URL فارسی یا انگلیسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وبمسترهای این دوره‌ است! خیلی‌ها سوال پرسیدن که URL فارسی برای سئو بهتره یا URL انگلیسی و خب امروز میخوایم جواب این سوال رو با چندتا مورد و دلیل خوب براتون بیان کنیم. این مبحث یکی از چالش برانگیزترین مبحث‌ها تو دنیای سئو است و هرکس یه نظری داره و البته نظری غالبه که بتونه دلایل منطقی و محکم‌تری بیاره.

ما برای این مقایسه چندتا دلیل خوب و البته یه مثال از گوگل میاریم تا شما بتونین بهنرین تصمیم رو برای سایت خودتون بگیرین!

اول از همه میخوام بهتون بگم که اصلاً URL چیه و چه فرقی با اسم دامنه داره و بعد بریم سر اصل مطلب:

URL چیست؟

URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator است. URL یه آدرس منحصر به فرد از یه منبع روی سرور است. یعنی هر URL معتبری به یه منبع برمیگرده. این منابع میتونن یه HTML, CSS, عکس و غیره باشن. البته استثناهایی هم وجود داره، مثلاً بعضی از اونها به منابعی اشاره میکنن که دیگه وجود ندارن یا منتقل شدن، که نمونه از اونها باعث به وجود اومدن صقحه خطای  ۴۰۴ میشن که میخوان به ما بگن محتوای این صفحه به یه صفحه دیگه منتقل شده! از اونجایی که یه منبع با URL ظاهر میشه، و خود URL توسط وب سرور قابل کنترله،  وظیفه صاحب وبسایته که از این منابع و URL اونها محافظت کنه.

پس در کل یه URL آدرس سایت شما در شبکه جهانی وب است.

URL فارسی یا انگلیسی

یکی از چیزهایی که گوگل اون رو به عنوان یه پوینت مثبت در نظر میگیره اینه که وقتی کاربری کلید واژه ‌ای رو سرچ میکنه اون کلید واژه در URL سایت شما باشه. البته فرقی نداره که اون عبارت کلیدی در URL باشه یا در اسلاگی که برای فلان صفحه در نظر گرفتین.

پس در این صورت میشه گفت چون شما از عبارت فارسی در URL خودتون استفاده میکنین، سئو بهتری هم میگیرین. اما یه نکته دیگه‌ای هم وجود داره و اون اینه که وقتی شما در URL خودتون از معادل انگلیسی کلید واژه استفاده کنین، باز هم گوگل براتون یه پوینت مثبت در نظر میگیره!

خب حالا پس تکلیف ما این وسط چیه؟ بلاخره URL فارسی یا انگلیسی استفاده کنیم؟

نکته مهم اینه که استفاده از URL فارسی یا انگلیسی فرق زیادی نداره و مهم اینه که URL شما کوتاه، معنادار و مرتبط با پست باشه!

اما اینجا براتون یه سری از برتری‌هایی که URL انگلیسی نسبت به URL فارسی داره رو بیان میکنم.

یکی از مشکلاتی که URL فارسی داره اینه که خیلی طولانیه! URL یا لینک انگلیسی نسبت به لینک فارسی خیلی کوتاه‌تره. باورتون نمیشه؟ کاری نداره فقط کافیه یه تست انجام بدین تا با چشمای خودتون ببینین کدوم URL طولانی‌تره.

مثلاً تو یه پست از پنج‌تا کلمه انگلیسی برای نامک و در یه پست دیگه از یک کلمه فارسی در نامک استفاده کنین و بعد هر دوتا URL رو کپی کنین و مثلاً تو تلگرام به اشتراک بذارین، به نظرتون کدوم طولانی‌تره؟ بله URL فارسی با این که کلمات کمتری داشت ولی از تعداد کاراکترهای بیشتری تشکیل شده و برای همین هم طولانی‌تر میشه.

و کوتاه بودن لینک یه عامل مهم برای گوگل است، پس این دلیلیه بر این که تو مبحث انتخاب URL فارسی یا انگلیسی ، لینک انگلیسی رو انتخاب کنین.

۲. سئو مناسب URL انگلیسی نسبت به فارسی

من قبلاٌ گفتم URL کوتاه‌تر بهتره، پس یعنی لینک های انگلیسی که کوتاه‌تر هستند سئو بهتری برای سایت دارن تا لینک های فارسی که خیلی طولانی میشن.

پیشنهاد برای مطالعه

ولی خب چیزی که مهمه اینه که ما الان داریم درباره یکی از فاکتورهای کوچیک سئو صحبت میکنیم نه کل سئو! پس باید از همه نظر حواستون به این موضوع جمع باشه یعنی مثلاً اگه یه لینک کوتاه انگلیسی ولی نامربوط به متن باشه به درد ما نمیخوره و تازه باعث افت سایت شما هم میشه!

وقتی پست‌ها یا مقالات شما با نامک انگلیسی درج میشه URL کاربر پسندتری خواهید داشت و با یه نگاه میشه حدس زد که موضوع مقاله یا پست شما درباره چیه! ولی خب اون پست هایی که نامک فارسی دارن یه لینک نامشخصی براشون ساخته میشه و اصلاً نمیشه با توجه به لینک حدس زد که محتوای این صفحه چیه، پس با لینک انگلیسی، سایت شما یه تجربه کاربری بهتری خواهد داشت، برای همینه که سایت ما تمام اسلاگ‌های مقالاتش انگلیسی نوشته میشه!

طبق یه سری تحقیقات مشخص شده که وقتی یه لینک فارسی رو به اشتراک میذارین چون بهم ریختگی زیادی داره و ظاهرش عجیب و طولانی میشه کاربران میترسن که نکنه اسپم یا چیز خطرناکیه و روی اون کلیک نمیکنن.

۴. به خاطر سپردن و تایپ کردن راحت‌تر URL انگلیسی

خیلی از مدیران و وبمستران و طراحان سایت بدون سرچ و جستجو کردن کلمه کلیدی و یافتن سایتی که میخوان، مستقیماً آدرس سایت موردنظر خودشون رو تایپ میکنن و وارد یه صفحه خاص از یه وبسایت میشن! ولی اگه لینک یا همون URL سایت فارسی باشه خیلی کار سختیه که یادتون بیاد چی بوده و چطوری نوشته شده بوده! و خب تجربه هم ثابت کرده که کمتر کسی پیدا میشه که URL فارسی رو تو مرورگرش تایپ کنه چون کار سختیه و ملت با انگلیسی راحت‌ترن!

پس بهتره حواسمون به این مورد هم باشه و بدونیم که با لینک فارسی نوشتن ممکنه افراد کمتری ما رو به یاد بیارن، با توجه به این قسمت جواب سوال URL فارسی بهتره یا انگلیسی رو میتونین حدس بزنین!

۵. ایندکس شدن سریع‌تر URL انگلیسی نسبت به فارسی

اگه بخوام درباره ایندکس شدن لینک انگلیسی یا فارسی صحبت کنم باید بگم که لینک های انگلیسی سریع‌تر ایندکس میشن و موتورهای جستجو اونها رو بیشتر دوست دارن، البته ما فکر میکنیم که استفاده از لینک انگلیسی باعث افزایش سرعت سایت هم میشه چون سرور خیلی راحت اون رو هندل میکنه و پاسخ سریع‌تری میده.

شاید این موردی که الان گفتیم خیلی محسوس نباشه ولی خب تو هاستینگ اشتراکی که کاربران زیادی هم داره، سرعت سایت میاد پایین و این یه مورد مهم به حساب میاد و بهش بها میدن!

برای انتخاب بین URL فارسی یا انگلیسی باید به نکات زیادی توجه کنین از جمله آنالیز این نوع لینک ها که قطعاً URL فارسی در خیلی از ابزارهای سئو و آنالیزی سخت‌تر از URL انگلیسی آنالیز میشه. مثلاً خیلی اوقات نیاز دارین تا از ابزارهایی برای بهینه سازی و ارتقای خود درگوگل استفاده کنین، مثل کنسول جستجوی گوگل، خب به نظرتون آدرس سایتی که با چشم نمیشه تشخیص داد مال کدوم پست یا صفحه است رو میشه به راحتی تو این ابزار ردیابی کرد؟

معلومه که نه! برای همینه که میگیم آنالیز URL انگلیسی از فارسی خیلی راحت‌تره.

۷. رابط کابری URL انگلیسی نسبت به فارسی

این مورد هم مثل مورد سوم است، یعنی باید به این نکته توجه داشت که بین URL فارسی یا انگلیسی ، لینک های فارسی غیرقابل خوندن هستن و لینک های انگلیسی رو راحت‌تر میشه خوند پس تاثیر بهتری هم روی مخاطب میذارن و میشه گفت رابط کاربری خیلی بهتری دارن!

۸. کپی کردن و اشتراک گذاری راحت URL انگلیسی نسبت به فارسی

وقتی یه کاربری بخواد لینک انگلیسی شما رو به اشتراک بذاره اون لینک اصلاً بهم نمیریزه و همونطوری که نوشته شده به اشتراک گذاشته میشه ولی اگه بخوان لینک فارسی رو به اشتراک بذارن تمام UTF8 و کاراکترهای دیگه بهم میریزن و اصلاً مشخص نیست این آدرس چطور نوشته شده و پست مربوط به اون چی هست!

خب حدس میزنم تا اینجای کار متوجه شدین که لینک فارسی خوبه ولی لینک انگلیسی از اون بهتره!

همونطور که میدونین گوگل نزدیک به ۲۰۰ تا فاکتور رو برای تعیین رتبه یه صفحه بررسی میکنه و انتخاب URL مناسب یکی از این فاکتورهاست که حسابی هم بین صاحبان سایت شناخته شده و کم کم همه دارن روی این موضوع حساس میشن و وسواس به خرج میدن.

اگه بخوام خیالتون رو راحت کنم باید بگم جان مولر تحلیلگر و متخصص وبمستر در گوگل، در یکی از ویدئوهای خودش در مورد زبان آدرس صفحات صحبت کرده و میگه که استفاده از زبان غیر انگلیسی برای سایت هایی که محتوای غیر انگلیسی دارن هیچ اشکالی نداره و ربات های گوگل میتونن اونها رو ایندکس و کراول کنن.

ایشون گفتن که بهتره به جای وقت گذاشتن رو این که آدرس سایت شما به چه زبانی باشه، به این فکر کنین که چطوری URL رو به بهترین شکل برای کاربران خودتون بهینه کنین.

نتایج برتر گوگل، URL فارسی یا انگلیسی دارن؟

خیلی از افراد به جای این که خودشون رو درگیر خوندن این مقاله و اون مقاله کنن تا متوجه بشن URL فارسی بهتره یا انگلیسی یه سرچ ساده توی گوگل میکنن و نتایج اونها رو می‌بینن!

خیلی از ما اعتقاد داریم که حرف گوگل سنده! مثلاً به عکس زیر یه نگاهی بندازین:

URL فارسی یا انگلیسی

همونطور که می‌بینین تو این حوزه اکثر سایت های برتر و حتی معمولی از لینک انگلیسی استفاده کردن! البته شاید تو حوزه‌های دیگه همچین چیزی نباشه و از لینک فارسی استفاده کنن ولی فعلاً که تو حوزه مهم سئو، صاحب سایت ترجیح میده از لینک انگلیسی استفاده کنه!

شما هم میتونین سایت های مختلفی رو سرچ کنین و ببینین آیا آدرسی که استفاده کردن فارسی بوده یا انگلیسی، البته باز هم میگم خودتون هم خوب میدونین که گوگل کلی فاکتور برای ارزیابی داره و این فقط یکی از اون فاکتورهاست! پس شاید سایت های برتری رو ببینین که URL فارسی دارن و خیلی از سایت رقیبشون که URL انگلیسی داره بهترن.

نکات مهم برای آدرس سایت

  1. آدرس صفحه معنادار باشه؛ ترجیحاً از کلمه کلیدی محتوایی که تولید کردین در اون استفاده بشه.
  2. آدرس سایت تا حد امکان کوتاه باشه؛ کوتاه بودن تا جایی مناسبه که به مفهوم کلیدی سایت آسیب نزنه.
  3. فارسی یا انگلیسی بودن مهم نیست؛ ولی لینک انگلیسی از نظر تجربه و رابط کاربری بهتره!
  4. در آدرس سایت از کاراکترهای اضافی و علائم نگارشی استفاده نکنیم.
  5. آدرس‌های انگلیسی قابلیت تحلیل و آنالیز بیشتری در ابزارهای جانبی دارن.

جمع بندی

درسته که آدرس سایت یه بخشی از محتوای اون نیست ولی میتونه روی تجربه کاربری و رابط کاربری موقع سرچ و اشتراک گذاری آدرس تاثیر بذاره، متنی که داخل URL نوشتین باید از نظر موضوعی با محتوای شما هماهنگ باشه تا کاربر با نگاه کردن به آدرس سایت متوجه بشه مضمون سایت یا صفحه چیه، پس خیلی مهم نیست که URL فارسی یا انگلیسی باشه.

پس یادتون باشه چیزی که مهمه اینه که یه آدرس کوتاه و مرتبط بنویسین تا هم گوگل و ربات ها از اون خوششون بیاد و هم کاربر رغبت کنه سراغ سایت شما بیاد و خدایی نکرده از ریخت لینک سایت تعجب نکنه!

شما از URL فارسی یا انگلیسی استفاده میکنین؟ به نظرتون این دوتا برای سایت خودتون فرقی داشته؟ اگه در این مورد هر نظر یا سوالی دارین از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بذارین.