منظره سئو و لینک سازی یا لینک بیلدینگ همیشه در حال تغییر است و اهمیت ساختن لینک‌های با کیفیت بالا هرگز بیشتر از امروز نبوده است. اگر می‌خواهید به صورت آنلاین به رقابت بپردازید و پیشرفت کنید، نیاز به درک و اجرای کمپین‌های با کیفیت، بسیار مهم است و به زودی تغییر نخواهد کرد. این راهنما به گونه‌ای طراحی شده است که شما را به سرعت و در جهت صحیح برا یاین کار راهنمایی کند.

لینک سازی فرایند دستیابی به لینک‌های ارتباطی از وب سایت‌های دیگر به سایت خود شما است. لینک سازی راهی است برای کاربران در جهت حرکت بین صفحات در اینترنت. موتورهای جستجو از لینک‌ها برای خزیدن در وب سایت استفاده می‌کنند. تکنیک‌های بسیاری برای ایجاد لینک وجود دارد در حالی که آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند، SEO کارها تمایل دارند تا ثابت کنند که ایجاد لینک یکی از سخت‌ترین قسمت‌های کار آنهاست. بسیاری از SEO کارها بیشتر وقت خود را صرف تلاش برای انجام این کار می‌کنند. به همین دلیل، اگر بتوانید بر هنر ساختن لینک‌های باکیفیت مسلط شوید، باعث می‌شود که از سئوکاران رقبای خود سبقت بگیرید.

برای درک اهمیت ایجاد لینک، مهم است که ابتدا اصول اولیه چگونگی ایجاد یک لینک، نحوه مشاهده لینک‌ها توسط موتورهای جستجو و آنچه را که می‌تواند از آنها تفسیر کند را درک کنیم.

با برچسب لنگر (از این رو «a») خوانده می‌شود، این تگ پیوند را باز می‌کند و به موتورهای جستجو می‌گوید که پیوندی برای چیز دیگری دنبال می‌شود.

«href» مخفف «hyperlink referral یا مراجعه به لینک» است و متن داخل علامت‌های نقل قول URL را نشان می‌دهد که لینک به آن اشاره می‌کند. این همیشه لازم نیست که یک صفحه وب باشد. این می‌تواند آدرس یک تصویر یا یک پرونده برای بارگیری باشد. گاهی اوقات، چیزی غیر از URL را مشاهده می‌کنید که با یک علامت # شروع می‌شود. این پیوندهای محلی هستند که شما را به بخش دیگری از صفحه‌ای که قبلاً در آن قرار دارید، می‌برند.

این کمی کوچک‌تر از متنی است که کاربران در صفحه مشاهده می‌کنند و در صورت تمایل به باز کردن لینک، بر روی آن باید کلیک کنند. این متن معمولاً به شکلی قالب بندی می‌شود تا بتواند از متنی که آن را احاطه کرده است، غالباً با رنگ آبی و یا زیرنویس، به کاربران علامت دهد که این یک لینک قابل کلیک است.

این نشانگر پایان تگ لینک به موتورهای جستجو است.

دو روش اساسی وجود دارد که موتورهای جستجو از لینک‌ها استفاده می‌کنند:

برای کشف صفحات وب جدید

برای تعیین اینکه چگونه یک صفحه باید در نتایج جستجو رتبه بندی شوند، کمک می‌کند

هنگامی که موتورهای جستجو صفحات را در وب خزیدند، می‌توانند محتوای آن صفحات را استخراج کرده و آن را به فهرست‌های خود اضافه کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا یک صفحه از کیفیت کافی برخوردار است تا برای کلمات کلیدی مربوطه مناسب رتبه بندی کنند. هنگامی که آنها تصمیم می‌گیرند که این امر را انجام دهند، موتورهای جستجو فقط به محتوای صفحه نگاه نمی‌کنند. آنها همچنین تعداد لینک‌هایی را که از وب سایتهای خارجی به آن صفحه نشان می‌دهد و کیفیت آن وب سایت ‌های خارجی را مشاهده می‌کنند. به طور کلی، هرچه وب سایت های باکیفیت‌تر به شما لینک دهند، احتمال دارد که در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کنید.

لینک‌ها به عنوان یک عامل رتبه بندی همان چیزی هستند که به گوگل اجازه داده‌اند تا در اواخر دهه ۱۹۹۰ بر بازار موتور جستجو مسلط شوند. یکی از بنیانگذاران گوگل، لری پیج، PageRank را اختراع کرد که گوگل از آن استفاده کرد تا کیفیت یک صفحه را تا حدودی بر اساس تعداد لینک‌های اشاره شده به آن اندازه گیری کند. سپس این متریک به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی کلی مورد استفاده قرار گرفت و به یک سیگنال قوی تبدیل شد، زیرا این روش بسیار مناسبی برای تعیین کیفیت یک صفحه بود.

این ایده بسیار مؤثر بود، زیرا مبتنی بر این بود که می‌توان لینک سازی را به عنوان اعتبار یک صفحه مشاهده کرد. تئوری این است که وقتی شخصی به وب سایت دیگری لینک دهد، نشان دهنده این است که آن وب سایت منبع خوبی است. در غیر این صورت، به آن لینک نمی‌دادند، به همان روشی که شما دوست خود را به یک رستوران بد نمیفرستید.

با این حال، سئوکاران خیلی زود متوجه شدند که چگونه پیج رنک، کاهش رتبه الکسا و نتایج جستجو برای کلمات کلیدی انتخاب شده را می‌توانند دستکاری کنند. Google به طور فعال سعی در یافتن راه‌هایی برای کشف وب سایت‌هایی که نتایج جستجو را دستکاری می‌کنند، نمود. به همین منظور به روزرسانی‌های منظم را انجام می‌دهد که به طور خاص با هدف فیلتر کردن وب سایت‌هایی که شایسته رتبه بندی نیستند، انجام می‌شود.

زمانی که گوگل متوجه سواستفاده سئوکاران از این قابلیت لینک سازی شد، با الگوریتم خاصی جلوی آن را گرفت و لینک سازی زیاد را عاملی معکوس و ضد رنک برای وب سایت‌ها حساب کرد. این کار را توسط بروزرسانی منطم الگوریتم گوگل به نام پنگوئن انجام می‌دهد. امروزه ما اطلاعات کاملی در مورد نحوه عملکرد این الگوریتم نداریم و این همچون راضی است، اما همچنان می‌دانیم که لینک سازی یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی به شمار می‌رود.

  • وزن گروههای معنایی از عوامل رتبه بندی گوگل
  • ویژگی لینک‌های سطح دامنه
  • ویژگی لینک‌های سطح صفحات
  • ویژگی محتوا و سطح کلمات کلیدی صفحات
  • ویژگی برند دامنه
  • کاربران، توانایی استفاده و میزان ترافیک ورودی از کوئری ها
  • شاخص شبکه‌های اجتماعی
  • کاربرد کلمات کلیدی سطح دامنه

به طور کلی پذیرفته شده است که اگر همه عوامل برابر باشند، حجم و کیفیت لینک سازی که برای یک صفحه انجام شده، تفاوت بین رتبه بندی‌ها را ایجاد می‌کند. با بیان اینکه با حرکت اخیر Google، از جمله انتشار به روزرسانی‌های الگوریتم Penguin و فشار آن از Google+، گمانه زنی‌هایی مبنی بر کاهش تأثیر لینک‌ها درج شده و با سیگنال‌های اجتماعی مانند توییت جایگزین شده است.

با این حال، اکنون تردید کمی وجود دارد که اگر لینک سازی باکیفیت برای سایت خود انجام دهید، به شما کمک می‌کند رتبه بهتری کسب کنید و ترافیک بیشتری بدست آورید. اکنون چند بار به «کیفیت بالا» اشاره کردیم و یک دلیل خوب نیز وجود دارد: با فیلتر کردن هرچه بیشتر لینک‌های کم کیفیت، تمرکز روی کیفیت لینک سازی افزوده می‌شود. این به طور مستقیم بر کار سئوکارها تأثیر می‌گذارد، زیرا آنها باید اطمینان حاصل کنند که تکنیک‌های لینک سازی که آنها انتخاب می‌کنند در درجه اول باید روی کیفیت تمرکز کند.

یک صفت وجود دارد که بعضی اوقات می‌تواند در لینک‌ها به نام ویژگی «nofollow» اعمال شود. در صورت اضافه شدن به لینکی، در صورت کاربر بودن، تفاوت دیگری متوجه نخواهید شد. اما، اگر به کد لینک نگاه کنید، کمی متفاوت خواهد بود:


            <a href="http://www.example.com" rel="nofollow">Example</a>
                            

به افزودن rel = nofollow توجه کنید. این به Google می‌گوید که هیچ PageRank را از طریق این لینک به URL هدف منتقل نکنید. در واقع، شما به Google می‌گویید که به این لینک اعتماد نکند. بنابراین، نباید به بهتر کردن رتبه URL کمک کند.

دلیل اصلی استفاده یک سایت از nofollow مربوط به سناریوهایی است که در آن سایت فاقد کنترل کامل بر لسنک‌هایی است که به صفحات آن اضافه می‌شود.

در اینجا چند نمونه هستند:

  • نظرات وبلاگ
  • پست‌های انجمن
  • نظرات کتاب مهمان
  • صفحات ویکی قابل ویرایش (به عنوان مثال ویکی پدیا)
  • امضاهای ارسال مهمان

کاربران می‌توانند آزادانه در هر یک از این مکان‌ها لینک سازی کنند و به دلیل گستردگی آنها، بررسی تک تک آن لینک سازی‌ها واقعاً عملی نیست. بنابراین، به منظور جلوگیری از ایجاد هرزنامه در لینک‌های مربوط به PageRank سایت، سایت اغلب اقدام به استفاده از ویژگی nofollow برای کلیه پیوندهای ارسال شده توسط کاربران دیگر می‌کند.

همانطور که گفتیم، لینک سازی سیگنال بسیار مهمی است که موتورهای جستجو برای تعیین رتبه بندی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین، ما می‌دانیم که افزایش تعداد لینک‌های با کیفیت بالا که به وب سایت شما اشاره دارند، می‌تواند شانس وب سایت شما را برای رتبه بندی خوب افزایش دهد.

با این حال، مزایای دیگری برای لینک سازی وجود دارد، که ممکن است کمتر آشکار باشد اما هنوز هم قابل توجه است.

ایجاد روابط

ایجاد لینک اغلب می‌تواند با سایر وب سایت‌ها و وبلاگ‌های مربوطه در صنعت شما ارتباط برقرار کند.

ارسال ترافیک به سایتتان

لینک سازی خوب از یک وب سایت پر بازدید می‌تواند منجر به افزایش ترافیک سایت شما نیز شود. اگر آن سایت مرتبط با سایت شما باشد افزایش ترافیک می‌تواند منجر به افزایش فروش شود.

برند سازی

لینک سازی به برند سازی سئو شما هم کمک می‌کند. زیرا می‌تواند به شناخته شدن شما از طریق تولید محتوای خوب و لینک سازی کمک کند.