سعی دارین تصمیم بگیرین که کدوم نرم افزار CRM رو برای تجارت خودتون انتخاب کنین؟ به گفته گارتنر، مایکروسافت در Leaders Quadrant برای CRM Customer Engagement Center قرار گرفته است. به طور دقیق‌تر، دو رقیب برتر در این زمینه Dynamics CRM و Dynamics 365 هستن. اما Dynamics 365 چه پیشرفت هایی نسبت به Dynamics CRM سنتی ارائه میده و به نظرتون فرق مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM در چیه؟

پس بیاین تو این پست برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد، پیشرفت‌ها و مزایای Dynamics 365 رو نسبت به Dynamics CRM بررسی کنیم:

CRM سنتی یا مدرن؟!

قبل از مقایسه مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM بهتره بدونین که هدف هر دو سیستم عامل یکسانه، یعنی این که هم می‌تونن در محل نصب بشن (Installed on-premises) و هم برای سیستم‌های ابری طراحی شدن. درست مثل هر نرم افزار CRM دیگه‌ای، Dynamics CRM نیز دارای سه مولفه اصلی است: اتوماسیون نیروی فروش، اتوماسیون بازاریابی و اتوماسیون خدمات.

در سال ۲۰۱۶، مایکروسافت Dynamics CRM رو جایگزین Dynamics 365 کرد ، محصولی با مارکی کاملاً خاص که مخصوص تعامل با مشتری طراحی شده. Dynamics 365 یه محصول ترکیبی CRM و ERP است که شامل مجموعه کامل Dynamics AX برای ERP و Business Edition شامل مجموعه مالی ساخته شده از Dynamics NAV است. برخلاف نسخه قبلی، Dynamics 365 سیلوهای سنتی رو که بین اطلاعات خارجی (CRM) و داخلی (ERP) وجود داره از بین می‌بره. بنابراین، فرصت‌های بیشتری برای استفاده افراد از اطلاعات سایر سرویس‌های ابری (مانند Microsoft Azure یا Office 365) فراهم میشه. پس از این طریق می‌تونین فقط روی ابزارهای مورد نیاز برای انجام دادنِ بهتر نقش خودتون تمرکز کنین.

برخلاف Dynamics CRM ، Dynamics 365 دارای هفت جز components است:

  • فروش
  • سرویس
  • بازاریابی
  • عملیات (Dynamics AX)
  • اتوماسیون خدمات پروژه
  • تعمیر در محل و
  • بینش مشتری.
به طور خلاصه، Dynamics 365 عملکرد Dynamics CRM رو گسترش میده.

Dynamics 365 و Office 365

برای این که خیلی خوب با فرق مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM با خبر بشین بهتره در جریان باشین که برخلاف Dynamics CRM ،Dynamics 365 ارتباط نزدیکتری با Office 365 داره. به عنوان مثال، Relationship Insights ویژگی جدیدی در Dynamics 365 است که از اطلاعات Outlook استفاده میکنه تا بینش معناداری در مورد روابط مشتری به شما ارائه بده. علاوه بر این، Microsoft Flow به شما کمک می‌کنه تا گردش کارِ سفارشی رو اجرا کنین که در Azure ،Outlook و Dynamics 365 اجرا میشه. به عنوان مثال، کارکنان پشتیبانی مشتری می‌تونن قانونی رو تعریف کنن که تجزیه و تحلیل احساسات رو در متن هر ایمیل جدید در صندوق ورودی Outlook خودش انجام بده. بعد مثلاً اگه یه ایمیل احساسات منفی داشته باشه، به طور خودکار پرونده‍ای در Dynamics 365 CRM ایجاد می‌کنه تا در اسرع وقت به مشکلات جدی رسیدگی بشه.

ویژگی‌های جدید و عملکرد

یکی دیگه از مواردی که برای مقایسه مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM باید بهش بپردازیم اینه که با توجه ویژگی‌های مختلف برای افزایش بهره وری، بدون شک Dynamics CRM یه راه حل CRM قوی و انعطاف پذیر برای پاسخگویی به تمام نیازهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتری شما است. این راه حل به سازمان‌ها کمک میکنه تا بتونن به تولید جدید، مدیریت بانک اطلاعاتی مشتری خودشون، تعامل با مشتریانی که دارن و حل و فصل مشکلات مشتری برسن.

Dynamics 365 به بسیاری از ابزارهای پیشرفته مجهز است و همچنین تعدادی دیگه از محصولات مدیریت مشاغل از جمله ERP رو در خودشون جای داده. این CRM برای SMB هایی که می‌خوان برای همه نیازهای CRM خودشون از یه پلتفرم دیجیتالی استفاده کنن، یه گزینه‌ای وسوسه انگیز و جذاب است.

LinkedIn و Microsoft

از جمله تفاوت های مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM می‌تونیم به این مورد اشاره کنیم که کاربران Dynamics 365، به ویژه نمایندگان فروش و استخدام کنندگان، به بیشتر از ۵۰۰ میلیون متخصص حرفه‌ای LinkedIn دسترسی دارن. دسترسی مستقیم به LinkedIn به کاربران Dynamics 365 این امکان رو میده تا مشتریان خودشون رو به اشتراک بذارن، مشتریان جدیدی رو جذب و ردیابی کنن و از نظر قابلیت‌هایی که دارن، به مشتریان امتیاز بدن.

نکته
ادغام عمیق Dynamics 365 با LinkedIn به این معنیه که تماس، حساب و سایر اطلاعات پروفایل لید به طور خودکار با تغییرات در LinkedIn همگام سازی میشن.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

برای درک یکی از فرق های مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM در جریان باشین که Dynamics 365 از هوش مصنوعی و واقعیت ترکیبی استفاده میکنه تا به کاربران تجاری کمک کنه بینش هوشمندانه و دقیق‌تری داشته باشن. مثلاً دستیار رابطه یکی از آخرین ویژگی‌های منحصر به فرد هوش مصنوعی در Dynamics 365 است. این ویژگی رفتار مشتری رو ردیابی میکنه و اطلاعات رو از منابع مختلف در اکوسیستم مایکروسافت جمع آوری و تحلیل میکنه. بر اساس این اطلاعات، سپس کارت‌های اکشنی تولید می‌کنه تا پایپ لاین فروش شما رو متحرک نگه داره.

دستیار ارتباط می‌تونه مراحل بعدی رو برای کمک به شما در برقراری ارتباط سالم با مشتریان خودتون پیشنهاد بده. به عنوان مثال، می‎تونه نامه‎های الکترونیکی رو که نیاز به پاسخ دادن از سمت شما دارن رو شناسایی کنن، برای کارهای آینده شما اعلانی رو ارسال می‌کنن، وقتی یه فرصتی به تاریخ پایانش نزدیکه، اعلانی رو برای شما می‌فرسته، بهترین زمان برای تماس با یک مخاطب غیرفعال رو بهتون نشون میده و کلی موارد دیگه!

برنامه‌های Microsoft Flow و Power

ابزارهای جدید به کاربران امکان میده تجربه Dynamics 365 خودشون رو بدون هیچ کدی ایجاد و شخصی سازی کنن. Microsoft Flow هم به شما امکان میده گردش کار خودکار در برنامه‌ها و خدمات مختلفی ایجاد کنین. برای همین هم از این موضوع به عنوان یکی از تفاوت های مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM یاد میشه، به عنوان مثال، می‎تونین گردش کاری ایجاد کنین که هر نام تجاری رو در رسانه‌های اجتماعی شناسایی کنه. دیگه اینطوری هر وقت که هر پست جدیدی ظاهر میشه، گردش کار یه اعلان برای شما ارسال می‌کنه و یه رکورد جدید هم به سیستم اضافه می‌کنه.

نکته
خوبه که بدونین PowerApps for Dynamics 365 هم وجود داره، یعنی یه سازنده برنامه drag-and-drop که در اون کاربران می‌تونن برنامه‌های سفارشی جدیدی رو ایجاد کنن که به سیستم‌های خودشون متصل میشن، تازه خوبیش اینه که همه اینها بدون نیاز به داشتن تخصص فنی انجام میشه.

Power BI

توانایی وارد کردن داده ها از Dynamics 365 به داشبورد Power BI این اطمینان رو به شما میده که کاربران همیشه مهم‌ترین اطلاعات رو درست در نوک انگشتان خودشون دارن. اتصال این دو سیستم عامل به شما امکان میده داده ها و محصولات خودتون رو از طریق گزارش‌های عمیق تصویر سازی کنید. Dynamics 365 نه تنها با داده ها متصل میشه بلکه به کاربران امکان میده داشبوردهای Power BI رو به CRM بکشن.

مجوز و قیمت گذاری

یکی از فرق های اصلی مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM اینه که کاربران Dynamics CRM حتی برای ویژگی‌هایی که استفاده نکردن باید هزینه پرداخت کنن، اما همچین حرفی در مورد Dynamics 365 صدق نمی‌کنه. به عنوان مثال، اگه تجارت شما بخواد فقط از عملکرد اتوماسیون فروش استفاده کنه و به یه بستر دیگه برای بازاریابی متکی باشه، می‌تونین این کار رو فقط با پرداخت برای ماژول فروش انجام بدین. معنی این حرف ما اینه که شما می‌تونین براساس قابلیت‌های مورد نیاز خودتون یه برنامه قیمت گذاری سفارشی انتخاب کنین، حالا چه این یه راه حل ERP باشه، چه یه راه حل CRM یا اصلاً ترکیبی از هر دوی اونها.

علاوه بر این، یکی دیگه از تفاوت های مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM اینه که Dynamics CRM اصلی دارای چهار سطح دسترسی است، در حالی که Dynamics 365 فقط دو تا سطح داره: Team Team و User Full.

پس با این حساب سازمان‌ها می‌تونن با خرید مجوز کاربر کامل، در هزینه‌های خودشون صرفه جویی کنن، مثلاً برای هر دسترسی کاربر کامل برای هر برنامه به طور جداگونه پولی پرداخت می‌کنن (فروش، خدمات مشتری، خدمات درست و اتوماسیون سرویس پروژه) و یه هزینه خیلی کمتری هم برای دسترسی اعضای تیم پرداخت می‌کنن. کاربرانی که به همه برنامه‌های Dynamics 365 نیاز دارن، می‌تونن به جای خرید مجوز برای هر کدوم از نرخ تخفیفی که براشون تعبیه شده هم استفاده کنن. طرح تعامل مشتری برای D365 به کاربران امکان میده از عملکرد همه برنامه‌ها فقط با مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر عضو تیم و مبلغی بین یک تا دو میلیون تومان برای هر کاربر لذت ببرن.

و اگه هنوز به Dynamics 365 شک دارید، این موضوع رو در نظر بگیرین: مشتریانی که به نسخه ابری Microsoft Dynamics 365 منتقل شدن با موفقیت در کاهش هزینه‌های کار خودشون، صرفه جویی در هزینه‌های قابل توجه مجوزها و ROI مثبت رو هم مشاهده کردن.

تفاوت این دو محصول چقدر است؟

اول از همه برای این که متوجه فرق مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM بشین باید در نظر داشته باشین که Dynamics 365 for Customer Engagement تکرار دیگه‌ای از Dynamics CRM 2016 است: هدف اصلی و طراحی هر دو سیستم یکسان است و با این که هر دو تای اونها برای ابر طراحی شدن، می‌تونن به صورت پیش فرض نصب بشن. برای درک این که چرا این محصول به طور کامل مارک تجاری شده است، ما باید این موضوع رو در زمینه جمع آوری برنامه‌های تجاری مایکروسافت (CRM و همچنین AX و NAV ، پیشنهادات ERP خود) برای تشکیل یه پلتفرم ابر واحد شامل CRM و ERP بررسی کنیم:
نام تجاری مجدد محصول Dynamics CRM مثل Microsoft Dynamics 365 for Customer Engagement به همون اندازه که نشون دهنده یه محصول جدید است، بیانگر قصد و استراتژی اون هم است. در واقع این همون بیانیه‌ای است که اعلام میکنه مایکروسافت قصد داره سیلوهای سنتی اطلاعات داخلی (ERP) و اطلاعات خارجی (CRM) رو از بین ببره، در عوض روی ارائه ابزارهایی که هر فرد برای انجام نقش خودش نیاز داره، متمرکز میشه.

از نظر عملی، منظورمون اینه که Dynamics 365 فرصت‎های بیشتری برای استفاده از اطلاعات در سایر سرویس‎های ابری مانند Office 365 یا Azure فراهم میکنه.

مسیر ارتقا بین Dynamics CRM و Dynamics 365

اگه کاربر فعلی Dynamics CRM هستین، ممکنه است متوجه پیام‌هایی از طرف مایکروسافت شده باشین که از شما می‌خواد برنامه Dynamics 365 رو برنامه ریزی کنین، ارتقا به Dynamics 365 رایگانه.

Dynamics 365 بر اساس همون چارچوب اساسی Dynamics CRM ساخته شده. بنابراین ارتقا از Dynamics CRM 2016 به Dynamics 365 شامل یه رویکرد مشابه برای ارتقا از Dynamics 2015 به Dynamics 2016 است. ارسال موارد شخصی سازی شده تا حد زیادی از Dynamics CRM 2016 به Dynamics 365 انجام میشه، این در حالیه که بررسی کد روی هر پلاگین، یکپارچه سازی یا نصب سفارشی یا جاوا اسکریپت انجام میشه تا از این که اونها بر روی آخرین نسخه کار می‌کنن، مطمئن بشن. سرانجام، هر ویژگی که منسوخ شده باشه، باید با قابلیت پشتیبانی شده جایگزین بشه.

به روزرسانی از نسخه‌های قبلی Dynamics CRM مثل ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۳ معمولاً شامل یه مسیر ارتقای مرحله‎ای از طریق نسخه‎های مداخله گر است. انتقال از Dynamics CRM On-Premise به Dynamics 365 در cloud پیچیده‎تر است، همچنین رویکردهای تأیید اعتبار کاربر و گزارش به طور معمول نیاز به بازبینی مجدد دارن.

متخصصان ما در pmpr.ir با کمک به شما در انتخاب Dynamics CRM مناسب برای کسب و کاری دارین، می‎تونن عملکرد فروش و بازاریابی شما رو اندازه گیری و فرصت‎های از دست رفته رو شناسایی کرده و نتیجه کار شما رو بهبود ببخشن.

هنوز در مورد استفاده از Microsoft Dynamics CRM سوال دارین؟ درسته متوجه فرق مایکروسافت داینامیک ۳۶۵ با داینامیک CRM نشدین؟ اگه مطمئن نیستین که Dynamics CRM یا Dynamics 365 برای شما مناسب هست یا نه، همین حالا برای کمک شخصی با ما تماس بگیرین.