تحقیق کلمات کلیدی اولین و مهم‌ترین قدم برای شمایی هست که قراره یه محتوای خوب و جذاب تولید کنین! درسته که گوگل هر روز ما رو با آپدیت الگوریتم‌ هایی که به بازار ارائه میده پا در هوا نگه داشته ولی هنوز یه چیز ثابت و حتمی برای بازاریابانی که قراره سئو سایت شون رو بهینه کنن وجود داره و اون تحقیق کلمات کلیدی یا keyword research است.

حالا اصلاً خبر دارین که تحقیق کلمات کلیدی چیه و چطوریه؟ یا تا حالا انجامش دادین؟ اگه هیچی راجع بهش نمی‌دونین اشکال نداره! اتفاقاً خوشحالم میشم که برای اولین بار کلی اطلاعات مفید و خوب درباره بهینه سازی سئو سایت با روش Keyword research بهتون آموزش بدم و امیدوارم که به کارتون بیاد!

در حقیقت تو این پست من بهتون فرآیند تحقیق کلمات کلیدی رو ارائه میکنم و کمکتون می‌کنم یه لیست از کلیدواژه هایی که بهشون نیاز دارین پیدا کنین تا بتونین با استفاده از اون‌ها مخاطب رو به هدف جستجو نزدیک کنین!

تحقیق کلمات کلیدی چیه؟

تحقیق کلمه کلیدی یه فرآیندی برای پیدا کردن و تحلیل اون اصطلاحاتیه که مردم وقتی وارد موتور جستجو میشن، سرچ می‌کنن! حالا اگه شما بتونید این اصطلاحات رو پیدا کنین یه کمک خیلی خیلی بزرگی به رشد و توسعه محتوای سایت کردین و می‌تونین از بهترین استراتژی‌‌ها در تولید محتوا و بازاریابی استفاده کنین؛ برای همینه که یه سئو کار تأکید زیادی روی keyword research قبل از شروع کار داره!!

دلیل اهمیت Keyword research چیست؟

چیزی که زیاد به گوشمون خورده و البته خودمون هم شاهدش بودیم تغییرات استراتژی های سئو تو ده سال اخیره و این که چقد وجود کلید واژه های بی‌اهمیت و نامربوط تونستن رتبه سایت هایی که از کلمات کلیدی مرتبط و درست استفاده می‌کنن رو ارتقا بدن!!

ولی خب این که از یه کلمه کلیدی که دقیقاً با چیزی که کاربر سرچ می‌کنه مطابقت داشته باشه، استفاده کنین دیگه یه عامل مهم رتبه بندی از نظر یه متخصص سئو نیست! خب پس چی مهمه؟؟

نکته
قصد و نیتی که در پشت کلید واژه پنهان شده اهمیت داره و این که آیا با استفاده از اون کلمه کلیدی و هدفی که پشتش هست می‌تونیم تو یه قسمتی از متن پاسخ کاربر رو بدیم و نیازش رو رفع کنیم یا نه!

حالا یه موقع پیش خودتون نگین ای بابا پس حتماً تحقیق کلمات کلیدی دیگه از مُد افتاده و قدیمی شده‌ها!! نه الان یکم بیشتر براتون توضیح میدم:

هدف اصلی تحقیق کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی به شما میگه که ملت اون بیرون به چه موضوعاتی اهمیت میدن و دلشون می‌خواد راجع بهش سرچ کنن -فرض رو بر این می‌گیریم که شما هم از ابزار خیلی خوب و درستی برای سئو استفاده می‌کنین- یعنی در واقع محبوبیت اون موضوعات در بین مردم تا چه اندازه‌ست!

پس موضوعاتمون رو از اصطلاحاتی به دست میاریم که حجم جستجوی بالایی رو در هر ماه کسب می‌کنن و این‌طوری می‌تونین محتوا خودتون رو بر اساس موضوعاتی که برای تولید محتوا انتخاب کردین، شناسایی و دسته بندی کنین!

با Keyword research می‌تونین با توجه به محبوبیت، حجم جستجو و هدف اصلی کلمات، به سوالاتی بپردازین که بیشتر مخاطب هاتون دنبال جوابش هستن. در کل هر بازاریابی تو حیطه کاری خودش یه سری کلمه کلیدی اصلی داره که خیلی ارزشمندن و حتماً باید قبل از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، کار تحقیق کلمات کلیدی رو انجام بده و ببینه بهترین کلمه برای کسب و کارش چی می‌تونه باشه!

منظورم از بهترین کلمه، چیزیه که مردم اون بیرون سرچ می‌کنن و دنبال یه سری نتایج مرتبط بهش میگردن!

تاثیر مفهوم پنهانی یک عبارت روی کلمه کلیدی

همونطوری که تو بخش بالایی گفتم فهمیدن قصد و نیت کاربر یکی از مهم‌ترین عواملیه که باعث میشه شما تو موتور های جستجو رتبه خوبی بگیرین! پس در حال حاضر بر طرف کردن مشکلی که کاربر بخاطرش وارد وب سایت شما شده از استفاده کردن کلمه کلیدی که سرچ کرده مهم‌تره! حالا ما باید یجوری از کلیدواژه استفاده کنیم که نه سیخ بسوزه و نه کباب، چون به هرحال این قصد و نیت کاربر داره یه تأثیری روی کلید واژه میذاره که من می‌خوام این تاثیر گذاشتن رو براتون بازش کنم!!

این که از یه کلمه کلیدی فقط به‌خاطر معنای سطحی که داره استفاده کنیم، کار راحتیه! ولی خب مشکل اینه که کلمات معنایی به‌جز معنی سطحی هم دارند! از اون‌جایی که هدف جستجو خیلی خیلی تو رتبه گرفتن شما تأثیر داره، باید حواستون رو حسابی جمع کنین که چطوری کلید واژه هدف رو تفسیر می‌کنین!

بذارین یه مثال براتون بزنم:

مثال

آیا جستجوگر می‌خواد بدونه که چطوری یه پست وبلاگی رو شروع کنه یا این که می‌خواد یاد بگیره چطوری یه دامنه وبسایت رو به هدف وبلاگ نویسی راه اندازی کنه؟ اگه استراتژی محتوایی شما طوری باشه که قراره افرادی که مورد دوم مد نظرشونه رو جذب کنه، پس باید از هدفی که پشت کلمه کلیدی هست اطمینان پیدا کنین و بعد ازش استفاده کنین!

برای این که مطمئن شین هدف کاربر از سرچ یه کلمه کلیدی چیه، خودتون اون رو تو مرورگرتون سرچ کنین و ببینین چه نتایجی بهتون نشون میده.

فرایند تحقیق کلمات کلیدی برای سئو

قدم اول

تو اولین مرحله از keyword research باید یه لیست از موضوعات مهم و مربوط به کسب و کارتون آماده کنین. برای شروع بهتره به موضوعات فرعی فکر کنین که می‌تونین بخاطرشون رتبه بگیرین! شما تقریباً باید از بین ۵-۱۰ فیلد موضوعی که فکر می‌کنین به کسب و کارتون ربط داره استفاده کنین که بعداً ما برای این موضوعات کلیدواژه مناسبشون رو پیدا کنیم.

اگه یه وبلاگ نویس معمولی هستین، احتمالاً موضوعاتی رو انتخاب می‌کنین که دوسدارین راجع بهشون حرف بزنین ولی اگه قراره مباحثی رو برای کسب و کار انتخاب کنین، خودتون رو بذارین جای خریداران محصول و حدس بزنین که اون‌ها برای خرید یا مشاهده فلان محصول ممکنه چه اصطلاحاتی رو جستجو کنن.

مثلاً اگه یه شرکتی مثل HubSpot دارین و محصولات نرم افزاری می‌فروشین، ممکنه یه سری موضوع کلی مثل اصطلاحات زیر داشته باشین:

  • “بازاریابی ورودی” ۲۱K
  • “وبلاگ نویسی” ۱۹K
  • “بازاریابی ایمیلی” ۳۰K
  • “سئو” ۲۱۴K
  • “بازاریابی سوشال مدیا” ۷۱K
  • “تحلیل بازاریابی” ۶.۲K
  • “اتوماسیون بازاریابی” ۸.۵K

اعدادی که کنار هر موضوع نوشتم، حجم جستجوی ماهانه این اصطلاحاته. یه همچین داده هایی بهتون امکان میده که متوجه بشین فلان مبحث چقدر برای کاربرتون مهمه و چندتا موضوع دیگه برای تولید محتوا نیاز دارید تا بتونین با استفاده از کلیدواژه های اون به یه موفقیت خوبی برسین.

قدم دوم

برای موضوعاتی که انتخاب کردین، کلمات کلیدی مرتبط پیدا کنین! حالا که شما موضوعات فرعی و اصلی خودتون رو آماده کردین وقتشه که کلمات کلیدی مرتبط به اون‌ها رو هم پیدا کنین.

حالا این عبارات کلیدی باید جوری باشن که تو رتبه بندی SERP ها مهم باشن چون احتمالاً مخاطب داره دنبال همچین چیزی می‌گرده!

مثال
اگه من آخرین موضوعی ( اتوماسیون بازاریابی) که برای شرکت نرم افزار بود رو انتخاب کنم، باید برای این موضوع یه تعداد کلیدواژه که فکر می‌کنم ملت ممکنه اون‌ها رو سرچ کنن، به صورت برین استورم جمع آوری کنم:
  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
  • نحوه استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی
  • اتوماسیون بازاریابی چیست؟
  • چگونه متوجه شم به اتوماسیون بازاریابی نیاز دارم یا خیر؟
  • اتوماسیون بازاریابی ایمیل
  • ابزارهای برتر اتوماسیون

نکته مهم تو این قسمت از تحقیق کلمات کلیدی این نیست که یه لیست نهایی از کلیدواژه هاتون پیدا کنید، بلکه شما فقط قراره اون کلید واژه هایی که به‌نظرتون مخاطب بالقوه برای جستجوی مطلب شما سرچ می‌کنه رو جمع آوری کنین.

تو مراحل بعدی این لیست دقیق‌تر میشه و حتی چندتا ابزار داده محور رو هم بهتون معرفی میکنم تا با استفاده از اون‌ها متوجه بشین که فلان کیورد براتون رتبه خوبی میاره یا نه!

قدم سوم

این مرحله از تحقیق کلمات کلیدی یکم به خلاقیت نیاز داره و شما باید اصطلاحات جستجویی مرتبط رو پیدا کنین! اگه تا حالا به همچین چیزی فکر نکردین وقتشه که دست به کار بشین و فیلد موضوعاتتون رو با اصطلاحات جستجویی مرتبط پر کنین.

اگه دلتون می‌خواد کلمات کلیدی بیشتری که ممکنه ملت در رابطه با یه موضوع خاصی جستجو می‌کنن رو پیدا کنین، بهتره یه سری به Google.com بزنین و به اصطلاحات جستجوی مرتبط که موقع سرچ یه کلمه کلیدی ظاهر میشن دقت کنین.

وقتی عبارت مورد نظرتون رو تایپ می‌کنین، قسمت پایین نتایج گوگل یه سری پیشنهاد برای جستجوهای مربوط به عبارتی که شما وارد کردین نشون میده که می‌تونین ازشون استفاده کنین.

جستجوهای مرتبط

بازم به ایده‌های بیشتری نیاز دارین؟ یکی از همون اصطلاحات رو سرچ کنین و جستجوهای مربوط به اون اصطلاح رو هم ببینید!

قدم چهارم

تو این مرحله یه ترکیبی از عبارت کلیدی کوتاه یا head terms و عبارت کلیدی طولانی یا long-tail keyword رو در هر فیلد موضوعی بررسی کنید!

← اگه تفاوت این دو مدل کلیدواژه رو نمی‌دونین بهتره یه توضیح مختصری براتون بدم: head term به عبارات کلیدی گفته میشه که کوتاه‌تر و عمومی‌تر هستن و معمولاً بین یک تا سه کلمه‌اند؛ از طرف دیگه عبارات کلیدی طولانی اون‌هایی هستند که از سه کلمه بیشترن.

این که یه ترکیبی از عبارات کلیدی کوتاه و بلند رو داشته باشین خیلی مهمه چون بهتون یه استراتژی کلید واژه میده که برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مناسبن. مثلاً هد ترم ها معمول‌ترن و بیشتر جستجو میشن و همین امر کاری کرده که این عبارت‌ها برای گرفتن رتبه تلاش بیشتری لازم داشته باشن و رقابتی‌تر باشن.

بدون این که حجم جستجوی این دوتا عبارت رو بدونین، به‌نظرتون کدومشون برای رتبه گرفتن، بیشتر کار میبره؟

  • نحوه نوشتن یک وبلاگ عالی
  • وبلاگ نویسی

اگه پاسختون گزینه دوم بود، باید بگم خیلی باهوشین :))))

پرسش
درسته که این اصطلاحات حجم جستجوی بیشتری دارن ولی ترافیکی که از کلمات کلیدی طولانی به دست میارین معمولاً مطلوب‌تره! فکر می‌کنین علتش چیه؟

قدم پنجم

تو این‌ قسمت از keyword research دیگه باید برین سراغ رقیباتون و ببینید که اون‌ها برای فلان کلیدواژه ها چطوری رتبه بندی شدن. حواستون باشه اشتباه حرفم رو برداشت نکنین و فکر کنین منظورم اینه که هرکاری رقیباتون انجام داد شما هم بدویین برین همون کار رو بکنین! مثلاً این که چرا فلان کلید واژه برای رقیباتون مهمه دلیل نمیشه که برای شما هم مهم باشه ولی با این‌حال بررسی کیورد هایی که اون‌‎ها استفاده میکنن می‌تونه خیلی براتون خوب باشه و هم این که یه روش عالی برای ارزیابی کلید واژه هاییه که خودتون تو لیستتون آماده کردین.

اگه می‌بینین رقیبتون داره برای کلمات کلیدی که شما هم اون‌ها رو تو لیستتون دارین رتبه میگیره، پس عقل حکم می‌کنه روی ارتقای اون کلیدواژه ها وقت بذارین و سعی کنین بخاطرشون رتبه خوبی به دست بیارین و در عین حال کاری نداشته باشین که رقیبتون به فلان موضوع اهمیت نمیده پس بهتره منم بیخیالش شم! بلکه اینطوری به قضیه نگاه کنین: حالا که اون به این موضوع اهمیت نمیده پس من یه فرصت خوبی دارم که با این کلید واژه خودم رو بالا بکشم!

یادتون نره که هدف شما داشتن یه لیست از کلیدواژه هاییه که به سرعت باعث موفقیت‌تون میشن، اما در عین حال شما رو برای یه رقابت بزرگ‌تر و چالش برانگیزتر در رابطه با اهداف سئو آماده میکنه.

ممکنه بپرسین که چطوری بفهمم رقیبم از چه کلیدواژه هایی استفاده میکنه و به‌خاطرشون رتبه میگیره؟ باید بگم SEMrush به جز جستجوی دستی تو یه مرورگر ناشناس برای کلمات کلیدی و دیدن پوزیشن‌هایی که رقیبتون داره، بهتون اجازه میده تا یه سری گزارش رایگان از کلید واژه های تاپ، برای اون دامنه‌ای که وارد کردین رو ببینین.

قدم ششم

آخرین قدم در پروسه تحقیق کلمات کلیدی استفاده از Google AdWords است، شما حالا دیگه یه ترکیب درستی از کلید واژه هایی که نیاز داشتین رو به دست آوردین و وقتش رسیده که لیستتون رو یکم جمع و جورتر و باکیفیت‌تر کنین.

برای انجام دادن این‌کار کلی ابزار خوب داریم و لی خب من چون دوستتون دارم می‌خوام روش مورد علاقه و ترکیبی خودم رو بهتون یاد بدم ♥-♥

قراره که از ترکیب گوگل کیوورد پلنر (Google keyword planner) ، گوگل AdWords و Google trends استفاده کنم. (برای انجام این کار باید حساب google adwords بسازین ولی نگران نباشین اصلاً لازم نیست تبلیغ ایجاد کنین و پول بدین)

تو گوگل کیوورد پلنر می‌تونین حجم جستجو و تخمین میزان ترافیک رو برای یه کلید واژه منتخب، به دست بیارین (البته متاسفانه وقتی ابزار گوگل پلنر از keyword tool به Keyword Planner تغییر کرد کلی قابلیت‌های خفنش رو از دست داد)، حالا شما باید اطلاعاتی که از این ابزار گرفتین رو با استفاده از گوگل ترندز کامل کنین.

از keyword planner برای علامت گذاری عبارات کلیدی تون از حجم جستجوی زیاد به کم (یا برعکس، چه فرقی داره!) استفاده کنین و ببینین که کدوم عبارت‌ها ارزش ندارن براشون وقت و انرژی صرف کنین و تعادل لیستتون رو بهم میریزن، بعد تاریخچه روند و پیش بینی‌های همون عبارات رو توی گوگل ترندز هم چک کنین و اگه هیچ روند پیشرفتی ندارن و بدرد نمی‌خورن، حذفشون کنین، چون گوگل ترندز بهتون کمک می‌کنه که متوجه بشین کدوم keyword ها ممکنه در آینده پیشرفت داشته باشن و ارزش تمرکز کردن دارن!

همین…….تموم!!

حالا شما یه لیست مناسب از کلمات کلیدی دارین که می‌تونین با خیال راحت براشون وقت و انرژی هزینه کنین و کسب و کارتون رو گسترش بدین.

مرحله پس از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی !

لازمه هر چند ماه یکبار کلمات کلیدی رو مجدداً ارزیابی کنین، (هر چهار ماه یک بار مناسبه ولی بعضی‌ها دوستدارن بیشتر این کارو انجام بدن!!). هر چقدر که بیشتر تو SERP ها قوی بشین، متوجه میشین که کلمات کلیدی بیشتری رو می‌تونین به لیستتون اضافه کنین و جای پای خودتون رو محکم کنین و حسابی با بازاریان دیگه رقابت کنین!

بازم مثل همیشه ازتون می‌خوام که تجربه‌هاتون از تحقیق کلمات کلیدی رو با من در میون بذارین و اگه مشکلی تو هر کدوم از مرحله‌هایی که براتون نوشتم داشتین حتماً ازم سوال بپرسین ÷〉