امروزه به معنی ارتباط با مخاطب در هر زمان و هر مکان است. یعنی در اینترنت و یعنی بازاریابی دیجیتال! به هر نوع بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال میگیم.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال شامل کلیه تلاش های بازاریاب میشه که با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی و اینترنت صورت میگیره. مشاغل برای ارتباط با مشتری فعلی و مشتریان بالقوه، از کانالهای دیجیتالی مثل موتور های جستجو، رسانه های جتماعی یا Social Media ، ایمیل و سایت های دیگه استفاده میکنند.

نقش بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت

در حالی که بازاریابی سنتی از طریق تبلیغات چاپی، ارتباط تلفنی یا فیزیکی بود، بازاریابی دیجیتال ، میتونه به صورت الکترونیکی و آنلاین اتفاق بیفته. و این یعنی بی نهایت فرصت برای برند ها … مثل رسانه های اجتماعی، وبسایت ها، ایمیل و غیره.

در این قسمت بازاریابی دیجیتال، برای بیزینس و شناخت پیدا کردن از برند شما نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنه.

برخلاف اکثر تلاش های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ این امکان رو به بازاریاب میده که تا نتایج دقیق رو در لحظه مشاهده کنه. اگه تا حالا تبلیغی در صفحه روزنامه منتشر کرده باشین میفهمین که تخمین افرادی که به اون صفحه توجه نشون دادن چقدر سخته، و هیچ وقت نمیتونید مطمئن بشید که آیا این تبلیغ تاثیری روی میزان فروش داشته یا نه!

از طرف دیگه، با Digital Marketing میتونید نرخ بازده سرمایه ROI  رو بعد از تلاش های بازاریابی اندازه گیری کنید. مثلا: ترافیک سایت

با استفاده از بازاریابی دیجیتال، میتونید تعداد دقیق افرادی که از صفحه اصلی سایت شما بازدید کردن رو با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل، موجود در سیستم های بازاریابی، مشاهده کنید. همچنین میتونید بفهمید از چه صفحات دیگه ای بازدید کردند، از چه دستگاهی استفاده کردند و از کدوم کشور و شهر اومدن.

این آگاهی و اطلاعات به شما کمک میکنه بفهمین کدوم یک از کانال های بازاریابی Marketing Channels ترافیک بیشتری رو در زمان کمتر ایجاد میکنه و کدوم کانال بازاریابی ترافیک کمتری میاره رو سایت شما.

مثال
اگه فقط ۱۰% از ترافیک شما از طریق جستجوی ارگانیک جذب میشه، شما میفهمین که باید وقت بیشتری رو صرف سئو کنید.

به نظر میرسه هر برند یک وبسایت داره، یا اگه نداشته باشه دیگه حداقل یک رسانه اجتماعی یا یک استراتژی تبلیغ دیجیتال داره.

محتوا و بازاریابی دیجیتال دیگه به حدی متداول شده که مصرف کننده ها به راحتی میتونن بهش اعتماد کنن و بری به دست آوردن اطلاعات بیشتر از برندها به اونا رجوع کنن.

ختم کلام برای رقابت به عنوان یک صاحب بزینس، باید بعضی از جنبه های بازاریابی دیجیتال رو به آغوووش بکشید! 🙂

از اونجایی که بازاریابی دیجیتال، گزینه ها و راهبرد های زیادی داره، میتونید با میزان بودجه مختلفی، از اوناع روش های بازاریابی استفاده کنید.

چگونه یک بیزینس بازاریابی دیجیتال را تعریف میکند؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ با اسفاده از تاکتیک ها و کانالهای دیجیتالی بی شمار برای ارتباط با مشتریان ، تعریف میشه. تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشور آنلاین و .. طیف گسترده ای از تاکتیک ها وجود داره ک زیر پرچم بازاریابی دیجیتال قرار گرفته.

بهترین بازاریاب های دیجیتال، تصویر روشنی از نحوه حمایت هر کمپین بازاریابی دیجیتال از اهداف کلی خودشون دارن. و بسته به اهداف و راهبردهای بازاریابی خودشون، بازاریاب ها میتونن از طریق کانال های رایگان و پولی از یک کمین بزرگتر حمایت کنن.

به عنوان مثال، یک بازاریاب محتوا، میتونه مجموعه پست هایی از یه کتاب الکترونیکی که جدیداً  تولید شده در وبلاگ ایجاد کنه. بازاریاب رسانه های اجتماعی این شرکت ممکنه به تبلیغ پست های این وبلاگ از طریق پست های ارگانیک و پولی در حساب های رسانه های اجتماعی بپردازه. یک بازاریاب ایمیل ممکنه یک کمپین ایمیل ایجاد کنه تا برای کسایی که این کتاب الکترونیک رو دریافت میکنند، اطلاعات بیشتری درباره شرکت ارسال کنه و غیره.

انواع بازاریابی دیجیتال

۱- بهینه سازی موتور های جستجو SEO

2- بازاریابی محتوا

۳-بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

۴- پرداخت به ازاری هر کلیک PPC

5- بازاریابی وابسته

۶- تبلیغات بومی

۷- اتوماسیون بازاریابی

۸- بازاریابی ایمیلی

۹- روابط عمومی آنلاین

۱۰- بازاریابی درونگرا Inbound Marketing

11- متحوای حمایت شده دارای اسپانسر

خب ما در ادامه میخوایم به توضیح برخی از تاکتیک ها و کانال های بازاریابی دیجیتال به طور خیلی مختصر بپردازیم.

بهینه سازی موتور جستجو SEO

فرایند بهینه سازی برای بالا بردن رتبه وسایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو است. در نتیجه میزان ترافیک ورودی و ارگانیک شما افزایش پیدا میکنه. کانال هایی که از سئو بهره میبرند شامل سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها هستند.

پیش‌نیاز مطالعه

راه های مختلفی برای نزدیک شدن به سئو برای به دست آوردن ترافیک وجود داره که شامل:

  • سئو داخلی یا سئو درون صفحه On-Page SEO: این نوع سئو روی کلیه مطالبی که درون صفحه وجود داره تمرکز داره. با تمرکز بر روی ارتقاء صفحه و عملکردش میتونید در صفحات نتایج موتور جستجو SERP رتبه بالاتری داشته باشید.
  • سئو خارجی یا سئو بیرون صفحه Off-Page SEO: این نوع سئو تمرکزش روی کلیه فعالیت هایی است که خارج از صفحه انجام میشه.
پرسش
ممکنه این سوال واستون پیش بیاد که کدوم فعالیته که خارج از سایت منه ولی رو رتبه وبسایت من تاثیر میگذاره؟!
  • سئو فنی یا سئو تکنیکال: سئو تکنیکال قسمتی از سئو داخل صفحه است. اینو نوع سئو بر روی پس زمینه وبسایت شما و نحوه کدگذاری صفحات شما تمرکز داره. فشرده سازی تصویر، داده های ساخت یافته، و بهینه سازی پرونده های CSS، همه از اشکال سئو فنی هستند که میتونن سرعت بارگذاری وبسایت شما، که یک عامل مهم رتبه بندی در نظر موتور های جستجو مثل گوگل هست رو افزایش بدن.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به معنای ایجاد و و توزیع محتوا به منظور  ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک و تولید مشتری است.

کانال هایی که میتونن در استراتژی بازاریابی محتوا ایفای نقش کنند عبارتند از:

  • پست های وبلاگ: نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ شرکت شما به شما کمک میکنه تا تخصصتون رو به نمایش بگذارین و ترافیک ارگانیک به دست بیارید … این درنهایت به شما این فرصت رو میده تا بازدیدکنندگان سایت رو به مشتری تبدیل کنید.
  • اینفوگرافیک: گاهی کاربرها نیاز دارن ببین نه که واسشون توضیح بدین. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری است که هضم اطلاعات و داده ها رو برای بازدید کننده ها و انتقال مفاهیم رو برای شما آسون تر میکنه.

بازاریابی دیجیتال از طریق رسانه های اجتماعی

این نوع از دیجیتال مارکتینگ باعث ارتقاء برند و محتوای شما درکانال های رسانه های اجتماعی میشه و باعث شناخته شدن بیشتر برند و تولید ترافیک هم میشه. کانال هایی که میتونید در بازاریابی رسانه های اجتماعی ازشون استفاده کنید:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • اسنپ چت
  • پینترست

پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC

PPC روشی برای هدایت ترافیک پولی به وبسایت شماست. با هربار کلیکی که بازدید کننده روی تبلیغ میکنه شما باید یه مقدار پول به ناشر پرداخت کنید. یکی از متداول ترین انواع PPC، تبلیغات گوگل Google Ads که با پرداخت مبلغی به موتور جستجو، گوگل تبلیغ شما رو در صفحه نتایج به نمایش در میاره.

تبلیغات در فیسبوک: در فیسبوک میتونید مبلغی رو بپردازید برای ارسال تبلیغات سفارشی یا محتوا که میتونه عکس، فیلم یا اسلاید شو باشه، در فیدهای خبری مخاطبان هدفتون.

بازاریابی وابسته

در این نوع Digital Marketing شما برای ارتقاء محصولات یا خدمات شخص دیگری در سایت خودتون کمسیون دریافت میکنید. شما اینجا نقش رابط و شخص ثالث رو دارین. در این نوع بازاریابی فروشنده ها، صاحبان سایت ها، رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها هستند که برای یک برند جذب مشتری میکنند.

کانال های بازاریابی وابسته شامل موارد زیر هستند:

  • میزبانی از تبلیغات ویدئویی از طریق برنامه YouTube Partner
  • ارسال لینک های وابسته از حساب های رسانه های اجتماعی

تبلیغات بومی

این روش تبلیغ  توی بازاریابی دیجیتال ، در درجه اول به تبلیغاتی گفته میشه که محتوا محور باشه. یعنی تبلیغ به شکلیه که شما فکر میکنین محتوای خود سایته و غیر تبلیغی به نظر میرسه. بسیاری از افراد تبلیغات شبکه اجتماعی رو تبلیغات بومی میدونن. مثل تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام.

اتوماسیون بازاریابی

در حوزه بازاریابی دیجیتال، اتوماسیون بازاریابی به نرم افزار هایی اطلاق میشه که در مسیر انجام عملیات اصلی بازاریابی به صورت خودکار، به شما خدمت میکنه. این نرم افزار میتونه کار های تکراری رو که باید به طور دستی انجام میشدن، به طور خودکار انجام بده. این نرم افزار با توجه به فاکتورهایی که شما تعیین میکنید به مخاطب های شما پیام ارسال میکنه و در نتیجه راندمان کار شما رو بالا میبره.

بازاریابی ایمیلی

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده میکنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، ارسال تخفیف ها، رویداد ها، یادآوری تکمیل سبد خرید و  همینطور هدایت افراد به سمت وبسایت استفاده میشه.

انواع ایمیل هایی که میتونید در یک کمپین بازاریابی دیجیتال از طریق ایمیل ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه اشتراک وبلاگ
  • ایمیل های پیگیری شده برای کاربران وبسایت که چیزی دانلود کردند
  • ایمیل خوش آمد گویی به مشتری

روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین یا روابط عمومی دیجیتالی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هست که توسط برند ها و مشاغل، و از طریق نویسندگان و روزنامه نگاران آنلاین صورت میگیره. این تقریبا همون روابط عمومی سنتیه ولی در فضای آنلاین. کانال هایی که میتونید از طریق اونها از روبط عمومی آنلاین برای بازاریابی دیجیتال حداکثر استفاده رو ببرین عبارتند از:

  • دسترسی به خبرنگاران از طریق رسانه های اجتماعی: به عنوان مثال، گفتگو با روزنامه نگاران در توییتر یک راه عالی برای ایجاد رابطه با مطبوعاتی ست که برای شرکت شما فرصت ایجاد میکنند.
  • تعامل بهتر با مخاطبان: وقتی مخاطبان وبسایت شما رو بررسی میکنند، چه نظرات خوب داشته باشند  چه نظرات بد شما ممکنه متوجه نشین! ولی با کمک روابط عمومی آنلاین راحت تر میتونید مسائل رو پیگیری و حل کنید و کمک کنید اعتبارتون حفظ بشه. و این یه اصل اساسی تو بازاریابی دیجیتال محسوب میشه که تعامل با کاربر رو حفظ کنین.
  • جذب نظرات وبلاگ یا وبسایت شخصی شما: پاسخ به افرادی که مطالب شما رو میخونند، بهترین راه برای ایجاد ارتباط با افراد دربیزینس شماست.

بازاریابی درونگرا Inbound Marketing

بازاریابی درونگرا یک روش از بازاریابی دیجیتال هست که با استفاده از اون میتونید در  هر مرحله از فرایند خرید مشتری رو جذب و درگیر کنید. شما میتونید از هریک از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال بالا در قالب بازاریابی درونگرا استفاده کنید تا یک تجربه کاربری خوب ایجاد کنید. چند تا مثال زیر مقایسه بازاریابی درونگرا با بازاریابی سنتی یا برونگراست.

  • وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات پاپ آپ Pop-Up
  • بازاریابی ویدیوئی در مقابل تبلیغات تجاری
  • تهیه لیست مخاطبان ایمیل به جای ارسال هرزنامه یا ایمیل اسپم Spam

محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر

در این نوع بازاریابی دیجیتال شما به عنوان یک برند، به یک شرکت یا یک نهاد دیگر مبلغی میپردازید تا محتوایی ایجاد کند که به نوعی در مورد برند شما توضیح میده و اونو پوشش میده.

یکی از محبوب ترین انواع محتوای حمایت شده بازاریابی دیجیتال از طریق اینفلوئنسر هاست. در این نوع از  بازاریابی محتوای حمایت شده برند شما یه مبلغی به اینفلوئنسر میپردازه و در واقع حامی اون میشه و اینفلوئنسر برای برند شما پست یا ویدئو در رسانه های اجتماعی منتشر میکنه.

نوع دیگه از بازاریابی محتوای حمایت شده میتونه پست یا مقاله یک وبلاگ باشه که برای برجسته کردن یک موضوع، خدمات یا برند نوشته شده.

وظیفه بازاریاب دیجیتال

یک بازاریاب دیجیتال یا دیجیتال مارکتر وظیفه داره با استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ ،آگاهی عوام رو از برند موردنظر بالا ببره و به بهتر شناخته شدن اون برند کمک کنه. کسی که تو حوزه بازاریابی دیجیتال کار میکنه، با استفاده از تمام کانال های بازاریابی دیجیتال – پولی و رایگان- که در اختیار شرکت هست سعی میکنه به این هدف برسه. این کانال ها شامل رسانه های اجتماعی، وبسایت شخصی شرکت، رتبه بندی موتور جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشگر و وبلاگ شرکت می باشد.

بازاریاب دیجیتال معملاً برای هر کانال روی شاخص عملکرد کلیدی متفاوتی KPI متمرکز میشه، تا بتونه عملکرد شرکت رو  در هریک از اونها به درستی اندازه گیری کنه.

مثال
بازاریاب دیجیتال که که مسئولیت سئو رو بر عهده داره، ترافیک ارگانیک وبسایت رو اندازه گیری میکنه.

بازاریابی دیجیتال امروزه نقش مهمی رو در حوزه بازاریابی ایفا میکنه. در شرکت های کوچیک ممکنه یک نفر مسئولیت اجرای تاکتیک های بازاریابی دیجیتال رو که بالا گفتیم، رو به صورت همزمان داشته باشه و در شرکت های بزرگتر ممکنه به هر نفر فقط روی یک یا دو کانال بازاریابی دیجیتال . متمرکز باشه.

شما کدوم از کدوم کانال های بازاریابی دیجیتال برای بیزینستون استفاده میکنید؟ آیا برای شما موفقیت آمیز بوده؟ چیزی دیگه ای درمورد بازاریابی دیجیتال در نظرتون هست که من بهش اشاره نکردم؟ در این صورت خوشحال میشم تجربه هاتون رو در اختیار من بگذارین:)