هشتگ یکی از پرکاربردترین عناصر شبکه های اجتماعی به حساب میاد، پس دونستن نحوه استفاده از اون می‌تونه به تقویت تعامل کاربرا رسانه های اجتماعی برند شما کمک کنه.

قراره امروز تو این پست اصول استفاده از Hashtag تو رسانه های اجتماعی رو بهتون یاد بدم و بگم که اصلاً چرا باید از اون‌ها استفاده کنین. علاوه بر این قراره بهتون یاد بدم که:

  • چطوری هشتگ هایی رو پیدا کنین که به بهترین نحو برای برندتون جوابگو باشه
  • چرا فقط استفاده کردن از Hashtag های معروف، رویکرد مناسبی نیست
  • نکات ضروری برای استفاده از هشتگ تو هر بستر رسانه‌ای

بهتره شروع کنیم:

هشتگ چیست؟

در ابتدا علامت Pound در صفحه کلید که بهش Octothorpe هم میگفتن، برای علامت گذاری اعداد استفاده میشد.

اولین بار این علامت در تابستون سال ۲۰۰۷ توسط کریس مسینا به عنوان هشتگ مورد استفاده قرار گرفت. این دقیقاً همون زمانیه که این متخصص بازاریابی وب با یه ایده جدید وارد دفتر توییتر شد! بخاطر کمبود پلتفرم، اون پیشنهاد کرد که از سمبل پوند برای گروه بندی کردن توییت های مرتبط استفاده کند.

از زمان اولین استفاده از Hashtag تا الان فقط میزان دسترسی و اثربخشی این عنصر افزایش یافته. در واقع به این فکر کنین که هشتگ یه راهی برای اتصال محتوای رسانه های اجتماعی به یه موضوع خاص، رویداد یا گفتگو است. اون‌ها همچنین کشف موضوعات پیرامون خودشون رو آسون‌تر میکنن چون همه موضوعات خاص رسانه ای رو میشه با یه هشتگ خاص جمع آوری کرد .

منظورم اینه که مثلاً اگه یه موضوعی مثل ممنوعیت خشونت علیه زنان بحث داغ رسانه‌ای شده شما می‌تونین همه مطالب و محتواهای مربوط به این موضوع رو با هشتگ نه به خشونت علیه زنان دنبال کنین، یا اگه دنبال شعرهای یه شاعر خاص هستین فقط کافیه اسم اون شاعر رو کنار # بنویسین مثلاً #پوشکین یا #الکساندر_پوشکین

نکته
البته همه شما دیگه در جریان هستین که این علامت فقط برای توییتر نیست و در سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی هم موثر است.

اصول اولیه هشتگ

  • برای نوشتن اون‌ها همیشه باید از علامت # شروع کنین و کلمه مورد نظرتون دقیقاً بلافاصله بعد از اون نوشته بشه چون اگه علامت یا حتی یه Space استفاده کنین، این علامت # کار نمیکنه.
  • مطمئن باشین که اکانت شما روی حالت پابلیک تنظیم شده. در غیر این صورت محتوای هشتگ شده‌ای که شما نوشتین رو فقط فالورهاتون می‌تونن ببینن نه افراد دیگه از همه جای جهان.
  • کلمات خیلی زیادی رو بهم نچسبونین. بهترین مدل Hashtag اینه که کوتاه باشه و به خاطر سپردنش هم نسبتاً راحت باشه.
  • سعی کنین از Hashtag های مرتبط و خاص استفاده کنین، چون اگه خیلی مبهم باشه پیدا کردنش سخت میشه و احتمالاً دیگه کاربران رسانه های اجتماعی ازش استفاده نمیکنند.
  • تعداد هشتگ هایی که استفاده میکنین رو محدود کنین، زیاد هر چیزی حال آدم رو بد میکنه و تو این مورد هم زیادش ممکنه حال اینترنت رو بد کنه و اسپم به نظر برسه!

چرا باید از هشتگ استفاده کنیم؟

۱. افزایش مشارکت با فالوورها

این که از این علامت # تو پست های خودتون استفاده کنین، به معنای مشارکت تو مکالمه‌ای است که تو بستر رسانه اجتماعی اتفاق افتاده و از همه مهم‌تر این که باعث میشه پست شما تو اون مکالمه قابل مشاهده باشه.

این موارد باعث میشه تعامل فالورها با شما بیشتر بشه و در نتیجه برند شما از طریق لایک، اشتراک گذاری و کامنت رشد کنه.

۲. فرصتی برای ساختن نام تجاری شما

ایجاد یه هشتگ برند تجاری میتونه یه راه موثر برای ارتقای مشاغل و هدایت تعامل به سمتی که شما دوست دارین باشه. مثلاً WetheNorth# در فصل برنده شدن این تیم تو سال ۲۰۱۹ خیلی پررنگ شد و دیگه الان یه شهرت جهانی داره و یکی از هشتگ های مورد استفاده کانادایی‌ها تو نیمه اول سال ۲۰۱۹ بود.

۳. راهی برای نشون دادن حمایت از مسائل اجتماعی

استفاده از Hashtag که به یه موضوعی فراتر از برند تجاری شما اشاره میکنه، یه راهی برای طرفداری و حمایت از یه مشکل یا موضوعه. مثلاً تو روز جهانی زن این عبارات خیلی در لینکدین دیده شده: EachforEqual# , IWD2020#

مثال
برندها همچنین می‌تونن یه # برند تولید کنن که ارتباط اون‌ها در حمایت از یه موضوع اجتماعی رو نشون بده. مثلاً شرکت مخابرات کانادایی بل از هشتگ برند تجاری BellLetsTalk# برای ارتقا آگاهی در مورد سلامت روان استفاده میکنه.

۴. اضافه کردن یه مفهوم به پست

توی توییتر شما فضای کافی برای نوشتن ندارین و فقط اندازه ۲۸۰ تا کارکتر فضا هست. در اینستاگرام و پینترست یا فیسبوک هم همیشه نوشتن یه کپشن طولانی موثر نیست، ولی خوبیه Hashtag اینه که میتونه تنها با یه کلمه، یه مفهوم خاصی رو به مخاطب انتقال بده. مثلاً ناسا پنجاهمین سالگرد فرود اومدن آپولو ۱۱ رو تو سال ۲۰۱۹ جشن گرفت و از عبارت Apollo50th# در رسانه های اجتماعی استفاده کرد که هم خیلی کوتاهه و هم خیلی راحت مفهوم رو میرسونه!

۵. کمک به مخاطب برای پیدا کردن شما

در اینستاگرام و لینکدین کاربران می‌تونن علاوه بر فالو کردن افراد، هشتگ ها رو هم دنبال کنن برای همین استفاده از چندتا عبارت محبوب کنار # بهتون کمک میکنه تا مخاطب‌تون شما رو پیدا کنه. به عنوان مثال اگه تو پست های اینستاگرام خودتون از Travel# استفاده کنین، کسی که اون هشتگ رو دنبال میکنه ممکنه چشمش به پست شما بیفته و دنبالتون کنه!

اول از همه لازمه بگم که محبوب‌ترین هشتگ ها به معنی بهترین هشتگ ها نیستند! مثلاً Followme# بیشتر از ۵۱۵ میلیون پست در اینستاگرام داره ولی خب نه مفهوم خاصی به پست شما میده نه چیزی و خیلی اوقات هم اسپم به نظر میرسن. اما یه سری هشتگ معروف هست که نباید دست کمشون گرفت، مثل Throwbackthursday# یا Flashbackfriday# و عبارات دیگه‌ای که هم سرگرم کننده و جالبن و هم باعث میشه برند تجاری شما وارد گفتگوهای گسترده‌تری بشه.

بعضی از محبوب‌ترین هشتگ ها تا مارس ۲۰۲۰ از بیشترین تعداد پست که ۱.۷B پست تا کمترین که ۳۷۶M تاست، عبارتند از:

  •  Love#
  • Instagoo#
  • photooftheday#
  • beautiful#
  • happy#
  • picoftheday#
  • photography#
  • nature#
  • instagram#
  • food#

البته هشتگ های محبوب بسته به بستر رسانه اجتماعی که انتخاب کردین، متفاوته مثلا در لینکدین هشتگ Leadership# و Productivity# معروفه. در حالی که میلیون‌ها یا میلیاردها پست وجود داره که از این هشتگ ها استفاده میکنن و جهانیه بهتره شما زیاد ازشون استفاده نکنین، چون مربوط به یه صنعت خاص یا موضوع محدودی نیستند و چیز زیادی درباره برند شما ارائه نمیدن.

نکته
پس بهتره از این هشتگ های محبوب به صورت کم استفاده کنین.

چه هشتگ هایی رو استفاده کنیم؟

خب شاید با خوندن بخش بالایی براتون سوال پیش بیاد که با این حساب چطوری یه هشتگ خوب برای کسب و کارمون پیدا کنیم که هم مخاطب جذب کنیم هم خودمون رو معرفی کنیم؟ نگران نباشین من ۶ تا راه مناسب برای پیدا کردن بهترین Hashtag براتون آماده کردم که در پایین میبینین:

۱. اینفلوئنسرها و رقیب‌هاتون در رسانه های اجتماعی رو کنترل کنین

بهتره این کار رو با انجام یه تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی شروع کنین. درباره رقبای خودتون و سایر اینفلوئنسرهایی که تو زمینه‌ تجاری شبیه شما کار میکنن اطلاعات به دست بیارین.

باید به هشتگ هایی که بیشتر از همه استفاده میکنن و اون‌هایی که فقط تو یه سری پست خاص استفاده میکنن، دقت کنین. این کار بهتون کمک میکنه تا یاد بگیرین رقیب شما چطوری با مخاطب ارتباط برقرار میکنه و نحوه استفاده اون از کلمات کلیدی به چه صورته!

۲. از Hashtagify.me استفاده کنین

Hashtagify.me بهتون کمک میکنه تا بهترین هشتگ های توییتر رو برای برند خودتون پیدا کنین. با استفاده از این ابزار میتونین هر عبارتی که می‌خوایین رو جستجو کنین و ببینین که چقدر محبوبیت داره. مثلاً اگه محبوبیت Springtime# رو جستجو کنین متوجه محبوبیت کلیش، محبوبیت اخیر اون و روندش تو ماه یا هفته گذشته میشین.

همچنین میتونین تو کپشن اینستاگرام یا توییتر خودتون یه هشتگ تایپ کنین و بعدش یه حرف بنویسین تا عبارات معروفی که با اون حرف شروع میشه به شما نشون داده بشه.

۳. هشتگ ترند رو بشناسین

Ritetag بهتون امکان میده تا کپشنی که قراره تو یه رسانه اجتماعی بنویسین رو تو قسمت نوار متنش تایپ کنین و بعد عکسی که انتخاب کردین رو آپلود میکنین.

هشتگ‌های ترند

براساس محتوایی که تو این قسمت وارد کردین، Ritetag بهتون هشتگ‌های ترند مربوط به اون کپشن و عکس رو معرفی میکنه، این طوری می‌تونین بهترین عبارتی که می‌تونه پست شما رو بترکونه مشاهده کنین و اگه به جزئیات بیشتری درمورد اون هشتگ نیاز داشتین فقط کافیه روی “Get Report” کلیک کنین.

۴. از یه ابزار شنیداری استفاده کنین

خب این مورد شاید یکم عجیب به نظر برسه ولی استفاده از ابزاری مثل Hootsuite به برند شما امکان میده تا از جریان های سرچ شده برای کشف هشتگ هایی که برای فلان شبکه اجتماعی بهتره استفاده کنه! به سادگی با استفاده از جریان‌های جستجو می‌تونین بفهمین کدوم عبارت بهترین و کدوم موثرترینه!

اگه در حال حاضر خبر دارین که چه هشتگ هایی برای برند شما جواب میده و نتایج خوبی داره بهتره برین سراغ هشتگ هایی که با اون‌ها مرتبطه! بله درسته عبارتی که از نظر معنایی یا نگارشی یا از هر نظری به هشتگ شما ارتباط داشته باشه میتونه کمک زیادی به شناخته شدن برندتون بکنه البته این مورد خاص‌تر از Hashtag های معروفیه که قبلاً ازشون استفاده کردین ولی بهتون کمک میکنه تا با مخاطب یه ارتباط هدفمندتری داشته باشین.

هشتگ‌های مرتبط

مثلاً در اینستاگرام هشتگ های مرتبط بالای بخش “Top” و “Recent” در قسمت اکسپلور اون قرار دارن.

در لینکدین شما میتونین پیشنهادات هشتگ های بیشتری رو بعد از کلیک روی یه عبارت # دار مشاهده کنین. فقط کافیه گزینه “Discover More Hashtag” رو بعد از کلیک روی (…) انتخاب کنین.

۶. هشتگ هایی که تو پست‌های قبل موفق بودن رو آنالیز کنین

از هشتگ‌هایی که تو پست‌های گذشته ازشون استفاده کردین و موفق بودن استفاده کنین! به این صورت که اون‌ها رو آنالیز کنین و ببینین کدومشون تو پست های خیلی محبوب به کار رفتن و به چه صورت نوشته شدن.

اگه متوجه شدین بین چندتا پست محبوب شما یه ارتباط هشتگی وجود داره حتماً بهش دقت کنین و سعی کنین همیشه ازش استفاده کنین.

نحوه استفاده از Hashtag در هر شبکه اجتماعی

تعداد شبکه های اجتماعی روز به روز داره بیشتر میشه و شما بسته به نوع تجارت یا محل زندگیتون با یکی یا چندتا از این شبکه ها بیشتر جور هستین! برای همین هم لازمه بدونین تو هر شبکه چطوری باید Hashtag زد!

۱. توییتر Twitter

تعداد مطلوب هشتگ برای استفاده تو این شبکه یک تا دوتا هشتگ هست (البته میتونین هر چقدر که دلتون میخواد استفاده کنین ولی خود توییتر توصیه میکنه بیشتر از دوتا نشه)، میشه از هشتگ تو هر قسمتی از توییت استفاده کرد؛ اول جمله برای تاکید چیزی، در وسط متن برای برجسته کردن کلمه یا عبارت مهمی و در آخر برای رسوندن مفهوم.

هشتگ ها میتونن در کامنت، ریتوییت و بایو هم استفاده بشن. همچنین می‌تونین کلمه کلیدی که هشتگ شده رو سرچ کنین و محتواهایی که با این هشتگ هستند رو ببینین و یا هشتگ‌های ترند رو در قسمت Trending Topics توییتر ببینین.

۲. فیسبوک Facebook

مثل توییتر، هشتگ فیسبوک رو هم در هر قسمتی از متن یا کامنت میشه وارد کرد. همچنین برای گروه بندی مطالب در گروه‌های خصوصی بر اساس موضوع یا فیلد خاصی، کاربرد دارن.

می‌تونین با استفاده از نوارجستجوی فیسبوک، هشتگ ها رو جستجو کنین.

هشدار
البته دقت کنین چون اکثر اکانت های فیسبوک خصوصی هستند، یکم بحث هشتگ چالشی‌تر میشه!

۳. اینستاگرام Instagram

تعداد مناسب هشتگ ۵ تا ۱۰ تاست. بعد از این که یه کپشن خوب نوشتین هشتگ رو درج کنین، البته میتونین با همکاری فالوورهاتون، هشتگ رو در قسمت کامنت ها هم بنویسین. البته یه خوبی اینستاگرام اینه که می‌تونین از هشتگ تو قسمت استوری یا بایو هم استفاده کنین.

اینستاگرام تو قسمت اکسپلور یه بخش مخصوص هشتگ داره که شما می‌تونین از اون قسمت هشتگ‌ها رو ببینین. بهتره برای اینستاگرام یه Business Account بسازین و تو قسمت Insight  ببینین میزان مشارکت ملت با پست و هشتگ شما چقدر بوده!

۴. یوتیوب YouTube

تعداد مناسب Hashtag برای این شبکه بین دو تا سه تاست و می‌تونین هشتگ رو در عنوان ویدئویی خودتون یا توضیحات اضافه کنین و برای دیدن فیلم‌هایی با همین هشتگ فقط کافیه روی هشتگ کلیک کنین.

هشدار
در یوتیوب بیشتر از ۱۵ تا هشتگ استفاده نکنین چون یوتیوب اون‌ها رو نادیده میگیره و حتی ممکنه بخاطر این کارتون بهتون مشکوک هم بشه.