فهرست مطالببستن

جنگیدن برای همگام شدن با به روز رسانی‌های مداوم و جلوگیری از مشکلات و مسائل فنی سایت، بخشی از زندگی روزمره مدیران وب است. با داشتن یه درک دقیق از رایج‌ترین و احتمالاً مضر‌ترین اشتباهات سئو ، میتونید این فرصت رو به خودتون بدین که مشکلات فنی رو به حداقل و عملکرد وبسایت رو به حداکثر برسونید. این مقاله یک چک لیست جامع آنالیز سایت رو در اختیار شما قرار میده که به شما کمک میکنه که به عنوان یک مدیر وب بدونید دقیقاً باید چیکار بکنید. (فرق نمیکنه سایت شما چقدر بزرگ یا کوچیک باشه.)

مقاله ما ۲۷ مورد از اشتباهات سئو که رایج ترینشون در سال ۲۰۲۰ هم هست رو شامل میشه که برای قابل هضم‌تر شدنش اومدیم به قسمت‌های کوچیک‌تر تقسیمش کردیم تا بتونیم ازش به عنوان یه الگوی عملی استفاده کنیم.

نادیده گرفتن وضعیت HTTP و مشکلات سرور

مهمترین مسائل فنی وب سایت اغلب مربوط به وضعیت HTTP اونه. و بی توجهی به وضعیت HTTP یکی از اشتباهات سئو محسوب میشه که خیلی‌ها بهش بی توجه هستن.

این شامل کد خطاهایی مثل Error 404 (صفحه یافت نشد) و Error 505 است که نشون دهنده عدم پاسخ سرور به درخواست مشتری، از جمله مرورگر یا موتور جستجو است.

وقتی ارتباط بین مشتری و سرور و یا به عبارت ساده تر، کاربر و وبسایت شما، قطع میشه، اعتماد کاربر به سایت شما از بین میره.

مشکلات جدی سرور نه تنها به دلیل دسترسی پیدا نکردن به محتوا منجر به ریزش ترافیک میشه، بلکه ممکنه در طولانی به رتبه شما آسیب برسونه.

اشتباهات سئو موثر بر وضعیت HTTP

1.خطا‌های ۴XX

کد‌های ۴XX نشون دهنده اینن که یک صفحه خرابه و امکان دسترسی به اون وجود نداره.

۲. خزنده نبودن صفحات

این اتفاق وقتی می‌افته که یک صفحه به یکی از دو دلیل زیر قابل دسترسی نیست.

  • زمان پاسخگویی وبسایت شما بیشتر از پنج ثانیه است.
  • سرور شما دسترسی به صفحه رو رد میکنه.

اینا لینک‌هایی هستند که کاربر‌ها رو به سمت صفحات نا کار آمد میکشونن که میتونه UX یا تجربه کاربر و SEO رو خراب کنه.

اینا لینک‌هایی هستند که که کاربر‌ها رو به سمت صفحاتی خارج از وبسایت که دیگه وجود ندارن میکشونن، و با این کار سیگنال‌های منفی برای سئو ارسال میکنن.

۵. تصاویر داخلی شکسته

این اتفاق وقتی میفته که یک پرونده تصویری دیگه وجود نداره، یا آدرس اون غلط زده شده.

۶. سایر اشتباهات سئو متداول وضعیت HTTP

  • تغییر مسیر‌های دائمی
  • تغییر مسیر‌های موقتی

متا تگ‌های بهینه نشده

متاتگ‌ها یا برچسب‌های متا به موتور‌های جستجو کمک میکنه تا موضوعات صفحات شما رو شناسایی کنه و به اون عبارتی که توسط جستجوگر‌ها استفاده میشه، متصل کنه.

ساختن یک برچسب عنوان یا تایتل تگ درست و درمون یعنی انتخاب کلمات کلیدی مرتبط برای شکل دادن یه لینک منحصر به فرد و با ارزش برای کاربران در صفحات نتایج موتور جستجو.

توضیحات متا یه فرصت دوباره برای اضافه کردن کلمات کلید و عبارات مرتبط به شما میده.

اونا باید تا حد امکان منحصر به فرد و متناسب باشن. اگه خودتون ایجاد نکنید، گوگل به طور خودکار این کار رو انجام میده. که بعضی مواقع ممکن موفقیت آمیز باشه و مواقع هم نه.

تگ‌های بهینه شده، عنوان و توضیحات متا باید:

  • شامل مناسب‌ترین کلمات کلیدی باشن.
  • طول مناسب داشته باشند. (نه کم نه زیاد)
  • و تا حد امکان از اضافه گویی به  دور باشند.

اگر میتونید داده‌های متا یا متا دیتا منحصر به فرد ایجاد کنید، حتماً تو همین مسیر حرکت کنید تا بهترین فرصت رو به سایت خودتون برای حداکثر کردن تاثیرش در صفحات نتایج موتور جستجو  بدین.

اشتباهات سئو در مورد متاتگ که ممکنه به رتبه بندی شما آسیب بزنه:

۱. تگ‌های عنوان و توضیحات متای تکراری

دو یا چند صفحه با عناوین و توضیحات مشابه، به نوبه خودشون کار رو برای موتور‌های جستجو سخت میکنند.

۲. نبودن تگ‌های H1

تگ‌های H۱ به موتور‌های جستجو کمک میکنه تا موضوع محتوای شما رو تعیین کنند. در صورت وجود نداشتن این تگ ها، گوگل درک ناقصی از وبسایت شما پیدا میکنه. این یکی از رایج ترین اشتباهات سئو به حساب میاد که رفع کردنش اصلاً زمان و هزینه زیادی نمیخواد.

۳. نبودن توضیحات متا

توضیحات متای مناسب به گوگل کمک میکنه تا محتوای منتر شده شما رو درک کنه و کاربر‌ها رو ترغیب کنه تا روی نتیجه شما کلیک کنند. اگه توضیحات متا موجود نباشه، نرخ کلیک کاهش پیدا میکنه.

۴. نبودن ویژگی تگ ALT

ویژگی تگ ALT، تصاویر موجود در مطلب شما رو برای موتور‌های جستجو و افراد کم بینا توصیف میکنه. بدون وجود اونا ارتباط و تعامل کاربر با سایت از بین میره.

۵. تگ‌های H۱  و تگ‌های عنوان تکراری

وقتی تگ‌های H۱ و تگ‌های عنوان در هر صفحه یکسان باشد، میتونه بیش از حد بهینه به نظر برسه و این یعنی فرصت از دست رفته‌ای برای رتبه بندی سایر کلمات کلیدی.

۶. سایر اشتباهات سئو متداول متا تگ

  • عنوان های خیلی کوتاه یا خیلی بلند
  • چند تا تگ H۱ در یک مطلب

محتوای تکراری

محتوای تکراری این قابلیت رو داره که برای مدتی به طور بالقوه به رتبه بندی شما آسیب بزنه. شما باید از کپی کردن هر نوع محتوا از هر سایتی، چه رقیب شما باشه چه نه، خودداری کنید.

برای اطمینان از این که یک صفحه نه تنها قابل رتبه بندی گوگل است، بلکه از نطر کاربر‌ها هم قابل کلیک هست، به منحصر به فرد بودن جزئیات توجه کنید.

رایج‌ترین اشتباهی که سئو یه سایت رو عقب نگه میداره:

۱. تولید محتوای تکراری

وقتی که صفحات وبسایت شما دارای URL یکسان یا کپی باشند، ابزار آنالیز سایت اونا رو نشونه گذاری میکنه. این  مشکل با اضافه کردن لینک ”rel=“canonical به یکی از نسخه‌های تکراری یا ریدایرکت ۳۰۱ حل میشه.

۲. سایر اشتباهات سئو در مورد محتوا

  • کپیِ تگ هایH۱ و تایتل تگ ها
  • کپی توضیحات متا

لینک‌هایی که در روند بازدید مشتری اون رو به داخل یا خارج از وبسایت هدایت میکنند، اگر ضعیف باشن، به احتمال زیاد به تجربه کاربر آسیب بزنند. گوگل به راحتی سایت‌هایی که تجربه کاربر ضعیفی دارند رو شناسایی میکنه و اونا رو رتبه بندی نمیکنه.

بعضی از لینک‌ها هستند که تو خودشون URL ‌های غیر مجاز دارن، که این میتونه بر نحوه رتبه بندی تاثیر بذاره. مثلاً:

  • حاوی ویژگی‌های nofollow هستند.
  • HTTP هستند به جای  HTTPS.

میتونید با ابزار آنالیز سایت، پیوند‌های شکسته رو در سایت خودتون پیدا کنید. مرحله بعد اینه که مشخص کنید کدوم یکی از اونا تاثیر بیشتری در جذب کاربر دارند  و به ترتیب اولویت، مشکل اونا رو برطرف کنید.

متداول‌ترین مشکلات لینکی که ممکنه روی رتبه بندی شما تاثیر بذاره:

لینک به صفحات قدیمی HTTP ممکنی باعث ایجاد گفتگوی ناامن بین کاربر‌ها و سرور بشه، بنابر این مطمئن بشید که پیوند‌های شما به روز هستند.

۲. URL‌های آندرلاین شده

توی URL تون از آندرلاین استفاده نکنید، اگه یه جاهایی میخواین دوتا کلمه رو از هم جدا کنید از خط تیره استفاده کنید.

  • لینک‌های داخلی شکسته شده
  • لینک‌های خارجی شکسته شده
  • ویژگی nofollow در لینک‌های خارجی
  • صفحاتی که فقط یک لینک داخلی دارند

سخت کردن شرایط برای خزنده ها

امکان خزنده بودن سایت در کنار موضوعات فهرست بندی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم سلامتی یک وب سایت است.

اگر همه موارد مربوط به خزندگی از منظر سئو تکنیکال رو نادیده بگیرید، بعضی از صفحات شما در گوگل اونقدر که باید قابل مشاهده نیستند.

اگر مشکلات مربوط به خزندگی رو برطرف کنید، احتمال این که گوگل، لینک‌های مناسب رو برای کاربران مناسب در نتایج صفحه جستجو شناسایی کنه بیشتر میشه.

شما میتونید با آنالیز سایت خودتون برای پیدا کردن عناصر مسدود یا شکسته شده که امکان خزندگی رو محدود میکنند، از بروز مشکلات فنی،جلوگیری کنید.

شایع‌ترین مشکلی که توسط وبسایت‌ها توسط خزنده های گوگل مشاهده میشه:

لینک‌های داخلی که حاوی ویژگی nofollow هستند، هرگونه دسترسی بالقوه به لینک رو در سایت شما مسدود میکنند.

۲. صفحات نادرست موجود در نقشه سایت XML

نقشه سایت XML شما نباید صفحات شکسته داشته باشه. اون رو برای هرگونه زنجیره تغییر مسیر یا Redirect و صفحات غیر متعارف بررسی کننید.

۳. نقشه سایت XML غیرقابل دسترس

نقشه‌های مفقود شده، کاوش، خزیدن و ایندکس کردن صفحات سایت شما رو برای موتور جستجو دشوار‌تر میکند.

۴. مشخص نشدن نقشه سایت XML در robots. txt

بدون لینکی به sitemap. xml در پرونده robots. txt شما، موتور‌های جستجو نمیتونن درک کاملی از ساختار سایت شما به دست بیارن.

5. سایر اشتباهات سئو در مورد خزنده ها

  • تصاویر داخلی شکسته شده
  • پیوند‌های داخلی شکسته شده
  • صفحاتی که فقط یک لینک داخی دارند

نادیده گرفتن ایندکس شدن صفحات

ایندکس شدن صفحه برای سئو بسیار مهمه. اگه یه صفحه ایندکس نشده باشه، موتور‌های جستجو اونو نمیبینن و در نهایت توسط کاربر‌ها مشاهده نمیشه.

عوامل بسیار زیادی وجود داره که میتونه از ایندکس شدن وبسایت شما جلوگیری کنه. مثلاً: داده‌های متا یا محتوای کپی میتونه رتبه بندی رو برای گوگل دشوار کنه.

طیف وسیعی از موضوعات مختلف میتونه بر ایندکس شدن یا نشدن سایت شما تاثیر بگذاره.

پیشنهاد برای مطالعه

متداول‌ترین مشکلات مربوط به ایندکس نشدن وبسایت ها:

۱. تگ‌های کوتاه یا طولانی

تگ‌های عنوان با بیش از ۶۰ کاراکتر در صفحات نتایج موتور جستجو کوتاه میشن. و تگ‌های با کمتر از ۶۰ کاراکتر ممکنه فرصت‌هایی برای بهینه شدن رو از دست بدن.

۲. اختلاف بین Hreflang با کد منبع صفحه

اگه ویژگی‌های Hreflang در تضاد با کد منبع هر صفحه باشه، وبسایت‌های چند زبانه ممکنه موتور‌های جستجو رو گیج کنند و دیگه ایندکس نشن.

مثلاً اگه از URL‌ها نسبی به جای مطلق استفاده بشه میتونه ایندکس شدن صفحه رو دارای مشکل کنه. مثلاً:

https://yourwebsite/blog/your-article به جای /blog/your-article.

4. کم بودن تعداد کلمات

ابزار آنالیز سایت میتونند صفحاتی که به نظر میرسه فاقد محتوا هستند رو نشونه گذاری کنن. بنابراین ارزش داره که وقت بذارین و این موارد رو بررسی کنین تا اطمینان پیدا کنید که مطالب تا حد امکان آموزنده هستند و هیچ اشتباه سئویی ندارن.

۵. وجود نداشتن ویژگی‌های hreflang و lang

این مسئله وقتی به وجود میاد که صفحه‌ای در یک سایت چند زبانه، فاقد لینک‌ها یا تگ‌های چند زبانه باشه و نتونه به کاربر‌ها بگه که چه چیزی قراره به کاربر‌های هر منطقه ارائه بشه.

۶. مشکلات AMP HTML

این مشکل کاربران موبایل وبسایت شما رو درگیر میکنه وقتی که کد HTML با استاندارد‌های AMP شما مطابقت نداره.

۷. سایر اشتباهات سئو در مورد ایندکس نشدن

  • کپیِ تگ‌های H1
  • محتوای تکراری
  • تگ‌های عنوان تکراری
  • توضیحات متا تکراری
  • عدم وجود تگ H1
  • تگ‌های H۱ چندگانه

نادیده گرفتن صفحات شتاب دهی شده موبایل AMP

ضروریه که سئو درون صفحه خودتون رو به سمت داشن سایتی مناسب برای موبایل تغییر بدین.

ما میدونیم که سازگاری با موبایل قراره به یکی از معیار‌های پیش فرض رتبه بندی موبایل و دسک تاپ برای گوگل در ۲۰۲۰ تبدیل بشه و به این معنیه که به عنوان وب مستر، باید اطمینان حاصل کنید که کد HTML سایت شما از قبل با دستور العمل‌های Google AMP مطابقت داشته باشه و از آسیب‌های احتمالی عملکرد جستجوی شما جلوگیری کنه.

صفحات AMP نامعتبر رو در سایت خودتون با ابزار آنالیز سایت بررسی کنید تا ببینید چه چیزی باید رفع بشه. که ممکنِ مشکل مربوط به HTML، استایل، چیدمان یا الگو‌های صفحه باشه.

عدم رسیدگی به عملکرد سایت

زمان بارگذاری صفحه در جستجوگر‌ها خیلی مهمه. هرچی سایت شما کندتر باشه، تعداد کاربرانی که ممکنه منتظر لود شدن یا بالا اومدنش بمونن کمتر میشه.

رایج‌ترین مشکلات عملکرد وبسایت به شرح زیر هستن:

۱. پایین بودن سرعت بارگذاری صفحه

مدت زمانی که طول میکشه تا یک صفحه توسط مرورگر رندر بشه باید تا جایی که میشه کوتاه باشه. چون سرعت سایت به طور مستقیم روی رتبه بندی شما تاثیر میذاره.

2. پرونده‌های ناشناس CSS و JavaScript

این مسئله در مورد کوچیکتر کردن جاوااسکریپت و CSS است. خطوط اضافه، کامنت های اضافه و فضای سفید غیر ضروری رو برای بهبود سرعت بارگذاری صفحه، از فایل کدهای سایت خودتون حذف کنید.

۳. پرونده‌های پنهان CSS و JavaScript

این مسئله ممکنه به سرعت بارگذاری صفحه شما گره خورده باشه و اگه حافظه پنهان مرورگر در عنوان مشخص نشده باشه، رخ میده.

اهمیت استفاده از ابزار‌های آنالیز سایت مثل SEMrush، اونجایی مشخص میشه که هرکدوم از این اشتباهات سئو میتونه وبسایت شما رو از رسیدن به پتانسیل کاملش دور نگه داره. این ابزار این عادت رو در شما پرورش میدن که همیشه مراقب تجربه کاربر و سئو سایت خودتون باشین.