میدونیم که بازارها از همه جوانب به سرعت در حال توسعه و دیجیتال سازی هستن. در واقعیت این بازارها، اپلیکیشن های موبایل ،نقش اساسی در نحوه تعامل بانک ها با مشتریان خودش داره. در این عصری که ما در اون زندگی میکنیم، همه کارها عملاً به صورت آنلاین انجام میشه و با استفاده از تلفنهای همراه هوشمند است و عملیاتهای آنلاین تقریباً به اندازه انتشار یک توییت قابل دسترسی و قابل فهم هستن. بنابراین اگه اپلیکیشن بانکی شما توانایی برآورده کردن تقاضای بازار رو نداشته باشه، استفاده از اون خیلی کار دشواری میشه. برای تولید یک محصول با کیفیت، نه تنها تامین نیازهای اساسی کاربر، بلکه پیشبینی همه سناریوهایی که ممکنه در آینده رخ بده ضروری به حساب میاد. یک اپلیکیشن بانکداری خوب، نهتنها مدیریت حساب و پرداخت رو تسهیل میکنه، بلکه سواد مالی (نحوه پسانداز درست و مدیریت پسانداز، نحوه سرمایه گذاری و مدیریت بودجه و ..) رو هم آموزش میده. دراین مقاله، ما توصیههایی برای طراحی اپلیکیشن بانکداری براساس مطالعات و تجربه تیم خودمون شرح میدیم.
بررسی فرصتها
در وهله اول برای ساخت اپلیکیشن بانکداری شما باید منطقه بازار فناوری مالی رو انتخاب کنین:
- بانکداری آنلاین
- پسانداز (سپرده)
- سرمایهگذازی (سرمایه گذاری جمعی)
- بیمه
اپلیکیشنها رو میشه به طور جداگونه برای هر منطقهای ساخت به طوری که بتونه امور کاربران رو به طور متمرکز پوشش بده. اما اپلیکیشن هایی که میتونن همه این مناطق رو در آن واحد مدیریت کنن، یه جذابیت دیگای دارن.
انجام تحقیقات کاربر و تولید ایدهها
مشکلات کاربران
طراحی هر اپلیکیشن موبایل در ابتدا با یک مشکل یا یک سری از مشکلات شروع میشه، پس بهتره با پرسیدن سوالاتی خودتون رو آماده کنین:
- چرا طراحی این اپلیکیشن لازم است؟
- برای چه کسی ساخت این اپلیکیشن لازم است؟
- این اپلیکیشن به انجام چه وظایفی کمک میکنه؟
یک اپلیکیشن بانکداری ، باید خیلی از مشکلات مدیریت مالی شخصی رو حل کنه از جمله :
- نیاز به انجام مکرر معاملات مالی به صورت آفلاین
- عدم توانایی در پیگیری درآمد و هزینههای شما
- عدم درک این که بودجه لازم برای زندگی در هر منطقه چقدر است.
- ترس از سرمایهگذاری
- بیسوادی مالی
- و ..
مصاحبه
برای ساخت اپلیکیشن بانکداری مهمه که فقط روی گزارشات آماری آماده تکیه نکنین و تحقیقات کوچک هم انجام بدین. با کاربران خودتون مصاحبه کنین و بدونین که دقیقاً چه چیزی نیاز دارن و خواسته اونها چیه. چند نفر از مخاطبان رو به نمایندگی از جمع بزرگتری انتخاب کنین تا به چند تا از سوالات شما پاسخ بدن. بهتره درباره آخرین تجربه اونها در مورد این که هنگام دریافت حقوق واقعاً چه کاری انجام میدن سوال کنین:
- چطور اون رو خرج میکنن و چه چیزی میخرن؟
- چه موقعی اون پول رو خرج میکنن؟
- چه مقدار از اون رو خرج میکنن؟
- آیا بودجهای دارن؟
- چطور اون بودجه رو مدیریت میکنن؟
از کسانی که بودجه خودشون رو مدیریت میکنن بپرسین از چه ابزار و خدماتی برای این کار استفاده میکنن. بعضی از ابزارهایی که مردم علاوه بر اپلیکیشن های بانکداری استفاده میکنن به شرح زیر هستن:
- سایر برنامههای تلفن همراه که میتونین در اون یادداشت برداری کنین و حداقل سوابق رو در اون نگهدارین.
- جداول اکسل
- دفترچه یادداشت و دفتر خاطرات
- پاکت نامه (برای تفکیک وجه نقد)
پس از اتمام این نظر سنجی، نقاط ضعفی که قراره روی اونها کار کنین رو مشخص کنین.
پرسونا
بر اساس تحقیقات انجام شده، سعی کنین پرسونای مشتری ایجاد کنین. این کار روش خوبی برای طراحی اپلیکیشن بانکداری است. درواقع وقتی پرسونای مشتری رو در اختیار دارین، مثل اینه که تمام اطلاعات مورد نیاز مانند نیازها و اهداف رو در یک مکان داشته باشین. (به مقاله جامعی که در این سایت در مورد پرسونا مشتری نوشته شده مراجعه کنین تا اطلاعات دقیقی بهتون بده)
ایدهپردازی
در این مرحله، به دست آوردن هرچه بیشتر ایدهها و تعریف بیشترین مورادی که با نقاط ضعف و اهداف شخص شما مطابقت داره، مهمه. همونطور که گفتم مردم اطلاعات زیادی در مورد نحوه مدیریت بودجه ندارن، ایده این اپلیکیشن میتونه دانش مالی کاربر رو با استفاده از ابزارهایی که در ادامه معرفی میکنم افزایش بده:
- حسابداری و کنترل وجوه
- سازمان پسانداز
- سازمان سرمایهگذاری (سطح پیشرفته)
طراحی: ایجاد سناریوهای کاربر، معماری اطلاعات و پیمایش سناریوهای کاربر
سناریوهای کاربر
سناریوهای کاربر، شرایط مختلفی رو که کاربر میتونه با اون روبرو بشه، نحوه رفتار و نحوه پاسخگویی کاربر رو توصیف میکنه. در این مرحله از طراحی اپ بانکداری ، شما جریان کاربر رو با ایجاد یک حساب کاربری با پوشش دادن هدف کاربر و مواردی که باعث میشه اون از این اپلیکیشن استفاده کنه، تعریف و طراحی میکنین. هدف ما ایجاد یک عادت برای کاربران است.
معماری اطلاعات
این مرحله از طراحی اپلیکیشن بانکداری ، مهمترین قسمت طراحی اپلیکیشن است. بسته به تصمیم شما، نحوه سفارش اطلاعات و نحوه هدایت کاربران بین اونها، میتونه محصول رو به یه ابزار کاربردی برای حل مسئله یا یه فاجعه بزرگ تبدیل کنه.
معمولاً ما از نمودار فلوچارت برای ایجاد معماری اطلاعات استفاده میکنیم. مهم نیست که شما کدوم ابزار رو استفاده میکنین، فقط مراحل بعدی رو فراموش نکنین:
- قسمتهای اطلاعات رو طبقه بندی کنین.
- یک سلسله مراتب ایجاد کنین و مشخص کنین چه بخشی هم برای کاربر و هم برای کسب و کار مهمترین است.
- نمودار فلوچارت رو با توجه به رفتار کاربر و سلسله مراتب اطلاعات مرحله قبل ایجاد کنین.
امروزه چندین روش برای طراحی وجود داره، اما ما ترکیبی از UCD (طراحی کاربر محور) و طراحی فکر شده رو برای انجام بهترین، ارزیابی میکنیم.
الگوهای ناوبری
سپس باید الگوی ناوبری رو تعریف کنیم. از اونجایی که اپلیکیشن های بانکداری دارای معماری اطلاعات بسیار پیچیدهای هستن، بنابراین دشواره بتونیم تعریف کنیم که چطور مصرف کنندگان بین قطعات اطلاعات جا به جا میشن. اما در اپلیکیشن های بانکداری، میتونیم چندین مورد رو به طور همزمان استفاده کنیم. چون هر قسمت از اطلاعات جریان جداگونهای داره.
صفحه اپلیکیشن های بانکداری : عملکرد و طراحی
دیگه به جالب ترین قسمت کار رسیدیم. یک اپلیکیشن کاربردی برای بازار فناوری مالی، به دلیل تنوع سناریوی کابر و عملکرد، میتونه حاوی صفحات نمایش زیادی باشه. بدون این قسمت های نمیتونین به طراحی اپلیکیشن بانکداری بپردازین:
- امنیت و محافظت از دادهها.
- وجود کارت بانکی مجازی (حساب).
- انواع اقدامات با این کارت: از دوباره پر کردن گرفته تا مسدود کردن.
- توانایی پرداخت هزینه خریدهای شما (انواع پرداختها).
- نمایش معاملات شما.
- انتقال وجه از یک حساب به یک حساب دیگر.
اما چرا کابران باید برنامه شما رو از بین دهها برنامه دیگه انتخاب کنن؟ بیاین یه نگاهی به اون چیزی که ممکنه توجه اونها رو به خودش جلب کنه بندازیم:
- سپرده با نرخ بهره بالاتر از سایر بانکها (به طور کلی شرایط مطلبتر).
- ویژگی های اضافهتر:
ـ برنامه ریزی مالی
ـ پاداش و وجه نقد
ـ گیمیفیکیشن یا بازیسازی
ـ امکانات اجتماعی (مثل توانایی ارسال چیزی برای کسی)
ـ حساب مشترک (یک کارت برای کل خانواده)
ـ اشتراک حساب خود
ـ برداشت ارز از خارج از کشور (یک امکان عالی برای مسافران به حساب میاد)
ـ قستبندی قبوض
- حساب های شخصی و تجاری
- بودجه بندی
- مدیریت پسانداز
- سرمایه گذاریها
الان شما منظور ما رو از طراحی اپلیکیشن بانکداری خوب و کاربردی میفهمین. این که اصلاً چیه و با استفاده چه ویژگیهایی میتونین اون رو ارتقا بدین. در مورد صفحه نمایشهای خاص چطور؟ یک اپلیکیشن بانکداری میتونه حاوی چه مواردی باشه؟
ثبت نام
بیشتر اپلیکیشنها با ثبتنام کاربر شروع میشن. و در این قسمت از ساخت اپ بانکداری ما با ویژگیهای خاص فناوری مالی روبرو هستیم. الزامات امنیتی حساب در سیستم بانکدارای کاملاً جدیه، چون کاربرها حسابهای بانکی خودشون رو به اپلیکیشنهای شما میسپرن. بنابراین جلوگیری از هرگونه احتمال هک کاملاً ضروری و مهمه. به این منظور بهتره یه راستی آزمایی دو مرحلهای تعبیه بشه.
- سیستم کاربری ایجاد کنین. با استفاده از شماره تلفن، باید از واقعی بودن کاربر اطمینان حاصل کنین و همچنین شماره رو به یک حساب جدید لینک کنین. شماره تلفن نهتنها باید وجود داشته باشه، بلکه باید با کشوری که برنامه برای اون در نظر گرفته شده مطابقت داشته باشه.
- افزودن امنیت. این میتونه تنظیم رمز عبور یا پینکد باشه، همینطور میتونین به عنوان یک گزینه اضافیتر از سوالات برای تایید استفاده کنین.
- کاربر رو تایید کنین. ثبت نام در اپلیکیشن بانکداری باید با روند KYC (شناخت کاربر) همراه باشه. انتخاب سرویس KYC که برای ادغام با محصول به اون نیاز دارین، به نیاز کشوری که محصول در اون استفاده میشه بستگی داره. KYC به شما امکان میده هویت رو با استفاده از مراحل زیر تایید کنین:
ـ وارد کردن اطلاعات شخصی (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و آدرس)
ـ عکس مدارک (شناسنامه، گذزنامه، گواهی نامه رانندگی)
ـ ویدیو ( ممکنه از کاربر خواسته بشه که یه عبارت خاص رو در ویدیو بگه)
ـ تنظیم سوال امنیتی
فعالسازی کارت
پس از ایجاد حساب و تایید کاربر، بانکها معمولاً یک کارت بانکی واقعی به آدرس مشخص شده برای کاربر ارسال میکنن. این یه قسمت مهمی از فرآیند تجربه کاربری رو تشکیل میده.
عملیات کارت
کاربر باید بتونه تنظیمات مختلف کارت رو تغییر بده. یعنی بتونه:
- پین کد رو تغییر بده
- کارت رو مسدود کنه
- تنظیمات حریم خصوصی رو تغییر بده
شما همچنین باید در مورد عملکرد سایر اقدامات روزمره با کارت فکر کنین: بازپرداخت، پرداخت و معاملات.
معاملات و پرداختها
مورد بعدی در ساخت اپ بانکداری ، ارائه دستههای مختلف معامله است که به کاربر در درک هزینههای خودش کمک میکنه و این جریان رو ساده میکنه. ارائه نمایش مانده و مبالغ معامله برای یک دوره خاص ضروریه. همچنین، یک راهحل خوب میتونه تقسیم هزینهها بر اساس مناطق باشه. این امر به شما کمک میکنه تا تعادل رو حفظ کنین و کاربر رو به تجزیه و تحلیل هزینههای خودش و در نهایت سواد مالی عادت بدین. چه نوع پرداختی میتونه اضافه بشه:
- حواله بانکی
- پرداختهای بین المللی
- پرداختهای برنامه ریزی شده
- پرداخت برای شخص دیگر در اپلیکیشن
- درخواست پرداخت
پیگیری بودجه
برای اجرای صحیح سیستم برنامه ریزی و مدیریت بودجه در اپلیکیشن بانکداری، باید ردیابی دادهها رو با توجه به معیارهای زیر ارائه بدین:
- درآمد ماهیانه (یا دوره دیگری)
- هزینه منظم (تکرار)
- پول نقد خرد برای یک دوره
با کار با این گزارشها، کاربر میتونه بودجه خودش رو با سهولت بیشتری برنامه ریزی کنه و بودجهای رو برای انباشت و سرمایه گذاری اختصاص بده.
پسانداز
کاربر پس از نظم بخشیدن به امور مالی شخصی خود، به راحتی میتونه معاملات و عملیات لازم رو در حساب خودش انجام بده، و ممکنه علاقمند باشه که به مرحله بعدی بره، پسانداز و احتمالاً سرمایه گذاری. آخرین مرحله منوط به قابلیتهای جداگونه و یک موضوع جداگونه است. اما پسانداز مرحله مهمی در جریان کاربر است که باعث میشه کاربر مشتری دائمی و وفادار شما باشه.
در آخر
تمام مراحل طراحی اپلیکیشن بانکداری که در این مقاله شرح داده شد، مهمه و در اکثر موارد در هر محصول این بازار پیدا میشه. مشکلات و نیازهای مخاطبان خودتون رو مطالعه کنین و یک رابط کاربری دلپذیر ایجاد کنین و برای ایجاد انگیزیه در کاربر از اپلیکیشنی با ویژگیهای منحصر به فرد و گیمیفیکیشن استفاده کنین.
چنین کاربردی متفکرانه و راحت مطمئناً مورد توجه مشتریان قرار میگیره و به تجارت شما کمک زیادی میکنه. برای این که همیشه در راه باشین، اخبار بازار رو دنبال کنین، به عنوان مثال تقاضای بازار فناوری مالی رو بررسی کنین.
هرگز فراموش نکنین که در حال طراحی اپلیکیشن بانکداری برای افراد واقعی هستین. ایجاد یک برنامه پیچیده اصلاً و ابداً کار سختی نیست، در واقع این طراحی و ساخت یک اپلیکیشن آسونه که کار سختیه.
ممنون که مقاله ما رو مطالعه کردین. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم 🙂
هرچی که راجبع یه اپ بانکی تصور و ایده پردازی کرده بودم رو زیر سوال بردید کاملا