برای آشنایی شما با ابزار disavow باید اول یه مقدمه‌ رو برای شما مطرح کنیم. بک لینک‌های خوب باعث افزایش رتبه بندی سایت شما می‌شن اما در مقابل بک لینک‌های خراب یا بی کیفیت رتبه بندی سایت شما در گوگل رو خراب می‌کنن. بنابراین این شما هستین که تعیین می‌کنین سایتتون باید چه نوع لینک خوب و مناسبی داشته باشه.

البته اگه به عنوان یه تولیدکننده محتوا و صاحب سایت دائماً حواستون به سئو باشه، قطعاً در جریان این نوع موارد هستین. در واقع شما باید همیشه از سایت خودتون در برابر لینک‌های خراب مراقبت کنین.

در همین حال ممکنه که اسم ابزاری به نام disavow tool گوگل هم به گوشتون خورده باشه که کار این ابزار محافظت سایت شما در برابر مجازات مرتبط با لینک هاست.

با وجود این اطلاعات خیلی از سئوکاران هستن که در استفاده از ابزار disavow دچار شک و تردیدن و فکر می‌کنن که خودشون می‌تونن لینک‌های بد سایت رو از لینک‌های خوب تشخیص بدن. بعد از اون هم لینک‌های بد رو به دست disavow tool بسپارن و تمام!

بعد از این مقدمه‌چینی‌ها خبر خوب برای شما اینه که شما قراره امروز در این مقاله یاد بگیرین که چه زمانی نیاز هست از disavow tool استفاده کنین و چه زمانی نیازی به این ابزار نیست.

اما در ابتدا باید بدونین که اصلاً چرا و چی شد که گوگل تصمیم گرفت این مدل ابزار رو با نام disavow tool بسازه و منتشر کنه؟

disavow tool چیه و چه کاربردی داره؟

ابزار disavow به شما اجازه میده تا به گوگل بفهمونین که نسبت به کدوم یک از لینک‌ها برای اهداف رتبه بندی بی‌توجه باشه.

در واقع این ابزار در ظاهر یه پیشنهاد قوی و تاثیرگذار مانند برچسب rel= canonical اعمال می‌کنه.

مراحل فنی این فرایند ساده است:

فقط کافیه که شما یه فایل از لینک و دامنه‌هایی که می‌خواین در طول کنسول جستجوی گوگل disavow بشن رو به شکل زیر ارسال کنین.

disavow tool

اما خب گرفتن این تصمیم که کدوم یک از این دامنه‌ها بهتره که از جانب شما disavow بشن و برای کدوم یک از اونها دستور disavow تعریف شده، کمی مسئله رو پیچیده می‌کنه.

شما برای رسیدن به این تصمیم باید به پاسخ دو سوال مهم و جامع برسین:

  • چرا گوگل ابزار disavow رو طراحی کرده؟
  • اهمیت این ابزار با آپدیت الگوریتم‌های گوگل چه تغییری کرده؟

چرا گوگل ابزار disavow رو طراحی کرده؟

گوگل دهه‌هاست که در جنگ با لینک‌های اسپم و مخرب و بی ‌کیفیت عه.

اولین تلاش گوگل برای مبارزه با این لینک‌های اسپم معرفی لینک nofollow در ژانویه ۲۰۰۵ برای مبارزه با کامنت‌ها و نظرات اسپم بود.

بعد این تغییر، گوگل در سال‌های بعد به تنظیم این الگوریتم ادامه داد تا این که در آوریل ۲۰۱۲ با اجرای اولین الگوریتم پنگوئن Penguin Algorithm دست به تغییر در برنامه‌های لینک‌های هدف زد.

در واقع الگوریتم پنگوئن یه فیلتر خارجی محسوب می‌شد که نتایج جستجو از اون عبور می‌کرد. این جزئیات فنی به این معنی بود که حتی پس از فرمت کامل سایت هم جریمه‌های الگوریتم پنگوئن، تا سال‌ها بعد ادامه پیدا می‌کنن. همچنین گوگل بعد از این الگوریتم دست به تکمیل جریمه‌های الگوریتمی از طریق اقدامات دستی هم زد. به این ترتیب که الگوی پیوندهای خارجی غیرمجاز مصنوعی، فریبنده و دستکاری شده رو به اطلاع وبمسترها برسونه.

در واقع این لینک‌ها حتی اگه فقط مربوط به جزئی یا صفحه‌ای از یه سایت باشن، باز هم کل سایت رو درگیر می‌کنن و کل اون وبسایت دچار افت رتبه بندی در گوگل میشه.

بنابراین disavow tool به میدان میاد و به وبمسترها کمک می‌کنه تا کنترل بیشتری روی لینک‌های موجود در وبسایت خودشون داشته باشن. به این ترتیب شاید از رتبه بندی و جریمه‌های گوگل بتونن جون سالم به در ببرن!

نکته
البته باید توجه داشته باشین که ابزار disavow تنها راه برای کنترل لینک های خراب موجود در سایت ها نیست اما در طول تغییرات الگوریتم پنگوئن سئوکارها به این نتیجه رسیدن که disavow tool برای کنترل لینک های خراب و جلوگیری از افت رتبه بندی در هر سایتی ضروریه.

چه زمانی باید و چه زمانی نباید از disavow tool استفاده کرد؟

ابزار disavow

اول بذارین تعریف مشخصی از لینک بی‌کیفیت داشته باشیم:

طبق گفته گوگل، لینک بی‌کیفیت لینکی هست که هدفی جز دستکاری کردن رتبه صفحه یا رتبه بندی سایت در گوگل نداره. حتی ممکنه که این لینک بی‌کیفیت بخشی از یه لینک دیگه و در نقض دستورالعمل‌های وبمستر باشه. همچنین هم لینک داخلی و هم لینک خارجی می‌تونن در دسته لینک‌های بی‌کیفیت یه سایت قرار بگیرن.

ما در ادامه ۶ منبع تولیدکننده لینک بی‌کیفیت رو با شما به اشتراک می‌ذاریم. با دونستن این ۶ منبع به راحتی می‌تونین تشخیص بدین که چه  زمانی باید و چه زمانی نباید از ابزار disavow استفاده کنین:

گوگل زیرمجموعه‌ای از لینک‌های پولی که از قضا لینک‌های dofollow و ویرایش نشده هستن رو هدف می‌ده. به عبارتی این لینک‌ها برای خراب کردن رتبه بندی صفحه طراحی شده ان.

بعصی از این لینک‌های پولی هستن که تشخیص اونها بین لینک‌های خوب سخته. راه‌حل‌های شناسایی این لینک‌ها به شکل زیر هستن:

  • لینک‌های dofollow در سطح سایت که با متن اتصال اصلی دارن.
  •  لینک‌های dofollow غیرمرتبط با سایت یا محتوا
  • لینک‌های dofollow از سایت‌هایی با عنوان سایت‌های اسپانسر

۲. شبکه‌های وبلاگ نویسی خصوصی یا PBN

گوگل در سال ۲۰۱۴ به طور فعال شروع به ایندکس کردن PBN‌ها کرد.

البته این وبلاگ‌ها هنوز هم هستن اما لینک‌های PBN جزئی از استراتژی ساخت لینک کلاه سفید محسوب نمی‌شن.

۳.  فهرست راهنما یا دایرکتوری‌هایی با کیفیت پایین

برای این که بفهمین آیا این فهرست شما کیفیت خوبی داره یا نه، کافیه از خودتون بپرسین که آیا از این لیست انتظار ترافیک ارجاعی دارین یا نه؟

اگه جواب شما نه بود، نشون می‌ده که کیفیت فهرست پایینه.

الان سال‌هاست که این دایرکتوری‌ها از کار افتادن و دیگه به جای اونها از لینک‌های nofollow استفاده می‌شه که این لینک‌ها نیازی به disavow هم ندارن.

اما با این وجود یه سری سئوکار متقلب وقتی برای وبسایت‌های از همه جا بی‌خبر کار انجام می‌دن، خلاف این ادعا عمل می‌کنن. در واقع این سرپیچی اونها موجب ایجاد همون لینک‌های بی‌کیفیت و رتبه بندی خراب سایت می‌شه.

البته می‌شه برای دایرکتوری‌های خاص و باکیفیت هم هزینه کرد اما ولی این هزینه برای افزایش اعتبار سایت باشه اصلاً به صرفه نیست.

۴. نظرات اسپم

نظر گذاشتن زیر سایت‌های مرتبط و معتبر و سپس لینک دادن به محتوای مرتبط در سایت خودتون نه تنها اجازه داده شده، که حتی مورد تشویق گوگل هم هست.

اما چیزی که این وسط مهمه مقیاس و روند انجام این فرایند هست.
البته امروزه در اکثر سایت ها، بخش نظرات به طور پیش فرص دارای لینک nofollow هست که ریسک و جریمه لینک‌های خطرناک رو تا حدودی برای سایت موردنظر کاهش می‌ده.

۵. سایت‌های هک شده

تقریباً می‌شه گفت که هیچ اما و اگری برای ورود به سایت‌های هک شده وجود نداره. این مساله تفاوت سیاه یا سفید هست. شما یا میتونین به یک سایت هک نشده لینک بدین ولی هیچ طور نباید به یک سایت هک شده لینک داد.

اگه شما در محتوای خودتون به یه سایت هک شده لینک بدین، قطعاً با جریمه گوگل مواجه می‌شین. حتی ممکنه گوگل شما رو هم در هک اون سایت مقصر بدونه. به هر حال هک کردن یه کار غیرقانونی‌ایه. می‌دونین که؟

۶. سئو منفی

متدوال‌ترین نوع سئو منفی، بک لینک‌های اسپم هستن. این بک لینک‌ها چطوری به وجود میان؟

وقتی که مثلاً شما از صدها و هزاران سایت با کیفیت پایین به سایت رقیب لینک‌های اسپم می‌دین.

حتی ممکنه خودِ شما هم با این پدیده مواجه شده باشین که یه روز وقتی وارد سایت خودتون شدین، حجمی عظیم از دامنه‌های ارجاع شده رو به چشم دیدین.
این دامنه‌ها نشون می‌دن که سایت شما مورد حمله قرار گرفته.

سئو منفی

وقتی تو یه مدت زمان کم یه عالمه لینک به سایت شما وارد بشه، گوگل رو نسبت به شما و سایت شما بدبین می‌کنه. همین اتفاق باعث جریمه و افت رتبه بندی سایت شما می‌شه.

و اما بریم سر اصل مطلب:

چه زمان باید از disavow tool استفاده کنیم؟

بعد از همه این تفاسیر دو مورد هست که میگه بهتره برای حل اونها از disavow tool استفاده کنین:
۱. افزایش چشم‌گیر لینک‌های بی‌کیفیت به یه سایت و افت رتبه بندی اون سایت در گوگل ثابت می‌کنه که به شدت نیاز به disavow tool برای برطرف کردن این لینک‌های خطرناک داره.

۲. اگه به یه بک لینک مشکوک برخوردین که مشتری معتقده برای اون لینک در گذشته پولی پرداخت کرده، حتماً دست به ابزار disavow و رد کردن اون لینک بزنین.

disavow tool

و اما حالا که دیگه به طور قطع با بک لینک‌های خطرناک مواجه شدین وقتشه که با پروسه disavow tool و عملکرد اون آشنا بشین:

قدم اول: یه بازبینی روی لینک سطح بالا انجام بدین

نظارت منظم و سطح بالا روی لینک می‌تونه یه قدم بزرگ در تشخیص ضرورت ابزار disavow در برطرف کردن لینک‌های خطرناک باشه.

سه گزارش در Site Explorer این روند رو بسیار کارآمدتر می‌کنه:

  1. نمودار Reference domains یا دامنه‌های ارجاعی
  2.  Anchors cloud یا ابر لینک
  3. و نقشه توزیع CTLDs

بهترین قسمت این گزارش‌ها این هست که اونها یه ارزیابی و بازبینی هرچند نسبی رو در اختیار شما قرار می‌دن.
گرچه که نظارت بدون در نظر گرفتن اندازه پروفایل بک لینک، به همان میزان اولیه زمان می‌بره.

کیفیت بازبینی پیوند تا حد زیادی به جامع بودن عناصر منبع بستگی داره.

برای این که بتونین بهتر تصور کنین، در نظر بگیرین که داده‌های کنسول جستجوی Google را در تحلیل بک لینک خودتون قرار بدین.

پس به مسیر زیر توجه کنین:

  1. به Site Explorer برین
  2. دامنه خودتون رو وارد کنین
  3. Profile Backlink
  4.  Reference Domains
  5. فیلتر کردن برای پیوندهای dofollow
  6. مرتب سازی بر اساس DR (کم به زیاد)

در این بخش گوگل مرحله به مرحله سطوح رد کردن پیوندها در GSC، از جمله نحوه قالب بندی فایل متنی، رو به شما شرح می‌ده.

شما فقط قبل از ایجاد پرونده disavow جدید، جدیدترین مورد رو از GSC بارگیری کنین.

البته توجه داشته باشین که لیست disavow tool  به دست اومده یه جورایی جمع‌بندیه و ممکنه که وبمستر یا نماینده قبلی قبلاً فایل disavow رو ارسال کرده باشه.

قدم چهارم: تغییرات به وجود اومده رو ثبت کرده و میزان پیشرفت رو هم کنترل کنین

ممکنه که هفته‌ها طول بکشه تا اثرات تلاش disavow tool برای برطرف کردن لینک‌ها قابل مشاهده باشه.

همچنین گوگل نیاز داره که به منظور ارزیابی، لینک‌های disavow شده رو با بک لینک‌های پروفایل شما اقتباس داده و کروال کنه.

بارگذاری فایل disavow در Google Analytics (یا یک هر سکوی تحلیلی دیگه‌ای) رو حاشیه نویسی کنین و سایت رو هم با دقت بازبینی کنین.

به این ترتیب شما تو این مقاله با ابزار disavow یا همون disavow tool آشنا شدین و همچنین اهمیت، نحوه کار و برطرف کردن لینک های خطرناک هم برای شما شرح داده شد.

امیدواریم این ابزار به برطرف کردن بک لینک های خطرناک و افزایش رتبه بندی سایت شما کمک کنه.

منتظر نظرات و سوالات شما هستیم.