بازاریابی نفوذگرا نوعی بازاریابی آنلاین است و این روزها حسابی سر و صدا کرده و رسانه ها مرتباً به اون اشاره میکنن! با این حال هنوز هم هستن کسایی که دقیقاً نمیدونن این بازاریابی چیه و چیکار میکنه!

با رونق گرفتن اینستاگرام و یوتیوب فضای خیلی خوبی برای رشد این نوع بازاریابی به دست اومد و باعث شد تا افراد زیادی برای تبلیغات کسب و کار خودشون از این نوع روش استفاده کنن!

امروز قراره درباره این نوع بازاریابی و مزایا و معایب اون صحبت کنیم و ببینیم تو دنیای امروز این بازاریابی چه سهمی در شرکت یا کسب و کار شما داره، پس با مل همراه باشین.

اینفلوئنسر Influencer یعنی چی؟

برای این که بدونیم بازاریابی نفوذگرا یا Influencer Marketing چیه، باید اول از همه بدونیم اصلاً اینفلوئنسر یعنی چی!

اینفلوئنسر کسی است که یه نوع بازاریابی ترکیبی با استفاده از ابزارهای قدیمی و جدید انجام میده، یعنی یه فرد مشهور برای تبلیغ یه برندی از استراتژی‌های مدرن بازاریابی استفاده میکنه و نکته اصلیش اینه که نتایج این نوع بازاریابی به دلیل وجود کمپین‌های همکاری بین اینفلوئنسر و برند است.

اما Influencer Marketing فقط شامل افراد مشهور و سلبریتی‌ها نیست. در حقیقت این نوع بازاریابی حول افرادی میگرده که اصلاً شاید تو دنیای واقعی هیچ شهرت و هنر خاصی ندارن! نمونه بارزش هم افرادی هستن که هر روزه توی اینستاگرام باهاشون مواجه میشین.

اینفلوئنسر کیه؟

پس اگه بخوایم یه اینفلوئنسر رو تعریف کنیم باید بگیم:

شخصی که میتونه به دلیل موقعیت اجتماعی، دانش، مخاطبان زیاد یا هر چیز دیگه‎ای روی تصمیمات خرید افراد تاثیر بذاره!

یه Influencer میتونه یه فرد عکاسی که مشهوره باشه، میتونه یه آشپز باشه یا یه خانم خونه دار که وقت زیادی رو صرف فضای مجازی میکنه، در کل میخوایم بگیم که اینفلوئنسرها برخلاف سلبریتی‌ها میتونن هرکسی باشن!

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که رسانه‌های سنتی مرتکب میشن اینه که تفاوت یه سلبریتی با یه فرد اینفلوئنسر رو نمیدونن.

شما باید بدونین که یه اینفلوئنسر بخاطر موقعیتی که داره میتونه مخاطبان رو به خرید فلان محصول مشتاق کنه. این که مخاطب، اینفلوئنسر رو فالو میکنه ولی برند رو نه، یه اتفاق تصادفی نیست . در واقع این کار داره به شما میگه که برندتون اونقدرا هم مهم نیست، مهم نظر اینفلوئنسره.

اصلاً سعی نکنین یه اینفلوئنسر رو اذیت کنین یا بهشون زور بگین چون اون با کلی مخاطب تو فضای مجازیه و میتونه خیلی راحت برند شما رو زمین بزنه!

انواع اینفلوئنسر

بازاریابی نفوذگرا توسط اینفلوئنسرها صورت میگیره و این افراد ممکنه تعداد فالوورهای متفاوتی داشته باشن.

اینفلوئنسرهای اینستاگرام انواع مختلفی دارن و با استفاده از روش‌های متفاوتی به جذب مخاطب میپردازن و محصولی رو تبلیغ میکنن. این مهمه که بدونین بهترین نوع اینفلوئنسر برای محصولات شما کدومه.

چهارتا گروه اصلی اینفلوئنسرها که شما باید اونها رو بشناسین:

  • نانو
  • میکرو
  • ماکرو
  • مگا

۱. اینفلوئنسر نانو

تاثیرگذار نانو معمولاً کمتر از ده هزار نفره و مثل یه پیج دوستانه یا خانوادگیه.

این گروه از اینفلوئنسرها به دلایل مختلفی در سال گذشته محبوبیت زیادی بین برندها و مصرف کنندگان کسب کردن:

  • از دید برند همکاری با یه اینفلوئنسر نانو مقرون به صرفه است.
  • از دید مخاطب، این دسته از اینفلوئنسرها بیشتر مورد اعتمادن و توصیه‌هایی که میکنن خیلی قدرتمندتره، یعنی مصرف کننده حس میکنه که توصیه‌های یه نانو اینفلوئنسر خیلی واقعی‌تر و مورداعتمادتره!

۲. اینفلوئنسر میکرو

این نوع اینفلوئنسر زیر صدهزارتا فالوور داره و اغلب به عنوان متخصص یه صنعت خاص یا یه موضوعیه. مثل مورد قبلی این دسته از اینفلوئنسرها هم ROI بزرگی رو به برندها میدن.

مخاطبان یه اینفلوئنسر میکرو تخصصی‌تر هستن و برای کسب کارهایی که به اون تخصص مربوط میشن میتونن یه منبع درآمد خوبی باشن.

مثلاً اگه اینفلوئنسر میکرو یه متخصص رژیم غذایی گیاهخواری باشه، خب اکثر کسایی که اون رو فالو میکنن افراد گیاهخوار هستن!

۳. اینفلوئنسر ماکرو

این دسته از اینفلوئنسرها بین صدهزار تا یک میلیون فالوور دارن، گاهی اوقات این دسته از اینفلوئنسرها افراد سلبریتی هستن و کار اصلی اونها بازاریابی نفوذگراست. نمونه ایرانی از این دسته مثل شبنم شاهرخی.

۴. اینفلوئنسر مگا

مگا اینفلوئنسرها هم بیشتر از یک میلیون فالوور دارن و اکثرشون افراد مشهوری هستن که با مخاطبان ارتباط برقرار میکنن و یا افرادی هستن که برند خودشون رو دارن و بیشتر برای جذب کاربر فعالیت میکنن.

نمونه ایرانی از این دسته اینفلوئنسرها، الناز گلرخ و میلاد قاسمی خواه هست.

بازاریابی نفوذگرا چیست؟

بازاریابی نفوذگرا شامل یه برند و یه اینفلوئنسر است که با هم همکاری میکنن تا یکی از محصولات اون برند به فروش برسه. بعضی از همکاری‌های بازاریابی نفوذگرا صرفاً به این دلیله که ملت از وجود یه برندی آگاه بشن و اون رو بهتر بشناسین.

اولین نمونه Influencer Marketing که خیلی هم معروفه YouTube PewDiePie است. اون با یه گروهی که قبلاً فیلم ترسناک میساختن کار کرد و یه سری از ویدئوهایی رو ساخت که خودش تو اونها با چالش بزرگی روبرو میشه! این ویدئو یه ایده عالی بود که ۲۷ میلیون نفر فالوش کردن و دو برابر این عدد فیلم رو بازدید کردن!

این یه مثال ساده از همکاری یه فرد با یه برند بود که بهتون نشون میده این نوع بازاریابی تا چه حد میتونه روی مخاطب تاثیر بذاره!

چه چیزی روی بازاریابی نفوذگرا موثره؟

رویکرد خودتون در مورد بازاریابی تاثیر گذار رو با دقت در نظر بگیرین:

  • سازماندهی شده عمل کنین، استراتژی‌ها رو باهم ترکیب کنین، بودجه خودتون رو در نظر بگیرین، برای تحقیقات مشتری وقت بذارین!
  • برای پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب خودتون وقت بذارین، کسایی رو پیدا کنین که برای یه آژانس کار میکنن یا خودتون خیلی وقته که داخل فضای مجازی اونها رو میشناسین.
  • صبور باشین و محترمانه رفتار کنین.

برای تبلیغات و مشارکت با ایتفلوئنسر برنامه‌ای تدوین کنین:

  • آیا اینفلوئنسر تماس‌های ماهانه، سه ماهه یا چهار ماهه رو ترجیح میده؟
  • با برنامه روابط عمومی، برنامه انتشار محصول و غیره ادغام بشین!
  • از طرف مدیران اصلی ایمیل ارسال کنین. برنامه‌های سفرشون رو بچینین و جلسات حضوری ترتیب بدین.

مزایای بازاریابی نفوذگرا

بازاریابی تاثیرگذار یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای ساخت برند شما و ایجاد آگاهی در دنیای آنلاین است.

در حقیقت بازاریابی نفوذگرا باید یه تاکتیک فعال در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما باشه تا آگاهی از برند رو افزایش بده، محتوای شما رو تو دید مخاطب قرار بده و منجر به تولید لیدهای جدید برای قیف فروش شما بشه که خیلی خیلی برای کسب و کارها مهم تلقی میشه.

مزایای بازاریابی نفوذگرا

با توجه به صحبت‌هایی که تا اینجای کار داشتیم، مشحخص میشه که این نوع بازاریابی خیلی چیز خوب و سودمندیه و میتونه به سرعت یه اعتماد و آگاهی از محصول شما ایجاد کنه، حالا طبق گفته‌های خودمون میخوایم شش‌تا از مزیت‌های این نوع بازاریابی رو برای شما نام ببریم:

۱. خیلی سریع اعتماد ایجاد میشه

اولین مزیت این نوع بازاریابی اینه که اینفلوئنسرها با طرفداران خودشون روابطی برقرار میکنن که در نهایت منجر به اعتماد شده و مردم به چیزی که اونها توصیه میکنن احترام میذارن و برای حرفشون اعتبار قائلن!

با به اشتراک گذاشتن محتوای یه Influencer توجه اونها رو جلب کنین و اونها هم شروع به برقراری ارتباط با شما میکنن و اینطوری میتونین خیلی زود به چیزی که میخواین برسین (البته پول این وسط نقش مهمی داره، اونها برای رضای خدا کاری نمیکنن!).

۲. ملت از برند شما آگاه میشن

همونطوری که قبلاً هم اشاره کردیم بازاریابی نفوذگرا میتونه میزان دسترسی و موقعیت شما رو به صورت آنلاین گسترش بده. پس دومین مزیتش اینه که کاربران شبکه های اجتماعی شروع به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نام تجاری شما، داستان شما و این که چیکار میکنین و چه محصولی میفروشین، میکنن.

پس کم کم با شما و برندت شما به طور کامل آشنا میشن.

۳. استراتژی محتوای شما غنی میشود

اشتراک محتوای اینفلوئنسر میتونه به پر کردن شکاف‌های برنامه محتوایی شما کمک کنه. این کار در صورتی مناسبه که شما دیگه ایده‌های محتوایی ندارین و دنبال یه سری مطلب با کیفیت و خوب میگردین تا در فضای مجازی به اشتراک بذارین!

۴. به طور موثری مخاطب هدف رو جذب میکنین

این مورد یه مزیت خیلی بزرگه؛ در واقع اینفلوئنسر محتوای شما رو در معرض دید کاربران فضای مجازی قرار میده و باعث میشه تا افرادی که به این نوع محصولات علاقه دارن به سمت برند شما جذب بشن، پس دیگه لازم نیست برای جذب مخاطب هدف خودتون یه بودجه‌ای رو کنار بذارین چون اینفلوئنسر این کار رو برای شما انجام داده.

۵. به مخاطب ارزش میده

در قلب بازاریابی ورودی یا Inbound Marketing محتوایی ارائه میشه که میتونه یه مشکلی رو حل کنه، مخاطبان هدف رو آموزش میده و یا الهام بخش است. بازاریابی اینفلوئنسر هم با هم چیزی درگیره چون در حال حاضر با نیاز مخاطبش آشنایی داره و در خدمت اونهاست! 

شما به نوبه خودتون میتونین از مطالب اونها استفاده کنین و برای مخاطب خودتون و نیازهایی که داره، ارزش قائل بشین.

۶. یه مشارکت دو سر بُرد است

ارتباط و تعامل با یه اینفلوئنسر میتونه سرآغاز یه رابطه قدرتمند باشه. در واقع شما تو یه مسیر طولانی قرار میگیرین که نمیدونین پایانش کجاست! این کار نیازمند سرمایه گذاری مشترک و ایده پردازی‌های خلاقانه‌ای است که منجر به به وجود اومدن فرصت‌های ناب میشه و در نهایت هر دو طرف از این کار سود میبرن!

بازاریابی نفوذگرا چه چیزی نیست؟

بازاریابی نفوذگرا فقط به دنبال پیدا کردن یه مخاطب و پول گرفتن از یه برند نیست!! این افراد میتونن باعث ایجاد بازاریابی ویروسی که خیلی هم چیز خوبیه بشن و دنبال این هستن که از برند شما و مخاطبان خودشون حمایت کنن. صبر و شکیبایی زیادی دارن و دنبال فالوور ارگانیک هستن!

این نوع بازاریابی دنبال نتایج سریع نیست، درست مثل بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی جایی که کمپین‌های شما برای فروش مستقیم محصول کار نمیکنن! این نوع بازاریابی یه روش پایدار و آهسته است و نشون دهنده اعتبار و اقتدار در صنعت شماست.

جذب فالوور

با بازاریابی رسانه های اجتماعی، مثل این میمونه که تو یه بازی جدید وارد شده باشین و برای جذب فالور تلاش کنین. این کار یه جورایی وسوسه انگیزه، مثل این میمونه که بخواین یه سری طرفدار وفادار پیدا کنین و امپراطوری خودتون رو بسازین :))

یادتون باشه که این نوع بازاریابی مثل بازاریابی سنتی فقط از افراد سلبریتی و مثلاً بازیگران برای تبلیغ محصولات استفاده نمیکنه!

و در پایان بدونین که…

بازاریابی نفوذگرا نه شبیه بازاریابی شبکه های اجتماعیه و نه شبیه بازاریابی سنتی، بلکه یه ترکیبی از هر دوی این موارده و باعث میشه تعامل بین برند و مخاطب از طریق یه اینفلوئنسر صمیمی‌تر بشه.

شما میتونین باتوجه به محصول خودتون و بزرگی کسب و کارتون یکی از اینفلوئنسرهای نانو، میکرو، ماکرو و مگا رو انتخاب کنین، فقط برای این کار باید حواستون به بودجه‌ای که دارین و نرخ ROI هم باشه که یه موقع تازه ضرر نکنین.

از اونجایی که این نوع بازاریابی تقریباً جدیده و مردم زمان زیادی از وقت خودشون رو در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام (اینستاگرام یه بستر خیلی عالی برای رشد اینفلوئنسرها و بازاریابی نفوذگرا است) صرف میکنن میتونه خیلی سریع باعث رشد کسب و کار شما و اطلاع رسانی در مورد برند خودتون بشه.

شما با یه ایده عالی و یه سناریوی خوب میتونین دل مخاطب رو به دست بیارین و البته مهم‌تر از همه بالا بودن کیفیت محصول خودتونه.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین، هر سوال و یا نظری درباره این نوع بازاریابی دارین حتماً از طریق کامنت‌ها با من در ارتباط باشین!