بازاریابی محتوا چیه؟

بازاریابی محتوا یعنی ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط با هدف جذب مخاطب و تبدیل مخاطب به مشتری. بازاریابی محتوا از بازاریابی سنتی خیلی اثربخش تره. به خاطر همین خیلی محبوب تر شده و جدیداً خیلی بیشتر ازش استفاده میشه. برندهای خیلی معروفی مثل توشیبا، آمریکن اکسپرس، اینتل و کوکاکولا بازاریابی سنتی رو کنار گذاشتن و سراغ بازاریابی محتوا رفتن.

آمارها نشون میدن که بازاریابی محتوا ۳ برابر بیشتر از تبلیغات پولی مشتری برای شرکت ها میارن و ۵۵% مدیران بازاریابی میگن ایجاد محتوای بلاگ بزرگترین اولویت بازاریابی اونهاست.

چرا بازاریابی محتوا از بازاریابی سنتی بهتره؟

زمان میگذره … همه چی تغییر می کنه و یکی از چیزهایی که عوض میشه راه و رسم بازاریابی و مشتری پیدا کردنه. بازاریابی سنتی یه شیوه غیرشخصی به حساب میاد. یعنی با مشتری ها ارتباط برقرار نمیشه و این یه عیب خیلی بزرگه.

بعضی از روش های بازاریابی سنتی رو اگه بخوایم مثال بزنیم:

رسانه های چاپی مثل مجله ها، روزنامه ها و تراکت های تبلیغاتی

تبلیغات تلفنی

تبلیغات روی بیلبورد ها

رایج ترین نوع تبلیغات … تبلیغات تلویزیون

همین که میگیم رایج ترین نوع تبلیغ سنتی تبلیغ تلویزیونیه خودش نشون میده چقدر این نوع بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی محتوا ناکارامد هستن. چون نسل جدید خیلی تمایلی به تماشای تلویزیون ندارن. پس حداقل برندهایی که مخاطب های جوان دارن مجبور به تغییر استراتژی به بازاریابی محتوا دارن.

مزایای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا باعث میشه با مخاطب یا مشتری ارتباط داشته باشین. وقتی یه محتوا ایجاد می کنین، که البته اون محتوا باید مفید و مناسب باشه و مرتبط با حوزه کاری خودتون و مشتری باشه، مشتری رو ترغیب می کنین که باید در مورد اون مطلب نظر بده. یا سوال کنه. حتی اون محتوا رو به دوستانش معرفی کنه. در شبکه های اجتماعی که عضوه share کنه یعنی به اشتراک بذاره. اینجوری مشتری ها بیشتر متقاعد میشن برای خرید کردن چون اطلاعات بیشتری راجع به محصولات یا سرویس های شما بدست میارن.

همه اینا یعنی چی؟ یعنی مخاطب با مطلب شما تعامل داره. داره به شما فیدبک feedback یا بازخورد میده. که شما از این بازخورد تو مطالب بعدی می تونین استفاده کنین. و در نهایت نگاه و نظر مخاطب به کسب و کار شما رو نشون میده. نه فقط راجع به مطلب هایی که تو بلاگ می نویسین. بلکه راجع به محصولی که تولید می کنین.

بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی

بازاریابی محتوا با بازاریابی شبکه های اجتماعی کاملاً مرتبطه. چون شما میتونین محتوا رو روی چند تا پروفایل شبکه اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام Instagram ، لیندکدین LinkedIn ، فیسبوک Facebook و غیره به اشتراک بذارین. هرکدوم از این شبکه های اجتماعی ساز و کار خودشون رو دارن و مخاطب های خودشون. هر کدوم محتوا خاص خودشون رو لازم دارن. مثلاً لینکدین بیشتر یه فضای کاری و حرفه ای و گروه های کاری اونجا جمع میشن. پس نمیشه موقع تصمیم گیری راجع به استراتژی محتوا LinkedIn مثل محتوا اینستاگرام باهاش رفتار کرد. برای بازاریابی محتوا هر شبکه اجتماعی باید مخاطب و ساز و کار اون شبکه اجتماعی رو در نظر گرفت.

ویژگی های بازاریابی محتوای خوب

بازاریابی محتوا بستگی به نوع محتوا باید ویژگی هایی داشته باشه که خوب و مفید شمرده بشه.

وقتی از محتوای متنی صحبت می کنیم چیزی به اسم عنوان متن وجود داره. عنوان متن همون چیزیه که وقتی در مورد یه کلید واژه سرچ می کنیم در نتیجه جستجو به صورت بولد و برجسته نمایش داده میشه و بدون این که روی متن کلیک کنیم راجع به متن توضیح میده و بیانگر اینه که متن قراره راجه به چی حرف بزنه. پس عنوان باید به درستی انتخاب بشه و جذاب بشه.

وقتی راجع به محتوای ویدئویی صحبت می کنیم، ویدئو باید حرفه ای فیلم برداری شده باشه و صدا و توضیحات خوبی داشته باشه. ویدئو باید آموزنده باشه و مشکلی از مشکلات مخاطب رو حل کنه. یعنی یکی از سوالات مخاطب رو جواب بده.

سایر قالب های محتوا مثل تصویر و عکس و اینفوگرافیک میتونن سرگرم کننده باشن و یا اطلاعاتی رو به مخاطب بدن مثلاً اطلاعات آماری رو به صورت نمودار نشون بدن.

نکات مهم بازایابی محتوا در سال ۲۰۲۰

نکات مهم بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر هستند که ما یکی یکی اونا رو توضیح میدیم.

به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکه اجتماعی

تعداد کاربران شبکه های اجتماعی روز به روز داره افزایش پیدا می کنه. تخمین زده میشه در سال ۲۰۲۱ تعداد اونا به ۳.۱ میلیار نفر برسه. تو سال ۲۰۱۸ این تعداد ۲.۶۵ نفر بوده. اگه محتوا خودتون رو در شبکه اجتماعی قرار بدین، دنبال کننده های شما اون رو با دوستانشون به اشتراک میذارن و این جوری تعداد افراد بیشتری محتوای شما رو می بینن و این یعنی افراد بیشتری با شرکت شما و محصول یا سرویس شما آشنا میشن. و در نهایت این یعنی شانس شما برای فروش بالاتر میره.

قدرت شبکه های اجتماعی و این دست به دست شدن محتوا رو دست کم نگیرین. مثلاً ممکنه بگین شرکت ما زیره کفش میفروشه و مشتری های ما اصلا جز اون دسته آدمایی نیستن که کله شون تو گوشی باشه و هی اینستاگرام چک کنن یا تو صفحه های فیسبوک بچرخن. پس شبکه اجتماعی و بازاریابی محتوا به درد ما نمی خوره. این حرف درست نیست. مشتری های شما ممکنه اهل اینستاگرام نباشن. اما دوستان و فامیل و بچه هایی دارن که کله شون مدام تو گوشیه و اگه ببینن تو یه پیج اینستاگرام نوشته زیره کفش به ۱۰% تخفیف به فروش میرسه میرن به خانواده و دوستاشون میگن. یا از اون پیج عکس میگیرن و تو واتس اپ واسشون میفرستن.

پادکست Podcast

تو سال های اخیر پادکست ها خیلی محبوب شدن و دارن محبوب تر و محبوب تر هم میشن. نه به خاطر این که آموزنده هستن. بیشتر به خاطر این که لازم نیست سرمون رو فرو کنیم تو لپ تاپ و گوشی و تب لت. می تونیم یه هندزفری بذاریم تو گوشمون و یاد بگیریم. چه موقع رانندگی … چه موقع پیاده روی … چه سر کار. حتی سر کلاس! حتی وقتی لازمه یه چیزی گوش بدیم تا خوابمون ببره!

تولید پادکست نسبت به محتوای متنی و تصویری گرون تره. چون تجهیزات بیشتری میخواد. اما خب … برگشت مالی بیشتری هم داره.

بسیاری از شرکت ها در صنایع مختلف به پادکست روی آوردن و در مورد کسب و کار خودشون و این که در صنعت چی میگذره، چه نوآوری هایی قراره انجام بشه، چه دستگاهی چه جوری کار می کنه و خیلی چیزای دیگه صحبت می کنن.

بهبود تجربه محتوا Content Experience

محتوایی که به مخاطب ارائه میدین رو بهبود بدین. یعنی چی؟ یعنی وقتی مخاطب میاد تو صفحه باید تجربه خوبی از اون صفحه داشته باشه. وقتی هم میگیم تجربه محتوا ، این تجربه شامل ساختار صفحه Structure ، چیدمان صفحه یا لی اوت Layout و خود محتوا میشه. اگه چیدمان جذاب نباشه ۳۸% مردم میرن و دیگه برنمیگردن. کاربری که بیاد روی صفحه و از ظاهر صفحه خوشش نیاد و زود صفحه رو ترک کنه به شدت به سئو صفحه شما ضربه میزنه. چون باونس ریت صفحه رو میبره بالا. بانس ریت یا نرخ پرش Bounce Rate یعنی فاصله زمانی بین لحظه ورود یه کاربر به یه صفحه تا لحظه خروج کاربر از اون صفحه. حالا به هر دلیلی.

حالا فک کنین شما کلی هزینه سئو سایت کرده باشین و کلی هم زحمت کشیده باشین واسه محتوای صفحه که محتوای مفید و مرتبطی باشه. ولی ظاهر وبسایت به مذاق کاربر خوش نیاد و صفحه رو ببنده. تمام زحماتتون به باد میره.

برای این که چیدمان خوبی داشته باشین، از عکس و عنوان جا به جای صفحه استفاده کنین. تا صفحه یکنواخت نباشه و خوندن متن آسون تر باشه و چشم خسته نشه. ضمناً می تونین از لیست و بولت پوینت ها استفاده کنین تا انتقال اطلاعات ساده تر بشه.

ساختار و چیدمان سایت باید استاندارد باشه و فقط طبق سلیقه خودتون نباشه! گوگل طبق سلیقه شما رتبه نمیده. قبل از هرچیز کاربر و رضایت اونو در نظر می گیره. و طبق نظر تمام کاربرای دنیا یه سری استاندارد درآورده. طبق اون استانداردها هم رتبه میده یه سایت ها. پس سعی کنین اصول طراحی سایت رو رعایت کنین.

پخش مستقیم ویدئو Live Video Stream

پخش زنده ویدئو هم مثل پادکست از اون دسته محتواهاست که روز به روز داره محبوب تر میشه. حتی بعضی از کارشناس های بازاریابی دیجیتال میگن ویدئوی زنده تو بازاریابی محتوا یه محتوای ضروری محسوب میشه چون موثرترین نوع محتواست.

یوتیوب YouTube دومین وب سایت پربازدید جهانه. اولیش میدونین کدوم سایته؟ Google

و سایت TikTok که اونم یه سایت به اشتراک گذاری ویدئو آنلاینه، سریعترین پلت فرم رسانه های اجتماعی در حال رشده.

چرا کارشناسان بازاریابی دیجیتال ویدئوهای زنده یا livestream را یه استراتژی مهم در بازاریابی محتوا میدونن؟ چون به بیزینس ها این امکان رو میده که به طور مستقیم، در زمان واقعی با مشتریان ارتباط برقرار کنن. یعنی به مشتری ها نشون بدن ما فقط یه ساختمون و یه اسم تجاری و یه لوگو نیستیم … یه سری آدمیم و حرف می زنیم باهاتون. این موضوع خیلی مهمه و خیلی حس خوبی تو مشتری ایجاد می کنه. ممکنه شما الان بگین نه بابا … چه حس خوبی.

ولی بذارین یه مثال بزنیم. ما چه تصوری از مهندس ها یا مدیران سایپا داریم؟! هیچی! فک کنین … یه پیج اینستاگرام داشته باشن و هر یه مدت یه ویدئو لایو بدن و یه مهندسی بره سر خط تولید و توضیح بده که تو مدل جدید پراید که داریم میدیم بیرون این قسمت چراغ رو تغییر دادیم. بعد مدل قدیمیه رو هم یه تکنسینی بیاره بغلش پارک کنه … و شما دو تا ماشین رو کنار هم ببینی و قشنگ با رسم شکل متوجه بشی کدوم قسمت چراغا فرق کردن!

تو این مثال، ممکنه فرق دو تا چراغ رو هیچ وقت متوجه نشی! ولی بالاخره میبینی چار تا مهندس و تکنسین دارن کار می کنن تو اون کارخونه و دم و دستگاهی هست!

داده تصویری Visual Data

سعی کنین همیشه از محتوای متنی استفاده نکنین. هر داده ای رو بسته به نوعش آماده کنین. مثلا اگه میخواین در مورد داده آماری توضیح بدین به جای این که یه صفحه قصه بگین و هی درصد و سال ها رو تکرار کنین که هم خودتون گیج شین هم کاربر، خیلی راحت یه نمودار بکشین.

می تونین از اینفوگرافیک هم استفاده کنین. ابزارهای آنلاین و غیرآنلاین هم فراوون هست. استفاده از داده های تصویری باعث بهبود تجربه محتوا هم میشه.

اسنیپت گوگل Google Snippet

دیدین یه وقتایی یه سوال از گوگل می پرسین، تو یه مستطیل در بالای صفحه جواب رو می نویسه؟ اون اسنیپت گوگله!

هر بیزینسی آرزوشه که اسنیپت گوگل داشته باشه! چرا؟ چون اسنیپت گوگل ترافیک زیادی واسه سایت میاره. پس حتماً سایت خودتون رو برای اسنیپت گوگل بهینه سازی کنین. این بهینه سازی سایت برای اسنیپت گوگل شامل دادن اطلاعات مفید ، پاسخ به سوالات ، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط میشه.