سیلوی سئو بهترین سلاح بازاریابی استارتاپی شما در مبارزه با ناشناس موندن خودتون در اینترنت است. برای این که کسب و کار شما از نظر هر کلمه کلیدی معنی‌دار رتبه خوبی داشته باشه، پس گوگل باید شما رو به عنوان مرجع مربوط به اون موضوع بشناسه. برای تحقق این امر، شما میتونین از یه تاکتیک ساده به نام سیلوی محتوا استفاده کنین، یا طبق چیزی که گفته میشه، سلوی سئو! پس اون‌چیزی که در این پست قراره یاد بگیرین تاثیر ساختار سیلویی بر سئو است.

علاوه بر این شما یاد میگیرین که:

  • سیلوی محتوایی چیه.
  • چرا سیلوی سئو برای مخاطبان و موتورهای جستجوگر مهمه.
  • چطوری میشه با استفاده از ورق تقلب یه سیلوی محتوا ایجاد کرد.
  • از طریق دو مثال در دنیای واقعی، سیلوی سئو رو مشاهده میکنین.
  • کاری که اکنون باید انجام بدین تا سیلوی شما جواب بده.

پس بیاین شروع کنیم!

سیلوهای سئو بهترین سلاح بازاریابی استارتاپی شما در مبارزه با ناشناس بودن بیزنس آنلاین شما هستن.

سیلوی محتوایی چیست؟

برای این که از تاثیر ساختار سیلویی بر سئو خبر دار بشیم باید اول از همه ببینیم اصلاً سیلوی محتوایی چیه!

اگه تا به حال از یک سایت بزرگ تجارت الکترونیکی بازدید کردین، پس یعنی قدرت سیلو سازی SEO رو هم تجربه کردین. این یه استراتژی است که هر متخصص SEO تجارت الکترونیک ازش استفاده میکنه، خصوصاً وقتی که میخوان تو رقابت‌ها جلو بیفتن!

اگرچه شما آمازون نیستین، اما هنوز هم میتونین از این تاکتیک اثبات شده SEO برای رونق کسب و کار خودتون استفاده کنین.

سیلوی محتوا، روشیه برای سازماندهی اطلاعات وبسایت در یه سلسله مراتب موضعی که به انسان و موتورهای جستجو کمک میکنه تا اطلاعات رو کشف و ارتباط اونها رو درک کنن. اساساً، ساختن سیلوی محتوایی ، کاربر (و موتورهای جستجو) رو در بین اطلاعات سایت شما از طریق یه ساختار مشخص و واضح راهنمایی میکنه.

بروس کلی سال‌ها پیش اصطلاح “siloing” رو به عنوان روشی برای شناسایی مفهوم گروه بندی اطلاعات مربوط به بخش‌های مجزا در وب سایت ابداع کرد. این ساختار سیلویی سایت رو هم میشه از طریق فیزیکی و هم مجازی انجام داد.

Siloing فیزیکی در مقابل Siloing مجازی

تو قسمت دوم تاثیر ساختار سیلویی بر SEO به این سوال برمیخوریم که اصلاً ساختار سیلویی چی هست؟

در واقع دو نوع ساختار سیلویی وجود داره: فیزیکی و مجازی.

سیلوهای مجازی رایج‌تر از فیزیکی هستن؛ چون اجرای اونها برای اکثر صاحبان سایت راحت‌تره. این مورد به ویژه در مورد سایت‌هایی صدق میکنه که دارای صفحات زیادی از محتوا هستن.

تفاوت اصلی این دو مورد در اینه:

  • Siloing فیزیکی با پرونده فیزیکی و ساختار پوشه سرو کار داره.
  • سیلو سازی مجازی شامل لینک دادن محتواها به یکدیگر برای ایجاد ساختاری مشابه است.

تاثیر ساختار سیلویی محتوا بر UX

اکثر مردم سیلوهای محتوا رو به عنوان یه استراتژی فنی SEO در نظر می‌گیرن. با این حال، اونها بخش مهمی از طراحی تجربه کاربری هستن: یه ساختار سیلویی سئو باعث میشه ناوبری سایت شما از نظر بصری جذاب باشه و کاربر تمایل به این کار رو پیدا کنه.

ساختار سیلویی و تجربه کاربری

دسته‌ها باید براساس حجم جستجو، رفتار مخاطب و سفر مشتری ایجاد بشن. این رویکرد مخاطب محوری در معماری سیلوی وبسایت باعث میشه افراد در هنگام کمک به موتورهای جستجو برای تعیین ارتباط موضوعی و معنای متنی، اطلاعات مورد نظرشون رو پیدا کنن.

این نکات رو در ذهن داشته باشین:

  • برای نمایش هر موضوع از یک کلمه کلیدی گسترده استفاده کنین؛ این کار به خوانندگان کمک میکنه تا به سرعت موضوع مورد علاقه خودشون رو پیدا کنن.
  • سیلوی محتوایی پر از اصطلاحات معنایی مرتبط با کتاب‌های کتابخانه است.
  • ساختار خوبی که از کارت‌های فهرست بندی قدیمی در کتابخانه تقلید میکنه، به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکنه سایت شما رو درک کنن.
  • معماری و طراحی مناسب سیلو همراه با سایر اصول جامع طراحی وب سئو، جستجوی محتوا رو آسان‌تر میکنه و مخاطبان رو ترغیب میکنه که بیشتر مشارکت کنن و وقت بیشتری رو در سایت بگذرونن.

تاثیر ساختار سیلویی بر سئو

گذشته از بهبود تجربه کاربری، میشه از یه سری مزایای قابل توجه سئو با معماری مناسب ساختار سیلویی برای وبسایت بهره برد.

به عنوان یک خط مشی، Google نحوه کار الگوریتم های رتبه بندی سایت و همچنین اون چیزی که میشه برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو در یه سایت انجام داد رو فاش نمیکنه. با این حال، دستورالعمل‌های Google Webmaster از دارندگان سایت میخواد، سایت خودشون رو “برای داشتن یک سلسله مراتب صفحه مفهومی روشن” طراحی کنن.

چرا اونها شما رو تشویق به همچین کاری می‌کنن؟

یه فرض منطقی اینه که یه سایت با ساختار سیلویی مناسب، رمزگشایی از عناوین مرتبط با سایت شما و صفحات تکی اون رو برای Google ساده میکنه. هرچی سایت شما بهتر درک بشه، Google با دقت بیشتری میتونه ارتباط و آتوریتی اون رو ارزیابی کنه.

پس میشه تو این قسمت تاثیر ساختار سیلویی بر سئو سایت رو مشاهده کرد: افزایش آتوریتی سایت!

سیلوی محتوا به تاکتیک اجرای از دستورالعمل Google است. علی رغم همه صحبت‌هایی که تا به امروز درباره RankBrain ، Hummingbird و سایر پیشرفت‌های گوگل شده، توانایی درک Google نسبت به انسان کمرنگه.

بنابراین با ایجاد ساختارهای سیلویی به گوگل کمک میکنیم!

با استفاده از سیلوی وبسایت، صفحات مرتبط برای ایجاد موضوعات مبتنی بر کلمات کلیدی در یک گروه قرار میگیرن. استفاده از پیوندهای استراتژیک در این گروه‌ها باعث میشه تا PageRank از بین صفحات نزدیک به هم عبور کنه، بنابراین موضوع تقویت میشه.

همچنین استفاده از متن لنگر مربوطه، علائم رتبه بندی اضافی رو فراهم میکنه. به زبان ساده، استفاده از ساختار سیلویی استراتژیک به رتبه بندی بهتر صفحات فردی وبسایت شما کمک می کنه.

به دنبال این پیوندهای داخلی، Google میتونه تمام محتوای ایجاد شده پیرامون یه موضوع خاص رو کشف کنه. Siloing برای تعیین ارتباط و آتوریتی سایت شما در مورد یک موضوع خاص استفاده میشه.

پس با توجه به این موارد میتونیم بگیم ساختار سیلویی و سئو میتونن همزمان باهم تاثیر خیلی زیادی روی دیده شدن شما توسط گوگل و مخاطب داشته باشن!

نحوه ساخت ساختار سیلویی برای سایت

کلی درمورد مزیت‌های ساختار سیلویی و سئو سایت صحبت کردیم ولی آیا اصلاً شما بلدین چطوری همچنین ساختاری رو بسازین؟
سیلوی محتوا به شما امکان میده محتوا رو به قطعات سازمانی کوچکتری تقسیم کنین که در نهایت به تمام سوالات کاربر مربوطه پاسخ میدن. هدف از این کار اینه که مقدار محتوای مربوط به موضوعات هر سیلو رو به حداکثر برسونین، بنابراین Google به نوبه خود، مرتبط بودن موضوعات سایت رو قضاوت میکنه.

سیلوی محتوا و سئو

ضمناً، اگه در وردپرس ساختار سیلو میسازین، به پلاگین سیلو نیازی ندارین. فقط با یه‌کم برنامه ریزی و تدبیر کارتون راه میفته!

تهیه چک لیست برای ساختار سیلویی

  • مضامین اصلی سایت خودتون رو تعیین کنین.
  • اولین قدم برای سیلو کردن صحیح مطالب، کشف موضوعات اصلی وبسایت خودتونه. این مباحث باید هم به حل مشکلاتی که قولش رو دادین بپردازه و هم به علایق کاربری که دارین نزدیک باشه!
  • حتماً تحقیق کلمات کلیدی انجام بدین چون این کار تم اصلی سیلوی محتوایی شما رو مشخص میکنه!
  • باید مطمئن بشین که هر کدوم از موضوعات پیشنهادی خودتون به یه کلمه کلیدی ارزشمند ختم میشه. معمولاً این عبارات یک یا دو کلمه‌ای هستن که کلی ترافیک تولید میکنن و البته رتبه بندی برای اونها سخته!
  • در تحقیقات خودتون، ممکنه چندتا موضوع اصلی پیدا کنین که اشکالی نداره. برخی از موفق‌ترین وبلاگ ها هم حدود ده مورد رو برای پوشش کامل موضوع خودشون هدف قرار میدن.

انتخاب استراتژی سئو SEO

برای ساخت سیلوی محتوایی و دیدن تاثیر ساختار سیلویی بر SEO باید انتخاب کنین که از کدوم استراتژی siloing قراره استفاده کنین؛ فیزیکی، مجازی یا هر دوتا! استفاده از سیلوی محتوای مجازی برای اکثر شرکت‌های نوپا ساده‌تره و به همون اندازه استفاده از سیلوی فیزیکی موثرتره!

محتوای خودتون رو طوری لینک کنین که تم اصلی شما رو تقویت کنه و یافتن اطلاعات رو برای خوانندگان راحت‌تر کنه!

یه ساختار مناسبِ سیلوی سایت، پیگیری داخلی رو بسیار آسون‌تر می‌کنه زیرا هر محتوای سیلویی معمولاً به سایر مطالب موجود در همون سیلو لینک میشه. این کار میتونه بین صفحات سطح پایین، یکسان یا سطح بالا انجام بشه.

هنگام انجام جستجوی گوگل، به نتایج تکمیل خودکار و جستجوهای مربوطه توجه ویژه‌ای داشته باشین؛ زیرا این موارد می‌تونن در ایجاد یک ساختار سیلویی سئو وبسایت مفید باشن. یکی دیگه از ابزارهای تحقیقاتی مفید ویکی پدیا است، جایی که می‌تونین گاهاً موضوعات کلی خوبی پیدا کنین و ازشون به عنوان نقطه شروع ساختار سیلوی سایت خودتون استفاده کنین.

تاثیر ساختار سیلویی بر سئو

مسلماً، هر ورودی انقد واضح و دقیق نیست، در این صورت بهتره برین سراغ WikiMindMap.

موضوعی رو وارد کنین و بعد خود اپ طبق ویکی پدیا یه نقشه ذهنی تعاملی ایجاد میکنه. برای ایده پردازی ساختارهای موضوعی احتمالی کاملاً مفیدن؛ چون شما می تونین با آوردن یک زیرمجموعه متفاوت به مرکز، نقشه ذهن رو تغییر بدین.

ویکی مایند مپ

نکته
تحقیقات کلمات کلیدی نقش مهمی در طراحی ساختار سیلویی محتوا داره.

برای دیدن تاثیر ساختا سیلویی بر سئو این نکات رو در ذهن داشته باشین:

  • در طراحی سیلوی محتوا باید کلمات کلیدی، ساختار موجود و نیازهای محتوای آینده در نظر گرفته شود.
  • سیلوهای مجازی رو میشه با استفاده از دسته‌ها، برچسب‌ها و انواع پست‌های سفارشی ایجاد کرد.
  • ساختار سیلو رو میشه از طریق عناصری مانند منوها، پیوندها و ساختار URL تقویت کرد.
  • دسته‌ها هنگام ایجاد سیلو برای یه وبسایت وردپرس روشی طبیعی هستن، اما شما همچنین میتونین از صفحات سیلو سازی هم استفاده کنین. صفحات سیلو میتونن محتوایی باشن که درباره موضوعی خیلی عمیق صحبت میکنن و اون رو تجزیه و تحلیل میکنن.

نیل پاتل این کار رو در وبلاگ شخصی خودش با تقریباً دوازده صفحه با عنوان “راهنما” انجام میده که هر کدوم از نظر اصطلاحات رقابتی شدید، خیلی خوب رتبه بندی میشن.

اجرای سیلو

سیلوی سئو فقط به اندازه محتوایی که داره قدرتمنده؛ بنابراین مطمئن بشین که موضوع مورد نظر رو خیلی کامل و عمقی پوشش دادین. همچنین مطمئن بشین که عبارات کلیدی رو هدف قرار میدین که موضوع سیلوی شما رو تقویت میکنن. برای عملکرد بهینه SEO با استفاده از متن لنگر مربوطه پیوندهایی رو برای پشتیبانی از محتوا ایجاد کنین.

هنگام تصمیم گیری در مورد انتشار محتوای سایت، مشکل کلمات کلیدی رو در نظر بگیرین. بهتره دنبال موضوعاتی برین که برای اونها شانس واقعی رتبه بندی دارین.

طول ایده آل محتوای برای رتبه بندی موتورهای جستجو متفاوت است، بنابراین قبل از پیدا کردن هرگونه منبعی، این مورد رو تأیید کنین. اگر در صفحه اول مانیفست‌های ۲۰۰۰ کلمه‌ای وجود داشته باشه، هیچ تکنیکی نمیتونه یک پست ۵۰۰ کلمه‌ای رو تحریک کنه.

در مواردی که بیش از یک سیلو رو شناسایی کردین، می‌تونین یکی یکی اونها رو بسازین؛ به عنوان یک قانون کلی، شما باید حداقل پنج پست رو برای هر سیلو هدف قرار بدین . این یه تصمیم تاکتیکیه که شما به ترتیب یا به طور موازی چند سیلو می‌سازین.

نگهداری سیلو

برای تاثیر ساختار سیلویی بر سئو باید بدونین که سیلوهای محتوا یه چیز ثابت نیستن بلکه با گذشت زمان تغییر و تکامل پیدا میکنن. به همین دلیل نگه داشتن برخی از اسناد مکتوب که فرم سیلو رو ضبط میکنه بسیار مهمه.

به صورت دوره‌ای، باید کلمات کلیدی و عباراتی رو که سیلوی شما هدف قرار داده مرور کنین. این عبارات در همه جای سایت شما استفاده میشن. از عناصر ناوبری گرفته تا اطلاعات و محتوای متا.

اگرچه تغییراتی از این دست رو نمیشه به راحتی پذیرفت، اما باید مطمئن بشین که همچنان کلمات صحیح رو هدف قرار میدین زیرا ترندها با گذشت زمان تغییر و پیشرفت می کنن. اگه از زیرمجموعه‌های ثانویه استفاده میکنین هم همین مورد وجود داره.

افزودن محتوا به سایت شما میتونه سیلوی شما رو بسازه یا خراب کنه. پست‌هایی رو که متناسب با ساختار موجود هستنن منتشر کنین و شاهد افزایش آتوریتی سایت و ارتباط اون بخاطر سئو و Silo Structure خواهید بود. اما اگه به طور مرتب محتوایی رو پست کنین که جایی در ساختار سیلو نداشته باشه، عملاً هیچ پیشرفتی مشاهده نخواهید کرد.

همانطور که محتوای لانگ تیل رو اضافه میکنین، باید اونها به طور طبیعی به پست‌های قدیمی سیلو لینک بدین. فراموش نکنین که محتوای قدیمی رو با پیوند به پست‌های جدید به روز کنین. این امر همچنین به تقویت ارتباط موضعی هم کمک میکنه زیرا مطالب قدیمی و جدید از یکدیگر پشتیبانی میکنن.

به یاد داشته باشین سیلو کردن محتوای شما به این معنیه که هر پستی که منتشر می‌کنین بر اساس کارهای قبلی شما باشه. این امر نشون میده که نتیچه مورد نظر، انتخاب درستی برای سایت شماست. با گذشت زمان ممکنه لازم باشه سیلوی خودتون رو گسترش بدین، اما این باید یک تصمیم آگاهانه و از قبل برنامه ریزی شده باشه.

هیچ چیزی خودبه خودی در مورد سیلو کردن محتوا برای سئو وجود نداره. ساختار سایت سیلو شده یک طراحی عمدی برای تشویق به تعامل کاربر و موفقیت در موتورهای جستجو است.

نهایتاً با به کار گیری سیلو سازی میتونین تاثیر زیادی روی سئو سایت خودتون بذارین و پیشرفت زیادی بکنین!